Dan zijn dat slechte loks. De serie NMBS 1100 is in 1985-1986 gebouwd. Ze zijn dus nu ca. 23 jaar oud. Dat is niets in vergelijking met de meeste e-loks. Een e-lok kan gemakkelijk 40 jaar halen. Bijvoorbeeld een NS 1100 is ca. 45 jaar geworden. De 1200 rijdt nog bij ACTS. De 1200 zijn op Zandvoort-Maastricht/Heerlen intensief gebruikt. Deze bejaarden zijn nu 56 jaar oud!!!
En die locs (11/1200 etc) hebben ook nog eens onderhoud en revisies gehad. Raad nu eens wat de 11.8 eigenlijk nodig heeft maar niet heeft gekregen omdat de locs vervangen zouden worden.
Ik vermoed dat SNCB al vroeg gestopt is met groot onderhoud, die einddatum van 2007 in gedachte hebbend.
Ik meen eens ooit ergens gelezen te hebben dat deze locs verder zouden gaan in de goederendienst tussen Nederland en Belgie.
Het is zo langzamerhand echt een hopeloze boel. Een HSL met niet goed functionerende beveiliging,
186'ers die mondjesmaat worden toegelaten
en nu de versleten 11.8 locs
Vanochtend leuke stam gezien:ICR Bs + ICR zuurstok rijtuigen + ICR Bs + 1191 loc
En de NMBS zou de Bs rijtuigen overnemen om deze in te zetten als stuurstand in M5 of M6 dubbeldekker stammen (met reeks 27 lok).