Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Resin kits best met of zonder grondlaag door Svenn
Vandaag om 04:25:57
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
  

Auteur Topic: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?  (gelezen 18819 keer)

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Gepost op: 01 February 2009, 17:03:28 »
Beste forumlezers,

Na veel lezen, wikken en wegen eindelijk een concreet baanplan gemaakt met Wintrack.

Ik heb Marklin HO c-rail. De baangrootte wordt 300 bij 122. Ik wil een Nederlands landschap maken en heb vier treinen. Heb de nieuwe koploper. Ook al weet ik dat ik weinig ruimte heb en grote treinen, ik wil er toch wat moois van maken.

De rails richting schaduwspoor levert nu een probleem op. Ik heb twee vragen. Vanuit de linkerbocht wil ik met een bochtwissel naar een buitenste boog. Van daaruit wil ik achterlangs naar level 0, maar is dit met een bochtwissel mogelijk. Ik wil namelijk niet met de rode lijn richting level 0, maar met de blauwe. Heeft iemand een oplossing? Een tweede vraag die ik graag beantwoord wil hebben is de hoogte van het schaduwspoor. Wat is de ideale hoogte? Ik ga uit van een hellingspercentage van 3%. Daarmee hoop ik dat een hoogte van 9 a 10 cm voldoende is.

Op het schaduwspoor komt een keerlus en 3 a 4 rangeersporen.

Ik zie jullie reacties tegemoet.

Alvast bedankt,

Benjamin


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2009, 22:39:34 »
Met C-rail is er geen oplossing. De buitenboog van je ovaal is nl. R3, en er bestaat in C-rail geen wissel waarvan de afbuigende tak R3 is.
Boogwissels hebben een binnenboog R2, en gewone wissels hebben een boog R1. Gaat dus allebei niet passen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #2 Gepost op: 02 February 2009, 07:37:24 »
Bedankt Klaas voor je snelle en duidelijke antwoord.

De rode lijn is dus waarschijnlijk het beste alternatief?

Graag krijg ik nog antwoord op de vraag hoe hoog het schaduwspoor moet worden. Wat is de meest gebruikelijke hoogte?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18593
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #3 Gepost op: 02 February 2009, 09:44:12 »
Bij H0 een centimeter of 8 tot 10. Realiseer je wel dat je er dan niet zomaar bij kunt als er wat mis gaat (ontsporingen e.d.).
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2009, 09:50:24 »
Ik heb ook een opzet gemaakt voor het schaduwspoor. Wellicht heeft iemand nog opmerkingen hierover? Ben benieuwd. Ik heb drie opzetjes gemaakt. Voor mijn gevoel zijn er nog andere mogelijkheden voor de ruimte die ik op het schaduwspoor heb, maar ik wil niet met R1 bochten werken i.v.m. de treinen die ik heb.

Optie 1: is mooi met de rangeersporen, maar kan maar via één spoor keren
Optie 2: heeft naar mijn idee te weinig ruimte om de treinen van 1 meter te rangeren, maar heeft wel drie opties om te keren
Optie 3: vind ik eigenlijk het mooiste, maar sluit niet goed aan rechtsonderin, met de bochtwissel, zal dit een probleem worden of valt dat mee?

Graag reacties.


Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2009, 10:56:52 »
Ik zou voor optie 1 gaan je kan dan wel maar op,1 spoor door
rijden maar je kan wagons kwijt op 3 sporen.Bij 2 en 3 maar
2 sporen om ze weg te zetten.Omdat je 1 spoor vrij moet
houden om te keren.groet Bram.
Bram is in 2025 overleden

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #6 Gepost op: 03 February 2009, 11:22:16 »
Beste Benjamin,

Afbeelding drie zal niet gaan want de afwijkingen zijn te groot. Ik heb de baan opnieuw gemaakt met R2 bochten, misschien heb je er wat aan.



Mvg, Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #7 Gepost op: 03 February 2009, 22:15:46 »
Hallo Bram en Jos,

Bedankt voor jullie meningen/opties. Voor allebei is wat te zeggen.

