Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Rob Ellerman
Vandaag om 18:30:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: Kleverdam  (gelezen 84120 keer)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Kleverdam
« Reactie #30 Gepost op: 11 January 2009, 21:07:39 »
Heel mooi baantje Maurice en wat ik dan weer zo leuk vind is de opmerking, of dat huisje niet te dicht bij staat.
Niet dus, want je hebt goed gekeken naar de 1:1 situatie.
Dan blijkt maar weer, des te beter we het voorbeeld bestuderen des te mooier wordt het baantje!

Ga zo door en snel een beetje, want we willen nóg meer sfeerplaatjes ;)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Kleverdam
« Reactie #31 Gepost op: 12 January 2009, 12:17:00 »
Dit wordt een sfeervol baantje met de juiste materialen.
Maar persoonlijk wacht ik nog meer op de foto's van het baantje van je vriendin.
Een smalspoor trambaantje doet mijn hartje toch wel sneller kloppen dan van die stinkende diesels  ;D
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Kleverdam
« Reactie #32 Gepost op: 12 January 2009, 13:20:02 »
Zij houd echt van de scenery. Al vond ze het wel leuk om er iets bewegends in te hebben.
Het is een ovaal over 2 modules waar ongeveer de helft van het H0e spoor zichtbaar is. Er komt een klein dorpje op de eerste module en de tweede zal gevuld worden met weilanden en een boerderij. De trein zal in een dijk verdweinen waar later ook een verbreding van +/-20cm aanvast komt in de vorm van twee smalle modules met een kanaal/rivier. Ze is nu druk met de huisjes en een molen voor op het dorp gedeelte.
Het leuke (vind ik) ze maakt het zich zelf niet makkelijk, ze wil geen achtergrond. De baan moet starks van alle kanten te bekijken zijn. Leuke uitdaging ;)

Misschien ook een leuk onderwerp voor een apart draadje.

Hier alvast wat foto's.






Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Kleverdam
« Reactie #33 Gepost op: 12 January 2009, 13:26:12 »
 :o :o
de complimenten aan jou vriendin,
dat huisje op de 2e foto is echt prachtig!
daniel

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Kleverdam
« Reactie #34 Gepost op: 12 January 2009, 14:43:49 »
Bijzonder leuk projectje! Is het een eindstation, of kun je aan de rechterkant nog uitbreiden?
Wat betreft dat baanwachtershuisje; daar moet je inderdaad nog wel even aandacht aan besteden. Niet alleen letten op de kleur, maar ook op de detaillering. Let eens op de dakrand van origineel en model; bij het model is die ca 2x zo dik uitgevoerd als het 1:1 voorbeld.
Hier een drietal foto's van zo'n baanwachtershuisje; 2 tussen Veenendaal en Rhene, de onderste bij Kesteren. Let er ook op dat de pannen gedeeltelijk over de dakrand heen steken. Scheelt ook enorm in het aanzicht.

Overigens; bij Cova had ik direct een associatie met autobanden coveren, maar volgens mij was dat een bedrijf in het hoge noorden en heeft met deze Cova niks van doen.

succes verder!

Ik zal er zeker eens naar kijken. Heel erg, er staan er zelfs 3 in het centrum van Amersfoort. (daarom ook gekozen) Deze zijn nog overblijfselen van (ik denk) de zelfde lijn, Amersfoort Kesteren.

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Kleverdam
« Reactie #35 Gepost op: 12 January 2009, 21:43:07 »

de vorderingen op de nieuwe foto's zien er veelbelovend uit. Zoals al geschreven bewijs je inderdaad dat je veel kunt doen op een kleine baantje  ;D

Ik ben trouwens erg benieuwd hoe het stofzuigersysteem eruit heeft gezien om de schepen te lossen.
Wat voor type wagonnen ga je trouwens gebruiken het aan-/afvoer via het spoor ?


Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kleverdam
« Reactie #36 Gepost op: 12 January 2009, 22:59:47 »
Ik ben trouwens erg benieuwd hoe het stofzuigersysteem eruit heeft gezien om de schepen te lossen.
Dat heet een elevator, er is er in elk geval nog één over, drijft in het maritiem museum. Die waren meer voor overslag van zeeschepen op rivierschepen, de meeste graanopslagplaatsen hadden een zeg maar intern stofzuigersysteem. Daar is ook weinig van over, maar ik herinner me de buizen en de golfplaten hutjes nog die aan de Noorderhaven in Groningen boven de kade hingen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12517
    • sleutelspoor
Re: Kleverdam
« Reactie #37 Gepost op: 13 January 2009, 11:19:20 »
Dat heet een elevator, er is er in elk geval nog één over, drijft in het maritiem museum.

In de Maas en Waalhaven  had men het men over "Veters" en inderdaad zij zijn er niet meet. Overslag gebeurt nu hoofdzakelijk in de Waalhaven en Botlek met drijvende kranen van Marcor.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Kleverdam
« Reactie #38 Gepost op: 13 January 2009, 13:17:39 »
Het gaat inderdaat een elevator worden. Er staat er ook één vlak bij mijn werk voor kartbaan defabrique op de Lage Weide in Utrecht. Ik ga hier binnenkort foto's van maken als voorbeeld.

wat beterft de wagons die ik ga gebruiken. dat worden gewoon gesloten wagens. De aanvoer komt per schip. na verwerking kan het dus per vrachtwagen of trein worden verstuurd.

Hier heb ik foto's van een elevator zoals deze in Rotterdam te zien is.




Op het volgende plaatje zie je de defabrique toe deze nog in gebruik was. Het schip ligt voor de elevator.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
« Laatst bewerkt op: 14 January 2009, 10:49:32 door Chris van Diesen. Reden: plaatjes lieten forum ontploffen. »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Kleverdam
« Reactie #40 Gepost op: 13 January 2009, 20:39:24 »

uit nieuwsgierigheid; heeft iemand een idee welk type wagon destijds werd gebruikt voor het bulkvervoer van graan ??  ::)  ;D




stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Kleverdam
« Reactie #41 Gepost op: 13 January 2009, 20:43:21 »
Dekzeil wagens of gesloten wagens. Kun je "destijds" specifieker aanduiden? ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Kleverdam
« Reactie #42 Gepost op: 13 January 2009, 22:08:26 »
Sorry,  ::)  ik bedoelde zo rond jaren '50 / '60 gezien de groene Sik op een aantal foto's in het draadje.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2009, 07:30:52 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Kleverdam
« Reactie #43 Gepost op: 13 January 2009, 22:18:08 »
« Laatst bewerkt op: 14 January 2009, 10:48:32 door Chris van Diesen »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Kleverdam
« Reactie #44 Gepost op: 14 January 2009, 08:41:37 »
Naar aanleiding van de onderste foto uit het berichtje van Maurice vond ik op de site van www.defabrique.nl.
Hierop staat een video van de route beschrijving (A27) en op ca 58 sec wordt onder een machine door gereden. Is dit misschien de elevator ?
« Laatst bewerkt op: 14 January 2009, 08:51:08 door MB6400 »