Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Sven
Vandaag om 19:58:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door ruudns
Vandaag om 19:38:09
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Modelwensen 2026 door grossraumwagen
Vandaag om 19:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Yamorc 7001 dood door Hasenwald
Vandaag om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
  

Auteur Topic: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar  (gelezen 9239 keer)

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #30 Gepost op: 20 January 2009, 15:10:12 »
Het verhaal van de 11.8 doet me een beetje denken aan de DB 103 serie. Een mooie serie loc's die door jarenlange overbelasting vervroegd (ook na zo'n 25 jaar al buiten dienst moest)



Niet met je eens , scheelt nl wel enkele miljoenen kilometers wat de 103's per stuk meer afgelegd hebben.
Ze hebben jaren (sinds ze orient rood werden) deze "overbelasting" goed doorstaan

Mvg Ad

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #31 Gepost op: 20 January 2009, 15:38:46 »
Ik dacht altijd dat die 103ers juist het spoor vernielden, en daarom sneller terzijde zijn gesteld, ook omdat er inmiddels alternatieven waren. Maar ik kan er natuurlijk ook volledig naast zitten, in dat geval laat ik mij graag de les lezen. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #32 Gepost op: 20 January 2009, 16:45:01 »
Dat ligt meer aan de implementatie van Bombardier dan aan de HSL.
Ik doelde dan ook vooral op de beveiliging en niet zozeer op de HSL zelf.

Die worden niet mondjesmaat toegelaten, die worden toegelaten op basis van hun uitrusting. En als ervoor wordt gekozen om loccen wel voor ETCS en niet voor België uit te rusten, dan zij dat zo. Ook hier: implementatie ETCS Bombardier.
Is dat echt zo, kunnen dan ook de 186'ers van ITL bijvoorbeeld niet rijden op de BR? En kunnen ze dan niet zowel ETCS als Belgisch systeem bij zich hebben??

Kortom: wat maakt je denken dat het "hopeloos" is?
Als het niet hopeloos was dan waren er al lang treinstellen geweest, was het beveiligingssysteem al lang goed of was desnoods TVM430 nog toegepast en waren de 11.8 locs al lang uit de dienst. Ik snap niet waarom er geen TVM430 beveiliging is ingebouwd als back-up. Anders had de TGV-Est ook nog lang niet gereden.
Mvgr Jan Wiebrand

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #33 Gepost op: 20 January 2009, 17:58:16 »
Stig, je zit er helaas volledig naast.

De 103's hebben het bijna 30 jaar volgehouden, met een veel hogere belasting dan de 11.8 (jarenlang met 200 km/u gereden met treinen van 10-15 rijtuigen of meer). Dus zo versleten kunnen de 11.8'en nog niet zijn. Het zit 'm meer in een aantal technische aspecten die toch teveel te lijden hebben.

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #34 Gepost op: 20 January 2009, 18:23:12 »
Stig, je zit er helaas volledig naast.

De 103's hebben het bijna 30 jaar volgehouden, met een veel hogere belasting dan de 11.8 (jarenlang met 200 km/u gereden met treinen van 10-15 rijtuigen of meer). Dus zo versleten kunnen de 11.8'en nog niet zijn. Het zit 'm meer in een aantal technische aspecten die toch teveel te lijden hebben.

De 103's zijn in de loop der jaren diverse keren grondig gereviseerd. Dit is bij de reeks 11 nog niet voor gekomen, alleen een aantal zo genoemde LT revisies wat eigenlijk meer in de buurt komt van oplappen. Te vergelijken met ICM/ICMm, meer dan oplappen is dat ook niet te noemen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #35 Gepost op: 20 January 2009, 19:28:26 »
Okay, duidelijk. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #36 Gepost op: 20 January 2009, 22:21:25 »
De 103's zijn in de loop der jaren diverse keren grondig gereviseerd. Dit is bij de reeks 11 nog niet voor gekomen, alleen een aantal zo genoemde LT revisies wat eigenlijk meer in de buurt komt van oplappen. Te vergelijken met ICM/ICMm, meer dan oplappen is dat ook niet te noemen.
Een revisie van een ICM/ICMm en een 11.8 is ook niet te vegelijken...

Voor jou lijkt het bij ICM misschien een grotere revisie, alleen omdat het interieur ook goed aangepakt word, maar kun jij hier nu gewoon gedetailleerd uitleggen wat er juist aan de techniek van ICM gerenoveerd word?

