...... dan hoofdpijn en een droge keel.
Koploper kan tot op enkele centimeters nauwkeurig vertellen waar de kop van een trein staat, dus wat valt daar nog aan toe te voegen?
Verdiep je eerst eens...
Misschien is iets wat gebaseerd is op laser meetapparatuur een idee, word alleen wat lastiger in tunnels e.d.
Je moet o.a. wel in 3D positie bepalen (zoals GPS) i.v.m. niveaus die over elkaar heen vallen. Een relatief goedkoop (maar nog duur!) optisch systeem zoals motion capturing gebruikt, valt dus ook al af.
Ik vraag me af of GPS systemen wel geschikt zouden zijn. Er zijn systemen die hebben nogal eens een afwijking en ik kan me voorstellen dat een afwijking van 10 meter in het bedrijfsleven een peuleschil is maar dat dit bij modelbouw tot desastreuse gevolgen zouden kunnen lijden. De schepen waarop ik gevaren heb hadden een perfect GPS systeem specifiek voor oorlogsschepen en daar zijn kosten nog moeite gespaard om een goed systeem te hebben maar afwijkingen tussen de 1 en de 10 meter..........
Nouja, het is leuk om over na te denken in ieder geval. Wat ik me ook voor kan stellen is dat je gebruik maakt RFID-chips op je treinen....