Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:08:55
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 13:03:29
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:45:10
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39

Auteur Topic: Märklin hoe staat het ervoor ?  (gelezen 166060 keer)

santerdam

• Offline Offline
Re:Märklin hoe staat het ervoor ?
« Reactie #240 Gepost op: 05 February 2009, 01:22:12 »
(....) Feitelijk zijn de schuldeisers nu aan de bal. Ze kunnen het failissement van Marklin in gang zetten. (....)

(....)Ik verwacht dat halverwege deze maand bekend wordt welke keuze de de schuldeisers zullen maken. (....)
Uit de berichten in de pers maak ik op dat Marklin vandaag zelf al faillisement heeft aangevraagd. Daardoor krijgen ze (bijna automatisch) een surseance van betaling - en dus hebben schuldeisers op dit moment even geen gelegenheid een faillisement aan te vragen. Ze moeten wachten. Marklin is ze als het ware nog juist voor geweest door het zelf aan te vragen.

Sander

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #241 Gepost op: 05 February 2009, 01:26:03 »
Bart, het is heel gebruikelijk om bedrijfsmusea onder te brengen in een geheel zelfstandige entiteit (bijvoorbeeld een stichting) om verzekerd te zijn dat de collectie bij elkaar zal blijven.

Sander

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #242 Gepost op: 05 February 2009, 01:35:26 »
Ik had even het bericht gemist dat Marklin zelf al faillisement had aangevraagd.
Desalniettemin, een surseance van betaling is niet eeuwigdurend. Marklin zal binnen enkele weken met een goed plan moeten komen. Anders zijn het alsnog de schuldeisers die de beslissingen kunnen nemen.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #243 Gepost op: 05 February 2009, 01:47:45 »
In die berichten is ook bekend gemaakt, dat Marklin morgen met nadere mededelingen zal komen. Dus wellicht hoeven we niet enkele weken te wachten.

Sander

hoefhaan

• Gast
« Reactie #244 Gepost op: 05 February 2009, 05:35:23 »
Het officiele bericht van de NOS: (zelfs een deel van het NOS journaal aan besteed): Grootste modeltreinenmaker failliet.

Alle seinen staan op rood voor de Duitse modeltreinenfabrikant Märklin. De honderdvijftig jaar oude speelgoedproducent heeft faillissement aangevraagd.
Märklin balanceerde drie jaar geleden ook al op de rand van de afgrond. Toen bracht een overname de redding. Maar ondanks een harde sanering, waarbij de productie grotendeels naar lagelonenlanden werd verplaatst, slaagde het bedrijf er niet in om uit de rode cijfers te komen.
Net als zijn concurrenten heeft Märklin al jaren last van de opmars van de computer, die de modeltrein naar de achtergrond dringt als speelgoed voor kinderen met interesse voor techniek. De financiële crisis en de economische neergang die daarop volgde, gaven het bedrijf uit Göppingen het laatste zetje.
Märklin probeerde de afgelopen jaren kinderen weer voor zich te winnen, bijvoorbeeld met een model van de Zweinstein Express uit de boeken over tovenaarsleerling Harry Potter. Maar ook dat charmeoffensief kon de beroemdste treintjesmaker van de wereld niet redden.
......
Verzamelaars en hobbyisten reageren dan ook teleurgesteld op het aangekondigde faillissement, maar de groep verzamelaars van modeltreinen is te klein geworden om de branche overeind te houden.
Drie jaar geleden ging ook de grootste concurrent van Märklin, de Oostenrijkse modeltreinenfabrikant Roco, failliet. Roco maakte toen een doorstart onder de houdstermaatschappij Modelleisenbahn Holding. Het is nog niet bekend of zo'n scenario ook voor Märklin mogelijk is.

BRON: WWW.NOS.NL

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #245 Gepost op: 05 February 2009, 05:55:45 »
Mijn ervaring met Märklin treintjes is eigenlijk niet erg positief. Al is de nieuwe Trix Schienenbus wel een geweldig mooi gedetailleerd en degelijk model en heeft het een zachte motor, lekker uitlopen over een stukje vies spoor is er niet bij. De meest recente Trix Glaskasten (ook wel weer erg mooi uitgevoerd) is nog erger! Zelfs een 10 jaar oude, kleine tweeassige sik van Roco doet het beter dan de beiden!

