Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
11 September 2025, 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
11 September 2025, 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
11 September 2025, 16:44:52
  

Auteur Topic: Lok 1607 "Vlissingen"  (gelezen 14326 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #15 Gepost op: 04 February 2009, 16:59:48 »
Effe vergeten er bij te zetten.

Ik had het eigenlijk anders moeten formuleren, mijn fout.

Ik had eigenlijk zo moeten zeggen:

Na een paar dagen de loc nergens gezien te hebben ging ik kijken en daar stond ie.
Tussen wat ICK's "verstopt"

Zo beter Remunj?


Jos.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2009, 17:05:22 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #16 Gepost op: 04 February 2009, 17:17:35 »
de loc heeft immers de Langste reizigerstrein getrokken.
En is ook de meest bekende 1600
In mijn ogen vind ik dat waardeloze argumenten.

't is leuk als het kan maar zou niet de voornaamste reden moeten zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

peter1234

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #17 Gepost op: 04 February 2009, 17:24:23 »
De consistentie in jouw berichten is ver te zoeken.
Een paar dagen geleden stond ie er niet meer en nu zeg dat de lok er nog steeds staat. Dat suggereerd dat de lok nooit weg geweest is.

Gr.
Eric

En dat klopt ook, eric, deze lok staat er al enkele jaren , samen met nog andere 1600-lokken, omdat niemand meer interesse heeft in deze lokken.

Trouwens , ff offtopic , , ex lok 1641 , nu 1841 , staat al zonder eigen draaistellen, zonder neuzen enz  al enige maanden in maastricht te wachten op de sloop...

Voor Jos en andere geinteresseerden nog een leuke link :

http://treinfan.waarisdetrein.nl/1600.htm
vr. groeten,

Peter
.........................................................


Intellibox , Windigipet X , Märklin K , Littfinski , Viessmann , HAG , Liliput , RailTop , LSM , ACME , Roco , Fleischmann , Lima , Rivarossi , Zwitserse modeltreinen

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #18 Gepost op: 04 February 2009, 17:30:07 »
De loc staat nagenoeg op de zelfde plek, maar alleen op het spoor naast dat waar ie enkele weken geleden stond.
Dat daar n die ICK en die ICRm  voor staat was ook de rede dat ik m niet kon vinden.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #19 Gepost op: 04 February 2009, 17:43:25 »
In mijn ogen vind ik dat waardeloze argumenten.
't is leuk als het kan maar zou niet de voornaamste reden moeten zijn.

Het is maar hoe je het bekijkt, die ene rit is inderdaad maar een enkel momentopname geweest in het bestaan van deze lok en lokserie. Maar wel een moment waarin spoorgeschiedenis is geschreven en een moment dat veel mensen (zowel gewoon publiek als hobbyisten) nog goed voor de geest staat.

Er zal ooit een 1600 bewaard blijven (en misschien nog wel meer ook als je het afzet tegen hoeveel 11, 12, 13 en 1500'n er uiteindelijk bewaard zijn gebleven), dus waarom niet deze 1607 met haar bijzondere geschiedenis. Juist dit aspect zou het vernieuwde NSM m.i. in een bepaalde presentatievorm aan het publiek kunnen gebruiken. Het zal groot en klein aanspreken om beelden te zien van de recordtrein in of bij de lok die deze trein ooit trok.

En ja, een nieuwe stichting. Ik geloof daar niet zo in (hoewel ik ooit een knaap uit Delft sprak die een hondekop-vier wilde bewaren ;)), zeker niet als het om een losse lok gaat waar je behalve wat donateursritten (wie gaat er mee?) verder weinig mee kan doen. Onderbrengen bij het NSM of een bestaande museuminstantie lijkt me dan ook nog de enige mogelijkheid deze 1607 voor het nageslacht te bewaren. Helaas hebben de huidige museumbedrijven het in deze tijd ook nog eens zwaar genoeg om hun hoofd boven water te houden.

Maar evengoed alle lof voor het initiatief.
Wordt het toch nog gezellig!

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #20 Gepost op: 04 February 2009, 18:16:18 »
@ Grandmaster ICM

Dit is wat ik al enige tijd heb proberen duidelijk te maken.
Maar veel mensen denken daar blijkbaar anders over.

En in feite hoeft de loc niet eens rijvaardig gemaakt te worden.
Dat scheelt ook enorm in de kosten.
Een goeie opknapbeurt, en m dan conserveren kan al veel betekenen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #21 Gepost op: 04 February 2009, 18:36:03 »
Je kunt toch ook de 1607 en een paar ICK rijtuigen overnemen? Die staan toch al deels aan de kant

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #22 Gepost op: 04 February 2009, 18:39:19 »
Gewoon zo maar even, wat zou die loc dan nu moeten kosten?
En wat zou het kosten om haar weer rijvaardig te maken?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #23 Gepost op: 04 February 2009, 18:48:53 »
We dwalen alweer af zie ik.
het gaat over de 1607, en niet over ICK. :)

En er is nog geen sprake van rijvaardig.
Dat is in mijn ogen effe bijzaak. ;)


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #24 Gepost op: 04 February 2009, 22:20:33 »
Nee het is echt belangrijker om een lok te hebben waar ooit een paar stickertjes op gezeten hebben, dan er 1 uit te kiezen die technisch beter is...  ::)

En als die 1607 nou eens een rotte tractiemotor heeft, of dunne wielbanden om maar iets te noemen...

