Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
Vandaag om 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
Vandaag om 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
Vandaag om 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52

Auteur Topic: ESU Lokprogrammer geluiden op ESU sounddecoder invoeren.  (gelezen 11369 keer)

Coen Burki

• Offline Offline
ESU Lokprogrammer geluiden op ESU sounddecoder invoeren.
« Gepost op: 18 January 2009, 21:57:23 »
Beste Forumleden,
Tijdens testen van mijn Lokprogrammer met software 2.7.2 heb ik de geluiden uit de Esu sound decoder van mijn  Roco DCC Ramtee per abuis gewist. Ik heb de NL handleiding van de versie 2.6.2 bij Dankaert gevolgd maar krijg de geluiden van de Esu-site niet opnieuw in de decoder ingelezen. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij eventueel puntgewijs de handelingen aangeven.
Alvast bedankt,
Coen Burki.

Jo Heuschkiel

• Offline Offline
  • B-1220 (uit 1914) van de ZLSM (foto van 29-5-'05)
Re: ESU Lokprogrammer geluiden op ESU sounddecoder invoeren.
« Reactie #1 Gepost op: 18 January 2009, 22:20:41 »
Hallo Coen,

Ik weet niet hoe oud jouw TEERam is, dus ook niet welke versie decoder er in zit.
In de mijne zit versie 3.5 !
Op de site van ESU zelf net even gekeken, daar vind je onder nummer 11421 de betreffende ESU-file
( http://www.esu.eu/download/geraeuschdateien/generation-3/loks-mit-loksound/#layertop24 )

Ik weet niet welke versie Danckaert op zijn site ter beschikking stelt.
Ik heb uit eigen ervaring ondervonden, dat een sound-file van een lagere versie (bijv. 2.0) NIET in een versie 3.5-decoder kan worden geladen.
Of ik doe iets fout (kan natuurlijk ook !!)
Dan hoop ik, dat iemand anders hierover opheldering kan geven.

M.vr.gr.
Jo
2-rail H0 & IB2+Digikeijs & TrainController-Gold

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2009, 00:16:35 »
Heren,
Geluids decoders hebben normaal twee uploads nodig.
Een voor de verschillende geluiden die moeten worden gespeeld en
één voor de verwijzing bij de verschillende bedrijfstoestanden.
De laatste wordt geupload met de normale update button (degene met de rode pijl).
De geluidsbestanden worden via de knop met de muziek noten geudated.
Je kunt dus een TEE verwijzing hebben naar een zet stoomlokomotief geluiden, met een totaal onverwacht resultaat.

Dus eerst de geluids image uploaden, en daarna de geluidstoewijzing en rest van de settingen uploaden naar de decoder.

Vriendelijke groet,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jo Heuschkiel

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2009, 00:34:56 »
Hallo Jan-Peter,

Dat gefaseerde uploaden wist ik.
Het probleem ligt anders, tenminste bij mij en ik denk, dat Coen hetzelfde probleem heeft.

Concreet :
Ik heb problemen met de sound-decoder (v2.0) in de Mehano-G2000.
Ik wil de decoder vervangen door een v3.5 en daarin de sound uploaden, die op de ESU site wordt aangeboden in het deel dat sounds voor fabrikanten zoals Mehano, Roco etc. weergeeft.
Volgens mij is dat eveneens een v2.0-file.
Het lukt mij echter niet, om deze file in de v3.5 decoder te uploaden.

Ik stel mij voor, dat Coen een dergelijk probleem heeft met versie-verschillen.
Weet jij misschien een oplossing ? Die hoor ik cq. horen wij dan graag !

M.vr.gr.
Jo

Coen Burki

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2009, 11:36:28 »
Hallo Jo en Jan Peter,
In mijn Roco Ramtee is standaard de DCC 3,5 sounddecoder geinstalleerd.
Bij de koop van de Lokprogrammer ging ik er vanuit dat ik eenvoudig ( ik ben niet zo'n computerfreek ) geluiden kon installeren met een paar muisklikken, maar er komt dus meer bij kijken blijkt nu.
Ik heb inmiddels van Rob Bogers de NL vertaling van de gebruiksaanwijzing van versie 2.7.1 ontvangen en ga daarmee maar eens aan de slag. Je bent nooit te oud ( 60!) om te leren, ik heb ook "Koploper" aardig onder de knie gekregen. Ik denk dat ik zelf uit de tekst een soort stappenplan ga opstellen. Mocht deze poging slagen dan meld ik mij weer!
Groet,
Coen

Dave81

• Offline Offline
  • Curaçao ->zucht<-
« Reactie #5 Gepost op: 19 January 2009, 11:51:34 »
Volgens mij moet het geen probleem zijn om oudere geluiden in een V3.5 te zetten.
Het kan zijn dat je iets in het programma moet instellen zodat dit kan.

Ik heb een V1 geluid in een V3 decoder, andersom gaat t niet.