Een nieuwe set banken maakt een trein echt niet betrouwbaarder, een technische revisie wel, en dat zie je aan de buitenkant niet...

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #37 Gepost op: 20 January 2009, 22:27:01 »
Het is niet helemaal te vergelijken, want de techniek van ICM is in wezen goed. Bij de 11.8 is daar wel wat op aan te merken. Tenminste, wat ik zo her en der meekrijg, zo dicht zit ik er nou ook weer niet op.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #38 Gepost op: 21 January 2009, 00:00:28 »
Vandaag weer een aantal beneluxtreinen in diverse samenstellingen gespot. Helaas zat m'n fototoestel bij ega in de tas, deze was de kou ontvlucht richting een restaurant. Maar ik kan jullie gerust stellen, heb er nog geen één uit elkaar zien vallen.

Gerard.

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #39 Gepost op: 21 January 2009, 08:56:50 »
Het is niet helemaal te vergelijken, want de techniek van ICM is in wezen goed. Bij de 11.8 is daar wel wat op aan te merken. Tenminste, wat ik zo her en der meekrijg, zo dicht zit ik er nou ook weer niet op.
De techniek van de 11.8 is ook gewoon goed, namelijk hetzelfde als die van de 12, 21 en 27 in België (op wat kleine verschillen na dan ;))
Het probleem is dat die dingen erg nodig een revisie nodig hebben, maar er zijn niet genoeg loccen beschikbaar om een 11.8 uit dienst te nemen voor een revisie.
Het 2e probleem... de (met name Nederlandse) machinisten die die dingen niet heel houden ;)
Het bewijs: De 12, 21 en 27 in België doen het WEL goed...

peter1234

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #40 Gepost op: 21 January 2009, 09:26:03 »
Het verbaast en verwondert mij hoeveel 'deskundigheid" hier tetoongespreid wordt van , neem ik aan, niet-spoormensen..... ::) ::)
vr. groeten,

Peter
.........................................................


Intellibox , Windigipet X , Märklin K , Littfinski , Viessmann , HAG , Liliput , RailTop , LSM , ACME , Roco , Fleischmann , Lima , Rivarossi , Zwitserse modeltreinen

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
    • Rogeville.be
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #41 Gepost op: 21 January 2009, 09:38:05 »
Het verbaast en verwondert mij hoeveel 'deskundigheid" hier tetoongespreid wordt van , neem ik aan, niet-spoormensen..... ::) ::)
Rij voor de lol eens mee in de cabine van Asd- Brussel en kijk en luister naar de loc.
Je ziet en hoor de loc steunen in NL. 
P.S. Dit is niet bij alle mcn zo. !! Je heb krukkendraaiers en meesters.
vr gr. Mark7758

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5525
  • Modelspoor is emotie...
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #42 Gepost op: 21 January 2009, 10:39:13 »
Het 2e probleem... de (met name Nederlandse) machinisten die die dingen niet heel houden ;)
Het bewijs: De 12, 21 en 27 in België doen het WEL goed...

Da's meestal zo: met een auto van de baas ga je klaarblijkelijk anders om dan je eigen auto. Heeft met mentaliteit te maken...






Tbinnebarretije…

Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #43 Gepost op: 21 January 2009, 12:45:32 »
Beetje rare reactie: alsof Belgische machinisten kun locomotief mee naar huis nemen ;D

M.Schulte

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
    • Treinen in het GROOT en klein
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #44 Gepost op: 21 January 2009, 14:06:58 »
--------------------------------------------------------------------------------

Citaat van: peter op Vandaag om 09:26:03
Het verbaast en verwondert mij hoeveel 'deskundigheid" hier tetoongespreid wordt van , neem ik aan, niet-spoormensen..... 


Rij voor de lol eens mee in de cabine van Asd- Brussel en kijk en luister naar de loc.
Je ziet en hoor de loc steunen in NL. 
P.S. Dit is niet bij alle mcn zo. !! Je heb krukkendraaiers en meesters.

En waarom hoor je de loccen zo steunen in Nederland ...............??

Juist heel veel uitspraken van mensen die dus inderdaad klaarblijkelijk niet weten waar het over gaat.

Doet niet af aan het feit dat de 11.8 eigenlijk een grote revisie moet hebben maar dat moet al jaren. ;-)
Tja de belgen hadden gedacht de lokken al lang "terug" te hebben voor hun eigen vervoer, waren ook ooit eens plannen om ze na "buitendienst stelling" voor de BeNeLux helemaal op te knappen.

Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 21 January 2009, 14:10:42 door M.Schulte »