Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 13:55:49
Next 18 ESU adapterplaatje door C_Jabaaij
Vandaag om 13:42:53
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 13:27:00
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door 1200blauw
Vandaag om 13:25:03
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 13:22:03
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Alewijn
Vandaag om 13:01:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
Terschellinger Spoor door F Helm
Vandaag om 12:20:26
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Starter met spoor G door rjr
Vandaag om 11:40:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 10:17:58
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...  (gelezen 1952 keer)

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Gepost op: 28 January 2009, 13:20:37 »
Zie dit artikel voor spoor problemen aan deze kant van de aardbol.

Weer eens wat anders...
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2009, 13:24:35 »
Slordig hoor, die kromme rails.

Is het lekker warm, dan krijg je dat weer.

Gerard

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8094
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2009, 13:30:12 »
Extreem gevalletje spoorspatting.

Zo zie je maar bij het grootspoor gebruiken ze ook flexrail  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

SanThe

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Geenbergen
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2009, 13:47:52 »
... bij het grootspoor gebruiken ze ook flexrail  ...
Geweldig zo'n opmerking.

SanThe.

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2009, 14:00:43 »
Toch een beetje vreemd... In Adelaide is het deze week inderdaad dik 40 graden _maar_ dat
is helemaal geen ongewone temperatuur voor die plaats.  Daar zou je toch bij de aanleg van je spoorlijn rekening mee moeten houden. 

Henk

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2009, 14:04:49 »
Heee.. hebben ze dat net aangelegd ná de carnaval......................
;k dacht dat dat pas volgende maand was, of lopen die vóór op de kalender

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #6 Gepost op: 28 January 2009, 14:11:47 »
...  dik 40 graden ... is helemaal geen ongewone temperatuur voor die plaats. ...

Toch wel, er wordt ook daar gesproken van een hittegolf...

Gert1

  • Gast
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2009, 18:15:43 »
Wat mij opvalt is dat die spoorspattingen tamelijk symetrisch voor beide railstaven zijn. M.a.w. als de linker spoorstaaf plotseling naar links uitwijkt, dan doet de rechter dat op dezelfde plaats ook.

Nu snap ik wel dat op een bepaalde plaats dezelfde temperatuur heerst (op de foto lijkt er juist schaduw te vallen over de plek waar het 't meeste misgaat), maar zijn bielzen zo sterk, dat ze er voor zorgen dat het spoor toch min of meer z'n vaste onderlinge afstand aanhoudt?

mvg,
Gert

Lvdwerf

  • Gast
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #8 Gepost op: 28 January 2009, 18:18:54 »
@ gert: lijkt me zowiezo wel handig dat ze die afstand vasthouden, vooral als je erover heen rijd. ;)

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #9 Gepost op: 28 January 2009, 18:24:02 »
maar zijn bielzen zo sterk, dat ze er voor zorgen dat het spoor toch min of meer z'n vaste onderlinge afstand aanhoudt?


Eigenlijk verwachtte ik van wel. Als een (vracht) trein door een bocht raast komt er toch ook behoorlijk wat spanning op de bielzen te staan, met of zonder verkanting.
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Arreman

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #10 Gepost op: 28 January 2009, 19:56:09 »
Dit gebeurt niet alleen in het buitenland, vorig jaar in Nederland diverse malen gebeurt waaronder minimaal 1 ontsporing (zonder al te ernstige gevolgen).
De dwarsliggers zijn inderdaad sterk genoeg om de spoorstaven bij elkaar te houden, de zijdelingse weerstand is de zwakke schakel. In Nederland moest na de incidenten overal gecontroleerd worden of de ballastkop (ballastprofiel naast het spoor) groot genoeg was.
Het is een belangrijke eis bij het veilig in dienst geven van sporen na werkzaamheden.

Gr Bart
H0, DCC, Intellibox, Koploper

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #11 Gepost op: 28 January 2009, 22:11:35 »
Toch een beetje vreemd... In Adelaide is het deze week inderdaad dik 40 graden _maar_ dat
is helemaal geen ongewone temperatuur voor die plaats.  Daar zou je toch bij de aanleg van je spoorlijn rekening mee moeten houden.

Het is redelijk extreem momenteel. Maar waarschijnlijk kunnen we er maar beter aan wennen.

Dat de sporen symetrisch raar gaan doen is niet zo vreemd. Ze zoeken samen de weg naar de minste weerstand.
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.