Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Zolderbaan H0  (gelezen 9642 keer)

Sebas

• Offline Offline
    • WebSeb's modelspoor
Re:Zolderbaan H0
« Reactie #15 Gepost op: 12 June 2009, 08:18:32 »
Hoi Jeroen,

Het is geweldig dat je zo'n grote ruimte hebt en zoveel ideeën. Echter merk ik vaak dat mensen die zo groot beginnen de baan nooit afmaken omdat het project toch te groot blijkt te zijn en ze op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zien. Zelf heb ik een soort gelijke zolder en ben begonnen met een tafel van 250*110 (Achteraf wel wat te breed om overal bij te kunnen!
Later toen dat gedeelte zo goed als af was en de scenery aardig afkleedde, begonnen met een extra stukje er aan te bouwen, waar de industrie op komt te liggen. Achter de baan liggen nu rangeer sporen die in de toekomst worden doorgetrokken, zodat ik het project kan uit bereiden.

Wat ik wil zeggen, denk in eerste instantie niet te groot, al spelenderwijs leer je en veranderd je baan plan toch. Laat je ideeën groot, maar begin klein, om alles in de hand te houden!

Heel veel succes, en hoop snel de eerste bouw foto's te zien :)

Bart Otte

• Offline Offline
    • Zankerdaal Topic
« Reactie #16 Gepost op: 12 June 2009, 16:50:39 »
Ik heb ook een zolderbaan,
die van jou is al mooi ...  (y)

www.zankerdaal.nl
die website gaat ook over mijn zolderbaan .. xD
Ik gebruik zelf marklin digitaal c-rails ..
Wie niet van treintjes houdt, spoort niet!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #17 Gepost op: 12 June 2009, 17:42:01 »
Nou Bart, volgens mij gaat die website over.... niets. Er staat namelijk niets op ;D ;)

Jeroen van Tol

• Offline Offline
  • Think BIG - Think Digital
« Reactie #18 Gepost op: 12 June 2009, 17:46:26 »
Hoi Sebas,

Ik ken het probleem van te groot willen beginnen. En ik kan me voorstellen dat mijn plan er ook zo uit ziet. Het lastige is dat je een 'groot idee' nu eenmaal niet kunt verwezenlijken zonder een goed plan. Maar gelukkig ben ik best goed in plannetjes verzinnen. ;D
Daarnaast heb ik zo mijn manieren om de bekende valkuilen te omzeilen. Het grootste gevaar is te lang met hetzelfde bezig zijn waardoor je interesse vervaagt. Het wordt dan ofwel saai of je krijgt het gevoel dat je het nooit voor elkaar gaat krijgen. Iets opgeven waar ik geen zin meer in heb kan zomaar gebeuren, maar ik zal nooit nooit nooit opgeven omdat het niet lukt. Zolang ik iets wil ga ik er voor! Dus ik moet er vooral voor zorgen dat het niet saai wordt. En ook dat is voor mij niet zo moeilijk want er zitten zo verschrikkelijk veel facetten aan de modelspoorhobby die ik stuk voor stuk even interessant vind.

