Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 21:33:45
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:13:28
helix n spoor door Joz
Vandaag om 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:31:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 20:18:20
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 20:09:55
Roco 2025 door Luc2000
Vandaag om 19:58:24
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:47:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 19:42:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 19:10:12
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
  

Auteur Topic: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder  (gelezen 16282 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #15 Gepost op: 04 March 2009, 19:52:25 »
Helemaal Top Richard!

Sorry dat ik pas zo laat reageer  :-[

Maar om de onbeschoftheid dan maar meteen helemaal af te maken heb ik nog een klein vraagje aan je.
Is op je tekeningen (die overigens werkelijk fenomenaal zijn!!) ook te zien hoe de rijdraad vastgekoppelt zit aan het T profiel dat in de laatste meters de rijdraad vervangt?

Het lijkt er op dat de rijdraad voor pakweg 2 meter paralel loopt aan het T profiel en het dan aan het T profiel is vast gebout.
Maar dat vastbouten van een draad begrijp ik niet helemaal  :-[

Echt super info verder!!
En nogmaals sorry voor het late reageren.  :-[

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27033
    • Pagina van klaas
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #16 Gepost op: 05 March 2009, 10:41:31 »
Die vraag was al eens eerder gesteld, ik had er nog een plaatje van:



https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenleidingbrug.gif

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #17 Gepost op: 05 March 2009, 14:52:53 »
........Daarom had het nieuwste VIRM ook alleen bij die brug problemen met het "auto drop systeem" ...............
Groetjes Michiel

"auto drop systeem" is trouwens iets heel anders, heeft absoluut niets met stroomloze bruggen te maken !  gr Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #18 Gepost op: 05 March 2009, 15:21:31 »
@ Klaas,

Als ik het dus goed zie word de kabel gegrepen / vastgeklemd met 2 scherpe punten staal die samen tot een klemblokje behoren.

Dat het weefsel van die staalkabel daar niet onder te lijden heeft.   ...sta ik een beetje van te kijken

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8089
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #19 Gepost op: 05 March 2009, 15:58:14 »
Mark,

In het plaatje komt geen staalkabel voor.
Bovenleiding wordt gemaakt van een massieve koperdraad.
Die is niet rond maar heeft aan een zijde twee inkepingen waar die klemmen om passen. Anders zou je er geen grip op kunnen krijgen. Zo zit de bovenleiding ook aan de uithouders van de portalen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #20 Gepost op: 05 March 2009, 17:47:21 »
huh dat hoeft toch niet ???
ik heb een keer in de cabine bij de machinst gezeten van een koploper van leeuwarden en toen hij telkens over zo'n bruggetje reed brande er in de cabine een lampje met de letters MG erop en volgs mij hoefde hij niks te doen...
??? ??? ??? ??? ??? ???

dacht het wel  ;)

http://www.youtube.com/watch?v=_m7KbVjj7kc&feature=related

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #21 Gepost op: 05 March 2009, 21:59:05 »
"auto drop systeem" is trouwens iets heel anders, heeft absoluut niets met stroomloze bruggen te maken !  gr Pewiam
Ware het niet dat in het begin van VIRM´s uitgerust met dat auto drop system, dat dat systeem de stra bij stroomloze bruggen onterecht naar beneden haalde...

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2979
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #22 Gepost op: 05 March 2009, 23:17:24 »
Precies Thom, dat is op somda uitgebreid besproken, dat het systeem voor totaal iets anders bedoelt is is hier niet het punt, dat kinderziektes in dat systeem er voor zorgen dat het systeem onterecht z'n werk doet en dat dat alleen bij de brug in Alphen a/d Rijn het geval was is wat hier in dit topic van belang was. In die zin heeft het dus heel veel met stroomloze bruggen te maken.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #23 Gepost op: 05 March 2009, 23:55:27 »
Precies Thom, dat is op somda uitgebreid besproken, dat het systeem voor totaal iets anders bedoelt is is hier niet het punt, dat kinderziektes in dat systeem er voor zorgen dat het systeem onterecht z'n werk doet en dat dat alleen bij de brug in Alphen a/d Rijn het geval was is wat hier in dit topic van belang was. In die zin heeft het dus heel veel met stroomloze bruggen te maken.

Groetjes Michiel

Er is enige tijd geleden nieuwe software in het diagnose systeem van de virm4 stellen gekomen tbv de autodrop en verder nog een aantal zaken. Dit was puur een software probleem ;) Maar die stellen zijn nog steeds een ramp. En op enkele stellen zitten nu ook al weer de normale dsa stroomafnemers zonder autodrop. ;D

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #24 Gepost op: 25 March 2009, 20:11:36 »
En vanaf begin deze week, 22 maart, nu ook de stroomafnemers van alle treinen naar beneden op de Vinkbrug, bij station De Vink.
Dit is overigens een brug met bovenleiding.

De borden zijn maandag 23-03-2009 geplaatst

Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #25 Gepost op: 25 March 2009, 21:36:09 »
werkzaamheden aan de brug ???

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #26 Gepost op: 25 March 2009, 21:45:19 »
Maar eens even op het net gesnuffeld en het volgende filmpje gevonden.
Is niet van mij, maar laat mooi zien en horen, hoe het in de praktijk gaat.
Komt van deze site.

Gerrit F

Linkje doet het niet, maar hier is de juiste: http://tinypic.com/player.php?v=4dwvryc&s=1
« Laatst bewerkt op: 25 March 2009, 21:47:31 door Gerrit F. Reden: stuk linkje. »
Gerrit F

Van de draad af....

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #27 Gepost op: 27 March 2009, 11:28:22 »
En vanaf begin deze week, 22 maart, nu ook de stroomafnemers van alle treinen naar beneden op de Vinkbrug, bij station De Vink.

Heeft te maken met problemen met de stroomrail (het T-profiel dus) bij deze brug. Levertijd van nieuwe onderdelen is ong 6 weken.
Overigens staan de geplaatste borden totaal op de verkeerde plaats.....
Als een MCN deze opvolgd, komt de bovenleiding alsnog naar benenden !

pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re:Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #28 Gepost op: 29 March 2009, 14:50:07 »
Leuk om te lezen, het probleem van de Vinkbrug zit in het feit dat de stroomrailen versleten zijn. De levertijd van deze Phi-rail is 6 maanden en geen 6 weken. Er is ook iets mis met de constructie waar de genoemde stroomrailen aan hangen. Ook moeten aan alle zijden de oploopstukken worden vervangen. De minimale dikte is van een Phi-rail anders als van een T-rail. Ook speelt mee dat op de middelste sporen 160 km gereden wordt. Verder is gebleken dat de vonkenhoorns wegbranden, waardoor er een vlamboog wordt getrokken. Om dit alles nu te voorkomen is er besloten de stra's neer te laten, zodat er geen problemen kunnen onstaan en de treinloop gegarandeerd kan worden. Dit heel even summier weergegeven.

Groeten Hans