Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeren met een pec door Pauldg
Vandaag om 07:04:51
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 06:57:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
29 October 2025, 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
29 October 2025, 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
29 October 2025, 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
29 October 2025, 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
29 October 2025, 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
29 October 2025, 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
  

Auteur Topic: Plaatsing waterkolom of -kranen?  (gelezen 1809 keer)

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Gepost op: 27 January 2009, 21:19:04 »
Beste forumleden,
Mijn baan is gesitueerd in (het einde van) het stoomtijdperk, en wel
van een private onderneming. Wel met aansluiting op het NS net.
Weet iemand waar waterkolommen of -kranen geplaatst werden?
Ik dacht dat dat in het depot was, maar pas las ik een stukje over
station Neede, waarin gemeld stond, dat de waterkranen tussen de
diverse perssonsporen stonden.
Weet iemand iets meer hierover? Of wellicht documentatie?
In mijn zeer bescheiden bib  heb ik niks over dit onderwerp.
Ik ben benieuwd

Wim Janse

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2009, 21:30:13 »
Natuurlijk te vinden bij de verzorgingssporen van de stoomlocomotieven, maar ook in de buurt van de uitrijseinen van de perronsporen.
De meeste waterkolommen zijn tussen 1955 en 1958 verdwenen ten tijde van elektrificatie van het spoorwegnet.

Documentatie (foto's) zijn ondermeer te vinden in het nieuwe fotoboek van Albers, maar ook wel in de boeken van de elektrische locomotieven serie 1000 en serie 1100.

Gerard

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2009, 18:36:02 »
Natuurlijk te vinden bij de verzorgingssporen van de stoomlocomotieven, maar ook in de buurt van de uitrijseinen van de perronsporen.
Gerard
Bedankt voor je reactie Gerard.
Heb je wellicht nog een idee, waarom ze ook in de buurt van de uitrijseinen
stonden? Gemakkelijk als er alleen wat water nodig was? Ging dat niet
helemaal gelijk op met de kolen dan?
Wim

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12519
    • sleutelspoor
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2009, 18:47:42 »
Nee, lokomotieven gebruiken belangrijk meer water dan brandstof. Vandaar dat bij de uitrijseinen, waar vaak lang gestopt/wacht werdt, deze voorzieningen stonden.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2009, 18:50:39 »
Sobat,
duidelijk.
Bedankt voor de uitleg.
Ik ga nu op zoek naar wat afbeeldingen.
M vr gr,

Wim


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12519
    • sleutelspoor
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2009, 19:30:31 »
Ik heb nog even mijn tekeningen van Roosendaal 1920 nagekeken. (eigen tekening) De plaats van de Waterkolommen staat aangegeven met Wk aan het eind van het perron zowel aan de oostelijke als aan de westelijke zijde. -SK





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.