Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 10:39:59
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door Petertje
Vandaag om 10:38:35
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door R1954
Vandaag om 10:19:58
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 07:15:59
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29

Auteur Topic: Märklin hoe staat het ervoor ?  (gelezen 165442 keer)

MR

• Offline Offline
Re:Märklin hoe staat het ervoor ?
« Reactie #735 Gepost op: 26 December 2010, 20:25:51 »
Wat  een onzin!! Ik ben 3-railer maar heb totaal geen binding met het merk Märklin. De momenteel fijnst rijdende lok is de riva 1300. Ik zou willen dat de Märklin modellen (waar ik er wel een aantal van heb) zo reden. Maar binding...nee!! (wellicht ook de reden dat ik niet bij de 3-rail buren actief ben..)

Aha, ze bestaan! Drierailers zonder binding met Märklin. Gefeliciteerd, dan maar. Eh, nog één vraagje, welke rails gebruik je?
« Laatst bewerkt op: 26 December 2010, 20:27:55 door MR »

jakop

• Gast
« Reactie #736 Gepost op: 26 December 2010, 20:44:06 »
Dus.....jij hebt een binding met alle merken materialen die je in je collectie hebt?

De "binding" waar jij (jullie) het over hebben is wat mij betreft een soort kokerzicht wat deze collega modelspoorders hebben en daar door dus ook die belachelijk hoge bedragen voor loks gaan neertellen.
Dat heb ik dus niet. Als ik niet al decenia (uit de erfenis van mijn vader) met 3-rail had gereden en nu op 0 overnieuw zou beginnen dan zou ik waarschijnlijk voor 2-rail kiezen. Maar alles verkopen en opnieuw beginnen kan ik dan weer niet.

groet,

Jakop

MR

• Offline Offline
« Reactie #737 Gepost op: 26 December 2010, 20:49:43 »
Zonder Märklin kan er niet, nou ja, bijna niet gedrieraild worden omdat Märklin zo'n beetje, ongeveer, de enige leverancier is van drierailsytemen. Dus ook al heb je geen binding er mee, je bent toch aan Märklin gebonden.

Tenzij ik verkeerd geïnformeerd ben natuurlijk en er toch een andere belangrijke leverancier is van drierailsystemen is.

« Laatst bewerkt op: 26 December 2010, 20:51:21 door MR »

tinus

• Offline Offline
« Reactie #738 Gepost op: 26 December 2010, 20:56:55 »
Waren er niet losse puco strips te krijgen?
En anders de railspijkers wat hoger laten uitsteken.:P.

Tinus.

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #739 Gepost op: 26 December 2010, 21:01:22 »
Niet belangrijk maar Roco heeft een aantal startsets voor 3-rail in het gamma. Of HAG is ook 3-rail.
Ik vind het trouwens weer aardig op een 3-rail versus 2-rail discussie uitdraaien.
En dat Märklin achter de feiten aanloopt ben ik het niet mee eens. Detaillering, het is in ieder geval steviger dan bijvoorbeeld LSM waar de details er al vanaf vallen als je ze ook maar aanraakt. En motoren, misschien ouderwets, maar oerdegelijk en niet stuk te krijgen. En dat ze wat geluid maken, treinen maken in het echt ook een hoop geluid en zet er een flinke trein achter en het geluid valt weg tegen het contactgeluid van de wielen van de trein. Bovendien zie ik tegenwoordig steeds meer modellen verschijnen die een moderne aandrijving hebben.
Laat ik wel even duidelijk maken dat ik geen binding heb met Märklin. Je rijdt 2-rail of 3-rail en dat wil niets zeggen dat je aan een bepaald merk bent gebonden. De reden dat ik destijds voor 3-rail koos was het feit dat de baan nauwelijks onderhouden hoeft te worden, je zet gewoon een loc op de baan en rijden. Ik heb sinds korte tijd ook een 2-rail baan en die moet vaker schoongemaakt worden om goed te rijden. Daarentegen is het wel zo dat je geen middenrail hebt en dus realistischer rijdt.
Misschien kunnen we maar beter terugkeren naar het onderwerp want we dwalen af.
Mvgr Jan Wiebrand

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #740 Gepost op: 26 December 2010, 21:34:30 »
Dit topic gaat over de toekomst van Märklin en daar vraagt men zich af wat er mis is en hoe het eventueel beter zou kunnen.
Het verschil tussen 2 of 3 rail doet eigenlijk niet ter zake, het Märklin concern maakt immers met het merk Trix ook gelijkstroom modellen.
Dus het lijkt me zinvol alleen over het merk Märklin zelf te discussiëren en niet voor welk systeem je gekozen hebt.
Helemaal als je beseft dat andere schalen van Märklin zoals Z gewoon gelijkstroom is.
Vr. groeten,
Bob

