groet, Albert.
Als tweerailrijder kom ik kwa degelijkheid toch elke keer weer bij Marklin/Trix terecht.Je kiest een systeem, en dat is in mijn geval Fleischmann Profirail met Roco digitale voeding, en Tams decoders.Daar kan wat mij betreft alles op rijden wat tweerail DC is net als in het geprivatiseerde grootbedrijf.Als je dan de loks gaat vergelijken blijft er maar 1 over en dat is Marklin.Roco, Piko, Mehano winnen vaak kwa detaillering maar wat heb je er aan als na 1 foute wissel(ontsporing) alles er af breekt en kwijt raakt tussen het grind.Komt nog bij dat je dan niet meer aan onderdeeltjes kan komen. Daarom houd ik van Marklin al heb ik geen 3-rail systeem. Marklin is zo een sterk merk dat er wel een afgeslankte doorstart zal komen.Ik hoop dat ze het redden,groet, Albert.
Ik word toch een beetje onrustig om wat een faillisement van Märklin voor modelspoor kan betekenen. Zijn er andere fabrikanten die rails en toebehoren voor het Märklin systeem met puco's leveren? Is het het denkbaar dat dat systeem met de ondergang van Märklin zijn graf vindt? Ik persoonlijk denk van wel. Het drierailsysteem van Trix is indertijd ook ten onder gegaan. Ook voor Spoor Z kan het de ondergang betekenen. (Het hoeft trouwens niet)Vooralsnog bestaan Modelleisenbahn GMBH en Hornby hier in Europa als de grote bedrijven. Ik dacht datModelleisenbahn GMBH vrij goed draait, van Hornby weet ik het niet. Er zijn ook nog een reeks kleinere bedrijven zonder eigen railsysteem, zoals LS models. Artitec probeert in te treden op de markt. Tillig levert ook nog een eigen railsysteem. Maar de ondergang van Märklin kan weerslag hebben op het hele modelspoorgebeuren. Het is toch de bekendste merknaam. In de pers kan het gebracht worden als het einde van modelspoorbouw. Ik denk dat er altijd modelspoorbouw blijft, maar dat bij een eventuele ondergang van de grote jongens de hele modelspoorbouw terecht kan komen in de situatie waarin nu spoor 0 verkeert: vooral veel zelfbouw en als een keer het gemak de mens mag dienen een kitje.Groeten,Marco