Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
  

Auteur Topic: Alternatieven voor bloksysteem  (gelezen 39208 keer)

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #135 Gepost op: 18 February 2009, 02:13:00 »
Afhankelijk van het aantal hellingen en 'gevaarlijke situaties' zul je toch extra ijkpunten plaatsen.

De centrale kent alle mogelijke marges.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #136 Gepost op: 21 February 2009, 01:32:08 »
Over ijkpunten schrijf je : "Deze melden de centrale tijdstippen van treinpassages."
Als je nou toch al extra veel ijkpunten gaat aanleggen, waarom moet de loc dan zelf nog een kilometerteller aan boord hebben ? Gewoon op de juiste plaatsen een ijkpunt en je bent klaar.

Uit de stand van de omwentelingenteller kan zeer nauwkeurig de positie van de loc op de baan worden afgeleid. Dat heeft, zoals eerder opgemerkt, veel voordelen. Praktisch probleem is echter dat wielen kunnen slippen, zodat tellerstand en positie niet meer corresponderen
Maar bij verloren gegane correspondentie zijn wel de grenzen van de fout bekend, n.l. bij 0% slippen enerzijds en bij 100% slippen anderzijds.
De functie van de ijkpunten is om de mogelijk verloren gegane correspondentie te herstellen. In de praktijk betekent dit dat ijkpunten zich op tamelijk willekeurige plaatsen kunnen bevinden en hun aantal klein kan zijn.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2009, 01:39:34 door MMM (Mark) »
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #137 Gepost op: 04 March 2009, 01:32:00 »
Ik ben om: bloksysteem.
Maar terugmelding via de rails.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #138 Gepost op: 04 March 2009, 16:33:09 »
.......maar dan zonder een kluwen draad onder m'n baan: digitaal, d.w.z. 1 bus.

Citaat
Ik ben om: bloksysteem.
Maar terugmelding via de rails.

Cool man,

Als het werkt, mail ons even een gebruiksaanwijzing. Scheelt een hoop gezeur met draad en terugmelders.

Kan ik dan op een willekeurige plek ook seinen aan de rails solderen? deze zullen dan ok wel herkend worden denk ik.


Als dit nou niet werkt moet je een kijken of je een sensor kan maken die dwarsliggers telt, deze zitten meestal op een vaste afstand.

En voor slippende wielen heb ik ook een oplossing, hier zou je in plaats van 1, 3 omwentelings tellers kunnen plaatsen en dan kan de electronica zelf zien welke de goede snelheid heeft om een betrouwbare telling te garanderen, en dit alles in een gewone decoder met een NEM stekkertje als het kan.

Groeten Jeroen
« Laatst bewerkt op: 04 March 2009, 16:35:36 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #139 Gepost op: 04 March 2009, 17:27:52 »
Nou Jeroen,
Dan ben ik erg benieuwd hoe dat zonder draadjes aan de rails moet gaan werken  ::) ;) Denk ik niet dat Mark dat bedoeld.
Maar veel info is er ook niet uit te halen uit deze oneliner.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #140 Gepost op: 04 March 2009, 19:11:45 »
Hoi Wim,

Ik dacht aan 2 draden, al dan niet met een wisselende spanning er op.

Ik ben wel bang dat je je handeltje in S88 spulletjes kan stoppen.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #141 Gepost op: 04 March 2009, 23:22:59 »
... bloksysteem ... maar terugmelding via de rails.
Dat lijkt me spannend. Onderweg kom je via de rails nog wel een paar hindernissen tegen : isolatie's van de blokken, keerlussen en booster-overgangen.

Ga je dat oplossen met "overbruggingsdraadjes" ?  ;)

Sander

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #142 Gepost op: 05 March 2009, 00:03:53 »
Dat lijkt me spannend. Onderweg kom je via de rails nog wel een paar hindernissen tegen : isolatie's van de blokken, keerlussen en booster-overgangen.
Ga je dat oplossen met "overbruggingsdraadjes" ?  ;)

Blokisolatie m.b.v. elektronica: blokken moeten geisoleerd zijn om stroomafname te kunnen detecteren, maar verbonden om dcc-signaal en terugmelding door te laten.
Vraag is of dit kan.

En niet zo sarcastisch. Denk even mee.
« Laatst bewerkt op: 05 March 2009, 00:16:04 door MMM (Mark) »
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #143 Gepost op: 05 March 2009, 00:18:37 »
Ja, dat kan, en bij Lenz noemen ze dat RailCom. Een berg ic's weerstandjes en software voor in de ic's. Speciale decoder in de lok die wat kunnen uitzenden tijdens een spannings pause. En onderlinge verbindingen van tenminste 4 draden met de RailCom secties. Kosten hoog. Gewoon 1 draadje naar de rails van af de stroomdetector en de terugmelders naar het loconet of xpressnet.
http://www.digital-plus.de/presse/digitalplus_neuheiten_nbg_2009.pdf
Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 05 March 2009, 00:22:08 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #144 Gepost op: 05 March 2009, 00:22:08 »
Echt niet sarcastisch hoor. Maar de rails heeft kennelijk allerlei voedingsdraadjes om stroomafname te kunnen detecteren (bloksysteem). De niet-gedetecteerde sectie's zullen ook wel voeding krijgen via draadjes. Waarom wil je dan ook nog iets moeilijks bedenken om dcc-signalen en bezetmeldingen door te laten. Alle draden liggen er immers en tot nu toe hebben die altijd dcc-berichten doorgegeven.

Per saldo ben je dus bezig een vervanging voor een Cat-5 kabel (S88-N) aan het bedenken. Gezien de eenvoud van die kabels en de lage kosten, moet je er niet al te lang bij stil blijven staan.

Sander

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #145 Gepost op: 05 March 2009, 00:37:56 »
@Wim
Ik ga Railcom bekijken.

@Sander
Het klopt dat ik van de kabel af wil: er ligt er al een, n.l. de rails.

Overigens, de naam van deze draad dekt de lading niet meer. We moeten em maar afbreken.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #146 Gepost op: 05 March 2009, 00:49:34 »
Prima Mark, maar ook dat is een systeem wat alleen maar meer draad nodig heeft. Meer dure kastjes en een PC programma om het te verwerken, wat er nog niet is.

Een LocoNet Netwerk aansluiten onder je baan dat is een RJ12 verbinding. Terug/bezetmelders gebruiken en Koploper het werk laten doen.
Daarvoor heb je nodig een LocoNet-Interface een LocoNet-Supply, LocoNet Terug/bezetmelders. mogelijkheid tot het uitbreiden van 2048 meldpunten.

Opstart kosten nog geen 40,-- euro.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #147 Gepost op: 06 March 2009, 01:38:51 »
Meer dure kastjes en een PC programma om het te verwerken, wat er nog niet is.

Er is veel werk aan de winkel. Zoveel is me tenminste duidelijk.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #148 Gepost op: 06 March 2009, 08:42:53 »
De melk wordt zuur! riepen de boeren toen de 1ste trein langsreed.
Vooruitgang kun je niet tegenhouden, ook Railcom niet. Vrijwel alle grote fabrikanten van decoders zijn bezig met Railcom, blijkbaar zien die er wel brood in.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #149 Gepost op: 06 March 2009, 08:49:30 »
Dat Klopt Han!! Alleen doorgebruik te maken van RailCom verminder je niet het aantal draden!!! Die hoeveelheid neemt eigenlijk alleen maar toe. En dat is waar het omgaat. Niemand is tegen de vooruitgang.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net