JSRail

• Gast
« Reactie #741 Gepost op: 27 December 2010, 01:16:52 »
  Denk ook dat Marklin te lang heeft vastgehouden aan het idee, voorál modellen voor de zgn verzamelaars te produceren.  Kom vaak in modelspoorwinkels waar soms al jaren lang dezelfde Marklin-sets in de schappen liggen, zilver gespoten MHI loks, jubileum-sets of andere fantasie modellen in mooie verpakkingen. Weinig mensen die hier nog echt interesse in hebben. Ondanks de flinke korting die hierop wordt gegeven door de winkelier. Of veel te dure startsets die uiteindelijk door de handel worden opgekocht en uit elkaar getrokken.
  Gelukkig is Marklin sinds de problemen zijn ontstaan, wat selectiever geworden met het uitbrengen van dit soort modellen & sets. En hopelijk gaat men meer rekening houden met wat de klant echt wil. Is ook beter voor Marklin. Heb zelf heel wat Marklin modellen waar ik best tevreden over ben zoals; de TEE (inox) rijtuigen, keurig op schaal. Koploper en een aantal loks met de 'nieuwe' SDS motor die toch erg mooi rijden.  Ook de stomers (o.a. BR 23 & 03) die recent zijn uitgebracht zijn zeer zeker de moeite waard qua detailering en rij-eigenschappen. Dus ze kunnen het wel !  
« Laatst bewerkt op: 27 December 2010, 01:19:05 door JSRail »

Zaanstreekrail

• Offline Offline
« Reactie #742 Gepost op: 27 December 2010, 08:04:44 »
Marklin moet eens stoppen met MFX en alle ander voor de bepaalde dingen zoals sound enz, zo maak je de loc of treinstel goedkoper. Laat de klant zelf bepalen wat ze in de loc of treinstel wil hebben, en kunnen mensen met annaloge banen ook deze loc of treinstel kopen.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #743 Gepost op: 27 December 2010, 08:57:54 »
Andere merken geven toch ook modellen uit met loksound.
Maar daarnaast heb je die zelfde modellen ook in de analoge of 3-rail digitaal uitvoeringen.

En die diversiteit mis ik wel een beetje bij Marklin.

Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #744 Gepost op: 27 December 2010, 10:08:33 »
Marklin heeft zich jaren lang in de gunstige positie gewaand dat ze een monopoliepositie hadden op de drierailmarkt. Wat rails betreft hadden ze dat zeker. Andere merken zijn echter wel modellen gaan produceren voor dit systeem. Waarschijnlijk zijn ze er vanuit gegaan dat de meeste mensen die ooit aan dat systeem waren begonnen niet zomaar een overstap zouden maken. In betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid hebben ze ook jaren lang een voordeel gehad. Het systeem met sleper en pukos had toch minder duwtjes nodig dan de tweerail tegenhanger.
De modellen van vroeger waren door het metaalgietwerk vrijwel onverwoestbaar wat zeker voor de jongere gebruikers een groot voordeel was. Zeker als je bedenkt dat tot de jaren 70/80 treinen ook als speelgoed goed in de markt lagen.
De andere merken gingen echter vooruit in hun detaillering en met meer variatie in modellen. Marklin probeerde de klanten meer aan zich te binden door ze afhankelijk te maken. Als je de klant maar wijs maakt dat andere wagens niet goed op jouw baan rijden omdat de koppelingen niet passen en vroeger ook niet uitgewisseld konden worden zou je die klanten wel houden. Die truc hebben ze vaker met redelijk succes herhaald. Wat te denken van het eigen digitaal systeem (Motorola 1 en 2) en later nog een keer met MFX. Telkens werd ervoor gezorgd dat het gebruik van of combineren met componenten van andere merken niet mogelijk was hebben ze een hele schare aanhangers aan zich weten te binden waarvan er zijn die nog steeds geloven dat de S88 en decoders van andere merken niet gebruikt zouden kunnen worden of minder goed zouden functioneren. Het sterkste staaltje op dit gebied is wel de truc met de stekkers. Door het hulsje een andere vorm te geven wilden ze blijkbaar voorkomen dat mensen gingen shoppen en bij andere componenten uit zouden komen. Met deze methodes kun je inderdaad een soort van sekte creëren die geen treinen of componenten kopen als niet die ene merknaam erop staat. Zo kun je ook fantasiemodellen afzetten tegen een prijs die niet meer past bij speelgoed of goedkope instapmodellen. Als je dan daar de nadruk op legt en niet echt probeert te concurreren met je modellen dan kun je het blijkbaar een tijd volhouden en zelfs nog in eigen land blijven produceren (overigens wel sympathiek voor de eigen werkgelegenheid).
Toch zal het een keer niet meer zo verder kunnen, de kennisoverdracht binnen de hobby is de laatste 15 jaar aanzienlijk veranderd o.a. door fora als deze en andere info via internet (heeft u internet?  ;) ). 
Nu zullen ze het toch echt anders moeten gaan doen. Ik ben dan ook wel benieuwd naar die nieuwe weg waar Chris het over heeft. Zou die echt revolutionair zijn of toch weer oude wijn in nieuwe zakken?
We zullen het wel zien.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Focus2

