Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: keerlus "speciaal"  (gelezen 4312 keer)

R.van Os

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
keerlus "speciaal"
« Gepost op: 07 February 2009, 10:31:48 »
Hallo allemaal,

Ik ben na jaren weer begonnn met de opbouw van een baan. De keerlus voor tweerail gelijkstroom is al vaak besproken. Ik denk echter niet in de vorm die ik voor ogen heb. Ik rij analoog.
Mijn keerlus begint in het kopstation en eindigt in het zelfde kopstation. Dit geeft een ruimte besparing en kan ik het kopstation groter aanleggen. Bovendien heb ik zo over hele traject een "dubbelsporige" hoofdbaan lopen.
In het station worden de beide sporen dmv wissels met elkaar verbonden. Hier ontstaat denk ik kortsluiting.
VRAGEN:
Ook als ik de wissels onderling isoleer?
Voorkom ik dat door de beide uiteinden met elkaar te verbinden + met + en - met - ?
Kan ik met meerdere treinen in de keerlus rijden?
Los ik het kostsluitingsprobleem op met een "keerlus module"?

Ik hoop dat er iemand is die dit probleem kent en/of een oplossing weet.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Rich
W

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2009, 10:36:51 »
Lees eerst dit eens:http://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html
Helpt dat je op weg, of levert dat alleen maar meer vragen op?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R.van Os

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2009, 21:06:00 »
HALLO,

 Mijn keerlus probleem is iets anders dan de standaard keerlus op de site denk ik. Bij de wissels ontstaat naar mijn mening kortsluiting en door het ompolen rijden de treinen de "verkeerde "kant op. Zie schema

Groet,


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2009, 21:22:31 »
Rich,

Jouw keerlus is niet specialer of anders dan de keerlus op de site van Klaas. Als je de aanwijzingen van Klaas volgt, dan kom je vanzelf bij de oplossing.  :)

Succes!

Basilicum

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2009, 21:29:21 »
De lus moet aan beide zijden dubbel geïsoleerd worden.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2009, 12:30:34 door HuubvG »
Ik heb al een trein

R.van Os

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #5 Gepost op: 13 February 2009, 18:59:03 »
Hallo Huub,

Kan je dat dubbel isoleren uitleggen?

Groet,

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #6 Gepost op: 13 February 2009, 19:04:09 »
Dubbel isoleren is in beide railstaven, dus in de linker en de rechter, een isolatie aanbrengen.

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #7 Gepost op: 13 February 2009, 19:40:12 »
Dank je, Jay Jay,

Rich, op Klaas zijn tekening staat ook het te isoleren gedeelte.

Echter kun jij nog op een andere manier dan in Klaas zijn oplossing, rijden met de keerlus.

Mits je met één trein tegelijk richting keerlus rijdt (meer is ook niet mogelijk), kun je automatisch richting keerlus rijden, doorrijden richting station. daarvoor heb je een paar schakelcontacten of reedschakelaars én een bijpolair relais nodig om de spannig dubbelpolig om te polen.

Je moet in dit geval de trafo niet rechtstreeks op het stamspoor aansluiten, dus in tegenstelling tot Klaas zijn voorbeelden.

Als je wilt, wil ik het wel nader uitleggen.
Ik heb al een trein

R.van Os

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #8 Gepost op: 13 February 2009, 19:44:52 »
Ik ben electrisch niet zo'n ster dus graag uitleg.

Alvast bedankt.


HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #9 Gepost op: 13 February 2009, 20:27:59 »
Ik denk dat jij gewoon wilt rijden, zonder teveel moeilijk gedoe. Maar je maakt het zelf heel lastig door de situtie bij A.

Ik heb bijvoorbeeld eens een paar andere te isoleren plekken getekend:


Nu kun je wel rijden, maar de richting van de stroom is bij de wissels bij A zodanig, dat je sluiting krijgt, als je er gebruik van maakt, dus als je van spoor a naar b wilt. Kan je nog schuiven met de plannen?

