Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:29:58
Molenbaan (werktitel)
door
Valentijn
Vandaag
om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc?
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 10:01:59
Terugverende koppeling
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Zolderbaan H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Zolderbaan H0 (gelezen 9666 keer)
Jeroen van Tol
Think BIG - Think Digital
Zolderbaan H0
«
Gepost op:
24 January 2009, 18:01:14 »
Hallo allemaal,
Hier een herbeginner met wilde plannen. Inmiddels door mede beneluxspoorders wel overtuigd om met een proefbaan te beginnen maar desalniettemin ben ik heel wat van plan. Ik heb er zeg maar zin an!
Ik zit al enige tijd te piekeren over hetgeen ik wil gaan bouwen. En hoewel de start van de bouw nog ver weg is leek het me toch aardig om hier alvast wat neer te zetten over wat er zoal aan gedachten rondspelen...
Eerst maar even de algemene zaken
Schaal: H0
Tijdperk(en): Beetje IV, veel V en als het past wat van VI
Thema: Middelgrote stad op de grens van Nederland en Duistsland
Digi: Vooralsnog ProfiBoss - LocoNet - PC
Ruimte: Zolder van 4,80 x 2,90/3,90m
Het verhaal van de 'Middelgrote stad'
De naam moet ik nog verzinnen dus we houden het even op Middelstad.
Middelstad is een gemeente met (natte vanger) 200.000 inwoners. Het krijgt daarom een centraal station met ongeveer 4-6 sporen, met een lengte van pak m beet 2,50m en tevens een kleiner station aan de rand van de stad (Middelstad 'buiten', 2 sporen, 1,00m). Nabij het station is een rangeerterrein gelegen alwaar ook het onderhoud aan het materieel plaats vind. Aan de rand van de stad ligt de grote trots van Middelstad: het spoorwegmuseum met (werkend!) materieel uit lang vervlogen tijden. Tot slot is er aan het zuiden van de stad een industriegebied.
(Voorlopige) Baanplannen
Nivo 0: Het schaduwstation
Nivo 1: Centraal station, rangeerterrein en station buiten
Nivo 2: Spoorwegmuseum en industriegebied
Globaal de zichtbare delen (uitgeknipt uit voorgaande plaatjes)
Uitleg ontwerp
De oranje sporen zijn hellingen (max 2.5%) waarbij een hellingnummer is aangegeven alsmede naar welk nivo de helling loopt. (H2_1 = Helling nr2, naar Nivo 1)
Zodra een spoor 'in de grond zakt' komt het op de tekening van onderliggend nivo.
Geblokt is uiteraard 'verborgen'.
Overigen
Bij het centraal station komt een busstation met routes naar het rangeerterrein, museum, industriegebied en woonwijken. Even uitzoeken of ik echt rijdende bussen ga toepassen.
Tussen het station en het rangeerterrein komt een verhoogd winkelcentrum waar de treinen onderdoor rijden vanuit het station. (Dit om de lelijke bocht na het station weg te werken)
Door de grootte van de tafel zijn er onderhoudsluiken nodig. Het luik linksboven bij het museum wordt waarschijnlijk een grote parkeerplaats voor museumbezoekers.
Het luik rechtsboven zal naar verwachting 'volgeplakt' worden met kantoorgebouwen.
Tot slot het grote luik onderin. Daar moet de woonwijk komen welke grenst aan het industriegebied.
Omdat het een stad moet voorstellen zullen daar waar ruimte is kleine woonwijkjes uit de grond gestampt worden. Qua grootte niet helemaal representatief denk ik maar als alles lekker 'volgebouwd' is krijg je vanzelf een stadsgevoel.
Vragen staat vrij en schieten op de ontwerpen mag uiteraard ook. Graag zelfs!
Oh ja, het industrieterrein is nog leeg want wat ik had was niet naar mijn zin. En het rangeerterrein is ook niet naar mijn zin... Zoals sommigen al zeiden: een beetje ervaring opdoen met een proefbaantje zal je helpen in het grote ontwerp... Ik hoop het!
