Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald69
Vandaag
om 20:47:26
Raadplaatje
door
Cc72000
Vandaag
om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 19:54:30
US diorama in H0
door
jan47
Vandaag
om 19:45:53
Dat overkomt mij niet.
door
prutser
Vandaag
om 19:33:19
Piko 1136 van AC naar DC
door
Remco vM
Vandaag
om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:16:48
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:48:10
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
bask185
Vandaag
om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
Vandaag
om 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
Vandaag
om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
Vandaag
om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
Vandaag
om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Albert de Heer
Vandaag
om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
schipcas
Vandaag
om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Laenderbahn27
Vandaag
om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
MOVisser
Vandaag
om 08:55:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
keerlus "speciaal"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: keerlus "speciaal" (gelezen 4300 keer)
R.van Os
Offline
Berichten: 10
keerlus "speciaal"
«
Gepost op:
07 February 2009, 10:31:48 »
Hallo allemaal,
Ik ben na jaren weer begonnn met de opbouw van een baan. De keerlus voor tweerail gelijkstroom is al vaak besproken. Ik denk echter niet in de vorm die ik voor ogen heb. Ik rij analoog.
Mijn keerlus begint in het kopstation en eindigt in het zelfde kopstation. Dit geeft een ruimte besparing en kan ik het kopstation groter aanleggen. Bovendien heb ik zo over hele traject een "dubbelsporige" hoofdbaan lopen.
In het station worden de beide sporen dmv wissels met elkaar verbonden. Hier ontstaat denk ik kortsluiting.
VRAGEN:
Ook als ik de wissels onderling isoleer?
Voorkom ik dat door de beide uiteinden met elkaar te verbinden + met + en - met - ?
Kan ik met meerdere treinen in de keerlus rijden?
Los ik het kostsluitingsprobleem op met een "keerlus module"?
Ik hoop dat er iemand is die dit probleem kent en/of een oplossing weet.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Rich
W
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26657
Re: keerlus "speciaal"
«
Reactie #1 Gepost op:
07 February 2009, 10:36:51 »
Lees eerst dit eens:
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html
Helpt dat je op weg, of levert dat alleen maar meer vragen op?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
R.van Os
Offline
Berichten: 10
Re: keerlus "speciaal"
«
Reactie #2 Gepost op:
12 February 2009, 21:06:00 »
HALLO,
Mijn keerlus probleem is iets anders dan de standaard keerlus op de site denk ik. Bij de wissels ontstaat naar mijn mening kortsluiting en door het ompolen rijden de treinen de "verkeerde "kant op. Zie schema
Groet,
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5398
Re: keerlus "speciaal"
«
Reactie #3 Gepost op:
12 February 2009, 21:22:31 »
Rich,
Jouw keerlus is niet specialer of anders dan de keerlus op de site van Klaas. Als je de aanwijzingen van Klaas volgt, dan kom je vanzelf bij de oplossing.
Succes!
Basilicum
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
HuubvG
Offline
Berichten: 4301
Re: keerlus "speciaal"
«
Reactie #4 Gepost op:
12 February 2009, 21:29:21 »
De lus moet aan beide zijden dubbel geïsoleerd worden.
«
Laatst bewerkt op: 13 February 2009, 12:30:34 door HuubvG
»
Gelogd
Ik heb al een trein
R.van Os
Offline
Berichten: 10
Re: keerlus "speciaal"
«
Reactie #5 Gepost op:
13 February 2009, 18:59:03 »
Hallo Huub,
Kan je dat dubbel isoleren uitleggen?
Groet,
Gelogd
Casey Jones
Offline
Berichten: 160
Re: keerlus "speciaal"
«
Reactie #6 Gepost op:
13 February 2009, 19:04:09 »
Dubbel isoleren is in beide railstaven, dus in de linker en de rechter, een isolatie aanbrengen.
Jay Jay
Gelogd
12x Fleischmann MSF 6735 25x 2N3035
HuubvG
Offline
Berichten: 4301
Re: keerlus "speciaal"
«
Reactie #7 Gepost op:
13 February 2009, 19:40:12 »
Dank je, Jay Jay,
Rich, op Klaas zijn tekening staat ook het te isoleren gedeelte.
Echter kun jij nog op een andere manier dan in Klaas zijn oplossing, rijden met de keerlus.
Mits je met één trein tegelijk richting keerlus rijdt (meer is ook niet mogelijk), kun je automatisch richting keerlus rijden, doorrijden richting station. daarvoor heb je een paar schakelcontacten of reedschakelaars én een bijpolair relais nodig om de spannig dubbelpolig om te polen.
Je moet in dit geval de trafo niet rechtstreeks op het stamspoor aansluiten, dus in tegenstelling tot Klaas zijn voorbeelden.
Als je wilt, wil ik het wel nader uitleggen.
Gelogd
Ik heb al een trein
R.van Os
Offline
Berichten: 10
Re: keerlus "speciaal"
«
Reactie #8 Gepost op:
13 February 2009, 19:44:52 »
Ik ben electrisch niet zo'n ster dus graag uitleg.
Alvast bedankt.
