Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
Vandaag om 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
Vandaag om 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
Vandaag om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:35:22
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:29:44
Rocky Rail 6400 door W. Dagevos
Vandaag om 20:23:54
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47

Auteur Topic: probleem S88XPressNetLI -- koploper  (gelezen 8043 keer)

rjr

• Offline Offline
probleem S88XPressNetLI -- koploper
« Gepost op: 14 January 2009, 09:00:48 »
Aangezien het mij niet bekend is of onderstaande probleem in koploper of de S88XPressNetLI, of in mijn configuratie zit meld ik dit probleem zowel hier als op koploper forum, dus verwijzen naar koploperforum om dat ik koploper gebruik is niet meer nodig.

Heb de bovengenoemde combinatie op mijn nieuwe te bouwen baan in gebruik. Heb nu 5 sporen van mijn schaduwstation werkend met terugmelding. Hierop rijden 4 loks rond. Tot dus ver 1 probleem gevonden met een wissel die niet altijd helemaal goed om gaat, en 1 punt waar ik regelmatig ontsporingen had.

Als gevolg van deze problemen gebruikte ik nog wel eens de noodstop, tot zo ver geen probleem.

Binnen koploper heb je dan de mogelijkheid om de noodstop op te heffen, of om alle treinen te laten stoppen, en daarna de noodstop op te heffen. Heb dus een aantal keren deze optie gedaan. Binnen koploper staan alle treinen stil en op noodstop. Ik kan dus ook niet een nieuwe noodstop voor deze loks uitvoeren.

Echter, en dit is dus mijn probleem, bij opheffen noodstop beginnen de treinen die reden weer opnieuwe te rijden met de laatst gereden snelheid.
Binnen koploper kan ik ze niet een hernieuwde stop opdracht geven, dus moet ik ze via de muis als nog stil zetten.

Dit lijkt mij niet correct. Ik zou ook niet weten wat ik hier aan configuratie fout doe, maar dat zou zo maar kunnen.
Ik vermoed dat het commando van koploper door de S88XPressNetLI niet goed doorgestuurd wordt, of dat de centrale tijdens de noodstop deze info niet verwerkt. Als dit laatste het geval is zou een extra commando direct na opheffen van de noodstop en oplossing/workaround kunnen zijn.

Groet,
Roelco

Ruud NS

• Offline Offline
    • Baan
Re: probleem S88XPressNetLI -- koploper
« Reactie #1 Gepost op: 14 January 2009, 09:15:08 »
Hallo Roelco,

Welke decoders gebruik je?

Nvg
Ruud

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2009, 09:19:57 »
Roelco,

weet niet, begrijp niet geheel wat het probleem nu is, maar ik denk dat het gewoon werkt zoals het moet werken. En dat er een probleem zit in je database, of in de gedachte waarin jij denkt dat het werkt.

Zowel Koploper als de s88XPressNetLI (Lenz Interface) werken op de juiste manier.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 14 January 2009, 09:26:18 »
Roelco het stellen van dezelfde op 2 plaatsen tegelijk is niet echt handig en wordt je meestal niet in dank afgenomen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

rjr

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 January 2009, 09:53:07 »
Wim,

Klopt, alleen als je hier een topic hebt waar het programma koploper in voorkomt wordt je heel snel verwezen naar het koploper forum.
Maar aangezien ik het heb in combinatie met de S88XPressNetLI, wat als actie via dit forum is uitgeleverd vondt ik het hier ook thuis horen.

Dus vandaar op 2 plaatsen, en om problemen te voorkomen heb ik dat ook gelijk aangegeven.

Oplossing zou kunnen liggen bij de instellingen van koploper:
"Locomotieven initialiseren na noodstop"
deze staat standaard blijkbaar niet aan, en omdat iets boven dit stukje in het document stond: Uitgebreide versie, was ik daar niet verder gegaan met lezen. Zal dit vandaag eens even testen.

Groet,
Roelco

Sander

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 January 2009, 16:28:03 »
Roelco,

Citaat
of om alle treinen te laten stoppen, en daarna de noodstop op te heffen. Heb dus een aantal keren deze optie gedaan.

Waarom zou je na een noodstop alle treinen willen stoppen?

Ik zorg dat eventuele ontspoorde wagens weer tot een trein gaan behoren en hef vervolgens de noodstop op. Koploper begint dan gewoon weer rustig met verder rijden...ik zie niet in waarom je alle treinen zou moeten of willen stoppen na een noodstop.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

rjr

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 January 2009, 12:25:05 »
Sander,

1 Omdat een trein doorrijd terwijl deze zou moeten stoppen, en andere was reeds begonnen met rijden met een bijna ongeluk bij het uitrijden van mijn schaduwstation tot gevolg.
2 Omdat een trein een verkeerd spoor heeft gekozen, en dus bijna op een andere trein rijd. Deze moet dus eerst achteruit om als nog een goed spoor te kiezen.

Weet wel, deze situaties zouden niet voor moeten komen, maar doen het wel in de opbouw en testfase ( en een wissel die een keer niet goed omgaat zal altijd wel een risico blijven )
Wil dus in deze situatie alle treinen stop zetten, via de muis eventueel achteruit zetten, en daarna weer rustig alles via koploper laten verder rijden.

Groet,
Roelco

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 15 January 2009, 13:02:46 »
Roelco, als ik dit zo is lees, dan is het misschien toch niet geheel onverstandig om je database eens te laten controleren.