Jeroen.
«
Laatst bewerkt op: 24 January 2009, 18:15:33 door Jeroen van Tol. Reden: Uitleg gebruikte tekens ontwerp toegevoegd
»
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...
simon zwetsloot
Re: Zolderbaan H0
«
Reactie #1 Gepost op:
24 January 2009, 19:39:53 »
ziet er leuk uit :-)
succes ermee !
groetjes
simon
Remco.
«
Reactie #2 Gepost op:
24 January 2009, 19:50:23 »
Hoi Jeroen,
Best baantje
Ben zeer benieuwd hoe dit er uit gaat zien!
Maar even een vraag/opmerking:
De kruisingen midden in je station, kun je die niet naar buiten het station krijgen, dan kun je meer sporen bereiken als je binnen komt rijden?
Als je bijv. die enkele wissel die dat kleine stationnetje en je hoofdlijn verbindt, vervangt door een kruiswissel en dan je kruis en de andere wissels er om heen plaatst, scheelt het je een wissel en nemen je mogelijkheden toe!
Gr. Remco.
Jeroen van Tol
«
Reactie #3 Gepost op:
24 January 2009, 20:37:35 »
Remco,
De kruizen had ik oorspronkelijk bedacht om een loc te kunnen laten omrijden of om te kunnen kiezen via welke 'hoofdbaan' het station verlaten wordt. Nu je het zegt liggen ze daar helemaal niet handig. Door de kruizen kan er ook minder perron liggen...
Het kruis verhuizen naar de eerste wissel en daar een kruiswissel toepassen vind ik briljant! Dat ga ik zeker veranderen. Het tweede kruis komt denk ik helemaal te vervallen. Wellicht dat ik dan nog een wisselmogelijkheid neerleg in het lange gedeelte richting het schaduwstation.
Wel leuk dat gepuzzel maar het valt me niet mee!
Blijf ook het gevoel houden dat ik de ruimte niet optimaal benut...
Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...
Jeroen van Tol
«
Reactie #4 Gepost op:
26 January 2009, 15:32:52 »
Hoewel er niet zoveel tijd verstreken is toch even een update.
Na de opmerking van Remco ben ik me gaan verdiepen in sporenplannen bij stations. Daarbij heb ik de 'simpele sporenplannen' van
http://www.sporenplan.nl/
vergeleken met de werkelijkheid via google maps. Heeeeel erg leerzaam!!! De kruizen zoals ik ze neergelegd had blijken in het echt helemaal niet zo gebruikt te worden. Ze liggen vooral in het midden van een station en dan alleen wanneer de perrons een a en een b zijde hebben. Wist ik veel...
Tevens heb ik (hahaha: ook weer door Remco met z'n mooie Amerpoort!) wat scenery en gebouwen bekeken van o.a. modelspoorverenigingen. Bij Maas en Waal zag ik bijvoorbeeld een schitterend gemaakte industrieterrein-module.
Dergelijke (en nog teveel andere om allemaal te noemen) mooie staaltjes van modelbouwkunsten hebben me erg aan het denken gezet. Lag de nadruk tot nu toe op het verzinnen van een sporenplan, ligt nu ineens de nadruk op de aankleding. Ook weer een leermomentje want vaak blijken de gebouwen en andere bouwsels te bepalen waar je rails moet komen...
Over rails gesproken... Door mijn fl* startset ging ik er bijna als vanzelf vanuit dat ik alles met profi-rails zou gaan uitvoeren. Na het bekijken van vele internetpagina's besefte ik me ineens dat ik de bedding van die rails eigenlijk niet zo heel erg mooi vind. Moest ik daar ook ineens over na gaan denken. En niet te vergeten, de tekeningen zijn allemaal gebaseerd op profi-rails...
Er is dus weer werk aan de winkel! De rails wordt overigens een combi van Rocoline (verborgen delen) en Tillig Elite (zichtbare delen), mits ik deze door elkaar kan gebruiken.