• n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • goederentransport in 1:160
« Reactie #745 Gepost op: 27 December 2010, 10:29:38 »
beste modelrailers,

wat er allemaal is misgegaan met M* en hoe het veel beter zou moeten lijkt me nu zo ongeveer wel verteld.
het onderwerp is Märklin misschien toch aan zijn einde ?
of dat werkelijkheid wordt hangt m.i. slechts af van een mogelijk nieuwe aanpak hoe producten in de internationale markt gezet gaan worden.
door de wensen van de klant centraal te stellen en hun behoeftes op juistheid in te schatten en producten te leveren die daaraan voldoen kan continuïteit met redement worden verkregen.
zolang die informatie nog niet publiekelijk wordt gedeeld en de afnemers zich daarover geen mening kunnen vormen lijkt alle speculaties overbodig.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #746 Gepost op: 29 December 2010, 09:00:26 »
Denk ook dat Marklin te lang heeft vastgehouden aan het idee, voorál modellen voor de zgn verzamelaars te produceren.

Dat is precies de indruk die ik heb: te lang vasthouden aan een bepaalde doelgroep, die ondertussen ouder wordt (en overlijdt) en niet van de onderkant wordt aangevuld. Te weinig innovatie. Prachtige catalogi, werkelijk een lust voor het oog, maar producten die dat niet altijd waar kunnen maken.

Ondertussen zit niemand tijdens een economische crisis (die nog steeds aan de gang is, ondanks de positieve berichten) te wachten om een fors bedrag te investeren in een niche-markt die steeds kleiner lijkt te worden. Tja, misschien zijn het straks allemaal bedrijven zoals LS Models of Artitec: kleine oplages en bepaald geen bodemprijs.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #747 Gepost op: 29 December 2010, 09:13:33 »
En dat is ook niet nodig.
In de winkel sta ik (diehard gelijkstromer) en Brigitte (diehard Markliniste)  ;D
We plagen elkaar de winkel uit, maar hebben er genoeg lol mee.

Tot nu toe is er nooit bloed aan te pas gekomen  ;D
Zie ik hier een bloeiende romance ontstaan ;)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Gert1

• Gast
« Reactie #748 Gepost op: 29 December 2010, 09:18:19 »
Tja, misschien zijn het straks allemaal bedrijven zoals LS Models of Artitec: kleine oplages en bepaald geen bodemprijs.

Dat is wat ik 5 jaar geleden al voorspeld heb: de toekomst is aan de 'middenserie'-producenten.
Dankzij hen blijft de hobby bestaan, zelfs als het onmogelijke gebeurt en Märklin in zijn huidige opzet niet langer wordt voortgezet.

mvg,
Gert

Jopie

• Offline Offline
« Reactie #749 Gepost op: 09 January 2011, 19:20:57 »
[Edit] reactie op de aangekondigde Thalys:

Ik moet wel lachen de Marklin / Trix TGV wordt zowiezo in een beperkte oplage gemaakt. De grote oplages van Marklin zijn voorbij.
Marklin heeft hooguit een paar keer per jaar een loc van de maand nog. Er werken nog maar 1100 mensen bij Marklin dit waren er 3 a 4 jaar geleden nog 2100. Dus de kans dat er teveel worden gemaakt is erg klein.

Het is geen Roco of Fleischmann die het afgelopen jaar van alles en nog wat gedumpt hebben met als resultaat dat de Duitse handel bijna geen Roco meer willen schaffen voor de normale prijs. De normale OVP prijs bij Roco en Fleischmann ligt bij veel producten tegenwoordig duidelijk boven de adviesprijzen van Marklin. Dit is zeker het geval bij de digitale modellen.

En met Mehano iedereen weet wat daar is mee gebeurt.

Maar nu de dure jongens, Amerikaanse uitbuiting investeringsmaatschappijen en bijbehorende dure directeuren bij Marklin eruit geflikkerd zijn, is de winstgevendheid bij Marklin tot boven de 20% gestegen en maken ze weer dikke zwarte cijfers.

« Laatst bewerkt op: 09 January 2011, 20:37:02 door Bob Rodenburg. Reden: reactie op de aangekondigde Thalys »