Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 22:14:36
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 21:40:47
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46

Auteur Topic: Kleverdam  (gelezen 81811 keer)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kleverdam
« Reactie #45 Gepost op: 14 January 2009, 08:48:02 »
Nou, Maurice, pak je scalpel en je doos styreen maar; de op het plaatje van Stig zichtbare wagen is een GRUW, later T-x, een (schone) Werkspoor-kolenbak met een rekje erover en een dekzeil. Die is niet in model te koop, dus dat wordt zelf bouwen.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Maurice K

• Offline Offline
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
« Reactie #46 Gepost op: 14 January 2009, 21:15:54 »
@Gert,

Ik ga geen bulk vervoer met de trein uitbeelden. Mijn Etje is dus nog even veilig.  ;) De bulk wordt per schip aangevoerd en zal dan verwerkt worden in bijv. zakken op een pallet (dus toch de doos met styreen en hout uit de kast) dit kan dan de wagons ingereden worden vanaf het laad platform.

@stig.
Dank voor de foto. alleen helaas is mijn baan maar 2,25m lang dus geen ruimte voor een 10m lange USA trein ;D. wel een erg mooie combi.

Maurice K

• Offline Offline
    • Kleverdam
« Reactie #47 Gepost op: 21 January 2009, 13:48:56 »
Het is dan eindelijk toch gebeurt. ;D  Ook ik ben overgestapt naar een digitaal systeem. Na jaren wikken en wegen heb ik een Roco beginset aangeschaft.  Het is toch wel een invenstering om al je verzamelde modelen om te bouwen naar digitaal, maar de het is het dubbel en dwars waard. (wat kan je een hoop instellen :D) Er zal nog wel even paralel gereden worden met een analoog systeem.

Op de baan zelf is weinig gebeurt. alleen wat zitten schuren en plakken aan de wachterswoning.

Wel heb ik een hoop zitten denken en tekenen. Ik wil toch iets van een schaduw station maken en de mogelijk hebben om met getrokken materiaal niet meer achteruit te moeten rijden. Achter de baan wil ik twee sporen maken met aan de station zijde van de baan een rolbrug. Ik zit nu te denken er twee rechte sporen haaks op de baan te plaatsen en de brug op oude onderstellen te plaatsen.

Ik weet niet of dit het meest handige idee is. Daarom wil ik jullie vragen of jullie ideen en/of ervaring hebben met een rolbrug systeem?

Alvast dank.

Maurice 

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #48 Gepost op: 21 January 2009, 14:05:56 »
Maurice,
Je zou geleiders voor laden kunnen gebruiken, maar omdat volgens de tekening blijkt dat je "rolbrug" schuin op de bodem staat, moet je wel iets bedenken dat de boel niet gaat wrikken, denk ik. Een andere optie is om in plaats van een rolbrug of iets dergelijk, losse cassettes te maken. Je zou dit met aluminium L-profielen kunnen doen, maar ook gewoon met rails. Stroom met klemmetjes, of via contactstripjes of iets dergelijks. Ik heb helaas geen plaatjes, ben het idee tegengekomen in een boek van Iain Rice: layout design , finescale in small spaces. Ik heb het indertijd via Godfather Models & Supply gekocht.

Groeten,

Gerard

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #49 Gepost op: 21 January 2009, 14:43:21 »
Ladegeleiders werken het beste in jouw geval.
Ik ga voor een project een draaitafel van 80 cm gebruiken IPV rol brug.
Een collega clublid van mij bouwt het op dit moment de ultieme opsteltuin, een die zowel kan draaien als schuiven.

Voor bouwtips kijk eens op de blog van Dhr Rocodil   ;D
http://rocodil.blogspot.com/2006/09/fiddle-yard.html

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Maurice K

• Offline Offline
    • Kleverdam
« Reactie #50 Gepost op: 21 January 2009, 14:51:36 »
Ziet er goed uit. De site ook overgens.

Schuiven en draaien. idd ultiem.
Zelf heb ik ook aan een schijf gedacht. Ik denk dat ik dan toch net niet lekker uit kom met de sporen.