Gelogd
HuubvG
Offline
Berichten: 4301
Re: keerlus "speciaal"
«
Reactie #9 Gepost op:
13 February 2009, 20:27:59 »
Ik denk dat jij gewoon wilt rijden, zonder teveel moeilijk gedoe. Maar je maakt het zelf heel lastig door de situtie bij A.
Ik heb bijvoorbeeld eens een paar andere te isoleren plekken getekend:
Nu kun je wel rijden, maar de richting van de stroom is bij de wissels bij A zodanig, dat je sluiting krijgt, als je er gebruik van maakt, dus als je van spoor a naar b wilt. Kan je nog schuiven met de plannen?
Want wat jij wilt: twee treinen tegelijk op de keerlus af laten rijden op de beide hoofdsporen, volg het verdere verloop nu zelf eens? Ze zouden op z'n minst op elkaar moeten wachten, er kan uiteraard maar één trein tegelijk in die lus.
Gelogd
Ik heb al een trein
R.van Os
Offline
Berichten: 10
Re: keerlus "speciaal"
«
Reactie #10 Gepost op:
13 February 2009, 22:03:57 »
Het idee achter dit "ontwerp" is een kopstation met een aftakking naar een ander wat hoger gelegen dorpje waar de verbindig door enkele boemeltjes wordt onder houden(dit laatste is niet in het schema opgenomen, omdat dat niet met het keerlus probleem heeft te maken)
Ik rij rechts. De treinen rijden achter elkaar aan de keerlus in. In de keerlus zit nog een inhaal- cq. wachtspoor. Lengte keerlus deel ca. 45 mtr. verdeeld over drie nivo's. Schuiven kan alleen in het stationsdeel de keerlus zelf ligt er al.
Ik kan natuurlijk de wissels die jij geisoleerd hebt bijv. weghalen, maar dan wordt het rangeren in het station minder interessant.
Ik wil de locs in het station om laten rijden, op de draaischijf omdraaien en weer naar de kop van de trein rangeren. Dan rechts aanhoudend de keerlus in. (het sporen plan bij het station is nog voorlopig) De"geisoleerde" wissels zijn echter wel nodig als ik vanaf alle sporen bij de draaischijf wil komen.
Ik hoop dat ik de situatie enigzins duidelijk heb kunnen maken.
Overigens heb ik er geen problemen mee om wat electrisch moeilijk gedoe mee te nemen in het plan. Het moet me echter wel duidelijk zijn.
Groet,
Gelogd
HuubvG
Offline
Berichten: 4301
Re: keerlus "speciaal"
«
Reactie #11 Gepost op:
14 February 2009, 11:12:01 »
Goed, dan heb je niet veel aan de gegeven suggestie, nee. Je moet dus alleen het probleem oplossen dat ontstaat in de keerlus, omdat de rijrichting daardoor verandert. Hierdoor gaat je polariteit op je hele station veranderen, en daar moet je ook wat op vinden. Dat is mogelijk, maar dan zou je moet schakelen tussen twee trafo's; één voor het rijden naar- en vanaf de keerlus, en één voor het rangeren. Het kan allemaal, maar dat wordt wel puzzelen.
Vanavond wil ik wel een nieuwe tekening maken, nu moet ik aan het werk.
Gelogd
Ik heb al een trein
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26657
Re: keerlus "speciaal"
«
Reactie #12 Gepost op:
14 February 2009, 12:26:57 »
Rich, ik denk dat voor jou de simpelste oplossing is om met 3 trafo's te werken. Eén voor de bovenste helft van het station, één voor de onderste helft van het station, en één voor de lus.
Dan heb je verder nauwelijks nog schakelspul nodig, en je hebt toch een grote vrijheid van bedienen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Casey Jones
Offline
Berichten: 160
Re: keerlus "speciaal"
«
Reactie #13 Gepost op:
14 February 2009, 17:20:57 »
Hallo
De wissels beslist niet weg laten.
Ik zou de beide "toegangen" naar het station dubbel isoleren op ong. 2meter afstand van de wissels. Het hele station op één trafo aansluiten. De keerlus op één of meerdere andere.
Dan kun je rangeren van de onderste naar de bovenste helft en vv.
Uitrijden vanaf de onderste helft via de wissels naar het spoor van de bovenste helft.
Als extra zou ik zeker Klaas zijn voorstel volgen maar met de mogelijkheid om b.v. de bovenste helft via een dubbelpolige schakelaar aan te kunnen sluiten of op zijn eigen trafo of op trafo van de onderste helft. Je kunt dan met één trafo, de onderste, uitrijden via de wissels.
Uiteraard kun je de andere stationssporen enkelvoudig isoleren en met een schakelaar wel of niet van spanning te voorzien.
Jay Jay
Gelogd
12x Fleischmann MSF 6735 25x 2N3035
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26657
Re: keerlus "speciaal"
«
Reactie #14 Gepost op:
14 February 2009, 19:18:36 »
Het voordeel dat ik zie in twee trafo's voor het station: je kunt dan vanaf de bovenhelft van het station een trein de lus in sturen, en tegelijk op de onderste helft een trein uit de lus binnen laten komen.
En je hebt helemaal geen schakelaars nodig.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
keerlus "speciaal"