Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:08:55
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 13:03:29
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:45:10
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39

Auteur Topic: Märklin hoe staat het ervoor ?  (gelezen 166049 keer)

Remco.

• Offline Offline
Re:Märklin hoe staat het ervoor ?
« Reactie #255 Gepost op: 05 February 2009, 09:15:03 »
groet, Albert.

Even offtopic:

Als jij 1. altijd ontsporingen hebt, moet je naar je rails kijken en die eens goed leggen 2. onderdelen er af vallen  ??? Hoe hard rijd jij wel niet ? en 3. Onderdelen van Roco loks bijv zijn prima te verkrijgen, had eens wat nodig voor een 2400 en binnen een week had ik het.

Dus al met al een bijzonder verhaal wat op mij heel vreemd overkomt

Eind offtopic.

Ik hoop voor Matrix dat ze het redden, maar hoop echt dat ze wel in de toekomst een prijsstelling ala Roco gaan hanteren, dan blijven ze uit de gevarenzone denk ik.

Gr. Remco.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #256 Gepost op: 05 February 2009, 09:17:46 »
8) Als tweerailrijder kom ik kwa degelijkheid toch elke keer weer bij Marklin/Trix terecht.
Je kiest een systeem, en dat is in mijn geval Fleischmann Profirail met Roco digitale voeding, en Tams decoders.
Daar kan wat mij betreft alles op rijden wat tweerail DC is net als in het geprivatiseerde grootbedrijf.
Als je dan de loks gaat vergelijken blijft er maar 1 over en dat is Marklin.
Roco, Piko, Mehano winnen vaak kwa detaillering maar wat heb je er aan als na 1 foute wissel(ontsporing) alles er af breekt en kwijt raakt tussen het grind.
Komt nog bij dat je dan niet meer aan onderdeeltjes kan komen.
 ;D Daarom houd ik van Marklin al heb ik geen 3-rail systeem.

8) Marklin is zo een sterk merk dat er wel een afgeslankte doorstart zal komen.

Ik hoop dat ze het redden,
groet, Albert.

Hier heb ik met mijn modellen (roco, piko, FL,..) toch weinig last van, Zo vaak ontspoort het niet, en als het een keer gebeurt breek er meestal niets af. En mocht er toch eens iets verdwijnen heb ik de onderdelen met enkele dagen weer in mijn bezit.

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #257 Gepost op: 05 February 2009, 09:46:42 »
 8) Jullie lezen niet alles.

Er staat na een foute wissel, dat gebeurd in het echt ook.

Groet, Albert.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #258 Gepost op: 05 February 2009, 09:51:18 »
Ook dan gebeurt het niet ;)

Gr. Remco.

JanPieter

• Offline Offline
  • Treinspotten.nl
    • Treinspotten.nl
« Reactie #259 Gepost op: 05 February 2009, 09:52:43 »
Ik hoorde gisteravond dat het bedrijf failliet is gegaan. Iedereen heeft het natuurlijk al zien aankomen, maar als het moment daar is is het toch altijd wel jammer.

Persoonlijk vind ik dat Marklin de laatste tijd simpelweg slechter is geworden. De prijs- kwaliteit verhouding vind ik zeker niet oké, en volgens mij is was dat ook het belangsrijkste probleem...

Maarja, het einde van Marklin betekend ook niet het einde van deze mooie hobby. Jammer voor Marklin, maar ik ga gewoon door.

Jan-Pieter
Met vriendelijke groeten,
Jan-Pieter

Henk H.

• Offline Offline
« Reactie #260 Gepost op: 05 February 2009, 09:55:36 »
 :o Het bericht stond gistermiddag na vieren ook op de Telegraaf.nl

Jammer...  :-[ hopelijk gaan de mallen naar een andere producent...

:'(Triest einde... zo ook voor dit topic lijkt mij.
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #261 Gepost op: 05 February 2009, 09:58:44 »
Wat ik raar vind is dat op Marklin.nl er nog niet over gerept wordt, doen die nu of hun neus bloed :)

Gr. Remco.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #262 Gepost op: 05 February 2009, 10:09:20 »
Dat zijn altijd al familie leden van de struisvogel geweest.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Henk H.

• Offline Offline
« Reactie #263 Gepost op: 05 February 2009, 10:09:46 »
Hier een kopie uit de Telegraaf:

wo 04 feb 2009, 16:20
Doek valt voor modeltreinfabrikant Märklin

GOPPINGEN (AFN) -  De Duitse fabrikant van modeltreinen Märklin heeft faillissement aangevraagd. Dat berichtten Duitse media woensdag. Het honderdvijftig jaar oude bedrijf is er niet in geslaagd aflopende schulden te herfinancieren, en kan nu alleen nog hopen op een doorstart in afgeslankte vorm.

Net als zijn concurrenten heeft Märklin al jaren last van de opmars van de computer, die de modeltrein naar de achtergrond dringt als speelgoed voor kinderen met interesse voor techniek. De financiële crisis en de economische neergang die daarop volgde, gaven het bedrijf uit Göppingen het laatste zetje.
Märklin balanceerde drie jaar geleden ook al op de rand van de afgrond. Toen bracht een overname door durfkapitalisten redding. Maar ondanks een harde sanering, waarbij de productie grotendeels naar lagelonenlanden werd verplaatst, slaagde het bedrijf er niet in weer uit de rode cijfers te komen.
Bij Märklin werken bijna zevenhonderd mensen. Het bedrijf behaalde vorig jaar een omzet van 128 miljoen euro.

