Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

KADEE Digitale koppeling door Ronald Halma
Vandaag om 20:49:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door frenkievee
Vandaag om 20:49:40
20 jaar BNLS jubileum door barry1972
Vandaag om 20:44:47
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
Vandaag om 20:31:45
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door defender
Vandaag om 20:25:56
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:22:52
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door defender
Vandaag om 20:17:30
Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 20:00:43
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:55:04
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 19:15:54
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:57:19
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door VictorPM
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:35:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
  

Auteur Topic: Zolderbaan H0  (gelezen 9939 keer)

Sebas

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
    • WebSeb's modelspoor
Re:Zolderbaan H0
« Reactie #15 Gepost op: 12 June 2009, 08:18:32 »
Hoi Jeroen,

Het is geweldig dat je zo'n grote ruimte hebt en zoveel ideeën. Echter merk ik vaak dat mensen die zo groot beginnen de baan nooit afmaken omdat het project toch te groot blijkt te zijn en ze op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zien. Zelf heb ik een soort gelijke zolder en ben begonnen met een tafel van 250*110 (Achteraf wel wat te breed om overal bij te kunnen!
Later toen dat gedeelte zo goed als af was en de scenery aardig afkleedde, begonnen met een extra stukje er aan te bouwen, waar de industrie op komt te liggen. Achter de baan liggen nu rangeer sporen die in de toekomst worden doorgetrokken, zodat ik het project kan uit bereiden.

Wat ik wil zeggen, denk in eerste instantie niet te groot, al spelenderwijs leer je en veranderd je baan plan toch. Laat je ideeën groot, maar begin klein, om alles in de hand te houden!

Heel veel succes, en hoop snel de eerste bouw foto's te zien :)


Bart Otte

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
    • Zankerdaal Topic
Re:Zolderbaan H0
« Reactie #16 Gepost op: 12 June 2009, 16:50:39 »
Ik heb ook een zolderbaan,
die van jou is al mooi ...  (y)

www.zankerdaal.nl
die website gaat ook over mijn zolderbaan .. xD
Ik gebruik zelf marklin digitaal c-rails ..
Wie niet van treintjes houdt, spoort niet!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18408
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Zolderbaan H0
« Reactie #17 Gepost op: 12 June 2009, 17:42:01 »
Nou Bart, volgens mij gaat die website over.... niets. Er staat namelijk niets op ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re:Zolderbaan H0
« Reactie #18 Gepost op: 12 June 2009, 17:46:26 »
Hoi Sebas,

Ik ken het probleem van te groot willen beginnen. En ik kan me voorstellen dat mijn plan er ook zo uit ziet. Het lastige is dat je een 'groot idee' nu eenmaal niet kunt verwezenlijken zonder een goed plan. Maar gelukkig ben ik best goed in plannetjes verzinnen. ;D
Daarnaast heb ik zo mijn manieren om de bekende valkuilen te omzeilen. Het grootste gevaar is te lang met hetzelfde bezig zijn waardoor je interesse vervaagt. Het wordt dan ofwel saai of je krijgt het gevoel dat je het nooit voor elkaar gaat krijgen. Iets opgeven waar ik geen zin meer in heb kan zomaar gebeuren, maar ik zal nooit nooit nooit opgeven omdat het niet lukt. Zolang ik iets wil ga ik er voor! Dus ik moet er vooral voor zorgen dat het niet saai wordt. En ook dat is voor mij niet zo moeilijk want er zitten zo verschrikkelijk veel facetten aan de modelspoorhobby die ik stuk voor stuk even interessant vind.

