Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
Vandaag om 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
Vandaag om 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
Vandaag om 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52

Auteur Topic: ESU Lokprogrammer geluiden op ESU sounddecoder invoeren.  (gelezen 11370 keer)

L o k S o u n d

• Offline Offline
Re: ESU Lokprogrammer geluiden op ESU sounddecoder invoeren.
« Reactie #30 Gepost op: 21 January 2009, 15:10:24 »
Goedemorgen,

Ik heb gisteravond nog zitten experimenteren.
Kreeg van Patrick nog een V3.0-file toegezonden en ben toen de files eens gaan vergelijken; o.a. naam en grootte.
En wat bleek....het V2.0-file en het V3.5-file waren even groot en het V3.0-file week af in grootte.
De eerste 2 files opnieuw gedownload en toen bleek waar de fout (waarschijnlijk) zat :
Ik heb  door het vele kopiëren etc. waarschijnlijk de V3.5-file overschreven met een V2.0-configuratie vanuit de programmer.
Tja, dat kan nooit goed gaan !
Toen ik het juiste V3.5-file eenmaal had, ging het uploaden vanzelf; zoals gewoonlijk.

Patrick Danckaert, bedankt voor de super-service !

M.vr.gr.
Jo
wij zijn ook maar mensen.
Het gaat niet altijd zo snel. Wij moeten soms ook uw situatie proberen na te bootsen... en dan laat het antwoord wel eens op zich wachten. Maar we doen ons best. Met plezier.

Patrick

Coen Burki

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 21 January 2009, 17:18:20 »
Beste Rob,
T.a.v. jouw opmerkingen op dit forum omtrent het lezen van gebruiksaanwijzingen etc. wil ik toch een opmerking maken.
Als ik een artikel koop lees ik vooraf altijd de gebruiksaanwijzing. Bijv. bij aanschaf van een nieuwe auto vraag ik altijd vooraf het instructieboekje!Mijn kinderen vinden dit belachelijk, ha,ha... , die lezen nooit instructieboekjes die vallen meteen aan!!
Ook voor het in gebruik nemen van de Lokprogrammer heb ik vooraf via deze vraagbaak de NL vertaling opgevraagd en gelezen. Vandaar ook mijn irritatie omtrent het niet slagen van mijn aktie.
Het niet of niet goed functioneren van de Lokprogrammer bleek aan een stukje elektronica te liggen, welke ik destijds ( ik dacht op advies van Arnold!!) vanwege een probleem met het inlezen van"oude" decoders had. Inmiddels werkt alles tot volle tevredenheid.
Misschien toch een tip voor de vertaler om hierover in zijn volgende vertaling melding te maken in de gebruiksaanwijzing.
Begrijp me goed,dit is zeker geen aanmerking maar een positieve opmerking.
Spoorse groeten,
Coen

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #32 Gepost op: 21 January 2009, 17:24:36 »
Coen, in een gebruiksaanwijzing staat hoe het aangesloten moet worden, niet hoe jij het aangesloten hebt, dat kan een wereld van verschil zijn.
Jij bent verantwoordelijk voor de aansluiting op je baan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #33 Gepost op: 21 January 2009, 19:16:01 »
Beste Coen en Erwin. het zou toch van de gekke zijn dat een vertaler of een schrijver van een gebruiksaanwijzingen alle mogelijke fouten die een gebruiker maakt of kan maken alvorens de zaak aan te sluiten in een beschrijving gaat zetten. Je hebt bijvoorbeeld lui die de spanningstransformator van hun Intellibox op het programmeerspoor aansluitdraden aansluiten en zich dan afvragen waarom hun Intellibox het niet meer doet. Denk je nu werkelijk dat bij het gebruik van gekleurde aansluitkabels en ook nog duidelijk vermeld in de aanwijzingen hoe het een en ander aangesloten moet worden, dat dan dit soort "hobbyisten" nog te helpen zijn? Ik heb ook wel eens problemen met een gebruiksaanwijzing maar elke keer blijkt dat de fout bij mijzelf ligt (steek mijn hand in eigen boezem) als er iets niet goed werkt. Ook ik was soms makkelijk met het te snel tot een conclusie komen (werkt weer niet), terwijl ik de fout heb veroorzaakt. Of mijn statement ongenuanceerd was, dacht ik niet. Ik heb juist heel genuanceerd gereageerd. Ik wil iedereen graag helpen waar ik kan, dan heb ik juist Coen in een PM laten weten. Nogmaals deze topic lijdt verder nergens toe als nu opeens de gebruikers elkaar de gebruiksaanwijzing zitten voor te lezen in het forum en welke fouten diverse mensen onderling uitwisselen. Ik dacht dat al die vragen al worden beantwoordt in de gebruiksaanwijzingen. Doe dit dan via een privemail. Hier staan nu 3 pagina's vol met zaken waar de gemiddelde forumgebruiker niet op zit te wachten. Stel gewoon een gerichte vraag over de Esu Lokprogrammer en je krijgt antwoord.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2009, 19:20:57 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Northlander1983

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 24 January 2009, 14:48:16 »
Is het mogelijk om met een ESU programmer ook de Marklin decoders met geluid te voorzien van een nieuwe sound. Of heeft marklin een eigen programeer systeem ontwikkeld?

