Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: Toepassing Heizungswagen  (gelezen 2128 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Toepassing Heizungswagen
« Gepost op: 19 January 2009, 22:15:02 »
In mei afgelopen jaar heb ik een heizungswagen der DRG (FL 5382)aangeschaft. Hij staat mooi mooi te wezen in de kast, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Volgens Fleischmann kun je hem achter alle Diesels en Stoomloks hangen. Normaal na een stoomlok plaats je een schutzwagen. Komt een Heizungswagen in plaats van een schutzwagen of ....
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2887
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2009, 22:37:52 »
Als ik dat rijtuig zo eens bekijk denk ik eerder dat die achter elocs( en diesellocs) gehangen moet worden die zelf geen stoom voor de verwarming aan rijtuigen kunnen leveren. Bij een V100 of een V160 en een Br215 bijvoorbeeld zou je dit rijtuig weer niet nodig hebben, die dingen hadden zelf een stoomverwarmingsketel.

Probeer foto's ofzo te vinden waarop je de inzet van dit rijtuig zien kan of vraag op het wagenforum van www.drehscheibe-online.de naar de inzet van dit spul.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26817
    • Pagina van klaas
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2009, 23:59:01 »
Volgens de tekst op de Fleischmann site zijn deze wagens achter alle locs toepasbaar.
Uiteraard alleen als de rijtuigen voorzien zijn van stoomverwarming.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2009, 15:16:24 »
De wagen werd ook gebruikt bij lange personentreinen waarbij de stoomverwarming van de loc niet voldoende was.

Gr.
Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Henk Kuchlein

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2009, 17:07:49 »
In Nederland werden deze wagens in de jaren na de oorlog gebruikt bij allen treinen die getrokken werden en nog geen elektrische verwarming hadden. dus ook bij een elektrische loc. De Nederlandse vorm wijkt af van de duitse.
Ik wist niet dat Fleischman er een heeft wel haris.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2009, 21:12:00 »
Zover als ik nu kom:

[aanname]
Aangezien dit een Pruisische wagen is zal hij vermoedelijk achter een stoomlok gehangen hebben. In deze tijd kwamen net de E-loks auf der strecke.

[feit]
hij kan dus voor de D-rijtuigen (hadden stoomverwarming)

[???]
werden de verwarmingswagens alleen ingezet voor snelverkeer of ook voor b.v. buurtverkeer. Volgens mij mag deze wagen 100km/h
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2887
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2009, 23:01:13 »
Harry, je schrijft:
Citaat
[aanname]
Aangezien dit een Pruisische wagen is zal hij vermoedelijk achter een stoomlok gehangen hebben. In deze tijd kwamen net de E-loks auf der strecke.
Is het dan niet veel logischer dat die wagens juist ook achter elocs hingen, ik ga er vanuit dat die geen stoom voor de verwarming van treinen konden leveren( kunnen latere elocs namelijk ook niet) en dus heb je daar een apart rijtuig voor nodig ;)

In alle gevallen waar je stoom voor verwarmings doeleinden nodig hebt en de loc dat niet kan leveren ga je een aparte verwarmingswagen nodig hebben.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #7 Gepost op: 21 January 2009, 05:41:51 »
Sterk punt. Daar had ik helemaal niet aan gedacht. Vanavond zal ik weer eens verder zoeken.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #8 Gepost op: 21 January 2009, 07:51:16 »
Er zijn wel een aantal eloks die een stoomverwarming konden voeden. Bijvoorbeeld de EP 3/6 (later de E36) had een stoomketel aan boord en kon derhalve ook de stoomverwarming van rijtuigen voor zijn rekening nemen.
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #9 Gepost op: 25 January 2009, 11:21:20 »
In Nederland werden deze wagens in de jaren na de oorlog gebruikt bij allen treinen die getrokken werden en nog geen elektrische verwarming hadden. dus ook bij een elektrische loc.
Nou, eigenlijk _vooral_ bij een elektrische loc, namelijk de LNER 6000 en de 1001-1010 (in eerste instantie), de BB 300'en? en later ook de nieuwere locs. Met diesellocs werd toen eigenlijk nog niet (of nauwelijks) in de reizigersdienst gereden.

Inhoudelijk over de originele vraag: neus hier eens! http://www.spoorinfo.nl/stvw.htm
« Laatst bewerkt op: 25 January 2009, 11:27:31 door timtrein »

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Toepassing Heizungswagen
« Reactie #10 Gepost op: 25 January 2009, 13:07:10 »
Tim,

Bedankt voor de link. Mooi artikel. Maar wat erin staat met betrekking op een 3-assige verwarmingswagen, was al bekend (op dat er 2 typen zijn na).

Van alle artikelen en site's die ik gevonden heb kom ik eigenlijk niet verder dan het volgende:
- te gebruiken bij lange treinen (om te zorgen dat de laatste wagons ook stoomwarmte krijgen).
- Bij 'extreme' koude. (-10 of zien ze dit als frisjes?)
- Bij e-loks zonder stoomverwarming.

Heb ik nog 1 vraag: wat wordt er verstaan onder lange reizigertreinen? 10 rijtuigen of 15?
Voor mijn schaduwstation is de max 6 rijtuigen, 1 bagagewagen en eventueel de verwarmingswagen.
Opbouw van de trein: stoomlok, verwarmingswagen, bagagewagen en dan de rijtuigen, of zie ik dit verkeerd?
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)