Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 14:03:13
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 13:54:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 13:43:49
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 10:57:11
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
24 July 2025, 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
24 July 2025, 22:52:28
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
24 July 2025, 17:22:16

Auteur Topic: Märklin hoe staat het ervoor ?  (gelezen 166300 keer)

Afgelopen

• Offline Offline
Re:Märklin hoe staat het ervoor ?
« Reactie #390 Gepost op: 06 February 2009, 09:54:30 »
Inderdaad is de mooie draaischijf van Marklin te gebruiken bij 2 rail systemen als je het verbindings-stripje van de twee buitenste sporen even verwijderd, dat was ik vergeten en dan duurt het lang voordat je ontdekt waarom de loc's op de draaischijf stil komen en blijven staan.

henk

• Offline Offline
« Reactie #391 Gepost op: 06 February 2009, 10:02:16 »
Die draaischijf is dacht ik door Fleischmann ontwikkeld en door Märklin in het programma opgenomen.
Is wel vaker voorgekomen. Het dieseltje uit de Stuktonset is ook het overbekende Fleischmann O&K dieseltje.
En wij tweerailers danken Märklin nog immer voor het op de markt brengen van DCC.
Mooi toch?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #392 Gepost op: 06 February 2009, 10:15:26 »
Citaat
En wij tweerailers danken Märklin nog immer voor het op de markt brengen van DCC.
Mooi toch?

Off-topic: Maerklin?? Lenz bedoel je zeker.

henk

• Offline Offline
« Reactie #393 Gepost op: 06 February 2009, 10:22:22 »
Nee, Märklin.
Na het onverwachte succes van Märklin Digital kreeg de heer Lenz van Märklin de opdracht om een digitaal systeem voor tweerail te ontwikkelen. Dat werd wat we tegenwoordig DCC noemen. Het systeem is voor het eerst door Märklin als Digital = op de markt gebracht. Dat werd geen succes, waarna Lenz de gelegenheid kreeg om het bij de NMRA als standaard aan te bieden. De rest is geschiedenis.

Zonder Märklin hoogstwaarschijnlijk geen DCC.
Zonder de beroerde marketing van het toen superieure Selectrix trouwens ook niet.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #394 Gepost op: 06 February 2009, 10:25:55 »
Oke Henk, een mooie les in geschiedenis ;D Bedankt!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #395 Gepost op: 06 February 2009, 12:16:30 »
Ja Ronald, maar deze geschiedenis les is al veel vaker gegeven, maar als jij iedere keer an het spijbelen bent, zul je die lessen ook nooit mee krijgen.  ;)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

• Offline Offline
« Reactie #396 Gepost op: 06 February 2009, 12:18:01 »
Ach, het blijft een mooi verhaal.   :)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #397 Gepost op: 06 February 2009, 12:21:00 »
Citaat
maar als jij iedere keer an het spijbelen bent, zul je die lessen ook nooit mee krijgen.

Zou dat het zijn, Wim? ;D ;)

Ach, weer wat wijzer, en dat zonder echte les! ::) ;)

Hans Wolbers

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #398 Gepost op: 06 February 2009, 12:23:34 »
Ik volg het draadje van het begin af aan al met interesse. Hier een bijdrage van mijn kant:

Zojuist op het nieuws van 12 uur op Skyradio weer aandacht voor Märklin.

Het bericht kwam er op neer dat Märklin door financiële crisis die er is op de rand van de afgrond staat en hard op zoek is naar een koper.

Persoonlijk zou ik het jammer vinden als er geen koper/doorstart komt. Als tweerailer, heb ik toch ook een aantal Marklin wagons en HAMO-/TRIX varianten van hun locomotieven.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #399 Gepost op: 06 February 2009, 12:32:48 »
Ik hoop ook zeker dat Matrix overeind blijft, maar dan wel dat ze een andere doelstelling gaan hanteren.

Hun idee is te produceren voor de beter betaalde medemens maar als ik kijk op 3Rail dan zie ik daar ook gewoon dezelfde mensen net zoals hier met over het geheel genomen eenzelfde uitgavenpatroon en heb ik niet het idee dat zij echt aan de doelgroep voldoen die Matrix voor ogen heeft/had.

En daar zit hem ook denk ik deels de kneep, wel de doelgroepsprijzen hanteren, maar niet een doelgroep hebben die dat in voldoende mate kan opbrengen. Geen welgestelde mensen met salarissen van >3K die specifiek Marklin rijden. ( Uitzonderingen daar gelaten maar die heb je hier ook )

Ik hoop dat ze snel duidelijkheid kunnen geven over hoe en/of wat en wat ze gaan doen.

Gr. Remco.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #400 Gepost op: 06 February 2009, 12:41:33 »
Het bericht kwam er op neer dat Märklin door financiële crisis die er is op de rand van de afgrond staat en hard op zoek is naar een koper.

Tja, dat is één verhaal. Een ander verhaal dat je vaak hoort (en dat in de Duitse media, voornamelijk Handelsblatt, uitgebreid is belicht) is dat er sprake zou zijn geweest van mis-management. Vooral die lui die na de overname door Kingsbridge/Goldman Sachs binnenkwamen en bijna net zoveel kostten als Märklin jaarlijks met verlies draaide.

