Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Sven
Vandaag om 19:58:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door ruudns
Vandaag om 19:38:09
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Modelwensen 2026 door grossraumwagen
Vandaag om 19:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Yamorc 7001 dood door Hasenwald
Vandaag om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
  

Auteur Topic: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar  (gelezen 9254 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #15 Gepost op: 14 January 2009, 20:42:15 »
Dan zijn dat slechte loks. De serie NMBS 1100 is in 1985-1986 gebouwd. Ze zijn dus nu ca. 23 jaar oud. Dat is niets in vergelijking met de meeste e-loks. Een e-lok kan gemakkelijk 40 jaar halen. Bijvoorbeeld een NS 1100 is ca. 45 jaar geworden. De 1200 rijdt nog bij ACTS. De 1200 zijn op Zandvoort-Maastricht/Heerlen intensief gebruikt. Deze bejaarden zijn nu 56 jaar oud!!!
En die locs (11/1200 etc) hebben ook nog eens onderhoud en revisies gehad. Raad nu eens wat de 11.8 eigenlijk nodig heeft maar niet heeft gekregen omdat de locs vervangen zouden worden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3680
    • Flickr
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #16 Gepost op: 14 January 2009, 21:18:11 »
En die locs (11/1200 etc) hebben ook nog eens onderhoud en revisies gehad. Raad nu eens wat de 11.8 eigenlijk nodig heeft maar niet heeft gekregen omdat de locs vervangen zouden worden.
Euh liefde? Want inmiddels bijna de hele serie heeft de laatste 2-3 jaar een grote revisie gehad
« Laatst bewerkt op: 14 January 2009, 21:21:49 door Sicco Dierdorp »

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #17 Gepost op: 14 January 2009, 21:21:21 »
Ik dacht ook dat ze net uit onderhoud kwamen, tenminste dat stond in de RM van een jaar geleden ongeveer.
Zou er eigenlijk nog wel toekomst zijn voor deze locs nadat ze uit de Beneluxdienst zijn gehaald?
Het is zo langzamerhand echt een hopeloze boel. Een HSL met niet goed functionerende beveiliging, 186'ers die mondjesmaat worden toegelaten en nu de versleten 11.8 locs :-| Tel daar nog op de te laat geleverde treinstellen.
Mvgr Jan Wiebrand

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3680
    • Flickr
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #18 Gepost op: 14 January 2009, 21:24:48 »
Reeks 11.8 blijft gewoon rijden in binnenlandse dienst en zal dan ongetwijfeld goed presteren. Blijkbaar is de Beneluxdienst te intensief voor dit type locs, in België is men dat wat minder gewend.

Het kan natuurlijk verder ook niet alleen met de 11.8 te maken hebben als óók de 25.5-en en de stuurstanden het in de oude Beneluxdienst het de laatste periode nogal eens af lieten weten en óók de moderne Traxxen zeer regelmatig stilstaan met de Beneluxen....

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #19 Gepost op: 14 January 2009, 23:30:21 »
Niet alleen de benelux reeks11 lokken geven de storingen, er zijn nu ook veel problemen met de stuurstand rijtuigen. Hun rev. termijn is ook al enkele jaren verlopen. Ze worden nu met kleine beurten op de baan gehouden. Verder wordt er nu niet veel aandacht aan t materieel besteed.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6453
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #20 Gepost op: 14 January 2009, 23:46:31 »
De Reeks 11.8 zal wel na de beneluxdienst Technisch gelijk gemaakt worden met de reeks 21 of 27.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #21 Gepost op: 15 January 2009, 04:16:33 »
Ik vermoed dat SNCB al vroeg gestopt is met groot onderhoud, die einddatum van 2007 in gedachte hebbend.

Ik meen eens ooit ergens gelezen te hebben dat deze locs verder zouden gaan in de goederendienst tussen Nederland en Belgie.
Is dit ( nog ) het geval ??

Groeten, Alexander

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2235
  • Bruggen-IG:
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #22 Gepost op: 15 January 2009, 10:17:17 »
Volgens mij loopt onderstaande (terechte) zaak ook nog. Weet iemand of daar al een uitspraak is?

Mijn idee zou zijn: de HSL naar Brussel en Parijs is voldoende anders dan de (oorspronkelijke) Beneluxdienst om beide te kunnen handhaven. Herstel de BNL in z'n oude vorm met stops in Haarlem en Leiden en handhaaf hem naast de HSL. Er is klandizie genoeg voor.

    
   
Bron: http://www.infrasite.nl/news/news_article.php?ID_nieuwsberichten=6816&language=nl

Nieuwsbericht
19-03-2007   
      
Klacht bij NMa over Beneluxtrein   
      
Amersfoort - Reizigersvereniging ROVER dient op 19 maart 2007 bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een klacht in over het de aanstaande opheffing van de Intercity van de Randstad via Dordrecht en Roosendaal naar Brussel (de ‘Beneluxtrein’). ROVER vindt dat NS zijn economische machtspositie misbruikt, omdat het bedrijf bijna alle aandelen bezit van het bedrijf dat de hogesnelheidslijn gaat exploiteren. De reiziger is de dupe: geen keuzevrijheid meer. Handhaving van een ‘gewone’ Intercity zou reizigers tussen Nederland en België de vrije keuze laten tussen deze Intercity, met hetzelfde prijs- en kwaliteitsniveau als het conventionele spoorvervoer, en de hogesnelheidstrein, die zich hiervan onderscheidt in prijs, snelheid, stopplaatsen en (in het internationaal vervoer) reserveringsplicht.