Zo ben ik maanden geleden begonnen met alleen de digitale kant van het verhaal. Op de momenten dat ik vast zat of me begon te vervelen ben ik me in baanplannen gaan verdiepen. Toen ook dat teveel van hetzelfde werd (met name toen maar niet wilde lukken wat ik in gedachte had) ben ik een model gaan bouwen. Toen ik er achter kwam dat ik een model in N-schaal toch te klein vond ben ik verder gegaan met de zelfbouw centrale. Toen ik de zelfbouw centrale enigszins aan de praat had ben ik begonnen met software bedenken om straks alles mee aan te sturen. Toen Remco over multi-deck banen begon heb ik me daarin verdiept en ben weer aan de baanplannen begonnen. Toen ik even geen inspiratie had ben ik alvast op jacht gegaan naar rails, treintjes, huisjes, enz. Toen het geld even op was ben ik de zolder op gaan ruimen. Toen ik de op internet gescoorde draaischijf binnen kreeg heb ik me op de aansturing van zo'n ding gestort. Omdat het half afgebouwde model me in de weg stond heb ik dat onlangs ook weer opgepakt. Omdat ik een printje moest hebben voor de aansturing van de draaischijf ben ik ook meteen maar weer gaan piekeren over de printjes voor de sein en wisseldecoders. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Over een tijdje begin ik daadwerkelijk met bouwen. Dat zal in de praktijk betekenen dat ik begin met een stuk van het schaduwstation. Ben ik dat zat dan maak ik de kastjes er onder. Heb ik daar even geen zin in dat begin ik met het bahnbetriebswerk boven het stukje schaduwstation wat dan klaar is. Heb ik daar even geen zin in dan ga ik eens uitzoeken hoe het zit met airbrushen. Vervolgens valt er heel veel te leren over scenery. Kortom, er komen steeds meer onderwerpen bij die ik ook weer allemaal interessant vind!
Je zou denken dat ik langzaam door de bomen het bos niet meer zie. Maar daar komt dan dat geduldige plannetjes maken om de hoek kijken. Alle onderwerpen, onderhanden werkjes, infromatiebronnen, ideeen en noem maar staan netjes gedocumenteerd in 'het grote plan'. Wil ik iets oppakken wat ik eerder even terzijde heb geschoven dan zorgt een kwartiertje lezen er voor dat ik weer helemaal in het onderwerp zit.
Het enige gevaar wat nog over blijft, is dat het nooit af komt. Dat zou kunnen wanneer ik ondanks de diversiteit toch mijn interesse verlies, of wanneer mijn tijd op deze wereld korter blijkt te zijn dan verwacht (gehoopt), of er iets in het leven voorbij komt waardoor het allemaal niet meer kan. Maar is dat zo erg? Zolang ik er al die tijd maar van genoten heb toch? Het idee achter een hobby is immers tijdverdrijf waar je van geniet...

Dus je ziet het, het is weliswaar een groot(s) plan, maar elk stukje er van begint klein...
De eerste bouwfoto's zullen nog wel even op zich laten wachten, want ik wil in grote lijnen het eerste nivo 'gepland' hebben voor ik ook maar 1cm rails leg. Daarnaast komt er eerst nog een proefbaantje, dus dat zullen de eerste bouwfoto's dan wel worden.

Groeten en heel veel plezier met de hobby toegewenst! (en bedankt voor de waarschuwing ;))

Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 12 June 2009, 17:51:17 »
@Bart
Ik wordt zo wel erg nieuwsgierig... Succes met de website, ik hoop er snel iets te kunnen bekijken!
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 June 2009, 21:46:16 »
Het plan voor het schaduwstation is af...
Schieten mag! (y)

« Laatst bewerkt op: 16 June 2009, 21:49:50 door Jeroen van Tol »

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #21 Gepost op: 17 June 2009, 07:49:24 »
Het is natuurlijk leuk, dubbelspoor met een splitsing. Maar ik denk dat het in je schaduwstation niet zoveel gaat helpen. Ik zou ervoor kiezen om gewoon in 1 richting te rijden in je schaduwstation. Je krijgt dan zoiets (grove schets):
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 June 2009, 08:49:56 »
Ik denk dat de oplossing van Peter inderdaad beter is, maar ik zou alle opstelsporen in één been van de lus opnemen.
Anders moet elke trein altijd door twee stel opstelsporen heen en moet er dus altijd minimaal één spoor in elk been vrijgehouden worden voor aankomende of vertrekkende treinen.

Groet,
Gerrit

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #23 Gepost op: 17 June 2009, 11:52:49 »
Klopt, het zou nog beter zijn om maar 1 set opstelsporen te hebben.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 17 June 2009, 12:33:12 »
Als er met trek/duwtreinen of treinstellen word gereden dan zouden kopsporen in het schaduwstation ook wel handig zijn en het treinverkeer realistischer maken omdat die treinen dan niet constant gedriehoekt weer terug op de baan komen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 June 2009, 12:49:34 »
@Peter
Goed gezien, dubbelspoor is hier inderdaad zinloos. Bedankt! Dat scheelt me 5 engelsmannen.

