Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 18:08:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Duikeend
Vandaag om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
  

Auteur Topic: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder  (gelezen 15800 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #15 Gepost op: 04 March 2009, 19:52:25 »
Helemaal Top Richard!

Sorry dat ik pas zo laat reageer  :-[

Maar om de onbeschoftheid dan maar meteen helemaal af te maken heb ik nog een klein vraagje aan je.
Is op je tekeningen (die overigens werkelijk fenomenaal zijn!!) ook te zien hoe de rijdraad vastgekoppelt zit aan het T profiel dat in de laatste meters de rijdraad vervangt?

Het lijkt er op dat de rijdraad voor pakweg 2 meter paralel loopt aan het T profiel en het dan aan het T profiel is vast gebout.
Maar dat vastbouten van een draad begrijp ik niet helemaal  :-[

Echt super info verder!!
En nogmaals sorry voor het late reageren.  :-[

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #16 Gepost op: 05 March 2009, 10:41:31 »
Die vraag was al eens eerder gesteld, ik had er nog een plaatje van:



https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenleidingbrug.gif

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #17 Gepost op: 05 March 2009, 14:52:53 »
........Daarom had het nieuwste VIRM ook alleen bij die brug problemen met het "auto drop systeem" ...............
Groetjes Michiel

"auto drop systeem" is trouwens iets heel anders, heeft absoluut niets met stroomloze bruggen te maken !  gr Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #18 Gepost op: 05 March 2009, 15:21:31 »
@ Klaas,

Als ik het dus goed zie word de kabel gegrepen / vastgeklemd met 2 scherpe punten staal die samen tot een klemblokje behoren.

Dat het weefsel van die staalkabel daar niet onder te lijden heeft.   ...sta ik een beetje van te kijken

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #19 Gepost op: 05 March 2009, 15:58:14 »
Mark,

In het plaatje komt geen staalkabel voor.
Bovenleiding wordt gemaakt van een massieve koperdraad.
Die is niet rond maar heeft aan een zijde twee inkepingen waar die klemmen om passen. Anders zou je er geen grip op kunnen krijgen. Zo zit de bovenleiding ook aan de uithouders van de portalen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2010
  • A-C
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #20 Gepost op: 05 March 2009, 17:47:21 »
huh dat hoeft toch niet ???
ik heb een keer in de cabine bij de machinst gezeten van een koploper van leeuwarden en toen hij telkens over zo'n bruggetje reed brande er in de cabine een lampje met de letters MG erop en volgs mij hoefde hij niks te doen...
??? ??? ??? ??? ??? ???

dacht het wel  ;)

http://www.youtube.com/watch?v=_m7KbVjj7kc&feature=related

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #21 Gepost op: 05 March 2009, 21:59:05 »
"auto drop systeem" is trouwens iets heel anders, heeft absoluut niets met stroomloze bruggen te maken !  gr Pewiam
Ware het niet dat in het begin van VIRM´s uitgerust met dat auto drop system, dat dat systeem de stra bij stroomloze bruggen onterecht naar beneden haalde...

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #22 Gepost op: 05 March 2009, 23:17:24 »
Precies Thom, dat is op somda uitgebreid besproken, dat het systeem voor totaal iets anders bedoelt is is hier niet het punt, dat kinderziektes in dat systeem er voor zorgen dat het systeem onterecht z'n werk doet en dat dat alleen bij de brug in Alphen a/d Rijn het geval was is wat hier in dit topic van belang was. In die zin heeft het dus heel veel met stroomloze bruggen te maken.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #23 Gepost op: 05 March 2009, 23:55:27 »
Precies Thom, dat is op somda uitgebreid besproken, dat het systeem voor totaal iets anders bedoelt is is hier niet het punt, dat kinderziektes in dat systeem er voor zorgen dat het systeem onterecht z'n werk doet en dat dat alleen bij de brug in Alphen a/d Rijn het geval was is wat hier in dit topic van belang was. In die zin heeft het dus heel veel met stroomloze bruggen te maken.

Groetjes Michiel

Er is enige tijd geleden nieuwe software in het diagnose systeem van de virm4 stellen gekomen tbv de autodrop en verder nog een aantal zaken. Dit was puur een software probleem ;) Maar die stellen zijn nog steeds een ramp. En op enkele stellen zitten nu ook al weer de normale dsa stroomafnemers zonder autodrop. ;D

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #24 Gepost op: 25 March 2009, 20:11:36 »
En vanaf begin deze week, 22 maart, nu ook de stroomafnemers van alle treinen naar beneden op de Vinkbrug, bij station De Vink.
Dit is overigens een brug met bovenleiding.

De borden zijn maandag 23-03-2009 geplaatst

Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #25 Gepost op: 25 March 2009, 21:36:09 »
werkzaamheden aan de brug ???

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #26 Gepost op: 25 March 2009, 21:45:19 »
Maar eens even op het net gesnuffeld en het volgende filmpje gevonden.
Is niet van mij, maar laat mooi zien en horen, hoe het in de praktijk gaat.
Komt van deze site.

Gerrit F

Linkje doet het niet, maar hier is de juiste: http://tinypic.com/player.php?v=4dwvryc&s=1
« Laatst bewerkt op: 25 March 2009, 21:47:31 door Gerrit F. Reden: stuk linkje. »
Gerrit F

Van de draad af....

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #27 Gepost op: 27 March 2009, 11:28:22 »
En vanaf begin deze week, 22 maart, nu ook de stroomafnemers van alle treinen naar beneden op de Vinkbrug, bij station De Vink.

Heeft te maken met problemen met de stroomrail (het T-profiel dus) bij deze brug. Levertijd van nieuwe onderdelen is ong 6 weken.
Overigens staan de geplaatste borden totaal op de verkeerde plaats.....
Als een MCN deze opvolgd, komt de bovenleiding alsnog naar benenden !

pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re:Bovenleiding stopt, en trein gaat verder
« Reactie #28 Gepost op: 29 March 2009, 14:50:07 »
Leuk om te lezen, het probleem van de Vinkbrug zit in het feit dat de stroomrailen versleten zijn. De levertijd van deze Phi-rail is 6 maanden en geen 6 weken. Er is ook iets mis met de constructie waar de genoemde stroomrailen aan hangen. Ook moeten aan alle zijden de oploopstukken worden vervangen. De minimale dikte is van een Phi-rail anders als van een T-rail. Ook speelt mee dat op de middelste sporen 160 km gereden wordt. Verder is gebleken dat de vonkenhoorns wegbranden, waardoor er een vlamboog wordt getrokken. Om dit alles nu te voorkomen is er besloten de stra's neer te laten, zodat er geen problemen kunnen onstaan en de treinloop gegarandeerd kan worden. Dit heel even summier weergegeven.

Groeten Hans