Als je in een geluidsfile van esu kijkt staan al aangeven voor wat voor een loc het is.
Als je de meest rechter knop aanklikt op t scherm schrijft hij alles in 1 keer.

Zo doe ik het altijd en bij mij werkt het wel altijd in 1 keer.
En ik snap al helemaal niks van computers ;D

Ik ben het er helemaal mee eens dat het niet makkelijk werkt, maar je kan er wel heel veel mee.

Op ESU kan je je aanmelden voor het ESUForum, dit is nu ook voor alle apparaten, dus niet meer alleen voor de Ecos.
Misschien hebje hier wat aan!

Groet Dave 
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

Sebastian

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 January 2009, 11:57:31 »
H
Concreet :
Ik heb problemen met de sound-decoder (v2.0) in de Mehano-G2000.
Ik wil de decoder vervangen door een v3.5 en daarin de sound uploaden, die op de ESU site wordt aangeboden in het deel dat sounds voor fabrikanten zoals Mehano, Roco etc. weergeeft.
Volgens mij is dat eveneens een v2.0-file.
Het lukt mij echter niet, om deze file in de v3.5 decoder te uploaden.
http://www.esu.eu/fileadmin/download/soundfiles/LSV35_Mehano/zip/20407-LSV35-Diesel-Mehano-G2000.zip
deze bestand is gewoon voor loksound 3.5 Decoder
Heb het ook getest voor je, bij mij werkt de upload

Coen Burki

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 January 2009, 23:46:45 »
Beste Heren,
de gehele middag en vanavond weer een uurtje pogingen ondernomen om de ESU geluidsfile in de sounddecoder in te lezen, Krijg steeds bericht dat de CV's niet bewerkt kunnen worden of niet gevonden worden.Alles opnieuw geinstalleert maar geen wijzigingen!
Gebruiksaanwijzing is zeer verwarrend/onduidelijk, het zou beter zijn als men diverse bewerkingen ( Marklin, DCC etc.) puntsgewijs zou aangegeven
Tot nu valt mij de Lokprogrammer erg tegen, niet zo eenvouding als wordt aangegeven. Ook ESU-support reageert niet op mijn berichtje van vorige week.
Jammer!!!
Groet,
Coen.

Jo Heuschkiel

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2009, 00:02:48 »
Coen,

Over de moeilijkheidsgraad van de bediening van de ESU-programmer valt te redetwisten.
Normaal gesproken gaat het uploaden van een file vrij gemakkelijk.
In jouw geval lijkt me de fout ergens anders te liggen.

Je kunt echter met de programmer óók héél complexe sound-files zelf samenstellen, maar dat is dan een studie op zich.

Dat maakt dat apparaatje voor mij als 'techneut' juist zo interessant en vormt een uitdaging om te experimenteren.

Er zijn probleempjes, die ook ik niet opgelost krijg; daarvoor is dit forum een uitstekende vraagbaak.

Ik heb zoals je al kon lezen iets dergelijks aan de hand.
Ik vermoed, dat bij die loc's met ingebouwde decoder af fabriek iets bijzonders aan de hand is. Alleen ik weet (nog) niet wat.

M.vr.gr.
Jo

Coen Burki

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2009, 00:44:31 »
Beste Jo,
Wat mij het meest ergert is het feit dat ik alles van ESU heb ( decoder en lokprogrammer ) en dat blijkt dat deze combinatie niet ( goed ) werkt.

Hoe kan het dat ik door een fout  wel een sound van een decoder kan wissen en deze daarna niet meer opnieuw kan ingelezen. Ik vermoed dat men de van de fabriek uit ingelezen/geprogrammeerde decoders tegen ongewenste kopieeractiviteiten beschemt.

Buiten dit probleem had en heb ik nog een probleem met het instellen van AUX 2 op F5 t.b.v. een cabineverlichting. Zodra de verlichting brand gaat de cabineverlichting uit.
Bij het stuurstandrijtuig met een ESU Fx functie-decoder van hetzelfde treinstel, werkt dit wel prima.Ook hierop krijg ik geen antwoord, alleen desgevraagd op de beurs in Keulen het advies om een Lokprogrammer aan te schaffen, maar naar nu blijkt geeft dit ook geen uitkomst.
Ik stuur nu de decoder maar op naar ESU. Ik vermoed dat wanneer ik een "normale" blanco sound decoder aanschaf de problemen zouden zijn opgelost!!!
Groet,
Coen.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #10 Gepost op: 20 January 2009, 10:15:32 »
Citaat
Hoe kan het dat ik door een fout  wel een sound van een decoder kan wissen en deze daarna niet meer opnieuw kan ingelezen.

Coen, je kunt geen sound inlezen uit een decoder, alleen programmeren!! Dit staat ook duidelijk in de handleiding. Dus je creëert een probleem dat geen probleem is.
Ook is er geen verschil tussen de decoders. Of er nou wel of niet een sound op staat maakt niets uit.

Citaat
Ik vermoed dat men de van de fabriek uit ingelezen/geprogrammeerde decoders tegen ongewenste kopieeractiviteiten beschemt.

