Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Ronald Halma
Vandaag om 14:58:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 14:50:02
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijnstein
Vandaag om 13:52:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?  (gelezen 18324 keer)

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Gepost op: 01 February 2009, 17:03:28 »
Beste forumlezers,

Na veel lezen, wikken en wegen eindelijk een concreet baanplan gemaakt met Wintrack.

Ik heb Marklin HO c-rail. De baangrootte wordt 300 bij 122. Ik wil een Nederlands landschap maken en heb vier treinen. Heb de nieuwe koploper. Ook al weet ik dat ik weinig ruimte heb en grote treinen, ik wil er toch wat moois van maken.

De rails richting schaduwspoor levert nu een probleem op. Ik heb twee vragen. Vanuit de linkerbocht wil ik met een bochtwissel naar een buitenste boog. Van daaruit wil ik achterlangs naar level 0, maar is dit met een bochtwissel mogelijk. Ik wil namelijk niet met de rode lijn richting level 0, maar met de blauwe. Heeft iemand een oplossing? Een tweede vraag die ik graag beantwoord wil hebben is de hoogte van het schaduwspoor. Wat is de ideale hoogte? Ik ga uit van een hellingspercentage van 3%. Daarmee hoop ik dat een hoogte van 9 a 10 cm voldoende is.

Op het schaduwspoor komt een keerlus en 3 a 4 rangeersporen.

Ik zie jullie reacties tegemoet.

Alvast bedankt,

Benjamin


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2009, 22:39:34 »
Met C-rail is er geen oplossing. De buitenboog van je ovaal is nl. R3, en er bestaat in C-rail geen wissel waarvan de afbuigende tak R3 is.
Boogwissels hebben een binnenboog R2, en gewone wissels hebben een boog R1. Gaat dus allebei niet passen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #2 Gepost op: 02 February 2009, 07:37:24 »
Bedankt Klaas voor je snelle en duidelijke antwoord.

De rode lijn is dus waarschijnlijk het beste alternatief?

Graag krijg ik nog antwoord op de vraag hoe hoog het schaduwspoor moet worden. Wat is de meest gebruikelijke hoogte?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17944
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #3 Gepost op: 02 February 2009, 09:44:12 »
Bij H0 een centimeter of 8 tot 10. Realiseer je wel dat je er dan niet zomaar bij kunt als er wat mis gaat (ontsporingen e.d.).

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2009, 09:50:24 »
Ik heb ook een opzet gemaakt voor het schaduwspoor. Wellicht heeft iemand nog opmerkingen hierover? Ben benieuwd. Ik heb drie opzetjes gemaakt. Voor mijn gevoel zijn er nog andere mogelijkheden voor de ruimte die ik op het schaduwspoor heb, maar ik wil niet met R1 bochten werken i.v.m. de treinen die ik heb.

Optie 1: is mooi met de rangeersporen, maar kan maar via één spoor keren
Optie 2: heeft naar mijn idee te weinig ruimte om de treinen van 1 meter te rangeren, maar heeft wel drie opties om te keren
Optie 3: vind ik eigenlijk het mooiste, maar sluit niet goed aan rechtsonderin, met de bochtwissel, zal dit een probleem worden of valt dat mee?

Graag reacties.


Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2009, 10:56:52 »
Ik zou voor optie 1 gaan je kan dan wel maar op,1 spoor door
rijden maar je kan wagons kwijt op 3 sporen.Bij 2 en 3 maar
2 sporen om ze weg te zetten.Omdat je 1 spoor vrij moet
houden om te keren.groet Bram.

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #6 Gepost op: 03 February 2009, 11:22:16 »
Beste Benjamin,

Afbeelding drie zal niet gaan want de afwijkingen zijn te groot. Ik heb de baan opnieuw gemaakt met R2 bochten, misschien heb je er wat aan.



Mvg, Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #7 Gepost op: 03 February 2009, 22:15:46 »
Hallo Bram en Jos,

Bedankt voor jullie meningen/opties. Voor allebei is wat te zeggen.

