Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:58:05
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 12:54:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:47:20
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
Mijn geweatherde modellen door RikM
Vandaag om 11:34:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
  

Auteur Topic: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar  (gelezen 8888 keer)

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #30 Gepost op: 20 January 2009, 15:10:12 »
Het verhaal van de 11.8 doet me een beetje denken aan de DB 103 serie. Een mooie serie loc's die door jarenlange overbelasting vervroegd (ook na zo'n 25 jaar al buiten dienst moest)



Niet met je eens , scheelt nl wel enkele miljoenen kilometers wat de 103's per stuk meer afgelegd hebben.
Ze hebben jaren (sinds ze orient rood werden) deze "overbelasting" goed doorstaan

Mvg Ad

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #31 Gepost op: 20 January 2009, 15:38:46 »
Ik dacht altijd dat die 103ers juist het spoor vernielden, en daarom sneller terzijde zijn gesteld, ook omdat er inmiddels alternatieven waren. Maar ik kan er natuurlijk ook volledig naast zitten, in dat geval laat ik mij graag de les lezen. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #32 Gepost op: 20 January 2009, 16:45:01 »
Dat ligt meer aan de implementatie van Bombardier dan aan de HSL.
Ik doelde dan ook vooral op de beveiliging en niet zozeer op de HSL zelf.

Die worden niet mondjesmaat toegelaten, die worden toegelaten op basis van hun uitrusting. En als ervoor wordt gekozen om loccen wel voor ETCS en niet voor België uit te rusten, dan zij dat zo. Ook hier: implementatie ETCS Bombardier.
Is dat echt zo, kunnen dan ook de 186'ers van ITL bijvoorbeeld niet rijden op de BR? En kunnen ze dan niet zowel ETCS als Belgisch systeem bij zich hebben??

Kortom: wat maakt je denken dat het "hopeloos" is?
Als het niet hopeloos was dan waren er al lang treinstellen geweest, was het beveiligingssysteem al lang goed of was desnoods TVM430 nog toegepast en waren de 11.8 locs al lang uit de dienst. Ik snap niet waarom er geen TVM430 beveiliging is ingebouwd als back-up. Anders had de TGV-Est ook nog lang niet gereden.
Mvgr Jan Wiebrand

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #33 Gepost op: 20 January 2009, 17:58:16 »
Stig, je zit er helaas volledig naast.

De 103's hebben het bijna 30 jaar volgehouden, met een veel hogere belasting dan de 11.8 (jarenlang met 200 km/u gereden met treinen van 10-15 rijtuigen of meer). Dus zo versleten kunnen de 11.8'en nog niet zijn. Het zit 'm meer in een aantal technische aspecten die toch teveel te lijden hebben.

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #34 Gepost op: 20 January 2009, 18:23:12 »
Stig, je zit er helaas volledig naast.

De 103's hebben het bijna 30 jaar volgehouden, met een veel hogere belasting dan de 11.8 (jarenlang met 200 km/u gereden met treinen van 10-15 rijtuigen of meer). Dus zo versleten kunnen de 11.8'en nog niet zijn. Het zit 'm meer in een aantal technische aspecten die toch teveel te lijden hebben.

De 103's zijn in de loop der jaren diverse keren grondig gereviseerd. Dit is bij de reeks 11 nog niet voor gekomen, alleen een aantal zo genoemde LT revisies wat eigenlijk meer in de buurt komt van oplappen. Te vergelijken met ICM/ICMm, meer dan oplappen is dat ook niet te noemen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #35 Gepost op: 20 January 2009, 19:28:26 »
Okay, duidelijk. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #36 Gepost op: 20 January 2009, 22:21:25 »
De 103's zijn in de loop der jaren diverse keren grondig gereviseerd. Dit is bij de reeks 11 nog niet voor gekomen, alleen een aantal zo genoemde LT revisies wat eigenlijk meer in de buurt komt van oplappen. Te vergelijken met ICM/ICMm, meer dan oplappen is dat ook niet te noemen.
Een revisie van een ICM/ICMm en een 11.8 is ook niet te vegelijken...

Voor jou lijkt het bij ICM misschien een grotere revisie, alleen omdat het interieur ook goed aangepakt word, maar kun jij hier nu gewoon gedetailleerd uitleggen wat er juist aan de techniek van ICM gerenoveerd word?

Een nieuwe set banken maakt een trein echt niet betrouwbaarder, een technische revisie wel, en dat zie je aan de buitenkant niet...