Zo ben ik maanden geleden begonnen met alleen de digitale kant van het verhaal. Op de momenten dat ik vast zat of me begon te vervelen ben ik me in baanplannen gaan verdiepen. Toen ook dat teveel van hetzelfde werd (met name toen maar niet wilde lukken wat ik in gedachte had) ben ik een model gaan bouwen. Toen ik er achter kwam dat ik een model in N-schaal toch te klein vond ben ik verder gegaan met de zelfbouw centrale. Toen ik de zelfbouw centrale enigszins aan de praat had ben ik begonnen met software bedenken om straks alles mee aan te sturen. Toen Remco over multi-deck banen begon heb ik me daarin verdiept en ben weer aan de baanplannen begonnen. Toen ik even geen inspiratie had ben ik alvast op jacht gegaan naar rails, treintjes, huisjes, enz. Toen het geld even op was ben ik de zolder op gaan ruimen. Toen ik de op internet gescoorde draaischijf binnen kreeg heb ik me op de aansturing van zo'n ding gestort. Omdat het half afgebouwde model me in de weg stond heb ik dat onlangs ook weer opgepakt. Omdat ik een printje moest hebben voor de aansturing van de draaischijf ben ik ook meteen maar weer gaan piekeren over de printjes voor de sein en wisseldecoders. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Over een tijdje begin ik daadwerkelijk met bouwen. Dat zal in de praktijk betekenen dat ik begin met een stuk van het schaduwstation. Ben ik dat zat dan maak ik de kastjes er onder. Heb ik daar even geen zin in dat begin ik met het bahnbetriebswerk boven het stukje schaduwstation wat dan klaar is. Heb ik daar even geen zin in dan ga ik eens uitzoeken hoe het zit met airbrushen. Vervolgens valt er heel veel te leren over scenery. Kortom, er komen steeds meer onderwerpen bij die ik ook weer allemaal interessant vind!
Je zou denken dat ik langzaam door de bomen het bos niet meer zie. Maar daar komt dan dat geduldige plannetjes maken om de hoek kijken. Alle onderwerpen, onderhanden werkjes, infromatiebronnen, ideeen en noem maar staan netjes gedocumenteerd in 'het grote plan'. Wil ik iets oppakken wat ik eerder even terzijde heb geschoven dan zorgt een kwartiertje lezen er voor dat ik weer helemaal in het onderwerp zit.
Het enige gevaar wat nog over blijft, is dat het nooit af komt. Dat zou kunnen wanneer ik ondanks de diversiteit toch mijn interesse verlies, of wanneer mijn tijd op deze wereld korter blijkt te zijn dan verwacht (gehoopt), of er iets in het leven voorbij komt waardoor het allemaal niet meer kan. Maar is dat zo erg? Zolang ik er al die tijd maar van genoten heb toch? Het idee achter een hobby is immers tijdverdrijf waar je van geniet...

Dus je ziet het, het is weliswaar een groot(s) plan, maar elk stukje er van begint klein...
De eerste bouwfoto's zullen nog wel even op zich laten wachten, want ik wil in grote lijnen het eerste nivo 'gepland' hebben voor ik ook maar 1cm rails leg. Daarnaast komt er eerst nog een proefbaantje, dus dat zullen de eerste bouwfoto's dan wel worden.

Groeten en heel veel plezier met de hobby toegewenst! (en bedankt voor de waarschuwing ;))

Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re:Zolderbaan H0
« Reactie #19 Gepost op: 12 June 2009, 17:51:17 »
@Bart
Ik wordt zo wel erg nieuwsgierig... Succes met de website, ik hoop er snel iets te kunnen bekijken!
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re:Zolderbaan H0
« Reactie #20 Gepost op: 16 June 2009, 21:46:16 »
Het plan voor het schaduwstation is af...
Schieten mag! (y)

« Laatst bewerkt op: 16 June 2009, 21:49:50 door Jeroen van Tol »
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re:Zolderbaan H0
« Reactie #21 Gepost op: 17 June 2009, 07:49:24 »
Het is natuurlijk leuk, dubbelspoor met een splitsing. Maar ik denk dat het in je schaduwstation niet zoveel gaat helpen. Ik zou ervoor kiezen om gewoon in 1 richting te rijden in je schaduwstation. Je krijgt dan zoiets (grove schets):
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Zolderbaan H0
« Reactie #22 Gepost op: 17 June 2009, 08:49:56 »
Ik denk dat de oplossing van Peter inderdaad beter is, maar ik zou alle opstelsporen in één been van de lus opnemen.
Anders moet elke trein altijd door twee stel opstelsporen heen en moet er dus altijd minimaal één spoor in elk been vrijgehouden worden voor aankomende of vertrekkende treinen.

Groet,
Gerrit

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re:Zolderbaan H0
« Reactie #23 Gepost op: 17 June 2009, 11:52:49 »
Klopt, het zou nog beter zijn om maar 1 set opstelsporen te hebben.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2939
Re:Zolderbaan H0
« Reactie #24 Gepost op: 17 June 2009, 12:33:12 »
Als er met trek/duwtreinen of treinstellen word gereden dan zouden kopsporen in het schaduwstation ook wel handig zijn en het treinverkeer realistischer maken omdat die treinen dan niet constant gedriehoekt weer terug op de baan komen.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re:Zolderbaan H0
« Reactie #25 Gepost op: 17 June 2009, 12:49:34 »
@Peter
Goed gezien, dubbelspoor is hier inderdaad zinloos. Bedankt! Dat scheelt me 5 engelsmannen.

