Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Lok 1607 "Vlissingen"  (gelezen 14167 keer)

peter1234

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #30 Gepost op: 04 February 2009, 22:43:23 »

heb je ooit al eens gehoord van het omwisselen van draaistellen?
Dat schijnt in Tiburg de normaalste zaak van de wereld te zijn.



Jos.



Beste Jos,

Ik wil niet vervelend overkomen, maar je begint nu toch dingen te roepen die alleen iemand kan roepen die er geen verstand van heeft....

Deze lok heeft 20 jaar een mooie prestatie geleverd, door heel veel rijtuigen te trekken.
Echter......  deze lok heeft sindsdien elke 3 maanden een onderhoudsbeurt gehad, en tussendoor ook nog een revisiebeurt....
M.a.w.  ... aan deze lok is nog maar weinig origineel van wat er toen in, aan en onder zat....

Ik kan het weten....... ;D ;D

En dan hebben we het nog niet over de kosten , daar sta je blijkbaar niet bij stil.

Een goede raad : zet dat idee uit je hoofd, dat is onhaalbaar
vr. groeten,

Peter
.........................................................


Intellibox , Windigipet X , Märklin K , Littfinski , Viessmann , HAG , Liliput , RailTop , LSM , ACME , Roco , Fleischmann , Lima , Rivarossi , Zwitserse modeltreinen

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #31 Gepost op: 04 February 2009, 22:49:56 »
@ peter.
Ik sta wel degelijk stil bij de kosten.

En als je het toch over orgineel hebt, dat is bijna geen enkele loc meer.
Zelfs de huidige museumloc's die nu bij diverse musea en stichtingen staan.
Daar is al zo veel aan vervangen door gebruik te maken van Plukloc's en het laten maken van onderdelen.
Dus die kun je in feite ook niet orgineel meer noemen.
Het klinkt mischien wat oneerbiedig.

Dat de loc behalve het casco niet meer orgineel is, dat is bekend.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #32 Gepost op: 04 February 2009, 23:15:34 »
En de soap gaat weer lekker verder,ik ga ff een borrel erbij halen en wat zakdoeken halen om de tranen van het lachen op te vangen,want het gaat weer helemaal nergens over! Ik hoop dat de oud ijzerprijs weer een beetje gaat stijgen......... ;)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #33 Gepost op: 04 February 2009, 23:23:59 »
Precies; de naiviteit van sommige mensen...
Ik ga ff een pizza'tje erbij pakken!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #34 Gepost op: 05 February 2009, 00:09:20 »
@ Thom
Als je goed leest dan kun je ook snappen dat ik eerst de goedkopere oplossing zet.
Het opknappen en conserveren van het casco.

die 2e met die technisch beter loc, is ook op een later tijdstip uitvoerbaar.
En dat wisselen van die draaistellen kost ook veel geld, dat is niks nieuws.
Het punt is dat jij er niet bij stilstaat dat er gewoon helemaal niks noppes nada is wat goedkoop is aan treinen behouden...  ;)

En dus alles wat je extra doet, kost eveneens geld.
Ook een tweede lok ergens in een hoek zetten en behouden tot...
Opslagruimte kost ook [grof!] geld, en is nog schaars ook..

Verder kan ie nú wel technisch goed zijn maar als je er nu 5 jaar niks aan doet, word ie daar echt niet beter op...
Daarnaast bestaat techniek niet alleen uit draaistellen...

Wat denk je overigens dat het behouden en onderhouden van een museumlok op jaarbasis kost?  ;D?

[En inderdaad, haal chips en bier er maar bij, is topic 6 al over deze lok geloof ik, bijna weekeind  ;)]

« Laatst bewerkt op: 05 February 2009, 00:10:51 door Thom »

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #35 Gepost op: 05 February 2009, 00:10:18 »
Gaat het wisselen van die draaistellen dan niet zoals bij een roco loc ????
Schroevendraaier ertussen klikken en hopla los  ::) ::)

Trouwens verfen is ook geen probleem voor Jos gezien zijn eerdere creatie's gewoon met het kwastje aflakken en beetje vaag fotootje van maken.  :P
« Laatst bewerkt op: 05 February 2009, 00:57:09 door rene w. »

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #36 Gepost op: 05 February 2009, 00:51:49 »
Wat maakt het verschil op het bordje dat eventueel bij de/een loc geplaatst wordt:

"De serie 1600 maakte zich kenbaar door de enorme trekkracht. Zo trok de 1607 in 1989 de langste reizigerstrein ter wereld!"

"De serie 1600 maakte zich kenbaar door de enorme trekkracht. Zo trok deze 1607 in 1989 de langste reizigerstrein ter wereld!"

M.a.w.: twee letters er bij, en je hebt hetzelfde resultaat. Een bezoeker kijkt naar de loc en ziet dan misschien wel die zeven op de loc staan, bedenkt zich: "Zo hee, dat is grappig. Hij staat nog hier ook. Mja, eens kijken wat ze hier verder nog hebben", of "Zo hee, dat is grappig. Dat wist ik niet. Mja, eens kijken wat ze hier verder nog hebben".

Er is geen enkele, 'normale' (niet spoor-geile-trein-o-fiel) bezoeker die het een ruk zal interesseren. Hij ziet er exact hetzelfde uit, op de 07 op de zijkant na, dus niet interessant genoeg om in een collectie op te nemen als de loc verrot is.

