Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
  

Auteur Topic: Lenz LV 101 versterker  (gelezen 8530 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Lenz LV 101 versterker
« Reactie #15 Gepost op: 21 January 2009, 01:20:57 »
Ook mitropa neemt zijn gelijk.

Bedoel je met mitropa=willem22? Begrijp deze opmerking even niet.

Gerard.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Lenz LV 101 versterker
« Reactie #16 Gepost op: 21 January 2009, 09:56:05 »
Ik vind het vreemd dat hierover van die stekeligheden ontstaan. Daar heeft de vragensteller toch niets aan?

Er is geen twijfel over dat Lenz de LV101 voorheen als 3A versterker in de etalage had staan.
Er is evenmin twijfel aan dat Lenz zelf tegenwoordig over 4 tot 5A spreekt.
Waarbij ik het sterke vermoeden heb dat er aan het apparaat helemaal niets is veranderd. Een booster die meer dan 3A kon leveren was intertijd 'not done'. Kwamen allerlei lieden gelijk met rampenscenario's over vastgelaste wielen en dat soort flauwekul.

In ieder geval staat er in de tegenwoordige handleiding dat er tot 4A niets aan de hand is. Tussen 4 en 5 A moet je ervoor zorgen dat het verschil tussen de ingangsspannig en de uitgangsspanning klein is, omdat er anders te veel warmte wordt ontwikkeld en de thermische beveiliging ingrijpt. Boven 5A grijpt de beveilging sowieso in. Gevaarlijk wordt het nooit. De LV101 is een tamelijk onverwoestbaar apparaat.

Op de Duitse website wordt de LV101 overigens helemaal niet meer genoemd. Daar hebben ze het alleen nog over de LV102 en dat lijkt me een heerlijk apparaat. Betrouwbaar en met 5A heb je aan dat apparaat op verreweg de meeste banen genoeg.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2009, 10:27:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17877
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz LV 101 versterker
« Reactie #17 Gepost op: 21 January 2009, 10:35:31 »
Ja hoor, gaan we weer. Eerst is Wim aan de beurt:

Citaat
Neem je gelijk maar wim.
Was maar een opmerking aan deze zijde.

wil.

En dan ik:

Citaat
Ook mitropa neemt zijn gelijk.
Citaat

Bedoel je met mitropa=willem22? Begrijp deze opmerking even niet.

Gerard, Willem22 bedoeld mij vanwege mijn laatste, overigens terechte en naar waarheid gesproken opmerking. Omdat Wil een soort offensief tegen mij en Mitropa is begonnen moest hij deze opmerking even plaatsen.

Overigens spreek ik als individu Wil, en niet namens Mitropa.

Citaat
Ik vind het vreemd dat hierover van die stekeligheden ontstaan. Daar heeft de vragensteller toch niets aan?

De "stekeligheden ontstaan door Willem22 zelf, Henk. Wij mogen onze bevindingen toch gewoon noemen hier?

Dit soort dingen beginnen vervelend te worden en komen vaker voor hier. We delen onze meningen en ervaringen toch met elkaar? Waarom zijn er dan altijd weer lieden die een ander van die onderhuidse en achterbakse steken te moeten toebrengen, alleen omdat ze de kif hebben op die ander (of groepering) zonder enige reden. Als dat zo moet..... ronduit irritant.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2009, 10:50:53 door Ronald Halma. Reden: toevoeging laatste tekst »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Lenz LV 101 versterker
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2009, 10:46:24 »
Ik vind het een schoolvoorbeeld van een draadje waarin nou net niet één figuur voor de stekeligheden verantwoordelijk is Ronald.  :-|
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17877
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz LV 101 versterker
« Reactie #19 Gepost op: 21 January 2009, 10:49:53 »
Henk, jammer maar waar. Maar nogmaals, we mogen onze eigen bevindingen toch nog wel gewoon noemen? Mijn LV101 uit 2000 is 3A, niet meer en niet minder. Dat mag toch vermeld worden dan?
« Laatst bewerkt op: 21 January 2009, 10:52:32 door Ronald Halma. Reden: toevoeging laatste tekst »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Lenz LV 101 versterker
« Reactie #20 Gepost op: 21 January 2009, 10:56:33 »
Zeker Ronald, maar Wim en jij zijn slim genoeg om te snappen dat een handleiding van 10 jaar terug niet altijd een afdoende antwoord op een vraag geeft, vooral als de aangepaste handleiding voor je snufferd wordt gehouden.  :P