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #37 Gepost op: 20 January 2009, 22:27:01 »
Het is niet helemaal te vergelijken, want de techniek van ICM is in wezen goed. Bij de 11.8 is daar wel wat op aan te merken. Tenminste, wat ik zo her en der meekrijg, zo dicht zit ik er nou ook weer niet op.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #38 Gepost op: 21 January 2009, 00:00:28 »
Vandaag weer een aantal beneluxtreinen in diverse samenstellingen gespot. Helaas zat m'n fototoestel bij ega in de tas, deze was de kou ontvlucht richting een restaurant. Maar ik kan jullie gerust stellen, heb er nog geen één uit elkaar zien vallen.

Gerard.

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #39 Gepost op: 21 January 2009, 08:56:50 »
Het is niet helemaal te vergelijken, want de techniek van ICM is in wezen goed. Bij de 11.8 is daar wel wat op aan te merken. Tenminste, wat ik zo her en der meekrijg, zo dicht zit ik er nou ook weer niet op.
De techniek van de 11.8 is ook gewoon goed, namelijk hetzelfde als die van de 12, 21 en 27 in België (op wat kleine verschillen na dan ;))
Het probleem is dat die dingen erg nodig een revisie nodig hebben, maar er zijn niet genoeg loccen beschikbaar om een 11.8 uit dienst te nemen voor een revisie.
Het 2e probleem... de (met name Nederlandse) machinisten die die dingen niet heel houden ;)
Het bewijs: De 12, 21 en 27 in België doen het WEL goed...

peter1234

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #40 Gepost op: 21 January 2009, 09:26:03 »
Het verbaast en verwondert mij hoeveel 'deskundigheid" hier tetoongespreid wordt van , neem ik aan, niet-spoormensen..... ::) ::)
vr. groeten,

Peter
.........................................................


Intellibox , Windigipet X , Märklin K , Littfinski , Viessmann , HAG , Liliput , RailTop , LSM , ACME , Roco , Fleischmann , Lima , Rivarossi , Zwitserse modeltreinen

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #41 Gepost op: 21 January 2009, 09:38:05 »
Het verbaast en verwondert mij hoeveel 'deskundigheid" hier tetoongespreid wordt van , neem ik aan, niet-spoormensen..... ::) ::)
Rij voor de lol eens mee in de cabine van Asd- Brussel en kijk en luister naar de loc.
Je ziet en hoor de loc steunen in NL. 
P.S. Dit is niet bij alle mcn zo. !! Je heb krukkendraaiers en meesters.
vr gr. Mark7758

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • Modelspoor is emotie...
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #42 Gepost op: 21 January 2009, 10:39:13 »
Het 2e probleem... de (met name Nederlandse) machinisten die die dingen niet heel houden ;)
Het bewijs: De 12, 21 en 27 in België doen het WEL goed...

Da's meestal zo: met een auto van de baas ga je klaarblijkelijk anders om dan je eigen auto. Heeft met mentaliteit te maken...






Tbinnebarretije…

Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #43 Gepost op: 21 January 2009, 12:45:32 »
Beetje rare reactie: alsof Belgische machinisten kun locomotief mee naar huis nemen ;D

M.Schulte

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
    • Treinen in het GROOT en klein
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #44 Gepost op: 21 January 2009, 14:06:58 »
--------------------------------------------------------------------------------

Citaat van: peter op Vandaag om 09:26:03
Het verbaast en verwondert mij hoeveel 'deskundigheid" hier tetoongespreid wordt van , neem ik aan, niet-spoormensen..... 


Rij voor de lol eens mee in de cabine van Asd- Brussel en kijk en luister naar de loc.
Je ziet en hoor de loc steunen in NL. 
P.S. Dit is niet bij alle mcn zo. !! Je heb krukkendraaiers en meesters.

En waarom hoor je de loccen zo steunen in Nederland ...............??

Juist heel veel uitspraken van mensen die dus inderdaad klaarblijkelijk niet weten waar het over gaat.

Doet niet af aan het feit dat de 11.8 eigenlijk een grote revisie moet hebben maar dat moet al jaren. ;-)
Tja de belgen hadden gedacht de lokken al lang "terug" te hebben voor hun eigen vervoer, waren ook ooit eens plannen om ze na "buitendienst stelling" voor de BeNeLux helemaal op te knappen.

Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 21 January 2009, 14:10:42 door M.Schulte »