Mvg
Wim.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 January 2009, 13:15:19 »
Wim,

Ik had gisteren een dump voor je willen maken, maar ben daar helaas niet aan toegekomen. Gisteren totaal niet kunnen testen, de treinen zelfs niet eens gezien:(.

Wel is het zo dat de 2 genoemde problemen niet met mijn database te maken hebben.
De trein die doorreed maar moest stoppen gaf de melding niet door omdat ik op dat moment andere punten aan het aansluiten was, en daardoor een draadje losgeschoten was.
De trein die een verkeerd spoor koos kwam door een wissel wat niet altijd helemaal omgaat, maar wel degelijk aangestuurd wordt om om te gaan. Deze moet nog vervangen worden.

Groet,
Roelco

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 15 January 2009, 13:29:01 »
Roelco, dat misschien een waardevolle tip, werk niet aan schakelingen als je zaken aan het aansluiten bent, doe doet alleen als de spanning er af is. Het zal niet de eerste keer gebeuren dat je even een stuk gereedschap laat vallen of even weglegd op een ongelukkige plaats.
Safety First.

Als het dus allemaal de oorzaak is van externe factoren, wat is het probleem dan nog, en wat is het nut van dit draadje?

Mvg
Wim.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 January 2009, 13:36:55 »
Wim,

Je tip klopt natuurlijk, was ook bezig met aansluitingen voor vervolg dingen, zonder spanning er op, maar heb daarbij onder de tafel een draad aangeraakt die wel gebruikt was. Wilde alleen de tijd dubbel gebruiken, en doorwerken, en test rijden.

De twee genoemde externe problemen waren redenen om de noodstop te activeren. Het opheffen van deze noodstop nadat ik aangegeven heb dat de treinen niet meer moeten rijden blijft problemen geven in de zin dat de treinen toch weer gaan rijden.

Hiervoor wil ik nog even wat testen, en een logging in koploper maken, daar ben ik nog niet aan toegekomen. De resultaten daarvan zal ik hier nog melden, dus in die zin staat het oorspronkelijke probleem nog open.

Groet,
Roelco

Sander

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 January 2009, 16:32:14 »
Roelco,

ik volg je redenatie en kan wel wat vinden in jou antwoord.
Blijft je probleem, hier hou ik me even over stil want daar weet ik echt geen oplossing voor. Dat is voor de technische heren.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 January 2009, 17:25:11 »
Citaat
2 Omdat een trein een verkeerd spoor heeft gekozen, en dus bijna op een andere trein rijd. Deze moet dus eerst achteruit om als nog een goed spoor te kiezen.

Als ik dit lees dan moet je het probleem niet zoeken in Koploper of waar dan ook.

Je moet er voor zorgen dat de trein in het juiste blok gezet wordt, (dat kan alleen handmatig) of de trein die in het verkeerde blok terecht gekomen is via het rijwindow van automatisch rijden afhalen, de opdracht geven om hem uit het blok te verwijden, vervolgs in het goede blok plaatsen.
(Onder handmatig versta ik, elke wagon en lok met het handje, tussen je vingers, oppakken en in het goed blok zetten)

Hierna pas opdracht geven om de noodstop op te heffen. De trein die dan in het andere blok geplaatst is gaat dan pas rijden als het kan, de rest gaat direct weer rijden.

Zo is het ook bedoeld.

Als je de noodstop opheft om via de muis oid. de trein naar een ander blok te laten rijden kom je in de problemen.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2009, 17:27:08 door Wim Romijn »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 January 2009, 21:19:17 »
Wim,

die optie 2 treed op omdat 1 wissel niet altijd helemaal omgaat.
Ik druk dan zelf op de noodknop.
Ik kan dan inderdaad met de hand alle wagens er afhalen en deze op jet juiste spoor zetten. Echter als de baan af is kan ik niet zo makkelijk meer bij mijn opberg station om dat te doen.

Een andere optie leek mij, geef bij noodstop op dat alle treinen moeten stoppen, zet de spanning op de baan, rij met de rocomuis de lok achteruit, zet het wissel goed, en laat de treinen weer rijden. Dit zou prima werken als de treinen ook zouden stoppen met rijden nadat ik kies voor: stop alle locomotieven.

wat is het nut van deze optie als mijn locs gewoon door blijven rijden??

Heb even een trace gemaakt in koploper:
- uit: zet systeem aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 1 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 2 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 3 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 4 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 5 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 6 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 7 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 8 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 9 / vooruit / licht aan
- Emergency off
- Emergency off
- uit: zet systeem aan

Ik zie hier dus niets langskomen van snelheid 0 voor de rijdende lok.
in koploper scherm staat bij elke lok die reed noodstop, en de snelheid = 0.
Mijn loks ( bij de trace dus alleen lok 5 ) gaat alleen wel rijden. lijkt mij toch niet helemaal correct.

voor de duidelijkheid optie Locomotieven initialiseren na noodstop staat dus nog uit.

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #14 Gepost op: 15 January 2009, 22:38:29 »
Roelco,

Volgens mij maak je een denkfout. Als je noodstop activeer gaat de spanning van de baan. Als je hem deactiveer gaan de loc(s) weer rijden die aan het rijden waren. Heel gewoon en normaal in Koploper.

Echter wat jij vergeet is de betreffende loc handmatig te stoppen via Noodstop rijwindow of via de stop optie in het overzicht locomotieven. Als je dat doet blijft die ene loc staan en de rest ook als ze niet reden. Na dit gedaan te hebben kan je handmatig terug rijden of whatever je wilt

Grz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>