Dat de NS aankoerst op het schrappen van de Intercity-treindienst Amsterdam - Brussel, blijkt onder meer uit de plannen voor het dienstregelingontwerp 2007-2009. Al vanaf december 2007 wil de NS de Intercitydienst Amsterdam - Brussel verleggen naar de HSL-Zuid. De ‘Benelux’-dienst verdwijnt daarmee uit Den Haag, Dordrecht en Roosendaal.

In het eindbeeld, met een volgroeid treinaanbod op de HSL-Zuid, is de ‘Benelux’-treindienst helemaal verdwenen. Wat er vanaf Roosendaal voor spoorvervoer richting Antwerpen zal worden geboden is nog onzeker. Nu rijdt er naast de Beneluxtrein slechts een boemeltje tussen Roosendaal en Antwerpen. Een overstapverbinding met een trein die tussen Roosendaal en Antwerpen Centraal 12 maal stopt is natuurlijk geen reële keuzemogelijkheid voor iemand die naar Antwerpen of (met in Antwerpen nóg een keer overstappen) naar Brussel wil reizen.

De NS is op de volgende manieren betrokken bij de huidige en toekomstige verbindingen tussen Amsterdam en Brussel:

    * 1. als huidige exploitant (via het bedrijfsonderdeel NS Internationaal) van de Intercity-uurdienst Amsterdam - Brussel (met stops in Schiphol, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussel Noord, Brussel Centraal en Brussel Zuid);
    * 2. als grootaandeelhouder (met 90% van de aandelen) van High Speed Alliance (HSA), de exploitant van de toekomstige treindiensten over de HSL-Zuid.

Inmiddels is duidelijk dat het voor HSA geen sinecure zal zijn om tot een winstgevende exploitatie te komen. Het is duidelijk dat de hoge concessieprijs een grote druk zet op het verkrijgen van voldoende opbrengsten uit het vervoer over de HSL. Het bestaan van een goedkoper alternatief voor de hogesnelheidstrein zal allicht een negatieve invloed op deze opbrengsten hebben. Uit de adviesaanvraag van NS over de dienstregeling 2008 blijkt dat HSA vanaf december 2007 ook al de exploitant wordt van de ‘Benelux’-Intercity Amsterdam - Brussel over die lijn. Daarmee wordt toegewerkt naar uitschakeling van een concurrerend alternatief voor de HSL.

ROVER vindt dat hierdoor sprake is van monopolievorming door NS-dochter HSA op de spoorverbinding tussen de Randstad, zuidwest Nederland en België, en van misbruik van een machtspositie. Dit is tegen het belang van treinreizigers, en daarom vraagt ROVER aan de NMa, hiertegen op te treden.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • Roco Fccpps vriend
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #23 Gepost op: 15 January 2009, 23:39:43 »
Ik meen eens ooit ergens gelezen te hebben dat deze locs verder zouden gaan in de goederendienst tussen Nederland en Belgie.

En de NMBS zou de Bs rijtuigen overnemen om deze in te zetten als stuurstand in M5 of M6 dubbeldekker stammen (met reeks 27 lok). Zal door alle vertragingen ook wel niet doorgaan. Jammer, leek me een mooie combi, met een Bs in NMBS kleurstelling.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #24 Gepost op: 15 January 2009, 23:42:57 »
Vanochtend leuke stam gezien:

ICR Bs + ICR zuurstok rijtuigen + ICR Bs + 1191 loc  ;D

mvg,

Matthijs

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #25 Gepost op: 17 January 2009, 15:29:43 »
Het is zo langzamerhand echt een hopeloze boel. Een HSL met niet goed functionerende beveiliging,
Dat ligt meer aan de implementatie van Bombardier dan aan de HSL.
Citaat
186'ers die mondjesmaat worden toegelaten
Die worden niet mondjesmaat toegelaten, die worden toegelaten op basis van hun uitrusting. En als ervoor wordt gekozen om loccen wel voor ETCS en niet voor België uit te rusten, dan zij dat zo. Ook hier: implementatie ETCS Bombardier.
Citaat
en nu de versleten 11.8 locs
Daar is niks nieuws aan, dus ook niet iets dat "nu" opduikt.

Kortom: wat maakt je denken dat het "hopeloos" is?

Vanochtend leuke stam gezien:

ICR Bs + ICR zuurstok rijtuigen + ICR Bs + 1191 loc  ;D
Die stam rijdt al weken, zo niet maanden in die samenstelling rond.

En de NMBS zou de Bs rijtuigen overnemen om deze in te zetten als stuurstand in M5 of M6 dubbeldekker stammen (met reeks 27 lok).
Nooit een concreet plan geweest.

Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #26 Gepost op: 20 January 2009, 13:06:50 »
Heb ooit eens gelezen dat deze loc's al qua kilometers aan het eind van hun loopbaan zijn...

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #27 Gepost op: 20 January 2009, 13:12:38 »
Vanochtend leuke stam gezien:

ICR Bs + ICR zuurstok rijtuigen + ICR Bs + 1191 loc  ;D

Die rijdt toch al een behoorlijke tijd zo rond hoor. Minstens twee maanden.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #28 Gepost op: 20 January 2009, 13:58:27 »
Het zijn niet alleen de treinen wat vertraging geeft.

op oud jaar kom ik rond drie uur op Roosendaal aan en konden we er allemaal uit en de trein reed leeg door naar Brussel.

De Belgische conducteurs kwamen niet opdagen.
een uur wachten als gevolg en proppen in de volgende trein.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Florisw

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #29 Gepost op: 20 January 2009, 14:05:20 »
Het verhaal van de 11.8 doet me een beetje denken aan de DB 103 serie. Een mooie serie loc's die door jarenlange overbelasting vervroegd (ook na zo'n 25 jaar al buiten dienst moest)