Hetgeen me op een vraag brengt. Kun jij er achter komen of de beveiliging van jouw apparaat in de praktijk nou op 3A of op 5A staat afgesteld?
Want ik vind het wel opmerkelijk dat een handleiding op zo'n cruciaal punt wordt veranderd. Vraag ik me toch af of er dan ook iets in het apparaat is veranderd. Ik denk dus eigenlijk van niet.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2009, 11:01:39 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17877
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz LV 101 versterker
« Reactie #21 Gepost op: 21 January 2009, 11:04:02 »
Dat is zeker een lastige vraag.... ::) Heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de versterker er uit gaat op te hoge belasting.

De set heette destijds (2000) set-01, en werd verkocht als zijnde een losse centrale LZ100 met een losse versterker LZ101. Laatstgenoemde werd geleverd als 3A versie, ook zo vermeld in de handleiding. Hierbij neem ik aan dat de beveiliging ook op die 3A is afgesteld.
Uit mijn blote hoofd meen ik dat er destijds nog een LZ was maar die was op tuinspoor gericht met een hoog amperage, en zat ook in de dikke behuizing waar nu de complete sets in zitten.

Mijn handleidingen zitten nog ergens in een verhuisdoos, dus ik kan er geen scan van maken. Moet je me toch geloven op die mooie bruine ogen van me..... ;D ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LV 101 versterker
« Reactie #22 Gepost op: 21 January 2009, 11:09:19 »
Goed, even terug naar de oorspronkelijke vraag?
Zoals zo vaak kunnen die vragen beantwoord worden door gewoon de handleidingen met elkaar te vergelijken.
In het begin van de handleiding LV101 staan deze bijzonderheden vermeld:

Ultra clean DCC Track Power
Adjustable DCC Track Voltage
Opto-isolation interface for Safety
Short and overload protection
Designed to meet Proposed NMRA
Power Station Interface RP

Even punt voor punt:
Ultra clean DCC Track Power. Blijkbaar hebben ze bij deze versterker moeite gedaan om de uitgangsspanning zo "schoon" mogelijk te maken. Wat dat precies inhoudt en waarom dat nodig is weet ik niet, maar kennelijk heeft Lenz dit nodig gevonden.

Adjustable DCC Track Voltage. De uitgangsspanning naar de rails is instelbaar, en wel op 8 verschillende waarden. Ik zie nergens dat de spanning gestabiliseerd is, maar het kan zijn dat ik daar overheen lees.

Opto-isolation interface for Safety. De stuuringang (klemmen C-D) is optisch geisoleerd. Voordeel daarvan is dat je een common-rail kunt toepassen, dus tussen twee boostergebieden niet beide spoorstaven isoleren, maar slechts 1. Wat het nut daarvan is staat verderop in de handleiding.

Short and overload protection. Beveiliging tegen kortsluiting en overbelasting. Ook dit staat uitgebreid beschreven, en is in dit draadje ook al aan de orde geweest. De beschrijving is uitgebreider dan in die handleiding van de LV100, daar staat alleen maar dat 3A het maximum is, punt. Dus er zijn twee mogelijkheden: of de beveiliging van de LV101 is inderdaad verbeterd, of Lenz heeft in zijn eigen schakeling eigenschappen ontdekt die ze eerder nog niet kenden.

Designed to meet Proposed NMRA Power Station Interface RP. Ontworpen om te voldoen aan de aanbevelingen van de NMRA voor de interface van power stations. Kennelijk is de I/O poort daar een onderdeel van.

