Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 07:35:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11

Auteur Topic: Märklin hoe staat het ervoor ?  (gelezen 166018 keer)

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
Re:Märklin hoe staat het ervoor ?
« Reactie #210 Gepost op: 04 February 2009, 21:14:20 »
Kunnen nu eindelijk die dominante Märklin-Stores weer verwijderd worden?
Kunnen de winkeliers eindelijk weer eens aandacht besteden aan andere merken, want er is nog steeds veel meer onder de merken-zon.
Geef nu de Calimero's eens de aandacht. Denk eens aan Heljan en Gützold, en een herkansing voor Mehano?

Of misschien wat kleinere merken en andere schalen, zoals Technomodell en Weinert  ;D
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #211 Gepost op: 04 February 2009, 21:15:13 »
Skol, Jif, Fokker, Het Vrije Volk, PTT, Van Gent & Loos, Werkspoor, Talbot en binnenkort Postbank... Allemaal verdwenen en ik geloof niet dat er daarom minder bier gedronken , gevlogen, brieven verstuurd, pakjes bezorgd, treinen gebouwd of gebankiert wordt.
No dress rehearsel, this is our life.

Joost.

• Offline Offline
    • Foto Website
« Reactie #212 Gepost op: 04 February 2009, 21:17:05 »
Die zooi is weer verdwenen, maar guess what, de vitrines waar vroeger M* tussen de andere merken stond zijn prima opgevuld met nog meer mooie spullen van die andere merken. Als je een gordijntje voor de M* shop hangt, mis je eigenlijk niets...

T enige is, ik mis daar meestal de sleepcontacten onder.

Alles is vervangbaar, zolang er maar iets is om het gat op te vangen.

Dick van Aggelen

• Offline Offline
« Reactie #213 Gepost op: 04 February 2009, 21:25:00 »
Ja je moet ook niet al je geld op een paard zetten....  :-X

Maar ik denk dat Marklin wel een doorstart maakt, het bedrijf heeft een geweldige naamsbekendheid. En het is toch een van de grote jongens.

Het is tenslotte wel zo dat als je met iemand die er geen verstand van heeft over modeltreinen praat ze toch al heel gauw aan Marklin denken.

Verder hoop ik ook dat met een doorstart ook de modellen iets beter worden. Dus voornamelijk betere aandrijvingen en alles ook tegen lagere prijzen. Want zeg nou eerlijk 319 euro voor een ACTS 1200 is wel een heel hoop geld.

Grtn Martijn

Die 1200 van Märklin/Trix is een onding met die gekke grote motor die slechts één draaistel aandrijft, geen a-symetrische draaistellen heeft en bovendien een takkeherrie maakt.
Metalen tandwielen, het is allemaal zo achterhaald.

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #214 Gepost op: 04 February 2009, 21:26:07 »
Toch wel slim van MTE, dat ze twee voordeuren hebben ....  :)

Sander

Maar die gelijkstroomdeur zit toch altijd op slot?

genincr

• Gast
« Reactie #215 Gepost op: 04 February 2009, 21:31:39 »
De directe link

Het bericht over Märklin begint op 17:12 in deze uitzending.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #216 Gepost op: 04 February 2009, 21:35:24 »
Maar die gelijkstroomdeur zit toch altijd op slot?
Nog wel ......... maar hoe lang nog ?

Sander

stig

• Offline Offline
« Reactie #217 Gepost op: 04 February 2009, 21:36:21 »
Het bericht over Märklin begint op 17:12 in deze uitzending.

17.21 min
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #218 Gepost op: 04 February 2009, 22:22:35 »
Beneluxers

Net zoals ik tenenkrommende opmerkingen lees  op het 3 rail forum, lees ik dat ook hier, mag ik jullie verzoeken ( en ik denk ook wel namens de moderators)goed na te denken wat je neerpent voordat je op het verzendknopje drukt ?

Want ze zijn af en toe om tranen van in je ogen te krijgen terwijl je op je lippen bijt.....

En bedenk ook even, dat Trix ook het loodje legt als alles het loodje legt.
En dat is toch een verdomd mieters 2 rail gelijkstroom merk.......

En je geeft de moderators wat minder veeg en herstel werk.

Dank u.

« Laatst bewerkt op: 04 February 2009, 23:00:34 door Chris van Diesen »

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #219 Gepost op: 04 February 2009, 22:25:49 »
sorry jongens moest andersom zijn 17:12

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 04 February 2009, 22:31:32 »
Wie had zich ooit kunnen voorstellen dat bedrijven als General Motors, Ford, AIG, ABN AMRO en ga zo maar door, in de problemen zouden kunnen komen ?

