Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25

Auteur Topic: Alternatieven voor bloksysteem  (gelezen 39206 keer)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #30 Gepost op: 22 January 2009, 14:27:51 »
Gewoon massa of stroomdetectie, en gaan met die baan.
Dit is allemaal leuk voor een regenachtige zondagmiddag, om daar eens over te bomen, maar echt veel zal het niet opleveren, dan hoofdpijn en een droge keel.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #31 Gepost op: 22 January 2009, 14:47:59 »
...... dan hoofdpijn en een droge keel.
Daar heb je toch wel wat voor, Wim? ;)
Ik zie de noodzaak ook niet zo erg. Gewone detectie in secties, en dan besturen met Koploper, dat lijkt me veel eenvoudiger. Koploper kan tot op enkele centimeters nauwkeurig vertellen waar de kop van een trein staat, dus wat valt daar nog aan toe te voegen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MMMark

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 22 January 2009, 19:36:50 »
Koploper kan tot op enkele centimeters nauwkeurig vertellen waar de kop van een trein staat, dus wat valt daar nog aan toe te voegen?

Het grote voordeel zou zijn geweest dat je het hele systeem van bezetmelding niet meer hoeft te ontwerpen en aan te leggen. Het 'positioning system' doet niets meer dan domweg coordinaten doorgeven aan je programma.  Het programma neemt alle beslissingen.

NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #33 Gepost op: 22 January 2009, 19:59:22 »
Wat moet jij dan nog ontwerpen, volgens mij is alles er al. En met de meldpunten kun je heel erg creatief omgaan, en die zijn echt veel minder star dan jij nu aanneemt. Verdiep je eerst eens in bestaande systemen, voordat je het zoveelste wiel gaat uitvinden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

MMMark

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 22 January 2009, 20:34:54 »
Verdiep je eerst eens...

Ik heb het wel zo'n beetje begrepen. Ook dat mijn idee praktisch onuitvoerbaar is, voorlopig althans. Maar dank voor de goede zorg, Wim. En je humor mag ik wel.

MMMark

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 22 January 2009, 23:26:37 »
Misschien is iets wat gebaseerd is op laser meetapparatuur een idee, word alleen wat lastiger in tunnels e.d.

Maar dan moet je je laserstralen gaan richten. Dat is weer een hoop planning en bakken extra hardware op je baan.

Met het systeem wat ik voor ogen heb speelt dat allemaal niet: vanuit ´neutraal' opgestelde meetpunten bepaal je de positie van alles waarvan je de positie wilt weten. Dat biedt ook de mogelijkheid om je hele banenplan te scannen: laat handmatig een trein alle sporen bezoeken en leg het traject vast. Verder: laat je programma de rij-eigenschappen van je materieel 'proben' (optrek- , remgedrag). Nog verder: plaats wat sensors langs een willekeurige DCC-baan, laat je programma het banenplan en het materieel scannen en vraag het om een treinen-showtje te geven.
(Met dank aan Wim) 
« Laatst bewerkt op: 22 January 2009, 23:50:33 door MMM (Mark) »

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #36 Gepost op: 23 January 2009, 00:10:22 »
Je moet o.a. wel in 3D positie bepalen (zoals GPS) i.v.m. niveaus die over elkaar heen vallen. Een relatief goedkoop (maar nog duur!) optisch systeem zoals motion capturing gebruikt, valt dus ook al af.

Zoiets bestaat, onder meer d.m.v. een op een barcode lijkend grid op het plafond. Wordt in de TV wereld gebruikt voor nauwkeurige positiebepaling van camera's in een studio. Op basis van de positie van de camera kan dan een virtueel decor uit een computer aan het beeld toegevoegd worden. Maar ik denk niet dat je de benodigde electronica in een modeltrein kwijt kan. En je zult de rails als een terugmeld bus moeten gebruiken (of iets als WiFi). Maar hoe doe je dit in tunnels, railspiralen, schaduwstations op lagere niveau's waar geen zicht is op het plafond? Meer problemen dan voordelen denk ik.

Ik zie zelf meer in een serieuze doorontwikkeling van RailCom. Wat dat ten opzichte van de huidige systemen toevoegt is dat niet alleen gemeld wordt dat er een lok zich in een sectie bevindt, maar ook welke dat is. Je hoeft dan niet meer van een kloppende lokpositie database uit te gaan, en de loks op hun laatste positie laten staan als je de baan uit en weer aanzet. Weghalen en bijplaatsen wordt eenvoudiger. Na het aanzetten meldt elke lok in welke sectie hij zich bevindt en de besturing is weer 100% bij.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2009, 00:16:53 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #37 Gepost op: 23 January 2009, 09:34:15 »
Ik vraag me af of GPS systemen wel geschikt zouden zijn. Er zijn systemen die hebben nogal eens een afwijking en ik kan me voorstellen dat een afwijking van 10 meter in het bedrijfsleven een peuleschil is maar dat dit bij modelbouw tot desastreuse gevolgen zouden kunnen lijden. De schepen waarop ik gevaren heb hadden een perfect GPS systeem specifiek voor oorlogsschepen en daar zijn kosten nog moeite gespaard om een goed systeem te hebben maar afwijkingen tussen de 1 en de 10 meter hadden wij ook en dan hebben we het wel over zogenaamde (Milspec). Als ik terugdenk aan wat voor grote installatie daarvoor in de mast zat van Hollandse Signaal Apparaten (HSA) hengelo dan kan ik me niet voorstellen dat een systeem wat nog zuiverder is dan de waarden die ik noemde, betaalbaar zou zijn voor modelbouwers. Maar ik kan er volkomen naastzitten natuurlijk.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #38 Gepost op: 23 January 2009, 10:43:38 »
Het klinkt allemaal heel leuk alleen betwijfel ik de haalbaarheid ervan voor de komende jaren. Wat ik niet begrijp is dat je niets meer zou moten ontwerpen of plannen. Je zal nog steeds alle posities moeten koppelen met jet sporenplan en dit ingeven in je besturing. Daarnaast wil ik het niet hebben over de nauwkeurigheid waarmee alles afgesteld moet worden nadat het geplaatst is.
Een leuke bijkomstigheid is dat je wel kan zien waar een trein naast de rails terecht is gekomen na een ontsporing.  ;D