:'( :'( :'(
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

Henk Uijterwaal

• Offline Offline
« Reactie #264 Gepost op: 05 February 2009, 10:14:49 »
Op Marklin.de ook niet, met enig zoeken is er een persbericht te vinden maar dat is het.

Dit is overigens niet zo heel vreemd, als een bedrijf failliet gaat, dan hebben de werknemers
wel iets anders te doen dan de website bijhouden. Als ze al uberhaupt het gebouw binnen
kunnen komen.  Ik kan zelfs wel een websites aanwijzen van een bedrijf dat al ontbonden is en waar men vergeten is de website af te sluiten.

Henk

Manga Huisman

• Offline Offline
« Reactie #265 Gepost op: 05 February 2009, 10:27:12 »
Ik word toch een beetje onrustig om wat een faillisement van Märklin voor modelspoor kan betekenen. Zijn er andere fabrikanten die rails en toebehoren voor het Märklin systeem met puco's leveren?  Is het het denkbaar dat dat systeem met de ondergang van Märklin zijn graf vindt? Ik persoonlijk denk van wel. Het drierailsysteem van Trix is indertijd ook ten onder gegaan. Ook voor Spoor Z kan het de ondergang betekenen. (Het hoeft trouwens niet)

Vooralsnog bestaan Modelleisenbahn GMBH en Hornby hier in Europa als de grote bedrijven. Ik dacht datModelleisenbahn GMBH vrij goed draait, van Hornby weet ik het niet.  Er zijn ook nog een reeks kleinere bedrijven zonder eigen railsysteem, zoals LS models. Artitec probeert in te treden op de markt. Tillig levert ook nog een eigen railsysteem. Maar de ondergang van Märklin kan weerslag hebben op het hele modelspoorgebeuren. Het is toch de bekendste merknaam. In de pers kan het gebracht worden als  het einde van modelspoorbouw.

Ik denk dat er altijd modelspoorbouw blijft, maar dat bij een eventuele ondergang van de grote jongens de hele modelspoorbouw terecht kan komen in de situatie waarin nu spoor 0 verkeert: vooral veel zelfbouw en als een keer het gemak de mens mag dienen een kitje.

Groeten,

Marco

Zelf rails maken met middengeleider...

Bertus

• Offline Offline
« Reactie #266 Gepost op: 05 February 2009, 10:32:48 »
Ik lees het net ook maar vind het toch raar, ik dacht dat dat wel de meest verkochte fabrikant is  :-|

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #267 Gepost op: 05 February 2009, 10:39:48 »
Laatste waarschuwing

Heb respect voor diegene die Marklin een warm hart toedragen.
Als er weer onzin hier komt dat het fantastisch is dat dit merk nu in moeilijkheden zit, volgen maatregelen tegen de poster.

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #268 Gepost op: 05 February 2009, 11:12:47 »
Dit is een min of meer openbaar forum. Ik lees overigens nergens dat iemand het fantastisch vind.
Dat sommige schrijvers er niet wakker van liggen dat Marklin evt. verdwijnt, is iets heel anders.
Dat is een persoonlijke mening, waar de poster wel een persoonlijke reden voor heeft.
Als Fleischmann/Roco rijder mis ik namelijk Marklin ook niet.........
Pewiam
« Laatst bewerkt op: 05 February 2009, 12:56:11 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd »
Ook Engelse treinen zijn leuk

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #269 Gepost op: 05 February 2009, 11:18:20 »
Als rechtgeaarde kapitalist  ;D lees ik natuurlijk het Financieel Dagblad;

Treintjesbouwer Märklin vraagt faillissement aan
4 februari 2009, 15:05 uur | FD.nl

De bekende Duitse fabrikant van modeltreinen Märklin heeft gisteren faillissement aangevraagd. Een mislukte herfinanciering en aanhoudende verliezen hebben het bedrijf de das om gedaan. Märklin, dat zevenhonderd werknemers heeft, hoopt nog op een doorstart.

Het is de tweede keer in relatief korte tijd dat het bedrijf uit Göppingen nabij Stuttgart in grote financiële problemen komt. In 2006 moest Märklin ook al bijna faillissement aanvragen. Het bedrijf werd toen op het nippertje gered door de Britse investeringsmaatschappij Kingsbridge en zakenbank Goldman Sachs.

Schaalgrootte onvoldoende

Onder leiding van Kingsbridge sneed Märklin de afgelopen jaren flink in zijn kosten, waarbij onder meer honderden banen verloren gingen. Daarnaast deden de nieuwe eigenaren twee overnames om meer schaalgrootte te krijgen. Desondanks bleef de treinenbouwer in de rode cijfers. Over 2008 werd een onbekend verlies geleden op een omzet van € 128 mln.

Geen akkoord over nieuwe kredietlijn

Het 150 jaar oude bedrijf onderhandelde de afgelopen weken over de verlenging van een kredietlijn van € 50 mln, die gebruikt werd om de seizoensschommelingen in werkkapitaal op te vangen. De partijen kwamen echter niet tot een akkoord, omdat de banken twijfelden aan de overlevingskansen van de onderneming.

Volgens investeerder Kingsbridge zijn de banken teruggekomen op een eerder toezegging om de kredietfaciliteit te verlengen, zo zegt de grootaandeelhouder tegenover de Duitse zakenkrant Handelsblatt.

Door start is onzeker

Advieskantoor KPMG is bezig om een herstructureringsplan voor de treintjesmaker op te stellen. Binnen twee weken moet duidelijk zijn of Märklin een doorstart kan maken.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.