Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:21:15
Vitrinekast door sncf231e
Vandaag om 10:16:40
Bauarbeiten im gange door Overet
Vandaag om 10:16:28
Eerste hulp bij Freecad door C_Jabaaij
Vandaag om 09:59:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Show je werkplek door Spoor010
Vandaag om 09:49:35
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:58:17
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 08:42:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39

Auteur Topic: detectie probleem  (gelezen 3890 keer)

PietvW

• Offline Offline
    • Mijn modelbouw website
detectie probleem
« Gepost op: 31 January 2009, 11:06:59 »
hey, wie kan mij helpen?

Het probleem is dit: ik rij spoor N met een ECoS en zonder een computer. Ik laat rijwegen schakelen door de ECoS. Sommige er van worden geactiveerd door een detectie punt. Dit werkt verder prima, alleen dat de wagons ook worden gedetecteerd als ze een overbrugging maken met een stuk rails waar normaal spanning op staat en het detectie punt. Hierdoor worden de rijwegen meerdere malen geactiveerd wat problemen veroorzaakt in het treinverkeer op mijn baan.  Mijn terugmelder is een viessmann 5233.

ik zoek dus een oplossing dat de wagons geen overbrugging meer kunnen maken over de isolatie raillasjes.

mvg, piet

Aspelix

• Gast
Re: detectie probleem
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2009, 15:47:06 »
Dag Piet,

Ik zit even na te denken over jouw probleem.
In feite wordt jouw bezetmelder meerdere keren per trein geactiveerd. Dat is dus per trein verschillend, in principe, want er kunnen ook treinen met een gelijk aantal assen rijden, maar met een andere functie.
Hiermee bedoel ik een goederentrein of een reizigerstrein.

Oplossing 1:Het meest rigoreus is het vervangen van alle voor de bezetmelder niet relvante assen vervangen door plastic.
=> Probleem: Stroomafname van het tractie voertuig gaat haperen

Oplossing 2:
Assen tellen,
Dat kan:
=> Handmatig
=> Geautomatiseerd
en alle niet relevante pulsen (alles >1) elimineren.

Eigenlijk zou je een assenteller tussen je sectie(s) en je melder moeten plaatsen, zodat je slechts één puls krijgt aan de uitgang van de assenteller en dus op de ingang van je bezetmelder.
Voor iedere trein zou je dan het aantal assen moeten weten en vastleggen en vervolgens benoemen, zodat het systeem weet: Trein 1 heeft 22 assen, er moeten 21 pulsen geëlimineerd worden; trein 2 heeft 20 assen, er moeten 19 pulsen geëlimineerd worden; enz.

Oef....leuke uitdaging....

Wie O wie denkt er met ons mee?

Hierbij denk ik aan o.m. het volgende: invoeren van het aantal assen: Handmatig of geautomatiseerd en het invoeren van de treinnaam in een systeem.

Bij geautomatiseerd invoeren stel ik mij het volgende voor:
=> Middels een lichtsluis detecteren dát er een trein binnen komt;
=> het aantal assen detecteren;
=> het verlaten van het baanvak detecteren met een lichtsluis en opslaan van de gegevens.

Vervolgens moet er een ID worden toegewezen, zodat per trein een rijweg kan worden toegewezen.
Kan ook zonder ID, maar dan zou ieder baanvak van een tellersectie moeten worden voorzien.
Klaas? Iets voor jou om mee te denken?

Groeten, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 31 January 2009, 15:50:14 door Ruurd Benthem »

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2009, 17:09:06 »
Ik zit ergens anders aan te denken.

Verleng je detectiepunt tot de lengte van de langste trein. Vervolgens laat je de detectie een schakelpuls geven en geen continue signaal. Hoe maak je een puls van een continu signaal? Dat kan met een simpel relais, als de detectie inkomt, komt het relais vertraagd op (bijvoorbeeld door eerst een condensator op te laden). Valt nu de detectie weer af, wordt de condensator ontladen en valt het relais weer af.