Just my two cents...  ::)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8324
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #37 Gepost op: 05 February 2009, 06:11:39 »
Jammer dat een enthousiast initiatief pesterig de grond in wordt geboord. Het is niet verkeerd op met tegenargumenten te komen, maar het mag best wel vriendelijk en hoeft niet zo afzeikerig svp. Het gaat Jos echt aan het hart en als hij dit voor elkaar wil krijgen, dan wens ik hem veel succes met het proberen. Ik hoop voor hem dat het lukt!

Wat moet zo'n lok eigenlijk kosten? Wellicht leuk voor in de tuin? :)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #38 Gepost op: 05 February 2009, 09:38:07 »
Zo beter Remunj?

Hartstikke goed Jos  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #39 Gepost op: 05 February 2009, 09:39:59 »
En dat klopt ook, eric, deze lok staat er al enkele jaren , samen met nog andere 1600-lokken, omdat niemand meer interesse heeft in deze lokken.
Dat weet ik Peter. Heb ze daar regelmatig zien staan.

Het ging om de formulering van Jos zijn berichten.
Die wil nog wel eens tegenstrijdig zijn  8)
mar dat is ook opgehelderd.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #40 Gepost op: 05 February 2009, 10:03:23 »
Jammer dat een enthousiast initiatief pesterig de grond in wordt geboord. Het is niet verkeerd op met tegenargumenten te komen, maar het mag best wel vriendelijk en hoeft niet zo afzeikerig svp. Het gaat Jos echt aan het hart en als hij dit voor elkaar wil krijgen, dan wens ik hem veel succes met het proberen. Ik hoop voor hem dat het lukt!

Sluit ik me bij aan. Sommige reacties hier zijn bepaald onder de maat.

Eelco

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #41 Gepost op: 05 February 2009, 10:50:34 »
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, veel pittige reacties komen wel van mensen die óf in het museumwereldje hebben rondgelopen, óf daar nog steeds rondlopen.

In een eerder draadje hebben we Jos ook al eens gevraagd met concrete plannen te komen, ook voor een loc die hij alleen wil concerveren. Nu nog maar een keer die oproep en dan bemoei ik me er verder niet meer mee, aangezien het vorige draadje hierop ook bleef haken.

Als je de 1607 wilt bewaren, er van uitgaande als statisch, geconserveerd opject zoals Jos oppert, kom dan eens met een simpel, maar doordacht plan en laat daarin maar eens zien dat er niet alleen gedacht is, maar ook geregeld is dat:

- Aanschafkosten 1607
- Overbrengingskosten 1607 van Maastricht naar locatie waar hij wordt gestald (NedTrain wil hem na verkoop echt wel van hun terrein kwijt)
- Stalling van de 1607, waar en wat zijn de kosten hiervan en hoelang kan de 1607 hier gestald worden?
- Kennis om de 1607 goed te conserveren
- Kosten van het conserveren van de 1607
- Kosten van het geconserveerd houden van de geconserveerde 1607

Je ziet, alleen al om de 1607 als NIET RIJVAARDIGE loc te bewaren, komt het woordje kosten veelvuldig om de hoek kijken. Hoe wil je dit financieel gaan borgen?

Roepen dat die loc bewaard moet blijven, is makkelijk. Het is ook een nobel streven. Maar kom dan eens met een doordacht en haalbaar plan. Dáár schieten we pas echt wat mee op!

Ik vind je een hele knappe als je bovenstaande voor elkaar kunt krijgen. Praten we daarna wel verder.

Succes!!!!!!!

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 05 February 2009, 10:56:19 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #42 Gepost op: 05 February 2009, 11:34:17 »
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, veel pittige reacties komen wel van mensen die óf in het museumwereldje hebben rondgelopen, óf daar nog steeds rondlopen.

Klopt, maar ik doel specifiek op reacties als:

Trouwens verfen is ook geen probleem voor Jos gezien zijn eerdere creatie's gewoon met het kwastje aflakken en beetje vaag fotootje van maken.  :P

En de soap gaat weer lekker verder,ik ga ff een borrel erbij halen en wat zakdoeken halen om de tranen van het lachen op te vangen,want het gaat weer helemaal nergens over!

Laat ik zeggen dat ik vind dat het netter kan.

Eelco

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #43 Gepost op: 05 February 2009, 11:42:00 »
Klopt, maar ik doel specifiek op reacties als:

Laat ik zeggen dat ik vind dat het netter kan.

Eelco
Ik vind het wel leuk,ik val bijna weer van mijn stoel van het lachen...................

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #44 Gepost op: 05 February 2009, 11:48:08 »
heey,

Kritiek geven is makkelijker dan complimenten of teminste opbouwende kritiek te geven.
Vind het knap van jos dat hij hier nog aanwezig is op het forum, vind het ronduit ombeschoft hoe sommige mensen hier op hem reageren.
Ook ik heb fouten en dingen gezegt over de 1607, dat klopt.
Maar het vorige draadje is ook afgesloten en ik denk dat dit draadje ook weer dood loopt op mensen die niet nadenken en jos gaan aanvallen op zijn plannen.

Persoonlijk denk ik dat Jos het iddee beter onderkan brengen bij een stichting, of teminste het idee wel kan op pakken maar dan als sub afdeling van een stichting.

Mensen als je voor elk stukje kritiek een compliment geeft denk ik dat 80% minder reacties worden gegeven op jos zijn idee.

Ik zou zeggen jos als je een droom heb ga ervoor.

MVG Fridzie