Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:55:06
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: USB in plaats van RS232 bij DDW / MRDirect  (gelezen 4414 keer)

Jeroen van Tol

• Offline Offline
  • Think BIG - Think Digital
USB in plaats van RS232 bij DDW / MRDirect
« Gepost op: 14 January 2009, 17:02:33 »
De informatie is er vast, maar na een dagje zoeken ga ik toch maar een nieuw draadje starten...

DDW / MRDirect stuurt de DCC signalen via de seriele port van de pc (RS232) naar de booster. Echter ik wil een laptop gebruiken en deze heeft geen RS232 uitgang.

Nu zie ik hier en daar converters van USB -> RS232 maar daar heb ik wel wat vragen bij. Zoals het voltage. USB werkt met 5V en RS232 kent 5V 10V 12V en 15V. Welke uitgangsspanning werkt goed met een booster?

Tevens weet ik dat de RS232 poort direct aangeroepen kan worden terwijl er bij USB een driver tussen zit. Worden de DCC commando's dan nog netjes (in complete pakketjes) aan de booster aangeleverd of is een converter dus uberhaupt niet toe te passen?

Kortom, zijn er hier mensen die DDW / MRDirect gebruiken via een USB aansluiting? En zo ja, met welke converter?

Groet,
Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Jeroen van Tol

• Offline Offline
Re: USB in plaats van RS232 bij DDW / MRDirect
« Reactie #1 Gepost op: 14 January 2009, 18:44:37 »
Zul je altijd zien... Heb het gevonden...  ::)

Kun je een topic ook intrekken???
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2009, 19:53:30 »
Ik heb nog geen oplossing gezien, geen 'bewijs'

Je hebt een vraag gesteld en iets later zeg je dat het is opgelost.

Nou.... laat maar zien dan, kom op met de links ....

Groet,
Guus
OpenDCC fan

Rieks

• Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
« Reactie #3 Gepost op: 14 January 2009, 20:05:42 »
Als je een pcmcia slot in je laptop hebt, kun je ook daar een insteekkaart voor krijgen (kopen).
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 January 2009, 20:39:25 »
Op verzoek van Guus:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15791.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11842.0

Zo kwam ik nog wat draadjes tegen wanneer je zoekt op USB + converter
(zocht eerst op alleen USB en kreeg teveel info die ik niet zocht.)

Uit de verschillende draadjes komt de sitecom vaak als goede optie naar boven.

http://www.sitecom.com/product.php?productname=USB+to+serial+cable+%96+60cm&productcode=CN-104&productid=31&subgroupid=20

Groet,
Jeroen.

Theo Maassen

• Offline Offline
  • HEST - Estorf
« Reactie #5 Gepost op: 14 January 2009, 20:53:20 »
Jeroen,

Een andere optie is - als je een labtop gebruikt - om de CD/DVD Bay te vervangen door een Serial/Parallel Port Bay. Bij mijn Labtop (Lenovo) heb je er eentje voor plusminus $79,- Ongetwijfelt vind je er ook een voor jouw computer en misschien nog wel goedkoper - even Googlen.

Voordeel hiervan is dat deze als een echte poort gezien wordt en dus niet door eerst een USB driver heen moet.

Theo.
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.

Coen

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 January 2009, 20:57:07 »
Hoi Jeroen,

Ik vrees dat je hiermee toch geen antwoord op je eigen vraag hebt.

Zowel DDW als MrDirect gebruiken de COM-port om de DCC signalen te genereren (timing is zeer belangrijk). Voor zover ik weet kan dit niet met een USB-naar-Serial converter.
(zeker MrDirect niet want die draait op DOS en DOS snapt geen USB)

Mvg,
Coen

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 January 2009, 21:23:31 »
@Rieks en Theo
Zijn inderdaad twee mogelijkheden die ik ga bekijken als de converter niet blijkt te werken. Dank!

@Coen
Voor MRDirect is het wellicht niet van toepassing. Ging er gevoeglijk even van uit dat iemand wel voor elkaar had gekregen om een USB poort onder DOS aan de praat te krijgen (zoals bijvoorbeeld ook onder Linux).

Verder neem ik ook even aan dat wanneer anderen een bepaalde USB to RS232 converter met succes gebruiken om signalen van de pc bij een centrale te krijgen, dat waarschijnlijk ook zal werken richting een booster.
Nog lang niet alles is me duidelijk dus als ik het helemaal mis heb hoor ik het graag!

Dat de timing essentieel is om het DCC signaal netjes bij de booster te krijgen was inderdaad de reden dat ik bij USB mijn vraagtekens bij had.

Nu is een converter niet zo duur dus wellicht kan ik een poging wagen om te zien of het werkt. Kan ik meteen een loopback testje uitvoeren om eens vanuit .Net over USB te babbelen met bijvoorbeeld een modempje.  :)

Groet,
Jeroen.