Volgens mij onzin en een broodje aap verhaal. Als ik een voorgeprogrammeerde versie koop kan ik zonder problemen er een ander geluid in zetten.

En dat met de versie's; gewoon de versie kiezen voor de gebruikte decoder. Als er nog een oudere versie is (2.0) kan men daar gewoon een file voor downloaden of zelf samenstellen. Download bij ESU zelf op de site.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jo Heuschkiel

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 January 2009, 10:57:32 »
Ronald,

Ik wil er wel op wijzen, dat tussen een voorgeprogrammeerde decoder, die je los koopt en een decoder die door de "treinen-fabrikant" (bijv. Mehano, Roco, Trix etc.) in de loc wordt geplaatst wel degelijk verschil zit.

Dat komt ook tot uiting bij de garantie-regeling.
Een decoder uit een Mehano-loc wordt bij evt. defect NIET rechtstreeks door ESU vervangen, maar MOET via Mehano worden vervangen, als dat al mogelijk is.

Sterker nog...zo'n decoder wordt in speciaal opdracht voor bijv. Mehano gemaakt. Die informatie heb van de ESU-importeur zelf.

Met de programmeer-ervaring, die ik nu heb en de informatie van de importeur, ben ik er van overtuigd geraakt, dat de decoder in, met name een Mehano-loc, iets bijzonders is. Wel door een standaard ESU vervangen kan worden, maar dan zijn er altijd verschillen, die overigens meestal wel tot verbetering in sound en/of rij-eigenschappen kunnen leiden.
Ik kan me voorstellen, dat dat voor elke loc-fabrikant in meer of mindere mate óók geldt.

M.vr.gr.
Jo

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #12 Gepost op: 20 January 2009, 11:10:20 »
Oke Jo, ik geloof je direkt, hoor ;D ;) Wat ik bedoel zijn de standaard en de voorgeprogrammeerde versie's van ESU zelf, en de verschillen/gelijkenissen daartussen.
Maar in principe zal de door jou genoemde Mehano versie toch gewoon geprogrammeerd kunnen worden door de Programmer?

Als ik Coen's verhaal lees geloof ik eerder dat er iets op een niet correcte manier wordt uitgevoerd. En dat niet de decoder of de Programmer het probleem zijn (met alle respekt naar Coen toe!).

Citaat
Dat komt ook tot uiting bij de garantie-regeling.
Een decoder uit een Mehano-loc wordt bij evt. defect NIET rechtstreeks door ESU vervangen, maar MOET via Mehano worden vervangen, als dat al mogelijk is.

Uiteraard. Maar dat hoeft niet te betekenen dat er technisch een verschil in de decoders zit.

Citaat
Sterker nog...zo'n decoder wordt in speciaal opdracht voor bijv. Mehano gemaakt. Die informatie heb van de ESU-importeur zelf.

Maar ik denk niet dat er veel verschil in de techniek zal zitten.... ESU zal het zich zelf toch niet onnodig moeilijk maken met verschillende technische uitvoeringen van een zelfde versie decoder??
Mijn mening.... ;D
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Sebastian

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 January 2009, 13:06:47 »
in de mehano loks met geluid zitten gewone esu soundecoder in, niets speciaal. Dat weet ik van mijn Blue Tiger (Loksoud eerste Generatie) en Blue Tiger 2 (Loksound 3.5)

geluiden voor Mehano Loks vanaf fabriek kan je gewoon hier downloaden:
http://www.esu.eu/download/geraeuschdateien/generation-3/loks-mit-loksound/

maar je kan deze geluiden ook op apart gekochte ESU Sounddecoder loaden en op Mehano Loks die vanaf fabriek geluid decoder ingebouwd hebben kan je ook gewone geluid bestanden loaden is alles het zelfde

Ik stuur nu de decoder maar op naar ESU. Ik vermoed dat wanneer ik een "normale" blanco sound decoder aanschaf de problemen zouden zijn opgelost!!!

http://www.esu.eu/download/software/loksound-firmware/  probeer ook eens deze firmware updater
anders is er misschien gewoon een defect aan je decoder, dus dan is misschien naar ESU stuurden de beste oplossing....

« Laatst bewerkt op: 20 January 2009, 13:21:53 door Sebastian »

Jo Heuschkiel

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 20 January 2009, 13:26:12 »
Ik heb zonet nog eens geprobeerd om de file voor de Mehano G2000, zoals eerder door Sebastian aangegeven op een ESU v3.5 te uploaden.

Dat lukt me absoluut NIET !!

De programmer geeft aan, dat hij géén V2.0 decoder ziet en breekt de procedure af.
Blijkbaar is de aanduiding V35 in de file-naam géén versie-nummer en is de file alléén geschikt voor een V2.0 decoder, maar dáár wil ik nou net vanaf !

Ik zal eens een mailtje sturen naar de importeur (Patrick Danckaert) en vragen voor assistentie.

M.vr.gr.
Jo