Maar dat neemt niet weg dat Märklin met al z'n merken niet zomaar van de markt mag verdwijnen. Hoe ruimer de keuze, hoe beter. Ik zie het met de potentie die de producten hebben heeft niet zo gauw gebeuren dat ze helemaal verdwijnen. Ook denk ik niet dat een gebrek aan details hun de nek om heeft gedraaid. De massa van kopers zit echt niet details te controleren, die wil gewoon treintjes rijden. Een groepje veeleisende hobbyisten bepaald volgens mij niet de belangrijkste omzet. Ik vind ook het argument dat Märklin zich uit de markt prijs erg overdreven, want er is genoeg te krijgen voor een fatsoenlijke prijs. Ook andere merken hebben net zulke dure loks en daar gaat het schijnbaar ook goed mee. Voor 89 euro heeft Märklin/Trix een mooie T12, dus er is echt wel leuk spul te krijgen voor weinig. Maar als je bijvoorbeeld een flinke stoomlok wilt hebben met veel details, kun je niet verwachten deze voordelig te krijgen.

Echter zou ik er ook niet rouwig zijn om een wereld zonder Märklin. En waarom niet:

- Door het creëren van Märklin Stores wordt het aanbod verschraalt. Märklin, Trix en Faller staat volop in de winkel en het beetje "anders" dat overblijft in een verdomhoekje (een teleurstellend voorbeeld hiervan vind je in Woerden). Gelukkig zijn er ook genoeg winkels die dat niet hebben gedaan, maar de weg is ingeslagen om de andere merken "weg te werken".
- Kartelvorming. Winkeliers op een slinkse wijze een vaste prijs opleggen.
- Weigeren van levering aan bepaalde dealers, omdat ze zich niet willen onderwerpen aan de eisen van Märklin.

Dit is keiharde business en geen liefde voor het modelspoor product. Neem Märklin & co weg en de rest krijgt meer kans.

(Overigens vind ik het wel jammer dat, zoals vaker in dit forum, door moderators op de vingers wordt getikt en gedreigd met sluiting van het draadje, als er gespeculeerd wordt. Het lijkt me juist het doel van het forum, om er samen over te praten en er samen over uit te komen. Feiten lezen we elders wel, hier willen we graag met elkaar praten en voorleggen wat er aan feiten zijn en waar die staan. Het is kinderachtig gezwam te corrigeren.)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Joost.

• Offline Offline
    • Foto Website
« Reactie #246 Gepost op: 05 February 2009, 08:00:40 »
Dat Marklin verdwijnt, ik zal er geen traan om laten......

De prijs, de fijnheid van de modellen en dan die belachelijke "derde-rail" allemaal zaken welke anno 2009 niet meer kunnen.

Dit zijn enorm jammere reacties. Blijkbaar een hoop mensen met tunnelvisie. Wat ik heb gekozen is het beste, al het andere is troep. Zonde is dat.

Je moet ook begrijpen dat niet alleen Märklin zou verdwijnen maar ook Trix LGB Vollmer en nog wat bedrijven.

Joost.

• Offline Offline
    • Foto Website
« Reactie #247 Gepost op: 05 February 2009, 08:15:52 »
Ik vraag me ook af of jullie berijpen dat als Märklin failliet gaat en geen doorstart maakt.Dat het de hele modelbouwwereld meesleurt?

Merken als HAG die vrijwel alleen 3-rail loc's maken. En wat te denken van Modelleisenbahn GmbH(Roco/Fleischmann). Märklin valt als marktleider weg. Dus ik snap waarom jullie zo lichtes erover doen, de hele modelbouwwereld kan zo inelkaar klappen.

Nu wil ik niet zeggen dat de modelbouwereld op Märklin draait, maar ze zijn wel marktleider(mensen met tunnelvisie geloven dit niet).

Denk maar eens goed na over de gevolgen, wat er gebeurd.

Gr Joost

Oscar

• Offline Offline
« Reactie #248 Gepost op: 05 February 2009, 08:52:53 »
Het merk zal altijd wel op de één of andere manier door blijven gaan.

