Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 14:03:08
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
NS 1700 transfers door spoorzeven
Vandaag om 13:59:16
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 13:35:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
  

Auteur Topic: Onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL  (gelezen 1577 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL
« Gepost op: 30 January 2009, 20:41:46 »
vr 30 jan 2009, 20:09 - Bron : De Telegraaf
     
Toch onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL

DEN HAAG -  Minister Camiel Eurlings (Verkeer) laat alsnog onderzoeken of er een alternatief beveiligingssysteem op de HSL moet komen in plaats van het ERTMS-systeem. Dat schrijft hij vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Het zou gaan om een tijdelijk alternatief dat „binnen een of twee jaar toepasbaar zou moeten zijn”. Eurlings verwacht in mei de uitkomsten van het onderzoek. Er wordt gekeken naar een systeem dat zich al bewezen heeft.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL
« Reactie #1 Gepost op: 30 January 2009, 21:24:56 »
Binnen 2 jaar nog wel? Je zou denken dat tegen die tijd ERMTS wel werkt, maar nee.

De Franse (of Duitse) beveiliging dan maar, die werkt in ieder geval wel.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL
« Reactie #2 Gepost op: 30 January 2009, 22:33:46 »
Ik zou gaan voor de Franse beveiliging.
dan hoeven de Thalys stellen ook niet te worden aangepast.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL
« Reactie #3 Gepost op: 30 January 2009, 22:49:00 »
Het zou gaan om een tijdelijk alternatief dat „binnen een of twee jaar toepasbaar zou moeten zijn”. Eurlings verwacht in mei de uitkomsten van het onderzoek. Er wordt gekeken naar een systeem dat zich al bewezen heeft.

Gezien de huidige storingen bij Lage Zwaluwe (op ernaast liggende sporen!) lijkt de combinatie met ATB niet erg geschikt. Met alle testen die nodig zijn voor nieuw systeem, samenwerken met het bestaande ERMTS, nieuwe extra inbouw en certificering van loks en treinstellen, en binnen 2 jaar klaar? Droom verder.
Zijn de problemen dan zo groot dat het door de fabrikanten niet binnen die 2 jaar kan worden opgelost? Exit Europees beveiligingssysteem lijkt me dan. Terug naar "ieder voor zich".
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2009, 01:43:14 »
Gewoon de ATB versie voor 160 km/h invoeren, dan kunnen de treinenbij storingen op eigen kracht een andere route nemen.

Is denk ik goedkoper, en 300 km/h is niet echt zinvol met de relatief korte afstanden in Nederland.

Groeten, Alexander

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re: Onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL
« Reactie #5 Gepost op: 31 January 2009, 08:55:19 »
 Je kunt toch ook nog steeds "op zicht" rijden met modern materieel? Dat beveiligingssyteem is direct inzetbaar en een goedkope oplossing.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL
« Reactie #6 Gepost op: 31 January 2009, 13:42:30 »
Met alle testen die nodig zijn voor nieuw systeem, samenwerken met het bestaande ERMTS, nieuwe extra inbouw en certificering van loks en treinstellen, en binnen 2 jaar klaar? Droom verder.
Laatste zin: "bestaand systeem dat zich al bewezen heeft. Zal dus wel de Franse of misschien de Duitse beveiliging worden.

@Alexander: ATB zit al in de Thalys, dat is juist het punt niet (nee, ATB op de HSL kan niet want ATB werkt niet met de wisselspanning van de HSL samen).

@Michiel: Ja, laten we dan ook maar meteen alle beveiliging in de rest van Nederland weghalen. Dat is nog goedkoper. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.