Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Vaste baan of modulebaan?  (gelezen 8872 keer)

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #15 Gepost op: 17 October 2006, 13:53:02 »
Bob,

Op de overgangen kun je toch ook losse stukken rails monteren het is toch gen tentoonstellingsbaan die keer op keer gekoppeld moet worden.
De groeten van Rob

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 17 October 2006, 14:01:29 »
Precies. Je kunt de balast en veel scenery dan ook gewoon over de naad door laten lopen, zodat je de naden niet eens ziet. Bij verhuizing kan het stukkie rail worden uitgenomen en de balast komt dan wel los. In het nieuwe huis een beetje nieuwe balast en klaar zijn we.

Nou ja, mijn baan staat nu in stukken te wachten op reconstructie. Benieuwd of het er echt van komt. Als de boel toch al uit elkaar is, geeft dat veel aanleiding om iets geheel nieuws te overdenken.  Schaal 0 of zo, of schaal TT. ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 17 October 2006, 14:09:35 »
Rob, Henk,

op zich geen slecht idee, maar dan moet ik nog wel uitvogelen hoe ik de randafwerking van het metalen "ballastbed" en schouwpaden netjes laat liggen terwijl het koppelstukje uitgenomen wordt...
In een ander draadje probeer ik daar al ideeën op te doen.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

henk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 17 October 2006, 14:16:05 »
Niet, dat haal je ook weg.
Moet je na de verhuzing opnieuw aanbrengen, maar ik ga ervan uit dat verhuizen geen halfjaarlijkse hobby van je is.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Robkop

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 17 October 2006, 14:21:36 »
Als ie elk half jaar zou willen verhuizen kan ie z'n baan beter in een caravan bouwen. Heb tie  ook geen trafo meer nodig achter de auto  ;D
De groeten van Rob

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 17 October 2006, 15:31:23 »
OK heren, genoeg respons lijkt me zo. Bedankt.

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 17 October 2006, 16:53:33 »
Het alternatief (naast andere rails) is de kantafwerking te laten afhangen van de hoek waarin de rails ter plaatse ligt. Bij meersporigheid krijg je dan wel een soort van zaagtandidee. Ook niet echt lekker knutselen....
Dat met die zaagtand heb ik ook een keer gedaan, maar is me heel slecht bevallen. Als het een keer los is geweest is het heel moeilijk om het weer goed passend aan elkaar te zetten.
Bij de tweede poging heb ik de modules gewoon rechte randen gegeven. Op één plek steken vier gebogen sporen scheef de scheiding over. De techniek daarvoor: de modules zorgvuldig aan elkaar koppelen, alle sporen over de scheiding doorleggen, de spoorstaven op de randen goed fixeren en dan doorzagen. En dan pas de modules weer van elkaar losmaken.
En ja, M-rail is heel onhandig spul voor zulke constructies......
Maar ik werk dan ook principiëel in 2-rail.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 October 2006, 18:30:11 »
Tja, principes hebben zo hun prijs.....

Robkop

• Offline Offline
Age't nie mir wit....gebruik dan kit!
« Reactie #23 Gepost op: 17 October 2006, 20:30:03 »
Als je nou echt met alle geweld een aantal M-rails door wilt zagen, zou je misschien voordat de scheiding plaats heeft de boel kunnen fixeren met lijm of kit . Ik heb echter zoo'n vermoeden dat dit meer rommel oplevert dan dat het aan winst biedt  ::)
De groeten van Rob

Gerrit Reitsema

• Offline Offline
  • Epoche II en III, schaal N
« Reactie #24 Gepost op: 20 October 2006, 12:26:24 »
Hallo RJ,

Natuurlijk loop je de kans dat je iemand van een module vereniging op het web tegenkomt. Ik ben lid van Nedtrak ( N-spoor modules). Bewust gekozen om dat dit mij erg aanspreekt. Waar het allemaal in principe omgaat is wat je zelf wilt ;D.
Er zijn 2 mogelijkheden, een echte modulebaan van jezelf (volgens normen) of een modulaire (vaste baan). Een modulebaan kun je ontwerpen tot in het oneindige met diverse maten en vormen van modules, zie uiteraard op Nedtrak.nl. Ze hebben een uitgebreide handleiding over dit onderwerp.
Een modulaire baan daarentegen maak je echt voor jezelf, maten en vormen bedenk je ook zelf. Zolang je maar goed kunt koppelen en rails probleemloos over de modules gaan.
Voor uitgebreider info wil ik je wel een mailtje sturen over verdere details wat betreft modulebanen. :-*