ABN-AMRO hoort niet echt in dat rijtje thuis, omdat het Fortis was dat te hoog greep. Van AIG had ik nooit gehoord voor de crisis in alle hevigheid losbarstte, maar Ford en General Motors? Daar sta ik niet van te kijken. Weliswaar gaven ze waar de klanten om vroegen (grote auto's en het maakt niet uit hoeveel ze verbruiken), maar ze waren veel te laat om in te springen op de veranderende economische omstandigheden en publieke opinie.

Märklin heeft eigenlijk dezelfde fout gemaakt. Ze hadden goed door dat ze een bepaalde markt bedienden (voornamelijk volwassen mannen met diepe zakken), maar ze zijn te lang hetzelfde blijven doen. En als ze iets nieuws deden, was dat toch vooral gericht op het Märklin-gevoel: het gevoel dat je deel bent van iets speciaals.

En het was niet zozeer op branches gericht, maar op het merk. Zo zie je in een Märklin-store poppenhuizen staan. Tja, wat moet je daar nou mee? Als je een poppenhuis voor je kind wil kopen, ga je een vergelijking maken, misschien op internet, misschien in de winkel, maar je gaat niet speciaal naar een Märklin-store voor de poppenhuizen. Die focus op hun eigen merk heeft hen geen goed gedaan.

Met de modelspoorhandel begon het een tijd geleden al de verkeerde kant op te gaan. Zo'n beetje iedereen is inmiddels wel failliet gegaan (met uitzondering van Fleischmann, dat het niet zover heeft laten komen), terwijl veel merken toch op één of andere manier zijn blijven bestaan (let wel: merken, niet zozeer de fabrikanten).

Wat met Märklin gaat gebeuren is toch koffiedik kijken, maar het lijkt mij dat ze de positie van marktleider voorlopig kwijt zijn en dat ze niet zulke eisen kunnen stellen als voorheen.

Tenslotte, is het slecht voor modelspoor? Zonder meer. Als een bedrijf failliet gaat dat al bestond toen er nog geen internet, televisie, radio, telefoon, vliegtuigen of zelfs verbrandingsmotoren bestonden, is dat een gemis. En de kans bestaat dat er toeleveringsbedrijven in de val worden meegetrokken, wat weer zijn weerslag op andere modelspoorfabrikanten kan hebben.

Kan er iets beters uit voortkomen? Die kans bestaat inderdaad en het is iets waar we op moeten hopen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #221 Gepost op: 04 February 2009, 22:35:45 »
Aan allen,

Ik moet zeggen dat ik compleet versteld stond toen ik de nieuwsberichten rond de perikelen bij Marklin zag.
Ik ben redelijk nieuw in de wereld van de modelspoor, en ben na het nieuws gelijk op het forum alle berichten gaan lezen om het fijne te achterhalen.
Ik denk om iedereen zijn specifieke voorkeuren te definieren we nog wel 300 pagina's aan deze topic toe kunnen voegen en dat kan mijn inziens niet de bedoeling zijn.
Als mensen hun voorkeur hebben om met drierail systemen te werken, OK prima over smaak en specifieke voorkeuren valt niet te twisten en zo is het denk ik.
Wel moet ik zeggen dat toen we voor de keuze stonden voor welk systeem we zouden gaan kiezen (Wessel en ik) we er eigenlijk snel achter waren voor twee rail gelijkstroom te kiezen, en ik denk dat daar het grote manco van een merk als Marklin is aangeboord.
Zelfs in de speciaalzaak waar we de spullen hebben gekocht (ook een Marklin shop nieuwe stijl) werdt  na uitleg van onze wensen geadviseerd om geen Marklin te nemen!!

Ook de redeneringen over prijstelling kan ik me niet helemaal in vinden, als je de prijzen van sommige gelijkwaardige loks bekijkt zijn de prijzen "markt conform" oftewel gelijk aan flm bv.

Ik zou als winkelier met een zulke agresieve manier van marketing van Marklin toch wat voorzichtiger zijn omgegaan met het besluit om hierin mee te gaan.

Investering van het geheel tegenover de gemiddelde jaaromzet van het product Marklin bv.
Dan maar geen Marklin verkopen.

