Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:00:18
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 22:47:09
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
Vandaag om 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 22:41:19
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door BrightonBelle
Vandaag om 22:34:35
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 22:12:59
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
Vandaag om 22:06:39
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:48:57
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 21:43:24
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
Vandaag om 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
Vandaag om 21:09:22
upload deleten door René 4312
Vandaag om 20:53:30
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
  

Auteur Topic: Alternatieven voor bloksysteem  (gelezen 40974 keer)

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #120 Gepost op: 30 January 2009, 22:48:29 »
@Dave
Ook daar is nog niets gebouwd...  :D

@Mark
Maar al had ik het al wel voor elkaar, dan kan dat nooit te vroeg geweest zijn. Het uiteindelijke doel van die 'hobby' is immers een centrale zonder beperkingen...

Dus wat we ook verzinnen, ik kan het (weliswaar pas over pak m beet 10 jaar  ;)) aan mijn systeem koppelen.   8)

Dromer? Ik? Kan bijna niet want om te dromen moet je slapen en daar kom ik sinds alle nieuwe hobby's niet meer aan toe  ;) ;) ;)

Groet,
Jeroen.

Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #121 Gepost op: 30 January 2009, 22:59:02 »
Maar al had ik het al wel voor elkaar, dan kan dat nooit te vroeg geweest zijn. Het uiteindelijke doel van die 'hobby' is immers een centrale zonder beperkingen...

Te laat voor  de-centraal besturen.

Citaat
[aan slapen] kom ik sinds alle nieuwe hobby's niet meer [] toe

Slapen doen we later ;)
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #122 Gepost op: 30 January 2009, 23:09:14 »
de-centraal besturen  ???

verklaar je nader...
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #123 Gepost op: 30 January 2009, 23:45:37 »
de-centraal besturen  ???
verklaar je nader...

Je zou je baan door meerdere centrales kunnen laten besturen, Moet er onderhandeld worden in conflictsituaties. Volgens protocollen natuurlijk.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Evert M

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #124 Gepost op: 31 January 2009, 01:55:21 »
Micro controller... das al een end de goede richting op.

Ben zelf in een PIC studie gedoken op http://www.picbasic.nl/. Heb gisteren de cursus onderdelen besteld, kost iets van 64 euro met verzend kosten.

---knip hier stond iets stoms, was al aan het slapen denk ik---


Idee is om zeer korte baanvak stukjes te maken, zeg maar eerst paar stukje 3 of 4 cm ( hogere snelheid) dan 2 cm (middel snelheid) dan 1 cm (lage snelheid). Hoe verder de trein komt, hoe hoger de waarde. Deze waarde kun je dan weer gebruiken in je programma om de stroom steeds verder omlaag te brengen totdat die stopt waar jij wilt dat die stopt.

Op het eind zou er een IR / lichtsluis tussen de bielzen kunnen doen, die zal registreren dat de trein met zijn neusje erboven komt en dan stopt die heel precies daar
« Laatst bewerkt op: 31 January 2009, 08:43:30 door Evert M »

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #125 Gepost op: 03 February 2009, 23:18:50 »
Stel dat je vanaf een 'ijkpunt' (bezetmelder  ;D) gaat tellen hoeveel omwentelingen (of halve omwentelingen) de as van je laatste rijtuig maakt. Misschien wel met een lasertje en een streepje op de as ofzo.

Je kunt ook het aantal omwentelingen van de motor tellen.
Ik zie 4 problemen:
1. Slippen (ook in de bogen, t.g.v. lengteverschil binnen-buiten rail)
2. Stand van wissels ten tijde van het passeren in ogenschouw nemen.
3. Rekening houden met de rijrichting 
4. Je moet zeer regelmatig ijken.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #126 Gepost op: 18 February 2009, 01:03:20 »
Positiebepaling zonder blokken:

1. Locs tellen het aantal omwentelingen van hun motor
2. Locs hebben een klok aan boord, gesynchroniseerd met die van de centrale.
3. Locs houden een korte historie van de omwentelingenteller bij (d.w.z. tijdstippen met aantallen)
4. Locs geven op verzoek van de centrale het aantal omwentelingen op een gegeven tijdstip door.
5. Op strategische plekken op de baan bevinden zich ijkpunten. Deze melden de centrale tijdstippen van treinpassages.
6. Locs corrigeren op commando van de centrale de stand van hun omwentelingenteller.

Alle communicatie, d.w.z. loc->centrale, centrale ->loc en ijkpunt->centrale, geschiedt via de rails.
Hoeveel moet hiervoor in de loc?
« Laatst bewerkt op: 18 February 2009, 01:14:51 door MMM (Mark). Reden: telfout »
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #127 Gepost op: 18 February 2009, 01:17:21 »
ad 1. Wielen slippen nooit door, ook niet op hellingen ........  ???

Sander

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #128 Gepost op: 18 February 2009, 01:19:07 »
ad 1. Wielen slippen nooit door, ook niet op hellingen ........  ???

Daarvoor zijn de ijkpunten. Op hellingen extra veel ;)
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #129 Gepost op: 18 February 2009, 01:37:52 »
Over ijkpunten schrijf je : "Deze melden de centrale tijdstippen van treinpassages."

Als je nou toch al extra veel ijkpunten gaat aanleggen, waarom moet de loc dan zelf nog een kilometerteller aan boord hebben ? Gewoon op de juiste plaatsen een ijkpunt en je bent klaar.

Sander

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #130 Gepost op: 18 February 2009, 01:39:26 »
Zonder me er inhoudelijk mee te bemoeien lijkt het er op dat deze ijkpunten op blokken (gaan) lijken? Afhankelijk van het aantal hellingen en 'gevaarlijke situaties' zul je toch extra ijkpunten plaatsen.

Gerard.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #131 Gepost op: 18 February 2009, 01:41:21 »
Als je nou toch al extra veel ijkpunten gaat aanleggen, waarom moet de loc dan zelf nog een kilometerteller aan boord hebben ? Gewoon op de juiste plaatsen een ijkpunt en je bent klaar.

En dan ben je (bijna) weer terug bij een soortement bloksysteem lijkt mij.

Gerard.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #132 Gepost op: 18 February 2009, 01:51:09 »
Juist Gerard. Maar wel revolutionair, bezetmelders heten vanaf nu ijkpunten  :)

Sander

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #133 Gepost op: 18 February 2009, 01:57:11 »
En dan ben je (bijna) weer terug bij een soortement bloksysteem lijkt mij.

Ik wil de kwaliteit van minstens het blok-systeem, maar dan zonder een kluwen draad onder m'n baan: digitaal, d.w.z. 1 bus.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #134 Gepost op: 18 February 2009, 02:07:10 »
Ik wil de kwaliteit van minstens het blok-systeem, maar dan zonder een kluwen draad onder m'n baan: digitaal, d.w.z. 1 bus.

Sorry, dan heb ik het niet goed begrepen. Elk ijkpunt zit dus aan dezelfde draad of eventueel zelfs de rails verbonden en loopt niet via een bezetmelder ed terug naar de centrale? Zou mooi zijn.

Gerard.