@Gerrit
Deze oplossing kost me inderdaad een doorgaand spoor in het tweede been. Ik ga nog even puzzelen maar ik ben bang dat wanneer ik alles in 1 been probeer te stoppen dat ik minder opstellengte over hou...
Ik kan onder de verwarming maximaal 6 sporen kwijt. Met de oplossing van Peter er bij kan ik daar dus maximaal een station beginnen van 5 sporen (in plaats van de 4 van nu). Dat is een verbetering, 1 spoor wordt dan veel langer. Maar dat spoor zou ik dan na de bocht moeten splitsen om er de overgebleven drie sporen van het tweede been bij te krijgen. Vervolgens passen er dan alleen 3 hele korte sporen.

@Michiel
Die snap ik even niet... Je kunt dan toch ook gewoon 'achteruit' terug rijden in plaats van het rondje rechtdoor?

Ik ga het vanavond nog wel ff proberen. Bedankt voor de tips tot zover!

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 17 June 2009, 13:03:26 »
Ja Jeroen dat kan ook, maar dan moet je wel ergens een overloop wissel inleggen anders ga je verkeerd spoor rijden, bij kopsporen moet dat trouwens ook. Het voordeel van kopsporen voor dat doel is simpel het scheelt je wissels en dus ook bedienings zooi en dus geld en wat niet hoeft te bewegen, schakelen enz. kan ook niet kapot natuurlijk ;).

Daar komt trouwens bij dat aparte kopsporen waarschijnlijk wat makkelijker te schakelen zijn, want je werkt met je schaduwstation wel met een keerlus. Bij losse kopsporen hoef je in de lus zelf geen overloop wissels te leggen maar kan je van het inkomende en uitgaande spoor gewoon een spoor laten aftakken die op de kopsporen uit komen. Die sporenbundel kan je dan geheel op een andere stroomkring ofzo zetten.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #27 Gepost op: 17 June 2009, 16:11:33 »
Ik hanteer in mijn schaduwstation dit principe:

Op de sporen 1 en 2 kunnen trek-duw-treinen. Op 3 t/m 6 getrokken treinen (maar natuurlijk ook trek-duw).
De verhouding tussen kop- en doorgaande sporen is naar wens aan te passen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 17 June 2009, 18:51:35 »
Nog even gepuzzeld, en de opmerkingen proberen te verwerken.

Ik kom nu op dit:

vanDyk

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 17 June 2009, 19:30:19 »
Jeroen,

Ik heb even zitten te tellen...

Je hebt nu 10 opstel sporen, waarvan 2 moeten/kunnen dienen als doorrijspoor.
Zelf had ik ooit ook dit in gedachte, maar kwam al snel aan de gebreken van 10 sporen. Bij mij zijn het momenteel 16 stuks.
Is de ruimte van het dak niet te gebruiken als opstel gedeelte zodat je meerdere sporen kan bijplaatsen?
En dan bedoel ik dat je onderaan de tekening een rail wendel plaats zodat door een lager niveau een dieper schaduwstation gecreeërd kan worden, en daardoor dus meer sporen en meer opstel ruimte.
Ook zou ik, zo is mijn idee dan, het schaduwstation als 1 geheel maken, en niet zoals nu in 2 losse delen.

Ik weet natuurlijk niet met wat voor lengtes jij wil gaan rijden, maar misschien als extra tip...
Recht toe recht aan wissels. Als je die nou eens uitspreid tot voorbij de bocht, en een waaier maak van wissels, daardoor maak je ten 1ste meer opstel ruimte, en ten 2de een kortere wisselstraat (wat weer als voordeel heeft op nummer 1).

Enkelt ideeën, omdat ik er ook ooit zelf mee zat.

Paul.