Kortom het is triest dat een concern van deze omvang door wanbeleid van de bestuurders om zeep gaat, men moet zich realiseren dat we een aantal zeer goede jaren hebben gehad, en dat de missie van de bestuurders moet zijn om in die tijd de buffers opgebouwd moeten worden, om slechte tijden te overleven!
Dit is dus duidelijk niet gebeurd, Ik ben zelf werkzaam in een bedrijf wat erg afhankelijk is als het om ruwe grondstofprijzen gaat, en ik kan met hand op mijn hart zeggen dat deze prijzen in lange tijd niet zo laag zijn geweest, dus die stelling is absoluut niet waar.
Over het algemeen genomen vindt ik, en dat heb ik al eens in andere draadjes geschreven de prijsing van modelspoor artikelen ver over de top en als daar niks aan veranderd zal dit zeker op een niet al te lange termijn zijn gevolgen hebben voor de vakhandels.

Ik ben ervan overtuigd en ik heb al een aantal forum leden hetzelfde zien schrijven dat de merknaam Marklin (gelukkig) en Trix zal blijven bestaan het zijn iconen van onze tijd.

Het positieve in dit geheel is dat in deze tijd, er altijd mensen/bedrijven  met de cash op zak op zoek zijn naar bedrijven met deze status en historie.
Dan zal dit bedrijf een doorstart gaan maken in afgeslankte vorm(lees kosten reductie) met alle dure opvreters eruit, die met waanzinnigedure  marketing ideeen op de proppen kwamen.
De mensen die op de werkvloer met liefde en trots het product in elkaar schroefde kunnen weer aan het werk.
En het product kan met een veel scherpere prijs op de markt gezet worden, waarna de concurrenten moeten volgen om in de race te kunnen blijven.
En met de verdwenen managers hoeft men echt geen medelijden te hebben deze personen hebben over het algemeen hun schaapjes wel op het droge.

Kortom dit proces zal voor de consument alleen maar positieve gevolgen hebben.
Marklin gaat dan meer omzetten tegen een lagere marge maar scoort aan het eind in combinatie met de kosten reductie een veel beter en gezonder eindresultaat. We zullen zien wat er gebeurd, komt goed!

P.s wilde na het lezen van enkele draadjes een TRIX BR96 gaan aanschaffen is dit nu nog wel verstandig? en wat zijn jullie product ervaringen met deze lok?

Indien niet goed wat is een alternatief? ik laat me graag adviseren.

Groeten aan allen Leen en Wessel (W. al naar bed= 4 jaar)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #222 Gepost op: 04 February 2009, 22:40:45 »
Kortom het is triest dat een concern van deze omvang door wanbeleid van de bestuurders om zeep gaat, [...]

De 'grap' is dat me deze discussie zo bekend voorkomt van een paar jaar geleden. Maar toen hadden we het over Roco en de heer Mägdefrau.

Met Roco lijkt het goed te gaan, dus het kan met Märklin ook gebeuren.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #223 Gepost op: 04 February 2009, 22:49:08 »
Van dit feit sta ik opzich niet echt versteld. Als je kijkt naar achterlopende technologie en hun prijzen. Ze prezen zichzelf de marktuit daardoor verkochten ze minder en werden de prijzen nog hoger. Hopelijk zien ze nu in dat dat niet de manier is om winst te maken. Ik hoop voor de winkels die veel geinvesteerd hebben en de werknemers dat de arrogantie van marklin veel minder wordt door dit voorval. Ze hebben erg fraaie modellen. Als je de 1200 met een stillere motor zou uitvoeren is het een erg fraai model. Nu kun je er helaas alleen naar kijken zonder doof te worden. Uiteindelijk zal het wel goed komen met marklin. Nu maar hopen dat men er van geleerd heeft...
Voor grootspoorfoto's zie site

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #224 Gepost op: 04 February 2009, 23:01:55 »
Zoals ik al eerder zei, over smaak en voorkeur valt niet te twisten!

Wat ik wel begreep uit gesprekken met andere fanaten, is het grote voordeel de perfecte stroom afname van dit systeem, de goede tractie en trekkracht tevens dat de aandrijving in de lok zelf zit (stoom) en niet in de tender.
Dat de bouw nagenoeg van metaal is(geen gietijzer maar een spuit zink legering naar ik begreep).
Gevolg is echter wel dat de details minder goed zijn maar dat is dan voor die fanaten een acceptabel "manco".

Zoals je ziet is de voorkeur voor een ieder verschillend, ben zelf ook geen gebruiker van Marklin of Trix overgins. dus spreek niet uit ervaring

Groet Leen,