Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:46:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 08:15:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:06:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 07:09:45
Marklin My world, motor heeft kuren door Gerrit H
Vandaag om 07:04:49
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 00:52:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
03 November 2025, 23:53:56
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Lodewickshaven door Ronald Halma
03 November 2025, 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Aachenau West door wob
03 November 2025, 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain door Mark
03 November 2025, 21:52:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
03 November 2025, 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
03 November 2025, 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Project X...... door Ivo tB
03 November 2025, 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
03 November 2025, 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 November 2025, 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
03 November 2025, 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
03 November 2025, 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 November 2025, 17:43:48
  

Auteur Topic: Onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL  (gelezen 1624 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL
« Gepost op: 30 January 2009, 20:41:46 »
vr 30 jan 2009, 20:09 - Bron : De Telegraaf
     
Toch onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL

DEN HAAG -  Minister Camiel Eurlings (Verkeer) laat alsnog onderzoeken of er een alternatief beveiligingssysteem op de HSL moet komen in plaats van het ERTMS-systeem. Dat schrijft hij vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Het zou gaan om een tijdelijk alternatief dat „binnen een of twee jaar toepasbaar zou moeten zijn”. Eurlings verwacht in mei de uitkomsten van het onderzoek. Er wordt gekeken naar een systeem dat zich al bewezen heeft.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL
« Reactie #1 Gepost op: 30 January 2009, 21:24:56 »
Binnen 2 jaar nog wel? Je zou denken dat tegen die tijd ERMTS wel werkt, maar nee.

De Franse (of Duitse) beveiliging dan maar, die werkt in ieder geval wel.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL
« Reactie #2 Gepost op: 30 January 2009, 22:33:46 »
Ik zou gaan voor de Franse beveiliging.
dan hoeven de Thalys stellen ook niet te worden aangepast.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL
« Reactie #3 Gepost op: 30 January 2009, 22:49:00 »
Het zou gaan om een tijdelijk alternatief dat „binnen een of twee jaar toepasbaar zou moeten zijn”. Eurlings verwacht in mei de uitkomsten van het onderzoek. Er wordt gekeken naar een systeem dat zich al bewezen heeft.

Gezien de huidige storingen bij Lage Zwaluwe (op ernaast liggende sporen!) lijkt de combinatie met ATB niet erg geschikt. Met alle testen die nodig zijn voor nieuw systeem, samenwerken met het bestaande ERMTS, nieuwe extra inbouw en certificering van loks en treinstellen, en binnen 2 jaar klaar? Droom verder.
Zijn de problemen dan zo groot dat het door de fabrikanten niet binnen die 2 jaar kan worden opgelost? Exit Europees beveiligingssysteem lijkt me dan. Terug naar "ieder voor zich".
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2009, 01:43:14 »
Gewoon de ATB versie voor 160 km/h invoeren, dan kunnen de treinenbij storingen op eigen kracht een andere route nemen.

Is denk ik goedkoper, en 300 km/h is niet echt zinvol met de relatief korte afstanden in Nederland.

Groeten, Alexander

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: Onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL
« Reactie #5 Gepost op: 31 January 2009, 08:55:19 »
 Je kunt toch ook nog steeds "op zicht" rijden met modern materieel? Dat beveiligingssyteem is direct inzetbaar en een goedkope oplossing.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL
« Reactie #6 Gepost op: 31 January 2009, 13:42:30 »
Met alle testen die nodig zijn voor nieuw systeem, samenwerken met het bestaande ERMTS, nieuwe extra inbouw en certificering van loks en treinstellen, en binnen 2 jaar klaar? Droom verder.
Laatste zin: "bestaand systeem dat zich al bewezen heeft. Zal dus wel de Franse of misschien de Duitse beveiliging worden.

@Alexander: ATB zit al in de Thalys, dat is juist het punt niet (nee, ATB op de HSL kan niet want ATB werkt niet met de wisselspanning van de HSL samen).

@Michiel: Ja, laten we dan ook maar meteen alle beveiliging in de rest van Nederland weghalen. Dat is nog goedkoper. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.