Want wat jij wilt: twee treinen tegelijk op de keerlus af laten rijden op de beide hoofdsporen, volg het verdere verloop nu zelf eens? Ze zouden op z'n minst op elkaar moeten wachten, er kan uiteraard maar één trein tegelijk in die lus.
Ik heb al een trein

R.van Os

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #10 Gepost op: 13 February 2009, 22:03:57 »
Het idee achter dit "ontwerp" is een kopstation met een aftakking naar een ander wat hoger gelegen dorpje waar de verbindig door enkele boemeltjes wordt onder houden(dit laatste is niet in het schema opgenomen, omdat dat niet met het keerlus probleem heeft te maken)
 
Ik rij rechts. De treinen rijden achter elkaar aan de keerlus in. In de keerlus zit nog een inhaal- cq. wachtspoor. Lengte keerlus deel ca. 45 mtr. verdeeld over drie nivo's. Schuiven kan alleen in het stationsdeel de keerlus zelf ligt er al.
Ik kan natuurlijk de wissels die jij geisoleerd hebt bijv. weghalen, maar dan wordt het rangeren in het station minder interessant.
Ik wil de locs in het station om laten rijden, op de draaischijf omdraaien en weer naar de kop van de trein rangeren. Dan rechts aanhoudend de keerlus in. (het sporen plan bij het station is nog voorlopig) De"geisoleerde" wissels zijn echter wel nodig als ik vanaf alle sporen bij de draaischijf wil komen.
Ik hoop dat ik de situatie enigzins duidelijk heb kunnen maken.
Overigens heb ik er geen problemen mee om wat electrisch moeilijk gedoe mee te nemen in het plan. Het moet me echter wel duidelijk zijn.

Groet,

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #11 Gepost op: 14 February 2009, 11:12:01 »
Goed, dan heb je niet veel aan de gegeven suggestie, nee. Je moet dus alleen het probleem oplossen dat ontstaat in de keerlus, omdat de rijrichting daardoor verandert. Hierdoor gaat je polariteit op je hele station veranderen, en daar moet je ook wat op vinden. Dat is mogelijk, maar dan zou je moet schakelen tussen twee trafo's; één voor het rijden naar- en vanaf de keerlus, en één voor het rangeren. Het kan allemaal, maar dat wordt wel puzzelen.

Vanavond wil ik wel een nieuwe tekening maken, nu moet ik aan het werk.
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #12 Gepost op: 14 February 2009, 12:26:57 »
Rich, ik denk dat voor jou de simpelste oplossing is om met 3 trafo's te werken. Eén voor de bovenste helft van het station, één voor de onderste helft van het station,  en één voor de lus.
Dan heb je verder nauwelijks nog schakelspul nodig, en je hebt toch een grote vrijheid van bedienen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #13 Gepost op: 14 February 2009, 17:20:57 »
Hallo

De wissels beslist niet weg laten.

Ik zou de beide "toegangen" naar het station dubbel isoleren op ong. 2meter afstand van de wissels. Het hele station op één trafo aansluiten.  De keerlus op één of meerdere andere.
Dan kun je rangeren van de onderste naar de bovenste helft en vv.
Uitrijden vanaf de onderste helft via de wissels naar het spoor van de bovenste helft.

Als extra zou ik zeker Klaas zijn voorstel volgen maar met de mogelijkheid om b.v. de bovenste helft via een dubbelpolige schakelaar aan te kunnen sluiten of op zijn eigen trafo of op trafo van de onderste helft. Je kunt dan met één trafo, de onderste, uitrijden via de wissels.

Uiteraard kun je de andere stationssporen enkelvoudig isoleren en met een schakelaar wel of niet van spanning te voorzien.

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #14 Gepost op: 14 February 2009, 19:18:36 »
Het voordeel dat ik zie in twee trafo's voor het station: je kunt dan vanaf de bovenhelft van het station een trein de lus in sturen, en tegelijk op de onderste helft een trein uit de lus binnen laten komen.

En je hebt helemaal geen schakelaars nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.