Is het dan nog steeds logisch om die lok uit te kiezen en daar enorme reparatiekosten voor te maken, terwijl er gewoon betere exemplaren zijn die daar de eerste komende tig jaar mee vooruit kunnen zonder die reparatie?

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #25 Gepost op: 04 February 2009, 22:24:36 »
Je kan het ook anders doen.
je bewaart er 2.

Je neemt bijvoorbeeld de 1607, en je neemt de op dat moment technisch betere loc.

heb je ooit al eens gehoord van het omwisselen van draaistellen?
Dat schijnt in Tiburg de normaalste zaak van de wereld te zijn.

Dus met het oog hier op is het in feite wel intresant om de loc optisch op te knappen en te conserveren.
Van de 1600 zijn toch genoeg machines zeg je.



Of begrijp ik het weer verkeerd?


Jos.

P.S.
De 1607 is niet belangrijker vanwege het stickertje, maar vanwege zijn prestatie in 1989.
Dat kan van geen enkele andere 1600 gezegd worden.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2009, 22:31:01 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #26 Gepost op: 04 February 2009, 22:33:40 »
Je weet het allemaal makkelijk te brengen, maar denk je dat een draaistel wisselen niks kost?

Ookal is het de normaalste zaak van de wereld daar, het kost echt neit niks, en daar word nogweleens makkelijk overgedacht, maar zo werkt dat dus echt niet...

Enwelja trouwens, bewaar er gewoon 2, we hebben ook nog niet genoeg antiek materieel wat her en der bij musea buiten staat weg te rotten...   :'(

D'r worden hier trouwens vaak wel leuk allerlei ideeën bedacht, maar aan ideeën is in de museumwereld echt geen te kort die hebben ze zelf wel, enige wat vaak ontbreekt zjin de handjes die daarvoor nodig zijn...

Dus een tip van mij, wil je echt wat bijdragen, denk eens over dat laatste na...






Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #27 Gepost op: 04 February 2009, 22:35:17 »
...
heb je ooit al eens gehoord van het omwisselen van draaistellen?
Dat schijnt in Tiburg de normaalste zaak van de wereld te zijn.
...
P.S.
De 1607 is niet belangrijker vanwege het stickertje, maar vanwege zijn prestatie in 1989.
Dat kan van geen enkele andere 1600 gezegd worden.
Iedere willekeurige 1600 zou die trein kunnen trekken, ze hebben allemaal dezelfde tractiemotoren ;)
Ik zou ook voor een loc gaan die technisch in orde is, en ja, een draaistel is te verwisselen, maar kost geld, veel geld.
Maar ja, dan heb je nog niet de tractiemotoren die toen die trein trokken ;D

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #28 Gepost op: 04 February 2009, 22:36:36 »
@ Thom
Als je goed leest dan kun je ook snappen dat ik eerst de goedkopere oplossing zet.
Het opknappen en conserveren van het casco.

die 2e met die technisch beter loc, is ook op een later tijdstip uitvoerbaar.
En dat wisselen van die draaistellen kost ook veel geld, dat is niks nieuws.


@ Bruno
Je hebt gelijk dat iedere willekeurige 1600 de 60 rijtuigen had kunnen trekken.
Maar feit is dat de 1607 hem getrokken heeft.




Jos.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2009, 22:42:46 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #29 Gepost op: 04 February 2009, 22:42:10 »
Als ik zo de reactie's lees in dit topic en vooral in het reeds gesloten topic over hetzelfde onderwerp kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het bewaren van lok 1607 voor een merendeel van de mensen op dit forum geen extra meerwaarde heeft en het trekken van de langste reizigerstrein alleen beschouwd wordt als "een regel extra historie".

Hoewel ik zelf zogezegd een andere mening ben toegedaan kan dit gevoel dan blijkbaar als representatief worden beschouwd en zal dit waarschijnlijk ook zo zijn bij de beleidsmakers van het NSM (wie voor mij de enigen zijn die de 1607 nog kunnen redden). In combinatie met de veel belangrijkere technische staat van de lok en het feit dat deze serie relatief gezien nog niet zo heel oud is en nog volop aanwezig is, ben ik bang dat lok 1607 een niet zo fijn lot staat te wachten.

Heel erg jammer, maar sh*t happens

Ben het wel eens met een aantal posters dat een stichting oprichten niet zomaar iets is wat je even doet. Financiele middelen, mankracht, kennis, connecties in de spoorwegwereld en stallingsruimte zijn zaken die zelfs voor de reeds bestaande stichtingen al voor de nodige hoofdbrekens zorgen. Ben ooit een tijd werkgroeplid geweest van de Stibans en heb zelf (deels) kunnen zien wat er allemaal bij komt kijken. Nogmaals je idee is nobel, maar de praktijk is een heel ander verhaal.
Wordt het toch nog gezellig!