Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
  

Auteur Topic: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...  (gelezen 1973 keer)

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Gepost op: 28 January 2009, 13:20:37 »
Zie dit artikel voor spoor problemen aan deze kant van de aardbol.

Weer eens wat anders...
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2009, 13:24:35 »
Slordig hoor, die kromme rails.

Is het lekker warm, dan krijg je dat weer.

Gerard

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8096
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2009, 13:30:12 »
Extreem gevalletje spoorspatting.

Zo zie je maar bij het grootspoor gebruiken ze ook flexrail  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

SanThe

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Geenbergen
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2009, 13:47:52 »
... bij het grootspoor gebruiken ze ook flexrail  ...
Geweldig zo'n opmerking.

SanThe.

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2009, 14:00:43 »
Toch een beetje vreemd... In Adelaide is het deze week inderdaad dik 40 graden _maar_ dat
is helemaal geen ongewone temperatuur voor die plaats.  Daar zou je toch bij de aanleg van je spoorlijn rekening mee moeten houden. 

Henk

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2009, 14:04:49 »
Heee.. hebben ze dat net aangelegd ná de carnaval......................
;k dacht dat dat pas volgende maand was, of lopen die vóór op de kalender

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #6 Gepost op: 28 January 2009, 14:11:47 »
...  dik 40 graden ... is helemaal geen ongewone temperatuur voor die plaats. ...

Toch wel, er wordt ook daar gesproken van een hittegolf...

Gert1

  • Gast
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2009, 18:15:43 »
Wat mij opvalt is dat die spoorspattingen tamelijk symetrisch voor beide railstaven zijn. M.a.w. als de linker spoorstaaf plotseling naar links uitwijkt, dan doet de rechter dat op dezelfde plaats ook.

Nu snap ik wel dat op een bepaalde plaats dezelfde temperatuur heerst (op de foto lijkt er juist schaduw te vallen over de plek waar het 't meeste misgaat), maar zijn bielzen zo sterk, dat ze er voor zorgen dat het spoor toch min of meer z'n vaste onderlinge afstand aanhoudt?

mvg,
Gert

Lvdwerf

  • Gast
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #8 Gepost op: 28 January 2009, 18:18:54 »
@ gert: lijkt me zowiezo wel handig dat ze die afstand vasthouden, vooral als je erover heen rijd. ;)

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #9 Gepost op: 28 January 2009, 18:24:02 »
maar zijn bielzen zo sterk, dat ze er voor zorgen dat het spoor toch min of meer z'n vaste onderlinge afstand aanhoudt?


Eigenlijk verwachtte ik van wel. Als een (vracht) trein door een bocht raast komt er toch ook behoorlijk wat spanning op de bielzen te staan, met of zonder verkanting.
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Arreman

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #10 Gepost op: 28 January 2009, 19:56:09 »
Dit gebeurt niet alleen in het buitenland, vorig jaar in Nederland diverse malen gebeurt waaronder minimaal 1 ontsporing (zonder al te ernstige gevolgen).
De dwarsliggers zijn inderdaad sterk genoeg om de spoorstaven bij elkaar te houden, de zijdelingse weerstand is de zwakke schakel. In Nederland moest na de incidenten overal gecontroleerd worden of de ballastkop (ballastprofiel naast het spoor) groot genoeg was.
Het is een belangrijke eis bij het veilig in dienst geven van sporen na werkzaamheden.

Gr Bart
H0, DCC, Intellibox, Koploper

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Weer es wat anders dan bladeren op de rails...
« Reactie #11 Gepost op: 28 January 2009, 22:11:35 »
Toch een beetje vreemd... In Adelaide is het deze week inderdaad dik 40 graden _maar_ dat
is helemaal geen ongewone temperatuur voor die plaats.  Daar zou je toch bij de aanleg van je spoorlijn rekening mee moeten houden.

Het is redelijk extreem momenteel. Maar waarschijnlijk kunnen we er maar beter aan wennen.

Dat de sporen symetrisch raar gaan doen is niet zo vreemd. Ze zoeken samen de weg naar de minste weerstand.
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.