Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 08:22:09
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 07:53:57
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 07:44:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
  

Auteur Topic: Toepassing Heizungswagen  (gelezen 2074 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Toepassing Heizungswagen
« Gepost op: 19 January 2009, 22:15:02 »
In mei afgelopen jaar heb ik een heizungswagen der DRG (FL 5382)aangeschaft. Hij staat mooi mooi te wezen in de kast, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Volgens Fleischmann kun je hem achter alle Diesels en Stoomloks hangen. Normaal na een stoomlok plaats je een schutzwagen. Komt een Heizungswagen in plaats van een schutzwagen of ....
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2009, 22:37:52 »
Als ik dat rijtuig zo eens bekijk denk ik eerder dat die achter elocs( en diesellocs) gehangen moet worden die zelf geen stoom voor de verwarming aan rijtuigen kunnen leveren. Bij een V100 of een V160 en een Br215 bijvoorbeeld zou je dit rijtuig weer niet nodig hebben, die dingen hadden zelf een stoomverwarmingsketel.

Probeer foto's ofzo te vinden waarop je de inzet van dit rijtuig zien kan of vraag op het wagenforum van www.drehscheibe-online.de naar de inzet van dit spul.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2009, 23:59:01 »
Volgens de tekst op de Fleischmann site zijn deze wagens achter alle locs toepasbaar.
Uiteraard alleen als de rijtuigen voorzien zijn van stoomverwarming.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2009, 15:16:24 »
De wagen werd ook gebruikt bij lange personentreinen waarbij de stoomverwarming van de loc niet voldoende was.

Gr.
Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Henk Kuchlein

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2009, 17:07:49 »
In Nederland werden deze wagens in de jaren na de oorlog gebruikt bij allen treinen die getrokken werden en nog geen elektrische verwarming hadden. dus ook bij een elektrische loc. De Nederlandse vorm wijkt af van de duitse.
Ik wist niet dat Fleischman er een heeft wel haris.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2009, 21:12:00 »
Zover als ik nu kom:

[aanname]
Aangezien dit een Pruisische wagen is zal hij vermoedelijk achter een stoomlok gehangen hebben. In deze tijd kwamen net de E-loks auf der strecke.

[feit]
hij kan dus voor de D-rijtuigen (hadden stoomverwarming)

[???]
werden de verwarmingswagens alleen ingezet voor snelverkeer of ook voor b.v. buurtverkeer. Volgens mij mag deze wagen 100km/h
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2009, 23:01:13 »
Harry, je schrijft:
Citaat
[aanname]
Aangezien dit een Pruisische wagen is zal hij vermoedelijk achter een stoomlok gehangen hebben. In deze tijd kwamen net de E-loks auf der strecke.
Is het dan niet veel logischer dat die wagens juist ook achter elocs hingen, ik ga er vanuit dat die geen stoom voor de verwarming van treinen konden leveren( kunnen latere elocs namelijk ook niet) en dus heb je daar een apart rijtuig voor nodig ;)

In alle gevallen waar je stoom voor verwarmings doeleinden nodig hebt en de loc dat niet kan leveren ga je een aparte verwarmingswagen nodig hebben.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #7 Gepost op: 21 January 2009, 05:41:51 »
Sterk punt. Daar had ik helemaal niet aan gedacht. Vanavond zal ik weer eens verder zoeken.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #8 Gepost op: 21 January 2009, 07:51:16 »
Er zijn wel een aantal eloks die een stoomverwarming konden voeden. Bijvoorbeeld de EP 3/6 (later de E36) had een stoomketel aan boord en kon derhalve ook de stoomverwarming van rijtuigen voor zijn rekening nemen.
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #9 Gepost op: 25 January 2009, 11:21:20 »
In Nederland werden deze wagens in de jaren na de oorlog gebruikt bij allen treinen die getrokken werden en nog geen elektrische verwarming hadden. dus ook bij een elektrische loc.
Nou, eigenlijk _vooral_ bij een elektrische loc, namelijk de LNER 6000 en de 1001-1010 (in eerste instantie), de BB 300'en? en later ook de nieuwere locs. Met diesellocs werd toen eigenlijk nog niet (of nauwelijks) in de reizigersdienst gereden.

Inhoudelijk over de originele vraag: neus hier eens! http://www.spoorinfo.nl/stvw.htm
« Laatst bewerkt op: 25 January 2009, 11:27:31 door timtrein »

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #10 Gepost op: 25 January 2009, 13:07:10 »
Tim,

Bedankt voor de link. Mooi artikel. Maar wat erin staat met betrekking op een 3-assige verwarmingswagen, was al bekend (op dat er 2 typen zijn na).

Van alle artikelen en site's die ik gevonden heb kom ik eigenlijk niet verder dan het volgende:
- te gebruiken bij lange treinen (om te zorgen dat de laatste wagons ook stoomwarmte krijgen).
- Bij 'extreme' koude. (-10 of zien ze dit als frisjes?)
- Bij e-loks zonder stoomverwarming.

Heb ik nog 1 vraag: wat wordt er verstaan onder lange reizigertreinen? 10 rijtuigen of 15?
Voor mijn schaduwstation is de max 6 rijtuigen, 1 bagagewagen en eventueel de verwarmingswagen.
Opbouw van de trein: stoomlok, verwarmingswagen, bagagewagen en dan de rijtuigen, of zie ik dit verkeerd?
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)