Ik heb weer wat om over na te denken.

Groeten,

Benjamin

ps: wat vinden jullie van level 1, het baanplan voor bovenop?

John van Oers

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
    • Airshow Pictures
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #8 Gepost op: 11 February 2009, 23:38:44 »
Die boogwissel is wel mogelijk (er zit dan wel een beetje spanning op de rails)
Haal een boogstuk (24330) weg en vervan deze door een 24077 en boogwissel.
Met vriendelijke groeten,

John

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #9 Gepost op: 15 February 2009, 22:57:06 »
Ik heb een nieuwe opzet gemaakt voor mijn schaduwspoor, meer rails dus meer mogelijkheden. Nu moet ik alleen nog kijken of ik met twee sporen of één spoor naar boven wil.

Als iemand zin heeft, schiet er maar op!


barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2014
  • A-C
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #10 Gepost op: 15 February 2009, 23:19:32 »
misschien heb je hier iets aan:

http://i143.photobucket.com/albums/r160/fotosonline_album/baanplan2.jpg

de onderste is het schaduwstation.

volgens mij kun je wel de rode lijn geruiken om naar je schaduwstation te gaan echter moet er dan een grotere buitenbocht volgen (r4) na de wissel. je kunt ook als je er niet uitkomt wintrack suggesties laten doen door 2 punten aan te wijzen en dan verbinden kiezen.
 
succes!

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #11 Gepost op: 24 February 2009, 08:59:09 »
Graag ontvang ik nog wat reacties op mijn baanplan (niet schaduwspoor). Loop een beetje vast. Op zich vind ik het een degelijk plan, maar het oogt wat simpel. Hoe ervaren jullie de keerlus?

Wat nu als ik vanaf het schaduwspoor vanaf rechts gelijk diagonaal ga en van level 0 van rechtsboven naar linksonderin ga? Is dat een optie? Niet getekend in baanplan.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_concreet_01.jpg

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #12 Gepost op: 01 March 2009, 12:09:11 »
Hoi Benjamin,

Misschien moet je even helemaal anders denken. Als je lange treinen wilt, moet je je station zo lang mogelijk maken. Dat kan bijvoorbeeld diagonaal als in het onderstaande plan. Dit plan is 320 x 120 cm in Peco Setrack rails, maar zal met Marklin C waarschijnlijk nog wel iets compacter te krijgen zijn.





David.

Jaap Klijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #13 Gepost op: 01 March 2009, 12:23:00 »
Ik denk dat Davids idee zo slecht nog niet is om als uitgangsprincipe te gebruiken. Ik denk dat je liever dubbelspoors rijdt, maar zoals je plan nu is, zal het snel gaan vervelen (rondjes om de kerk). Ik denk dat het ook zal storen dat je perrons wat kort zijn. Davids plan vangt dat af.
Wat verwacht je eigenlijk van je baan? Ben je een rijder, of een rangeerder? In het laatste geval kan je ook nog een kopstation overwegen. Levert veel ruimte op.
Bijkomend voordeel van Davids plan is dat de sporen maar weinig paralel aan de tafelrandn lopen. Oog veel echter.

Groeten, Jaap

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #14 Gepost op: 07 March 2009, 09:57:02 »
Hallo Bram,

Bedankt voor je nieuwe opzet. Ik heb het schaduwspoor al uitgewerkt, maar heb een vraag over het hellingspercentage. Is dat haalbaar met 3 à 4 procent of is het stijler? In de bochten moet de baan hellen, maar dan denk ik ook op de rechte stukken van het schaduwspoor of niet?



Hoi Benjamin,

Misschien moet je even helemaal anders denken. Als je lange treinen wilt, moet je je station zo lang mogelijk maken. Dat kan bijvoorbeeld diagonaal als in het onderstaande plan. Dit plan is 320 x 120 cm in Peco Setrack rails, maar zal met Marklin C waarschijnlijk nog wel iets compacter te krijgen zijn.





David.