Coen

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 14 January 2009, 22:21:58 »
Hoi Jeroen,

Er is een heel verschil tussen signalen bij een centrale krijgen en naar een booster. Ik zal het proberen uit te leggen hieronder:

Een centrale is een apparaat met intelligentie. Deze ontvangt data van de PC. Dit is een standaard serieel protocol en dus geen probleem. De controller in de centrale genereert intern de juiste signalen en timing.

Een booster is een "dom" ding. Het enige dat een booster doet is signalen versterken, hierin zit geen intelligentie. De PC moet dus voor de juiste timing van de signalen zorgen en daar zit gelijk het probleem.
Er is een speciale baudrate nodig voor deze juiste timing. De usb2serial chipsets hebben een beperkt aantal baudrates geimplementeerd. Er zijn wat uitzonderingen (bijvoorbeeld FDTI chipsets), maar eigenlijk weet je nooit precies wat er in zit als je zo'n converter in de winkel koopt.

Ik hoop dat ik het zo wat duidelijker gemaakt hebt. Zo niet vragen mag natuurlijk altijd.

p.s. DOS en Linux zijn wel heel erg verschillende Operating Systemen.

Mvg,
Coen

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 January 2009, 22:40:04 »
Coen,

Je verhaal berust technisch gezien niet helemaal op de waarheid, bijna goed...

Bij gebruik van een verbinding tussen 2 controllers / apparaten, zorgt elk apparaat voor zijn eigen timing van de te verzenden en te ontvangen signalen. En aangezien deze vastgelegd zijn in specificaties, dienen BEIDE apparaten hieraan te voldoen zodat ze met elkaar kunnen communiceren op een bepaalde baudrate. Daarbij komt nog een klein stukje verhaal meer bij kijken, maar dat is niet echt relevant.

Bij het gebruik van een COM-poort voor aansturing van een booster wordt eigenlijk een beetje afgeweken van de RS-232 standaarden om deze timing mogelijk te maken. Nu is eigenlijk dus de vraag: Kan een USB-converter dat?
Daar kan ik je van vertellen dat het misschien toch mogelijk is als je kijkt naar hoe nagenoeg elke UART functioneert. Echter denk ik toch dat het stuurprogramma of misschien ook de USB-host zijde van de converter-chip hierin de beperkende factor is bij de huis-tuin-en-keuken USB adapters.

Misschien een leuk iets om eens te meten/testen dit weekend met een paar USB gevallen.  ;)

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #10 Gepost op: 14 January 2009, 22:40:43 »
Citaat van: Jeroen van Tol
...Kan ik meteen een loopback testje uitvoeren om eens vanuit .Net over USB te babbelen ...

Hoi Jeroen,

mag je natuurlijk zelf uitproberen, maar alle Serial-USB adapters worden door .NET gewoon gezien als COM poort. Dus je kunt de "System.IO.Ports.SerialPort" class gebruiken om de poort te besturen. Werkt erg goed moet ik bekennen  :D ( ik stuur er b.v. een plotter mee aan...  :P )

Grtzz, suc6 en veel programmeer plezier,

Karst

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 14 January 2009, 23:28:08 »
@Karst

Klopt als een (US)Bus! De grap is om aan de converter een modem te hangen en deze een loopback commando te geven. Vervolgens start je de klok en stuur je wat data naar de com poort om te kijken wat er van terug komt, maar belangrijker, of dat een beetje een lekker lopende datastream is of dat er allemaal gaten (verschillende tijdsintervallen) in vallen. Moet je er wel van uit kunnen gaan dat het modem alle data met dezelfde snelheid door looped anders weet je nog niks... Ach, het is ook maar een gedachte... Het feit dat die class het boeltje overdraagt aan de driver vertelt eigenlijk al dat er van een doorlopende datastream geen sprake kan zijn.

@allen
De kans dat een converter goed gaat werken was al klein maar lijkt me nu nog kleiner te worden. Misschien handiger om 'gewoon' een externe module te maken die de bitstream van de com poort (ongeacht of het nou rs232 of usb is) in een buffer opslaat en vervolgens 1 op 1 'vertaald' naar een mooi schoon en goed getimed DCC signaal van een voltje of 12. Blijft alles mogelijk en kan ik zelfs DDW gewoon gebruiken.

*zucht* Wist ik maar gewoon alles, dan ging het allemaal wat vlotter  ;D ;D ;D

Ik ga er nog eens over piekeren luitjes.

Jeroen.

Coen

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 January 2009, 07:44:14 »
Coen,

Je verhaal berust technisch gezien niet helemaal op de waarheid, bijna goed...

@Dave,
Je hebt gelijk, ik heb bij mijn versimpeling inderdaad wat te kort door de bocht geschreven.
Sorry.

Hier zag ik wel een aardig uitleg over hoe e.e.a. werkt:
http://home.mnet-online.de/modelleisenbahn-digital/Dig-tutorial-start.html

Nu ik er nogmaals over nadenk heb ik in Prolok (http://tt.borrmanns.de/prolok.html) gezien dat deze wel een USB-Serial adapter ondersteund, en hier is ook nog eens de source beschikbaar. Dhr. Borrmann heeft hier echter wel wat kanttekeningen, zie versie-details.

Mvg,
Coen