Kortom, uit de handleiding is al veel te halen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: Lenz LV 101 versterker
« Reactie #23 Gepost op: 21 January 2009, 11:13:22 »
Het valt me vaker op dat er altijd wel mensen zijn die het niet fijn vinden als ze denken dat zij alles weten en bij het rechte eind hebben, maar dan worden geconfronteerd dat dat niet zo is en de ander wel goed zit met de argumentatie en beantwoording....(in het algemeen)
Lekker anoniem ''bekken'' op een ander is dan blijkbaar de oplossing...en dat gebeurt vaker hier helaas...

Gedraag je volwassen en geef toe als je een keer niet (helemaal) gelijk hebt. Wordt er wel leuker op voor iedereen.  PUNT  ;D

grt
Edwin ;)
« Laatst bewerkt op: 21 January 2009, 11:18:03 door Lokwerkstatt_DRG »
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Lenz LV 101 versterker
« Reactie #24 Gepost op: 21 January 2009, 11:20:12 »
Volgens mij is dat reeds gebeurd van mijn kant uit Edwin.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Lenz LV 101 versterker
« Reactie #25 Gepost op: 21 January 2009, 11:27:24 »
Wim, jou kennis van zaken is zo groot, dat die anderhalve keer dat ik het beter wist, me nog helemaal op het netvlies staat.
Zie dat maar als een compliment.  :)

Ultra clean DCC Track Power. Blijkbaar hebben ze bij deze versterker moeite gedaan om de uitgangsspanning zo "schoon" mogelijk te maken. Wat dat precies inhoudt en waarom dat nodig is weet ik niet, maar kennelijk heeft Lenz dit nodig gevonden.

Adjustable DCC Track Voltage. De uitgangsspanning naar de rails is instelbaar, en wel op 8 verschillende waarden. Ik zie nergens dat de spanning gestabiliseerd is, maar het kan zijn dat ik daar overheen lees.

Volgens mij bedoelen ze met 'clean track power' onder andere gestabiliseerd Klaas. Een booster met een gestabiliseerde uitgangsspanning was 10 jaar geleden tamelijk bijzonder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Lenz LV 101 versterker
« Reactie #26 Gepost op: 21 January 2009, 11:29:43 »
En dan nu het antwoord op de vraag.

Ik heb 1 stuks LV100 en en 3 LV101.

Als je ze aansluit vanuit de doos dan zie je dat een trein langzamer rijdt in het deel wat aangesloten is op de LV100 ten opzichte van de LV101

Ik heb nu de decoders voor wissels, seinen etc. aangesloten op de LV100 en de rails op de LV101.

Vindt je het niet erg dat een trein in eens langzamer of sneller gaat rijden of wil je de moeite nemen om de LV101 te trimmen zodat het gelijk wordt dan heb je er geen problemen mee anders zou ik geen ombinatie van LV100 en LV101 aanraden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LV 101 versterker
« Reactie #27 Gepost op: 21 January 2009, 11:34:43 »
Volgens mij bedoelen ze met 'clean track power' onder andere gestabiliseerd Klaas.
Volgens mij niet. Als dat zo was, dan hadden ze dat woord wel ergens gebruikt, maar ik kan het niet vinden.
Wat er wel staat is dat ze de ruis in het uitgangssignaal hebben gereduceerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Lenz LV 101 versterker
« Reactie #28 Gepost op: 21 January 2009, 12:31:21 »
Op de Duitse website wordt de LV101 overigens helemaal niet meer genoemd.

Henk die staat er nog steeds op http://www.digital-plus.de/pdf/b_22101_d.pdf

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Lenz LV 101 versterker
« Reactie #29 Gepost op: 21 January 2009, 12:59:12 »
Ja dat is grappig, bij de handleidingen vind je nog wel de oorspronkelijke handleiding (erster Auflage) compleet met het maximale vermogen van 3A.

Maar als je de gebruikelijke weg kiest, langs de homepage naar Produkte, dan staat bij de versterkers alleen nog de LV102.
Op de Amerikaanse site vind je dan alle versterkers die Lenz ooit heeft uitgebracht. Bij de LV101 staat daar die geupdate gebruiksaanwijzing.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.