Het verhaal van de 11.8 doet me een beetje denken aan de DB 103 serie. Een mooie serie loc's die door jarenlange overbelasting vervroegd (ook na zo'n 25 jaar al buiten dienst moest)
Dat ligt meer aan de implementatie van Bombardier dan aan de HSL.
Die worden niet mondjesmaat toegelaten, die worden toegelaten op basis van hun uitrusting. En als ervoor wordt gekozen om loccen wel voor ETCS en niet voor België uit te rusten, dan zij dat zo. Ook hier: implementatie ETCS Bombardier.
Kortom: wat maakt je denken dat het "hopeloos" is?
Stig, je zit er helaas volledig naast.De 103's hebben het bijna 30 jaar volgehouden, met een veel hogere belasting dan de 11.8 (jarenlang met 200 km/u gereden met treinen van 10-15 rijtuigen of meer). Dus zo versleten kunnen de 11.8'en nog niet zijn. Het zit 'm meer in een aantal technische aspecten die toch teveel te lijden hebben.
De 103's zijn in de loop der jaren diverse keren grondig gereviseerd. Dit is bij de reeks 11 nog niet voor gekomen, alleen een aantal zo genoemde LT revisies wat eigenlijk meer in de buurt komt van oplappen. Te vergelijken met ICM/ICMm, meer dan oplappen is dat ook niet te noemen.
Het is niet helemaal te vergelijken, want de techniek van ICM is in wezen goed. Bij de 11.8 is daar wel wat op aan te merken. Tenminste, wat ik zo her en der meekrijg, zo dicht zit ik er nou ook weer niet op.
Het verbaast en verwondert mij hoeveel 'deskundigheid" hier tetoongespreid wordt van , neem ik aan, niet-spoormensen.....
Het 2e probleem... de (met name Nederlandse) machinisten die die dingen niet heel houden Het bewijs: De 12, 21 en 27 in België doen het WEL goed...
--------------------------------------------------------------------------------Citaat van: peter op Vandaag om 09:26:03Het verbaast en verwondert mij hoeveel 'deskundigheid" hier tetoongespreid wordt van , neem ik aan, niet-spoormensen..... Rij voor de lol eens mee in de cabine van Asd- Brussel en kijk en luister naar de loc.Je ziet en hoor de loc steunen in NL. P.S. Dit is niet bij alle mcn zo. !! Je heb krukkendraaiers en meesters.