Succes,

Gerreits
Wie niet met treintjes spoort, spoort niet

Nicondrio

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 25 October 2006, 07:32:07 »
Ben zelf ook al een tijdje bezig met m'n baan. Het is ook een module baan en ik heb zelf nu eindelijk helder wat ik wil. Heb ervoor gekozen inplaats van een doorlopend landschap een koppeling te maken van meerdere diorama's. Heel handig, want je hebt geen lelijke naden tussen de modules. Verder eindig en begin ik elke module (heb er nu maar 1) met een plaat hout. De rails maak ik dmv schroefdraad instelbaar in hoogte, zodat ik het mooi bij kan stellen. Dan heb je van werking eigenlijk geen last meer.

Dit koppelen is wel bij een duitse baan, waarbij tunnels dus goed in het landschap liggen. Bij een NL baan lijkt me dit niet zo mooi.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 25 October 2006, 08:09:18 »
 ??? Hier kan ik weinig chocolade van maken....  Geen doorlopend landschap en tóch geen naden/overgangen, elke module begint met een plaat hout (tja, hoe anders), en hoe zit het met die tunnels...
Graag iets duidelijker uitleg danwel pics... Ben erg benieuwd wat je bedoelt.
No dress rehearsel, this is our life.

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 25 October 2006, 10:29:57 »
Dat met die zaagtand heb ik ook een keer gedaan, maar is me heel slecht bevallen. Als het een keer los is geweest is het heel moeilijk om het weer goed passend aan elkaar te zetten.

En op de manier van zeg maar een puzzelstuk idee. Dat met die puzzelstukken heb ik vroeger gehad toen ik nog een ovaaltje had. Mijn baan bestond uit 3 delen. Ik vond het wel een stevige manier en de sporen lagen goed tegen over elkaar en je had niet dat de delen konden verschuiven.

mvg,

Matthijs

Nicondrio

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 25 October 2006, 13:13:19 »
Nou, ik bedoel eigenlijk geen naden in het landschap, puur omdat het niet doorloopt. Je hebt eigenlijk een aaneenschakeling van diorama's. Tis maar net je wat leuk vind. Voordeel is dat je geen rekening hoeft te houden met de andere delen van de baan. Wel loopt het natuurlijk niet zo mooi over.

Gerrit Reitsema

• Offline Offline
  • Epoche II en III, schaal N
« Reactie #29 Gepost op: 25 October 2006, 19:37:43 »
Wat mij opvalt is dat er veel over naden wordt geklaagd. Helaas is een van de nadelen van modulebouw dat er abrupte overgangen tussen de bakken zijn. Echter bij vaste bouw houd een plaat ook eens op, maar daar kun je de scenery vloeiend door laten lopen. :P
Maar als echte modulebouwer ga je voor de uitdaging om dit te camoufleren ???
Er zijn maar twee details waar je op moet letten, 1e. rail- en wegovergangen. 2e. scenery. ;D
Bij modules die vaak verplaatst moeten worden gebruik je koudkoppelen, dwz. de rails houden excact op de rand van de module op en zijn goed gefixeerd en juist uitgericht.
De overgangen blijf je zien, echter het is de kunst om deze te camoufleren met bv rendiermos, ander struikgewas, hekwerk ed.
Het is wel zo dat bij deze modules vaak per module een diorama wordt uitgebeeld, echter je kunt weer een groot diorama maken over meerder modules als eenheid. ook hier worden de randen dan zoveel mogelijk gecamoufleerd. Bv. een bergrand creeren bv. Het blijft echter wel een rechte lijn.
Wil je echt alles camoufleren dan zul opzet camouflage moeten toepassen. Bv. een bergstuk, huizen, fabiek(en) enz over de module naden.
Denk hier maar eens over na hoever wil je gaan. ;D

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Met vr. groet,

gerreits
Wie niet met treintjes spoort, spoort niet