Het baanontwerp wijzigt ook. Na nog wat puzzelen kwam ik tot de ontdekking dat ik ook de luiken best kan gebruiken, zelfs met rails. Er zijn dan wel wat voorwaarden waar ik me aan moet houden maar het geeft ineens veel meer mogelijkheden. In dat kader ben ik de wijze waarop ik onderhoud kan plegen nog eens gaan overdenken en tot de conclusie gekomen dat ik bijna de gehele ruimte kan gebruiken.
In het midden komt nog steeds een mooi station. Ik zal het geen centraal station meer noemen want die blijk je officieel alleen in de zeer grote steden te hebben. Voor wat ik bedacht had zou het Middelstad Centrum moeten heten maar misschien wordt het nog wel een slagje kleiner...
Het kleine stationnetje wordt iets groter en komt langs het schuine dak te liggen. Het museumterrein kan dan naar boven uitgebreid worden.
Het rangeeerterrein rechtsbovenin komt ook te vervallen. In die hoek heb ik nu een kopstation gepland. (Wellicht naar voorbeeeld Den Helder?)
Onderin komt nog steeds industrie, waarbij ik wellicht een poging ga wagen om één van de raffinaderijen op de maasvlakte weer te geven. Een andere optie is de EMO met loopbanden met kolen en erts. Tevens komt daar dan een rangeerterrein bij. Ik heb nog heel even aan de hoogovens gedacht maar dat is nogal groot...
Weet je wat? Laat ik er eerst maar weer eens een paar tekeningen van maken. Ik vraag me namelijk af of iemand zich zo een beeld kan vormen.
Ik hoop deze aankomend weekend te kunnen plaatsen.
Jeroen.
nscargo2008
veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
«
Reactie #5 Gepost op:
26 January 2009, 15:45:26 »
hele mooie baan , en heel goed uitleg en voorbeeld
ben heel benieuwd hoe het gaat worden en kijk er naar uit om je verslagen te volgen
heel veel succes met bouwen
groet stefan
Dennis H0
«
Reactie #6 Gepost op:
26 January 2009, 16:20:23 »
nou nou dat ziet er wel flink uit... ik wens je veel succes met bouwen.... veel plaatjes willen we zien....
MVG
Dennis
Ivo vS
H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
More is less....ik doe graag van veel een beetje.
«
Reactie #7 Gepost op:
26 January 2009, 18:08:05 »
Hallo Jeroen
Grootse plannen
ben benieuwd naar de uitwerking hiervan....graag veel plaatjes! Er is altijd wat af te kijken=te leren.
Wat betreft "hoogovens te groot": Als je dit langs de rand van je modelbaan bouwt kun je altijd een gedeelte weergeven en de rest in de achtergrond wegwerken. Bijvoorbeeld een aantal gebouwen als reliëf tegen de achtergrond. Dan kun je voorrang geven aan het spoor terwijl de senery daar niet onder lijdt. Dit kan overigens met andere gebouwen ook. (Een beetje beeld bij wat ik bedoel?)
De ruimte die je ter beschikking hebt is mooi groot en je uitleg is duidelijk.
Succes met plannen en bouwen.
Groet,
Ivo vS
groet,
Ivo vS
Rob Bogers
«
Reactie #8 Gepost op:
30 January 2009, 15:12:57 »
Jeroen, ik zou het toch bij een soort rails houden en ik denk dat de keuze van de Rocoline zonder bedding een hele goede keuze is.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Han Zijlstra
Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
The Right Track, Your track!
«
Reactie #9 Gepost op:
30 January 2009, 16:27:26 »
Jeroen, leuk plan. Een nadeel heb je denk ik niet overdacht. Je kijkt altijd vanuit de zelfde positie naar je baan. ( bedienplek.) Dat betekent dat er na twee jaar geen enkel verrassing meer in de zichtlijnen is.
Als je een "rondom" baan maakt is je uitzicht steeds veranderd ( je weet wel dat er achter je een baan is maar je ziet het niet ) Dit verveelt veel minder gauw.
grtz
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.
ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing, USA en .... de blikken trein van mijn Vader!
Jeroen van Tol
«
Reactie #10 Gepost op:
09 February 2009, 17:06:16 »
Het is even stilgeweest op dit draadje en het betreurt me om te moeten zeggen dat ik nog steeds geen nieuwe tekeningen heb
Ik heb me de laatste tijd vooral verdiept in de aansturing van de baan...
(Zie ander draadje... link volgt)
@Han
Goeie! Had ik niet bij stilgestaan. Het probleem waar ik mee zit (en bij een rondom baan natuurlijk nog meer) is dat ik ondanks de ruimte toch moeite heb om alles wat ik wil laten zien een plek te geven.
Dat is dan ook de reden dat ik nog even niet met de bestaande tekeningen verder ben gegaan. Zelfs als ik een beetje 'prop' kan ik het volgende kwijt:
1 Middelgroot station
1 Kopstation
1 Stukje industrie
1 Stukje museum met draaischijf
1 of 2 Schaduwstations (Waarbij 2 tegenover 4 zichtbare delen niet bepaald nodig is...)
(En als ik echt m'n best doe nog 1 piepklein stationnetje)
Noem me een zeikerd, maar het is op de een of andere manier niet naar mijn zin... Komt er toch weer naar boven dat hoewel ik veel meer interesse heb gekregen in de scenery dan ooit, bij mij toch echt de nadruk ligt op rijden... Dus zoveel mogelijk rijroutes en dan natuurlijk vooral over zichtbare rails...
Ik zit zelfs te spelen met de gedachte om eens uit te tekenen wat ik met N-spoor allemaal zou kunnen doen... 2 keer zoveel zou je denken.
Of anderhalf keer zoveel maar dan een rondom baan...
Dilemma's dilemma's...
Jeroen van Tol
Re:Zolderbaan H0
«
Reactie #11 Gepost op:
11 June 2009, 16:30:07 »
Inmiddels is het alweer zo lang geleden dat ik een update heb gegeven, dat de website me gaat vragen of ik ECHT zeker weet dat ik nog wat aan het draadje wil toevoegen...
Niet dat er geen nieuws was, maar meer omdat ik maar twijfelde en twijfelde.
Het cirkeltje waar ik lang in vast heb gezeten zal bekend klinken:
1 - Ik wil graag dit, dat, zus en zo op de baan
2 - Ik vind H0 het mooist
3 - Wat ik wil gaat in H0 niet passen
4 - Baanplan weggegooid en weer gaan puzzelen
5 - Wat ik wil gaat in H0 nog steeds niet passen
6 - Ik moet minder willen
7 - Baanplan weer weggegooid en weer gaan puzzelen
8 - Ik moet nog veel minder willen, anders gaat het weer niet passen
9 - Misschien toch maar N-spoor
10 - Eens kijken of alles wat ik wil, wel kan in N-spoor
11 - Baanplan weer weggegooid en weer gaan puzzelen
12 - Ook nu moet ik minder willen
13 - en ik vind N-spoor minder mooi dan H0
14 - GRRRRRRR!!!
En weer terug naar 2... Dat ging zo twee maanden door.
Totdat Remco (Amerpoort) een keer tegen me riep: "Jouw ambities schreeuwen om een multideck baan!". Ik weet nog dat ik dacht: "Denkt ie dat ik uit een ei kom ofzo?" Mijn baanplannen waren inmiddels namelijk zo ingewikkeld geworden dat ze op borden spaghetti begonnen te lijken met vele niveau's, hellingen, bergen, bruggen, overgangen, duikers, enz. enz. Dus multideck, pffff, ik ben al bij multimultimultimultideck en het past gewoon niet!
Gelukkig heb ik die jongen hoog zitten, dus toch maar even gevraagd wat hij daar nou precies mee bedoelde... Nou, er ging een wereld voor me open. Ik was meteen verkocht.
