Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 21:42:21
Modellbau Lingen 2026 door Caterpillar
Vandaag om 21:41:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Boerammetje
Vandaag om 20:54:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 20:40:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
  

Auteur Topic: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...  (gelezen 1956 keer)

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Gepost op: 28 January 2009, 13:20:37 »
Zie dit artikel voor spoor problemen aan deze kant van de aardbol.

Weer eens wat anders...
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2009, 13:24:35 »
Slordig hoor, die kromme rails.

Is het lekker warm, dan krijg je dat weer.

Gerard

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8094
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2009, 13:30:12 »
Extreem gevalletje spoorspatting.

Zo zie je maar bij het grootspoor gebruiken ze ook flexrail  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

SanThe

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Geenbergen
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2009, 13:47:52 »
... bij het grootspoor gebruiken ze ook flexrail  ...
Geweldig zo'n opmerking.

SanThe.

Henk Uijterwaal

  • Online Online
  • Berichten: 153
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2009, 14:00:43 »
Toch een beetje vreemd... In Adelaide is het deze week inderdaad dik 40 graden _maar_ dat
is helemaal geen ongewone temperatuur voor die plaats.  Daar zou je toch bij de aanleg van je spoorlijn rekening mee moeten houden. 

Henk

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2009, 14:04:49 »
Heee.. hebben ze dat net aangelegd ná de carnaval......................
;k dacht dat dat pas volgende maand was, of lopen die vóór op de kalender

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #6 Gepost op: 28 January 2009, 14:11:47 »
...  dik 40 graden ... is helemaal geen ongewone temperatuur voor die plaats. ...

Toch wel, er wordt ook daar gesproken van een hittegolf...

Gert1

  • Gast
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2009, 18:15:43 »
Wat mij opvalt is dat die spoorspattingen tamelijk symetrisch voor beide railstaven zijn. M.a.w. als de linker spoorstaaf plotseling naar links uitwijkt, dan doet de rechter dat op dezelfde plaats ook.

Nu snap ik wel dat op een bepaalde plaats dezelfde temperatuur heerst (op de foto lijkt er juist schaduw te vallen over de plek waar het 't meeste misgaat), maar zijn bielzen zo sterk, dat ze er voor zorgen dat het spoor toch min of meer z'n vaste onderlinge afstand aanhoudt?

mvg,
Gert

Lvdwerf

  • Gast
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #8 Gepost op: 28 January 2009, 18:18:54 »
@ gert: lijkt me zowiezo wel handig dat ze die afstand vasthouden, vooral als je erover heen rijd. ;)

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #9 Gepost op: 28 January 2009, 18:24:02 »
maar zijn bielzen zo sterk, dat ze er voor zorgen dat het spoor toch min of meer z'n vaste onderlinge afstand aanhoudt?


Eigenlijk verwachtte ik van wel. Als een (vracht) trein door een bocht raast komt er toch ook behoorlijk wat spanning op de bielzen te staan, met of zonder verkanting.
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Arreman

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #10 Gepost op: 28 January 2009, 19:56:09 »
Dit gebeurt niet alleen in het buitenland, vorig jaar in Nederland diverse malen gebeurt waaronder minimaal 1 ontsporing (zonder al te ernstige gevolgen).
De dwarsliggers zijn inderdaad sterk genoeg om de spoorstaven bij elkaar te houden, de zijdelingse weerstand is de zwakke schakel. In Nederland moest na de incidenten overal gecontroleerd worden of de ballastkop (ballastprofiel naast het spoor) groot genoeg was.
Het is een belangrijke eis bij het veilig in dienst geven van sporen na werkzaamheden.

Gr Bart
H0, DCC, Intellibox, Koploper

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #11 Gepost op: 28 January 2009, 22:11:35 »
Toch een beetje vreemd... In Adelaide is het deze week inderdaad dik 40 graden _maar_ dat
is helemaal geen ongewone temperatuur voor die plaats.  Daar zou je toch bij de aanleg van je spoorlijn rekening mee moeten houden.

Het is redelijk extreem momenteel. Maar waarschijnlijk kunnen we er maar beter aan wennen.

Dat de sporen symetrisch raar gaan doen is niet zo vreemd. Ze zoeken samen de weg naar de minste weerstand.
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.