En, de één z'n dood is de andere zijn brood,

Groet,
Oscar

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #249 Gepost op: 05 February 2009, 08:59:38 »
Citaat
Dus ik snap waarom jullie zo lichtes erover doen, de hele modelbouwwereld kan zo inelkaar klappen.

Nu wil ik niet zeggen dat de modelbouwereld op Märklin draait, maar ze zijn wel marktleider(mensen met tunnelvisie geloven dit niet).

Joost, niemand doet er lichtjes over, en de meesten van ons zijn zeker begaan met het lot van Maerklin. Maar hang er alsjeblieft niet de hele modelspoorwereld aan want wat er ook gebeurd; die blijft echt wel bestaan. Met of zonder een marktleider.

Citaat
Maar dat neemt niet weg dat Märklin met al z'n merken niet zomaar van de markt mag verdwijnen. Hoe ruimer de keuze, hoe beter. Ik zie het met de potentie die de producten hebben heeft niet zo gauw gebeuren dat ze helemaal verdwijnen.

Dat denk ik ook niet, Sven. Wat er ook gaat komen, er zal zeker een vorm gekozen worden waarbij de zaak door kan draaien. Misschien toch een deel van de produktie overhevelen naar een goedkoop producerend land (vul maar in) en misschien toch wederom afstoten van een aantal merken..... Laten we het maar rustig afwachten.

TonTon

• Offline Offline
« Reactie #250 Gepost op: 05 February 2009, 08:59:55 »
Of...................

Alle treintjes van Marklin hebben zijn sinds deze week een verzamelaarsitem geworden..... ;D

Ton

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #251 Gepost op: 05 February 2009, 09:04:57 »
Alleen moet je nog minimaal 50 jaar wachten voordat het wat oplevert........
« Laatst bewerkt op: 05 February 2009, 12:50:41 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd »
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

hoefhaan

• Gast
« Reactie #252 Gepost op: 05 February 2009, 09:08:21 »
Ook ik denk niet dat de hele modelbouwwereld er aan gaat. Dat een marktleider verdwijnt (wat ik overigens niet verwacht) betekent niet dat de markt ophoudt te bestaan. er blijven bedrijven die gebruik maken van andermans faillissement. Inderdaad: de één z'n brood is de ander z'n brood.

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #253 Gepost op: 05 February 2009, 09:08:49 »
 8) Als tweerailrijder kom ik kwa degelijkheid toch elke keer weer bij Marklin/Trix terecht.
Je kiest een systeem, en dat is in mijn geval Fleischmann Profirail met Roco digitale voeding, en Tams decoders.
Daar kan wat mij betreft alles op rijden wat tweerail DC is net als in het geprivatiseerde grootbedrijf.
Als je dan de loks gaat vergelijken blijft er maar 1 over en dat is Marklin.
Roco, Piko, Mehano winnen vaak kwa detaillering maar wat heb je er aan als na 1 foute wissel(ontsporing) alles er af breekt en kwijt raakt tussen het grind.
Komt nog bij dat je dan niet meer aan onderdeeltjes kan komen.
 ;D Daarom houd ik van Marklin al heb ik geen 3-rail systeem.

8) Marklin is zo een sterk merk dat er wel een afgeslankte doorstart zal komen.

Ik hoop dat ze het redden,
groet, Albert.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #254 Gepost op: 05 February 2009, 09:13:04 »
En wat gaan alle winkeliers nu doen met hun shop in shop concept. De hele winkel omgegooit ( iets waar ik nooit blij van geworden ben, en sinds die omzet ook weinig in de winkels ben geweest ) en nu is het merk weg?

OK, het zal op 1 of andere manier wel terug komen, kleiner, andere eigenaar, vanuit ander land, of hoe dan ook, maar of ze dan nog in de positie zijn om dit soort ingrijpende aanpassingen van de winkels te kunnen eisen?
Aan de andere kant, gaan winkeliers het terugdraaien? of zetten ze misschien gewoon andere modellen in de kasten?

Al zou ik het toe juichen als de winkeliers het terugdraaien.
Ik blijf het wel jammer vinden als er een bedrijf verdwijnt van de markt.