Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Sven
Vandaag om 19:58:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door ruudns
Vandaag om 19:38:09
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Modelwensen 2026 door grossraumwagen
Vandaag om 19:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Yamorc 7001 dood door Hasenwald
Vandaag om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
  

Auteur Topic: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar  (gelezen 9256 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Gepost op: 14 January 2009, 17:28:37 »
De Telegraaf - wo 14 jan 2009, 16:45
     
Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar

UTRECHT -  De Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel heeft te kampen met veel vertragingen. In oktober zakte de punctualiteit richting Amsterdam zelfs onder de 52 procent. „De locomotieven vallen van hun graat”, zei NS-baas Bert Meerstadt daar woensdag over.

Dat heeft alles te maken met de vertraging met de ingebruikname van de hsl. De exploitanten, NS Hispeed en de Belgische NMBS, waren ervan uitgegaan dat de locomotieven die er nu rijden, al in 2007 met pensioen hadden gekund. De locomotieven zijn van de Belgen. De NS heeft inmiddels ook nieuwe extra locomotieven ingezet.

„We spreken iedereen erop aan”, zei Meerstadt. „De Belgen en de leverancier van de locomotieven.” Hij verwacht dat de ellende niet te lang meer duurt. Het is natuurlijk geen goede reclame voor de hsl dat de dienstregeling op een deel van die route nu zo onbetrouwbaar is. „Dat is heel vervelend. Gelukkig daalt de klanttevredenheid niet hard.”

De Beneluxtreinen blijven rijden tot de hsl rijdt. En dat wordt niet eerder dan 2010. Meerstadt verwacht dat de eerste treinen van AnsaldoBreda in het eerste kwartaal van dit jaar worden opgeleverd. Daarna volgen nog maanden van tests. In de loop van 2010 kunnen de treinen als het goed is in de dienstregeling gaan rijden.

De Thalys gaan waarschijnlijk nog dit jaar hard rijden. De NS gaat er nu vanuit dat de Thalys in december van dit jaar met 300 kilometer per uur over het spoor kan razen.

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #1 Gepost op: 14 January 2009, 17:32:09 »
Afgelopen zaterdag zag ik een stam rijden met twee 1100en (B).
Eén aan de voorkant, één aan de achterkant.
De voorste had 2 stroomafnemers omhoog, waarvan 1tje de draad niet raakte (cm of 20 ofzo er onder).
De achterste had alles neer.
Heb niet gelet op de nummers, ik reed op de A44.

Groet,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2009, 17:33:06 »
Zet direct die traxx locs in

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4609
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #3 Gepost op: 14 January 2009, 18:53:18 »
Zet direct die traxx locs in

snap ook niet wat het probleem is die voledig in te zetten.

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #4 Gepost op: 14 January 2009, 19:07:48 »
Ach, Bart en Daan, dat is pas een keer of 65.000 uitgelegd, zelfs op dit forum: de loccen die gebruikt worden voor testen op de HSL hebben een andere softwareversie aan boord. Er zijn twee verschillende versies in omloop: eentje die wél op de HSL is toegelaten en niet in België en ééntje die wel in België is toegelaten maar niet op de HSL. Aangezien er diverse loccen voor de HSL-ritten nodig zijn, zijn ze niet allemaal beschikbaar voor de Benelux-dienst. Een stuk of zes, zeven exemplaren van de twaalf in totaal zijn in België toegelaten.

Daarnaast is NMBS verantwoordelijk voor het leveren van de tractie. NS Hispeed is daarin dus eigenlijk niet eens een partij. De toestemming om NS Hispeed 186'ers in te zetten (Traxx is de benaming van het platform en dat bevat veel meer types locomotieven dan enkel de 186'ers van NS Hispeed) had al veel voeten in de aarde, puur vanwege het feit dat dat voor rekening van NMBS komt.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2009, 19:12:04 door Luc »

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9023
  • Hengelooo 1:160
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #5 Gepost op: 14 January 2009, 19:19:32 »
Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar...

Ach, ach, als dat de Telegrof niet is... ::)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #6 Gepost op: 14 January 2009, 19:49:47 »
Dan zijn dat slechte loks. De serie NMBS 1100 is in 1985-1986 gebouwd. Ze zijn dus nu ca. 23 jaar oud. Dat is niets in vergelijking met de meeste e-loks. Een e-lok kan gemakkelijk 40 jaar halen. Bijvoorbeeld een NS 1100 is ca. 45 jaar geworden. De 1200 rijdt nog bij ACTS. De 1200 zijn op Zandvoort-Maastricht/Heerlen intensief gebruikt. Deze bejaarden zijn nu 56 jaar oud!!!

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6453
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #7 Gepost op: 14 January 2009, 19:53:32 »
De 11.8 was vanaf het begin al een storingsgevoelige loc.

Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #8 Gepost op: 14 January 2009, 19:54:45 »
Lima heeft ze dan ook levensecht in model uitgebracht.  ;D

Gr.
Eric

Gr.
Eric

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6453
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #9 Gepost op: 14 January 2009, 19:55:57 »
Dat kun je wel zeggen. ;D ;D

Alleen mijn Lima staat nu op een onderstel van een Roco BR 111.
En dat rijdt perfect.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #10 Gepost op: 14 January 2009, 20:00:43 »
Dan moeten ze maar wat 25.5-ers achter de hand houden! ;)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6453
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #11 Gepost op: 14 January 2009, 20:02:29 »
Ja die dingen mankeert bijna niks volgens mij?

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #12 Gepost op: 14 January 2009, 20:03:18 »
Op zich zijn die 11.8 loks best goed gebouwd, zie de series 11, 21 en 27 waarvan de 11.8 afstamt. Die rijden gewoon hun rondjes. Ik vermoed dat SNCB al vroeg gestopt is met groot onderhoud, die einddatum van 2007 in gedachte hebbend. En dat wreekt zich dan vanzelf een keer.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6453
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #13 Gepost op: 14 January 2009, 20:04:53 »
Volgens mij hadden deze loc's vanaf het begin al last van de omvormer voor 3000 volt en 1500 volt.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar
« Reactie #14 Gepost op: 14 January 2009, 20:16:13 »
Er is, en was toch nauwelijks reserve voor deze serie.
Hoe zou jij het vinden 24 uur per dag te moeten werken :-X


En alweer onderweg :-[ ;D (Hoofddorp)
Vr. groeten,
Bob