Hierdoor heb je geen last van meerdere assen die stroomvoerend zijn (want je verlichting wil je wel graag aan laten staan) en hoef je geen moeilijke assenteller te bedenken.

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Wim Donker

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2009, 17:11:47 »
Dit werkt verder prima, alleen dat de wagons ook worden gedetecteerd als ze een overbrugging maken met een stuk rails waar normaal spanning op staat en het detectie punt.

Heb je in dat niet gedecteerde stuk wel diodes? Zo niet, dan kan het spanningsverschil tussen gedetecteerd en niet gedetecteerd mogelijk de oorzaak zijn.

Gr. Wim

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2009, 17:15:05 »
Wim,

Ook met diodes kan dit optreden. Wat er gebeurt is dat de wielen de onderbreking in de rails overbruggen en daarmee een bezetmelding genereren.

Een oplossing is misschien, de isolaties iets groter maken en opvullen met styreen oid ? Dan kan een wagon hem niet overbruggen. Een lok heeft vaak op alle assen stroomafname dus komt er wel overheen.

Gr. Remco.

Wim Donker

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 31 January 2009, 17:18:29 »
Waarom? Als de spanningen gelijk zijn gebeurt dat volgens mij niet, want dan gaat er geen stroom lopen.
Anders zou bijna iedereen daar last van hebben.

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
« Reactie #6 Gepost op: 31 January 2009, 17:19:28 »
de isolaties iets groter maken en opvullen met styreen oid
In 1 draaistel wordt vaak stroom afgenomen van beide assen. Dan moet je de isolatie zo lang maken als het langste draaistel of elektrisch gekoppelde stel, anders heeft dat nog geen zin. En dan heb ik het nog niet over treinen die op alle assen stroomafname hebben zoals veel Kato of Tomix modellen.

Gr. Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 31 January 2009, 17:21:22 »
Waarom? Als de spanningen gelijk zijn gebeurt dat volgens mij niet, want dan gaat er geen stroom lopen.
Anders zou bijna iedereen daar last van hebben.

Ik heb er ook last van, het is nu eenmaal zo, je krijgt het niet exact gelijk, een goede bezetmelder detecteert 1mA dat krijg je niet weg.

Ja dat moet je uit proberen, ik ken het verschijnsel ook, heb het zelf ook, een as op over de isolatie geeft een BM.

Gr. Remco.

Aspelix

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 31 January 2009, 17:56:54 »
Een hele simpele oplossing, waarbij je je niet hoeft moe te maken bij het bedenken van assentellers en nog meer moois, is zorgen dat de WIELEN van de wagons geen kontakt KUNNEN maken met de spoorstaven van beide spoorsecties.

Eén mogelijkheid heb ik al aan de hand gedaan (en verworpen): alle assen vervangen door plastic assen.

Tweede mogelijkheid: Zorg ervoor, dat de spoorstaven van de opeenvolgende secties een piepklein niveau-verschil hebben met daartussen een kunststof isolatie op dezelfde hoogte als de hoogste railstaaf, zodat dat wielen een klein sprongetje maken en niet meer met beide railstaven in kontakt KUNNEN komen.

Een sprongetje van 0,1 mm of zo lijkt mij voldoende.

En bevordert het KE-Deng, KE-DENG-geluid....

Lijkt mij overigerns ook vermoeiend, maar dan kan IK me niet moe over maken...

IK ben al wel weer op ideeën gekomen om individuële treinen automatisch te identificeren en te benoemen.

Veel plezier met de banen

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 31 January 2009, 18:01:05 door Ruurd Benthem »

PietvW

• Offline Offline
    • Mijn modelbouw website
« Reactie #9 Gepost op: 31 January 2009, 19:38:58 »
hey,

Een oplossing is misschien, de isolaties iets groter maken en opvullen met styreen oid ? Dan kan een wagon hem niet overbruggen. Een lok heeft vaak op alle assen stroomafname dus komt er wel overheen.

