Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 20:07:56
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Forever Rocofan
Vandaag om 20:07:26
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 19:53:03
Rangeren met een pec door Karel466
Vandaag om 19:50:17
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:20:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 19:05:50
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 18:43:48
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
  

Auteur Topic: Plaatsing waterkolom of -kranen?  (gelezen 1816 keer)

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Gepost op: 27 January 2009, 21:19:04 »
Beste forumleden,
Mijn baan is gesitueerd in (het einde van) het stoomtijdperk, en wel
van een private onderneming. Wel met aansluiting op het NS net.
Weet iemand waar waterkolommen of -kranen geplaatst werden?
Ik dacht dat dat in het depot was, maar pas las ik een stukje over
station Neede, waarin gemeld stond, dat de waterkranen tussen de
diverse perssonsporen stonden.
Weet iemand iets meer hierover? Of wellicht documentatie?
In mijn zeer bescheiden bib  heb ik niks over dit onderwerp.
Ik ben benieuwd

Wim Janse

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2009, 21:30:13 »
Natuurlijk te vinden bij de verzorgingssporen van de stoomlocomotieven, maar ook in de buurt van de uitrijseinen van de perronsporen.
De meeste waterkolommen zijn tussen 1955 en 1958 verdwenen ten tijde van elektrificatie van het spoorwegnet.

Documentatie (foto's) zijn ondermeer te vinden in het nieuwe fotoboek van Albers, maar ook wel in de boeken van de elektrische locomotieven serie 1000 en serie 1100.

Gerard

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2009, 18:36:02 »
Natuurlijk te vinden bij de verzorgingssporen van de stoomlocomotieven, maar ook in de buurt van de uitrijseinen van de perronsporen.
Gerard
Bedankt voor je reactie Gerard.
Heb je wellicht nog een idee, waarom ze ook in de buurt van de uitrijseinen
stonden? Gemakkelijk als er alleen wat water nodig was? Ging dat niet
helemaal gelijk op met de kolen dan?
Wim

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12521
    • sleutelspoor
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2009, 18:47:42 »
Nee, lokomotieven gebruiken belangrijk meer water dan brandstof. Vandaar dat bij de uitrijseinen, waar vaak lang gestopt/wacht werdt, deze voorzieningen stonden.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2009, 18:50:39 »
Sobat,
duidelijk.
Bedankt voor de uitleg.
Ik ga nu op zoek naar wat afbeeldingen.
M vr gr,

Wim


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12521
    • sleutelspoor
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2009, 19:30:31 »
Ik heb nog even mijn tekeningen van Roosendaal 1920 nagekeken. (eigen tekening) De plaats van de Waterkolommen staat aangegeven met Wk aan het eind van het perron zowel aan de oostelijke als aan de westelijke zijde. -SK





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.