Ik hou het toch maar even bij de ouderwetse detectie.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Cambalou

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 23 January 2009, 11:12:43 »
Nouja, het is leuk om over na te denken in ieder geval. Wat ik me ook voor kan stellen is dat je gebruik maakt RFID-chips op je treinen. Volgens mij heeft Tams zoiets. Plak op een aantal punten (passieve) ontvangers op je baan, geef ze een uniek nummer en via Railcom geeft de lok zelf door aan de centrale/koploper/whatever waar ie staat/rijdt. Ik weet niet of Railcom op een dergelijke manier kan communiceren, maar in theorie lijkt het me een aardig oplossing. Lijkt wel een beetje op ETCS L1 met z'n balises. Ik ga er eens induiken.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Theo Maassen

• Offline Offline
  • HEST - Estorf
« Reactie #40 Gepost op: 23 January 2009, 11:25:01 »
Nog niet eens zo'n gekke vraag ! Ik heb zelf ooit eens, alweer wat jaartjes geleden ondertussen, overwogen om het met videocamera's (video-imaging/recognition) te doen en toen ik eens ging kijken wat er nu al uitgevonden was en/of het haalbaar zou zijn kwam ik het volgende tegen :

United States Patent 7394051 : Image-based tracking system for model train control

A cost-effective and accurate model train position transponding arrangement deploys inexpensive CCD cameras to “watch” the layout and determine the locations of trains and landmarks. Each item of interest features an optical beacon, preferably an infrared LED, which can be “seen” by the cameras. Filtering out other light and using color cameras these bright spots can easily be tracked by software. These beacons can be stationary, embedded in the track or mobile, mounted on the trains. Certain LEDs can be controlled to simply flash at a certain frequency if more accuracy is needed to determine the source of the bright spot. The cameras are preferably mounted more or less overhead, but any angle with sufficient visibility of the layout will work because the image will be calibrated to the actual layout. In cases where the LED beacon is blocked from the camera's vision the software may interpolate the position of the beacon based on the last known position and velocity. With 2 or more beacons on a single train, the software can make inferences about the other beacons based on the known physical separation between the beacons on the train.

Dus zo gek was de vraag nog niet, er is meer dan alleen maar draadjes, sensoren, s88, loconet, railcom etc.

Theo.
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #41 Gepost op: 23 January 2009, 19:48:01 »
Ik vraag me af of GPS systemen wel geschikt zouden zijn. Er zijn systemen die hebben nogal eens een afwijking en ik kan me voorstellen dat een afwijking van 10 meter in het bedrijfsleven een peuleschil is maar dat dit bij modelbouw tot desastreuse gevolgen zouden kunnen lijden. De schepen waarop ik gevaren heb hadden een perfect GPS systeem specifiek voor oorlogsschepen en daar zijn kosten nog moeite gespaard om een goed systeem te hebben maar afwijkingen tussen de 1 en de 10 meter..........

GPS is zeker geschikt......... mits............

- je gebruikt maakt van een DGPS systeem (bijvoorbeeld 06-GPS ong 2cm nauwkeurig in X-Y http://www.06-gps.nl/)
- je modelbaan buiten in de openlucht is.
- geen bedekte spoor delen zoals tunnels hebt (vrije lucht)
-je trein mag alleen rijden als je GPS geïnitisaliseerd is.
-je modelbaan nauwkeurig is ingemeten (op cm niveau)

Tip voor militair gebruik.

Misschien is Omnistar iets? http://www.omnistar.nl/

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 23 January 2009, 21:29:02 »
Hallo,

Miniatur Wunderland in Hamburg heeft een zelf ontworpen systeem om de positie van hun schepen vast te leggen (voor degenen die MiWuLa niet kennen; daar hebben ze een enorm bad met echt water aangelegd, met eb en vloed, in hun enorme modelbaan).

Dat systeem werkt met zender en ontvangers, in zowel schepen als aan de kant. Het doel is om daarmee de positie van de schepen vast te leggen en daarmee te kunnen aanleggen.

Na jaren(!) van experimenteren staan ze nog steeds met een radiografische afstandsbediening de boten te sturen..

MMM, succes..

Rieks

• Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
« Reactie #43 Gepost op: 24 January 2009, 16:47:44 »
Allemaal leuk lief en aardig bedacht, maar waar hebben we het over.
De gemiddelde treinhobbyist heeft geen miljoenenbudget en daar begint dit wel op te lijken.
Doe gewoon om de 5 cm een bezetmelder.
Kost ook geld maar is nog te overzien als je het zelf bouwt.

m.v.g Rieks.
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

MMMark

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 25 January 2009, 01:33:15 »
Nouja, het is leuk om over na te denken in ieder geval. Wat ik me ook voor kan stellen is dat je gebruik maakt RFID-chips op je treinen....

Hier ruik ik prooi:
1. gemagnetiseerde tape (of spoelen of goedkope chips) met 'streepjescode' onder je rails
2. scanners in je loks en sluitwagens
3. bi-directionele communicatie over de railstaven met de controlekamer.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2009, 02:04:09 door MMM (Mark) »