Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:15:18
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 07:59:14
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 01:25:17
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 01:22:37
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 00:32:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
  

Auteur Topic: Kleverdam  (gelezen 83962 keer)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Kleverdam
« Reactie #30 Gepost op: 11 January 2009, 21:07:39 »
Heel mooi baantje Maurice en wat ik dan weer zo leuk vind is de opmerking, of dat huisje niet te dicht bij staat.
Niet dus, want je hebt goed gekeken naar de 1:1 situatie.
Dan blijkt maar weer, des te beter we het voorbeeld bestuderen des te mooier wordt het baantje!

Ga zo door en snel een beetje, want we willen nóg meer sfeerplaatjes ;)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Kleverdam
« Reactie #31 Gepost op: 12 January 2009, 12:17:00 »
Dit wordt een sfeervol baantje met de juiste materialen.
Maar persoonlijk wacht ik nog meer op de foto's van het baantje van je vriendin.
Een smalspoor trambaantje doet mijn hartje toch wel sneller kloppen dan van die stinkende diesels  ;D
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Kleverdam
« Reactie #32 Gepost op: 12 January 2009, 13:20:02 »
Zij houd echt van de scenery. Al vond ze het wel leuk om er iets bewegends in te hebben.
Het is een ovaal over 2 modules waar ongeveer de helft van het H0e spoor zichtbaar is. Er komt een klein dorpje op de eerste module en de tweede zal gevuld worden met weilanden en een boerderij. De trein zal in een dijk verdweinen waar later ook een verbreding van +/-20cm aanvast komt in de vorm van twee smalle modules met een kanaal/rivier. Ze is nu druk met de huisjes en een molen voor op het dorp gedeelte.
Het leuke (vind ik) ze maakt het zich zelf niet makkelijk, ze wil geen achtergrond. De baan moet starks van alle kanten te bekijken zijn. Leuke uitdaging ;)

Misschien ook een leuk onderwerp voor een apart draadje.

Hier alvast wat foto's.






Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Kleverdam
« Reactie #33 Gepost op: 12 January 2009, 13:26:12 »
 :o :o
de complimenten aan jou vriendin,
dat huisje op de 2e foto is echt prachtig!
daniel

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Kleverdam
« Reactie #34 Gepost op: 12 January 2009, 14:43:49 »
Bijzonder leuk projectje! Is het een eindstation, of kun je aan de rechterkant nog uitbreiden?
Wat betreft dat baanwachtershuisje; daar moet je inderdaad nog wel even aandacht aan besteden. Niet alleen letten op de kleur, maar ook op de detaillering. Let eens op de dakrand van origineel en model; bij het model is die ca 2x zo dik uitgevoerd als het 1:1 voorbeld.
Hier een drietal foto's van zo'n baanwachtershuisje; 2 tussen Veenendaal en Rhene, de onderste bij Kesteren. Let er ook op dat de pannen gedeeltelijk over de dakrand heen steken. Scheelt ook enorm in het aanzicht.

Overigens; bij Cova had ik direct een associatie met autobanden coveren, maar volgens mij was dat een bedrijf in het hoge noorden en heeft met deze Cova niks van doen.

succes verder!

Ik zal er zeker eens naar kijken. Heel erg, er staan er zelfs 3 in het centrum van Amersfoort. (daarom ook gekozen) Deze zijn nog overblijfselen van (ik denk) de zelfde lijn, Amersfoort Kesteren.

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Kleverdam
« Reactie #35 Gepost op: 12 January 2009, 21:43:07 »

de vorderingen op de nieuwe foto's zien er veelbelovend uit. Zoals al geschreven bewijs je inderdaad dat je veel kunt doen op een kleine baantje  ;D

Ik ben trouwens erg benieuwd hoe het stofzuigersysteem eruit heeft gezien om de schepen te lossen.
Wat voor type wagonnen ga je trouwens gebruiken het aan-/afvoer via het spoor ?


Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kleverdam
« Reactie #36 Gepost op: 12 January 2009, 22:59:47 »
Ik ben trouwens erg benieuwd hoe het stofzuigersysteem eruit heeft gezien om de schepen te lossen.
Dat heet een elevator, er is er in elk geval nog één over, drijft in het maritiem museum. Die waren meer voor overslag van zeeschepen op rivierschepen, de meeste graanopslagplaatsen hadden een zeg maar intern stofzuigersysteem. Daar is ook weinig van over, maar ik herinner me de buizen en de golfplaten hutjes nog die aan de Noorderhaven in Groningen boven de kade hingen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12517
    • sleutelspoor
Re: Kleverdam
« Reactie #37 Gepost op: 13 January 2009, 11:19:20 »
Dat heet een elevator, er is er in elk geval nog één over, drijft in het maritiem museum.

In de Maas en Waalhaven  had men het men over "Veters" en inderdaad zij zijn er niet meet. Overslag gebeurt nu hoofdzakelijk in de Waalhaven en Botlek met drijvende kranen van Marcor.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Kleverdam
« Reactie #38 Gepost op: 13 January 2009, 13:17:39 »
Het gaat inderdaat een elevator worden. Er staat er ook één vlak bij mijn werk voor kartbaan defabrique op de Lage Weide in Utrecht. Ik ga hier binnenkort foto's van maken als voorbeeld.

wat beterft de wagons die ik ga gebruiken. dat worden gewoon gesloten wagens. De aanvoer komt per schip. na verwerking kan het dus per vrachtwagen of trein worden verstuurd.

Hier heb ik foto's van een elevator zoals deze in Rotterdam te zien is.




Op het volgende plaatje zie je de defabrique toe deze nog in gebruik was. Het schip ligt voor de elevator.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
« Laatst bewerkt op: 14 January 2009, 10:49:32 door Chris van Diesen. Reden: plaatjes lieten forum ontploffen. »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Kleverdam
« Reactie #40 Gepost op: 13 January 2009, 20:39:24 »

uit nieuwsgierigheid; heeft iemand een idee welk type wagon destijds werd gebruikt voor het bulkvervoer van graan ??  ::)  ;D




stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Kleverdam
« Reactie #41 Gepost op: 13 January 2009, 20:43:21 »
Dekzeil wagens of gesloten wagens. Kun je "destijds" specifieker aanduiden? ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Kleverdam
« Reactie #42 Gepost op: 13 January 2009, 22:08:26 »
Sorry,  ::)  ik bedoelde zo rond jaren '50 / '60 gezien de groene Sik op een aantal foto's in het draadje.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2009, 07:30:52 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Kleverdam
« Reactie #43 Gepost op: 13 January 2009, 22:18:08 »
« Laatst bewerkt op: 14 January 2009, 10:48:32 door Chris van Diesen »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Kleverdam
« Reactie #44 Gepost op: 14 January 2009, 08:41:37 »
Naar aanleiding van de onderste foto uit het berichtje van Maurice vond ik op de site van www.defabrique.nl.
Hierop staat een video van de route beschrijving (A27) en op ca 58 sec wordt onder een machine door gereden. Is dit misschien de elevator ?
« Laatst bewerkt op: 14 January 2009, 08:51:08 door MB6400 »