Bijvoorbeeld de NS 1800 serie heeft een zeer slechte tyfoon, deze wil ik graag vervangen door een andere...

En hoe zit het met de lichtsterkte instelling bij bovenstaande decoders....

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #35 Gepost op: 24 January 2009, 15:09:33 »
Niet om nu weer lullig te doen maar download de gebruiksaanwijzing nu eens, dan weet je alles. Zover ik weet worden de Motorola en MFX decoders ondersteund. daar komt wel bij dat Marklin locs van geluidsdecoders moeten worden voorzien, in het geval dat nog niet zo is. Ik zeg het er maar even bij.

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 24 January 2009, 15:16:07 »
@ citaat Coen... Het niet of niet goed functioneren van de Lokprogrammer bleek aan een stukje elektronica te liggen, welke ik destijds ( ik dacht op advies van Arnold!!) vanwege een probleem met het inlezen van"oude" decoders had. Inmiddels werkt alles tot volle tevredenheid.

... IK? dacht het niet.....

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #37 Gepost op: 24 January 2009, 15:25:01 »
Jongens, alles aardig en fijn maar dit draadje lijdt nergens meer toe, heb ik het idee. Zeker als we persoonlijk gaan worden.

Coen Burki

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 24 January 2009, 15:50:35 »
Heren,
Inmiddels heb ik de ESU-gebruiksaanwijzing welke tezamen met de Roco RAMtee set wordt geleverd nogmaals doorgenomen. Hierin staat op pag.37 als letterlijke tekst: "Indien u bij Lenz of Arnold tijdens het programmeren foutmelding 02 krijgt dient u een 47 Ohm weerstand ( 0,5 watt of meer ) te plaatsen tussen een van de kabels naar de programmeerrails."
Onder deze tekst is zelfs nog een tekening van het aansluitschema geplaatst.
Waarvan akte!
Coen.

Northlander1983

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 31 January 2009, 00:47:42 »
Eindelijk de ESU programmer aangeschaft:

Alles geinstalleerd echter bij opstarten komt de foutmelding (COM port wahlen) dat er geen verbinding van de USB met Windows Vista tot stand is gekomen.

Ook het updaten is hierdoor niet mogelijk. Huidige Update 2.7.0.

Weet iemand raad...... ???

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 31 January 2009, 00:53:57 »
Op de ESU-site, in de FAQ van de Lokprogrammer, staat dit probleem beschreven. Het is een bekend probleem.

Citaat
Die LokProgrammer Software ist ab Version 2.6.5 kompatibel mit MS Vista. Problematisch ist allerdings, dass für das dem LokProgrammer beiliegende USB-Adapter unter Vista ein neuer Treiber benötigt wird.  Wir empfehlen daher, für den Betrieb mit MS Vista die Version 2.6.6 zu verwenden, und den dort mitgelieferten USB-Treiber zu benützen. Gehen Sie vor wie folgt:

• Laden Sie sich die ISO-Datei der Version 2.6.6 herunter und brennen Sie sich eine CD.
• Sichern Sie alle eventuell vorhandenen, selbst erstellten ESU Projektdateien.
• Deinstallieren Sie eine eventuell vorhandene, alte Version der LokProgrammer Software.
• Legen Sie die CD mit 2.6.6. ein. Der Setup-Assistent wird aufgerufen und wird Sie fragen, ob Sie neben der Software auch den USB-Treiber installieren möchten. Installieren Sie unbedingt Software und USB-Treiber.
• Stecken Sie den USB-Adapter ein und starten Sie die Software.

Northlander1983

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 31 January 2009, 01:01:43 »
Bedankt voor je reactie:
deze tekst heb ik ook op de ESU site gevonden, echter ik ga ervan uit dat de versie 2.7.0, na de genoemde versie 2.6.6 is gekomen en deze dezelfde update voor Vista reeds heeft. Echter zal morgen deze versie proberen, wie weet.

Northlander1983

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 08 February 2009, 21:20:57 »
Wederom een probleempje met de ESU programmer:

bij het inlezen van een Marklin digitale loc (decoder 6090) krijgen we steeds de melding dat het lezen van de decoder NIET mogelijk is (foutmelding)...?

Tevens moet het toch mogelijk zijn om het geluid van de Marklin decoder te vervangen door een andere sound? (bijvoorbeeld de tyfoon van de NS 1800 serie)

Wie heeft een mogelijke oplossing of tips, alvast bedankt.

Dennis84

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 08 February 2009, 21:37:45 »
Hoi
Ik heb progammer versie 2.7.3 draaiend op Visa met USB.
De Software kun je hier downloaden.

Dennis

Northlander1983

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 08 February 2009, 21:59:55 »
Bij Roco locs voor wisselstroom werkt het wel correct. Deze hebben echter ook een ESU decoder af fabriek. Maar het is toch juist dat het ook met Marklin decoders mogelijk moet zijn.