Het was alsof... uhhh... nou, alsof... tja, hoe moet ik het zeggen... Alsof ik uit een ei kwam zeg maar...
Goed, wat bedoelde hij dan? Kijk maar even hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15616.msg235491.html#msg235491
Is dat mooi of niet?!?!
Kortom: Er worden weer (baan)plannen gemaakt! En (bijna) alles wat ik wil gaat passen.
Dus binnenkort volgen er eindelijk plaatjes...
Groet,
Jeroen.
Remco.
«
Reactie #12 Gepost op:
11 June 2009, 16:35:46 »
ROFL, we wachten af Jeroen wat je plan wordt
Succes ermee
Gr. Remco.
Jeroen van Tol
«
Reactie #13 Gepost op:
12 June 2009, 00:05:08 »
Beloofd is beloofd, hier het eerste plaatje:
Om te beginnen heb ik eerst maar weer eens gekeken welke oppervlakte ik kan gebruiken. Rekening houdende met een klimspiraal (rechts onderin) om naar het volgende nivo te komen, de maximale reikwijdte en genoeg ruimte om te staan/lopen geeft het grijze vlak ongeveer aan wat de mogelijkheden zijn. De klimspiraal is overigens nodig omdat ik niet eenvoudig de kamer rond kan bouwen om het hoogteverschil tussen twee niveau's te overbruggen. Naast het probleem 'deur' (wat nog wel op te lossen is) zit ik namelijk ook nog met een schuin dak.
Dit eerste nivo komt op ongeveer 80-90cm boven de grond. Het tweede nivo komt op ongeveer 140-150cm en het derde nivo op 200-210cm. De klimspiraal in dit plaatje legt de verbinding tussen nivo 1 en 2. Rechtsbovenin komt op nivo 2 ook zo'n spiraal die dan de verbinding legt tussen 2 en 3. Om nivo 3 te kunnen zien moeten er uiteraard opstapjes komen.
Nivo 2 krijgt ongeveer dezelfde oppervlakte als het eerste nivo, al is de rand langs het schuine dak veel kleiner. Tevens zit ik te denken om vanuit het 'schiereiland' in het midden een overbrugging te maken naar boven, onder en/of naar rechts. Daar moet je dan wel even bukken als je er onderdoor loopt!
De indeling van nivo 3 weet ik nog niet. Dat is een beetje afhankelijk van wat ik daar nog zou willen/kunnen bouwen...
Maar goed, je moet beginnen bij het begin, dus laat ik eerst maar eens een invulling geven aan het eerste nivo. Ik was al eens begonnen met het tekenen van een bahnbetriebswerk dus die heb ik voor de aankleding even bovenin gelegd. Ik zit te denken om op dit nivo dus het 'museumterrein' (zie eerste baanplan) te maken, bestaande uit een bahnbetriebswerk en een tot museum omgebouwd station. Beetje het idee van het echte spoorwegmuseum zeg maar. (Yeah
, een heel nivo voor alleen dit onderwerp! Bedankt voor de tip Remco!) Direct onder het museum komt het schaduwstation waarbij ik langs de randen een paar stukken open wil laten als soort van paradesporen. Ik zit nog te piekeren of ik het daarbij laat of dat ik er zo mogelijk nog een stukje industrie bij zet. Onder dit nivo komen tot slot overal kastjes om toch nog de nodige opbergruimte te hebben.
Ik ga weer aan de baanplannen. Zodra ik dit nivo ingetekend heb volgt er weer een plaatje...
roadster36
Team Mitropa
«
Reactie #14 Gepost op:
12 June 2009, 02:57:35 »
Hoi Jeroen,
Ondanks je idee van de trapjes lijkt de hoge baan 2,00/2,10m hoog mij toch erg problematisch bij de bouw
ook heb je dan teveel zicht op de onderzijde van de baan
dit lijkt me toch iets om over na te denken ,mij lijkt 1,80 hoog maximaal haalbaar
maar mulitidek super idee ,ik had er ook nog nooit van gehoord
gr Jan
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2