@Gerrit
Deze oplossing kost me inderdaad een doorgaand spoor in het tweede been. Ik ga nog even puzzelen maar ik ben bang dat wanneer ik alles in 1 been probeer te stoppen dat ik minder opstellengte over hou...
Ik kan onder de verwarming maximaal 6 sporen kwijt. Met de oplossing van Peter er bij kan ik daar dus maximaal een station beginnen van 5 sporen (in plaats van de 4 van nu). Dat is een verbetering, 1 spoor wordt dan veel langer. Maar dat spoor zou ik dan na de bocht moeten splitsen om er de overgebleven drie sporen van het tweede been bij te krijgen. Vervolgens passen er dan alleen 3 hele korte sporen.

@Michiel
Die snap ik even niet... Je kunt dan toch ook gewoon 'achteruit' terug rijden in plaats van het rondje rechtdoor?

Ik ga het vanavond nog wel ff proberen. Bedankt voor de tips tot zover!

Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2939
Re:Zolderbaan H0
« Reactie #26 Gepost op: 17 June 2009, 13:03:26 »
Ja Jeroen dat kan ook, maar dan moet je wel ergens een overloop wissel inleggen anders ga je verkeerd spoor rijden, bij kopsporen moet dat trouwens ook. Het voordeel van kopsporen voor dat doel is simpel het scheelt je wissels en dus ook bedienings zooi en dus geld en wat niet hoeft te bewegen, schakelen enz. kan ook niet kapot natuurlijk ;).

Daar komt trouwens bij dat aparte kopsporen waarschijnlijk wat makkelijker te schakelen zijn, want je werkt met je schaduwstation wel met een keerlus. Bij losse kopsporen hoef je in de lus zelf geen overloop wissels te leggen maar kan je van het inkomende en uitgaande spoor gewoon een spoor laten aftakken die op de kopsporen uit komen. Die sporenbundel kan je dan geheel op een andere stroomkring ofzo zetten.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re:Zolderbaan H0
« Reactie #27 Gepost op: 17 June 2009, 16:11:33 »
Ik hanteer in mijn schaduwstation dit principe:

Op de sporen 1 en 2 kunnen trek-duw-treinen. Op 3 t/m 6 getrokken treinen (maar natuurlijk ook trek-duw).
De verhouding tussen kop- en doorgaande sporen is naar wens aan te passen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re:Zolderbaan H0
« Reactie #28 Gepost op: 17 June 2009, 18:51:35 »
Nog even gepuzzeld, en de opmerkingen proberen te verwerken.

Ik kom nu op dit:
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re:Zolderbaan H0
« Reactie #29 Gepost op: 17 June 2009, 19:30:19 »
Jeroen,

Ik heb even zitten te tellen...

Je hebt nu 10 opstel sporen, waarvan 2 moeten/kunnen dienen als doorrijspoor.
Zelf had ik ooit ook dit in gedachte, maar kwam al snel aan de gebreken van 10 sporen. Bij mij zijn het momenteel 16 stuks.
Is de ruimte van het dak niet te gebruiken als opstel gedeelte zodat je meerdere sporen kan bijplaatsen?
En dan bedoel ik dat je onderaan de tekening een rail wendel plaats zodat door een lager niveau een dieper schaduwstation gecreeërd kan worden, en daardoor dus meer sporen en meer opstel ruimte.
Ook zou ik, zo is mijn idee dan, het schaduwstation als 1 geheel maken, en niet zoals nu in 2 losse delen.

Ik weet natuurlijk niet met wat voor lengtes jij wil gaan rijden, maar misschien als extra tip...
Recht toe recht aan wissels. Als je die nou eens uitspreid tot voorbij de bocht, en een waaier maak van wissels, daardoor maak je ten 1ste meer opstel ruimte, en ten 2de een kortere wisselstraat (wat weer als voordeel heeft op nummer 1).

Enkelt ideeën, omdat ik er ook ooit zelf mee zat.

Paul.