De kredietcrisis is de directe aanleiding, de bekende druppel die de emmer doet overlopen, maar niet de dieper liggende oorzaak. Er zijn meer oorzaken, zoals de voorgenoemde management-perikelen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MR

• Offline Offline
« Reactie #401 Gepost op: 06 February 2009, 12:48:55 »
De problemen van Märklin staan volgens mij relatief los van de kredietcrisis.  Märklin maakte ook al voor de kredietcrisis verlies en afgelopen jaar leken de verkopen weinig last  de economische problemen te hebben gehad. Wat wel een rol speelt is dat banken nu minder gemakkelijk krediet geven, maar het is de vraag of zonder kredietcrisis de banken het krediet verruimd hadden.

Volgens de bewindvoerder gaf Märklin een tweetallig miljoenenbedrag uit aan adviseurs, een bedrag zo groot als de helft van het verlies.  De vraag rijst dan waarom Märklin zoveel adviseurs nodig meende te hebben. Zou het soms duiden op een zware interne strijd over de koers van Märklin die men probeerde met externe adviseurs te slechten?

Overigens streeft de bewindvoerder naar een doorstart en in het kader daarvan zal hij zoveel mogelijk vertellen dat de slechte resultaten te wijten zijn aan mismanagement en dat bij juiste beslissingen het bedrijf goed winstgevend is te maken. De kredietcrisis maakt overname nu wel moeilijker dan drie jaar geleden. Het is veel moeilijker om aan het benodigde geld te komen. Er zijn nu allerlei scenario's denkbaar.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 06 February 2009, 13:05:22 door MR. Reden: tikfouten »

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #402 Gepost op: 06 February 2009, 14:56:25 »
Zijn die adviseurs niet gewoon comissarissen? Een erebaantje voor veel geld, die ze bij vele grote bedrijven hebben. Mijn bedrijfseconomie leraar vertelde eens dat dat de beste baantjes zijn. Je doet been zak, kunt het bij je andere bezigheden ernaast doen, maar krijgt wel waanzinnig goed betaald. Natuurlijk superzonde van het geld van een bedrijf, maar in grote bedrijven wordt toch al te veel geld verspild over de hele linie aan onnodig dure dingen. Het is geld van een ander en dat is makkelijk uitgeven.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #403 Gepost op: 06 February 2009, 16:17:55 »
Wat wel een rol speelt is dat banken nu minder gemakkelijk krediet geven, maar het is de vraag of zonder kredietcrisis de banken het krediet verruimd hadden.

Het is niet zozeer dat ze het krediet niet wilden verruimen: ze zagen er simpelweg geen brood in om het te verlengen. Dus Märklin zou die €50m terug moeten betalen en dat konden ze niet.

Citaat
De vraag rijst dan waarom Märklin zoveel adviseurs nodig meende te hebben. Zou het soms duiden op een zware interne strijd over de koers van Märklin die men probeerde met externe adviseurs te slechten?

De eigenaren waren vanaf dat moment Kingsbridge en Goldman Sachs, die het daarmee voor het zeggen kregen. Van een interne strijd zal weinig sprake zijn geweest, aangezien de oude eigenaren uit beeld waren verdwenen.

Overigens werd een paar jaar geleden al gewaarschuwd voor al te veel enthousiasme over de overname en dat lijkt -helaas- bewaarheid te zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #404 Gepost op: 06 February 2009, 21:41:25 »
Marklin heeft vorig jaar de Koploper uitgebracht voor een nette prijs 300 - 375 (trix/marklin).
Grijp die kans maak er meer dan verdien je zo tienduizenden euries aan alleen dat modelletje al...
Stop met die oude aandrijving en verlaag die loks (100,-) en ontwikkel nieuwe loks met een midden motor en niet al te hoge prijs en je zult zien dat de kinderen de treinen winkels binnen stormen.

Los daarvan
Ik zie vaker ( in de wit zwolle ) dat is een speelgoedzaak met een aparte modelspoor afdeling kinderen met ouders rondlopen die geneens een treintje MAG kopen omdat ze te jong zijn en te duur is...ja wat wil je...?

Mij 1e setje was een flm startset met een NS carco lokje destijds zon 179 gulden momenteel 90 euro + - veel geld maar je kan er jaren mee tegenop als je zuinig bent.
(ik had 2 jaar gespaart en nooit spijt van gehad dee ik dat niet zat ik nu niet op dit forum ook al vond ik grootspoor leuk)

Koop een nieuwe pc met 3 games zit je zo op de 700 a 1000 euro 3 jaar later liggen ze in de kringloop

HOEZO DURE HOBBY?????
Wie tijd heeft om de sparen heeft jarenlang plezier :)
Mijn Lima DDM set staat nog steeds in de vitrine en is al jaren oud ik geniet er nog steeds van ondanks ik momenteel weinig aan mn baan doe blijf ik genieten.

Respecteer elkaar wie welk merk rijdt en welk materieel elke baan is anders.
we zeuren ook niet om elkaars auto dat ik C2 rij en mn vriendin 206 we zeuren nooit...
« Laatst bewerkt op: 06 February 2009, 21:43:50 door Bas. »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?