Ik heb weer wat om over na te denken.

Groeten,

Benjamin

ps: wat vinden jullie van level 1, het baanplan voor bovenop?

John van Oers

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
    • Airshow Pictures
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #8 Gepost op: 11 February 2009, 23:38:44 »
Die boogwissel is wel mogelijk (er zit dan wel een beetje spanning op de rails)
Haal een boogstuk (24330) weg en vervan deze door een 24077 en boogwissel.
Met vriendelijke groeten,

John

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #9 Gepost op: 15 February 2009, 22:57:06 »
Ik heb een nieuwe opzet gemaakt voor mijn schaduwspoor, meer rails dus meer mogelijkheden. Nu moet ik alleen nog kijken of ik met twee sporen of één spoor naar boven wil.

Als iemand zin heeft, schiet er maar op!


barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #10 Gepost op: 15 February 2009, 23:19:32 »
misschien heb je hier iets aan:

http://i143.photobucket.com/albums/r160/fotosonline_album/baanplan2.jpg

de onderste is het schaduwstation.

volgens mij kun je wel de rode lijn geruiken om naar je schaduwstation te gaan echter moet er dan een grotere buitenbocht volgen (r4) na de wissel. je kunt ook als je er niet uitkomt wintrack suggesties laten doen door 2 punten aan te wijzen en dan verbinden kiezen.
 
succes!

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #11 Gepost op: 24 February 2009, 08:59:09 »
Graag ontvang ik nog wat reacties op mijn baanplan (niet schaduwspoor). Loop een beetje vast. Op zich vind ik het een degelijk plan, maar het oogt wat simpel. Hoe ervaren jullie de keerlus?

Wat nu als ik vanaf het schaduwspoor vanaf rechts gelijk diagonaal ga en van level 0 van rechtsboven naar linksonderin ga? Is dat een optie? Niet getekend in baanplan.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_concreet_01.jpg

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • AnyRail
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #12 Gepost op: 01 March 2009, 12:09:11 »
Hoi Benjamin,

Misschien moet je even helemaal anders denken. Als je lange treinen wilt, moet je je station zo lang mogelijk maken. Dat kan bijvoorbeeld diagonaal als in het onderstaande plan. Dit plan is 320 x 120 cm in Peco Setrack rails, maar zal met Marklin C waarschijnlijk nog wel iets compacter te krijgen zijn.





David.

Jaap Klijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #13 Gepost op: 01 March 2009, 12:23:00 »
Ik denk dat Davids idee zo slecht nog niet is om als uitgangsprincipe te gebruiken. Ik denk dat je liever dubbelspoors rijdt, maar zoals je plan nu is, zal het snel gaan vervelen (rondjes om de kerk). Ik denk dat het ook zal storen dat je perrons wat kort zijn. Davids plan vangt dat af.
Wat verwacht je eigenlijk van je baan? Ben je een rijder, of een rangeerder? In het laatste geval kan je ook nog een kopstation overwegen. Levert veel ruimte op.
Bijkomend voordeel van Davids plan is dat de sporen maar weinig paralel aan de tafelrandn lopen. Oog veel echter.

Groeten, Jaap

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Re: Probleem met radius 3 bochtwissel marklin C-rail HO?
« Reactie #14 Gepost op: 07 March 2009, 09:57:02 »
Hallo Bram,

Bedankt voor je nieuwe opzet. Ik heb het schaduwspoor al uitgewerkt, maar heb een vraag over het hellingspercentage. Is dat haalbaar met 3 à 4 procent of is het stijler? In de bochten moet de baan hellen, maar dan denk ik ook op de rechte stukken van het schaduwspoor of niet?



Hoi Benjamin,

Misschien moet je even helemaal anders denken. Als je lange treinen wilt, moet je je station zo lang mogelijk maken. Dat kan bijvoorbeeld diagonaal als in het onderstaande plan. Dit plan is 320 x 120 cm in Peco Setrack rails, maar zal met Marklin C waarschijnlijk nog wel iets compacter te krijgen zijn.





David.