Gr. Remco.

aan zoiets zat ik ook te denken. Had het ergens anders gelezen, maar kon niet meer voor de geest halen waar en hoe precies. Hebben ze styreen wel zo klein voor spoor N rail lasjes? (ben niet zo thuis in het styreen gebeuren)

In 1 draaistel wordt vaak stroom afgenomen van beide assen. Dan moet je de isolatie zo lang maken als het langste draaistel of elektrisch gekoppelde stel, anders heeft dat nog geen zin. En dan heb ik het nog niet over treinen die op alle assen stroomafname hebben zoals veel Kato of Tomix modellen.

Gr. Rik

Dit is geen probleem bij mij. De detectie sporen krijgen stroom van mijn terugmelder/bezet melden. Die meet wanneer de stroom gaat lopen op het spoor.

Eén mogelijkheid heb ik al aan de hand gedaan (en verworpen): alle assen vervangen door plastic assen.

Niet egt een optie vind ik, sinds 95% van mn wagons (en dat zijn er nog al wat) hebben metalen wielen. ik slloop ze liever niet.

Heb je in dat niet gedecteerde stuk wel diodes? Zo niet, dan kan het spanningsverschil tussen gedetecteerd en niet gedetecteerd mogelijk de oorzaak zijn.

Gr. Wim

De niet gedecteerde stukken krijgen stroom via diodes. Ik heb de schakeling nagebouwd uit de viessmann handleiding.

mvg, piet

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 31 January 2009, 20:31:14 »
Ik zie dit meer als een probleem in de ECoS. Die gaat niet goed om met meerdere pulsen, zit er wel zoiets als een rijweg vergrendeling in?

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Aspelix

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 01 February 2009, 07:10:39 »
Citaat
Hebben ze styreen wel zo klein voor spoor N rail lasjes? (ben niet zo thuis in het styreen gebeuren)

Styreenstrips zijn in alle breedtes en diktes verkrijgbaar bij een goede modelbouwzaak. Eigenlijk maakt het materiaal niet zoveel uit, als het maar isoleert. Desnoods experimenteer je met luciferhoutjes. En als het een beetje kleurt bij de rails is dat natuurlijk ook mooi meegenomen.

Sterkte en succes ermee.

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 01 February 2009, 07:12:53 door Ruurd Benthem »

PietvW

• Offline Offline
    • Mijn modelbouw website
« Reactie #12 Gepost op: 01 February 2009, 10:59:35 »
Ik zie dit meer als een probleem in de ECoS. Die gaat niet goed om met meerdere pulsen, zit er wel zoiets als een rijweg vergrendeling in?

Mvg
Wim

volgens mij niet. maar jah, mijn keus was gevallen op de Ecos omdat ik het meeste er mee kon zonder een computer erbij. en zonder allemaal losse kastjes te moeten kopen.

PietvW

• Offline Offline
    • Mijn modelbouw website
« Reactie #13 Gepost op: 01 February 2009, 16:29:59 »
Heb nog een probleem: soms geeft mn terugmelder een signaal naar mn ecos terwijl er geen trein over het detectiepunt gaat. Iemand een idee hoe ik dat op kan lossen?

mvg, piet

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #14 Gepost op: 01 February 2009, 17:27:45 »
Ja, daar heb ik denk ik wel een oplossing voor.
Een stabiel systeem aanschaffen, bijvoorbeeld een systeem met een LocoNet aansluiting, dat zijn ook systemen waar je geen losse kastjes extra bij nodig hebt behalve dan je terug/bezetmelder welke je nu ook als een los kastje aansluit.

Je zult niet blij zijn met dit antwoord, maar volgens enkele bronnen is er een probleem met de S88 aansluiting samen met de ECoS.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net