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #51 Gepost op: 21 January 2009, 15:04:17 »
Het "probleem" bij een draaituin is dat de je de sporen aan de uiteinde in een waaiervorm moet leggen om zo in de juiste hoek op het aansluitspoor uit te komen.
Dit zorgt ervoor dat je maar een beperkt aantal sporen in je tuintje kan leggen.
De ultieme tuin oplossing van mijn collega is niets anders dan een draaitableau die geplaatst is in een schuifbak.
Op deze manier  hoeven de sporen  niet in een waaiervorm te liggen en kan hij meer sporen kwijt op de zelfde oppervlakte
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 21 January 2009, 19:16:01 »
Heel erg mooie baan Maurice :o Hoe groot is de baan nu eigenlijk?
Wel heel mooi gemaakt. Het ziet er heel goed uit. Typisch Hollands ook vind ik. Succes nog met de verdere bouw.
Mvgr Jan Wiebrand

Maurice K

• Offline Offline
    • Kleverdam
« Reactie #53 Gepost op: 22 January 2009, 08:50:37 »
op dit moment 225 x 50. Met de uitbereiding zal hij ongeveer 280 x 60 worden.

Ik ga nu eens kijken hoe ik de rolbrug ga maken. Ik kies denk ik voor de ladegeleiders. Wil even bekijken hoe ik de ruimte zo optimaal kan benutten om zo een maximale trein lengte te krijgen. Als ik het namelijk zou bouwen volges tekening is deze maar beperkt tot 55cm (ongeveer een 2400 met 2 kleine goederenwagons). Ik kan het spoor op de brug misschien in een bocht leggen om zo weer wat te winnen aan ruimte.

Weer wat te denken tijdens de werkzaamheden ;D

MB6400

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 22 January 2009, 08:58:55 »
leuk idee om die rolbaan aan de rechtkant te maken. Op die manier breid je je rangeermogelijkheden (omlopen van locs) mooi uit.

Het je aan de rechter zijde misschien meer ruimte ? Aangezien je aangeeft dat de ruimte op zo'n rolbaan beperkt is.
Als je meer ruimte tot je beschikking hebt maar bv niet permanent "bezet kunt houden" staan in diverse (vooral engelse) boeken allerlei oplossingen suggesties. Ook op  http://carendt.us/ staan allerlei ideeen.

Mocht je meer ruimte hebben zou je misschien een "opklap" systeem kunnen toepassen zoals bv bij eettafels die je door een zijkant omhoog te klappen kunt uitbreiden.  zie : http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/departments/dining/10703/ en dan doorklikken naar type "Norden".

Maurice K

• Offline Offline
    • Kleverdam
« Reactie #55 Gepost op: 22 January 2009, 13:08:26 »
Leuke site, Leuke ideen voor een kleine baan inderdaat.

Helaas heb ik niet meer ruimte. als ik deze uitbereiding ga doen loopt de baan precies van muur tot muur. Mocht ik in het nieuwe huis meer ruimte tot mijn beschikking hebben kan ik aan beide zijden natuurjik altijd de uitrijmogelijkheben langer maken.

Op deze manier kan ik al 10cm langere treinen laten omlopen.

MB6400

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 22 January 2009, 21:04:46 »
Als je de bocht om kunt zoals je hebt geschetst is de volgende site misschien iets voor je
http://www.frankenmodell.de/dh.html
De hele opbouw van de baan wordt hier beschreven, leuk om te lezen trouwens. In de volgende link http://www.frankenmodell.de/dh18.02.08.html  staat een een vergelijkbaar idee in aanbouw.

Succes,
Marc

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #57 Gepost op: 23 January 2009, 06:53:06 »
Marc, deze modelbouwer is een persoonlijke vriend van mij. Als je speciale vragen hebt stel ze maar en ik stuur ze door naar hem.

Laatstgenoemde baan staat trouwens op de 2e Duitse conventie in Rodgau in September 2009. Naast mij! ;D

Grtz, Ronald.

Maurice K

• Offline Offline
    • Kleverdam
« Reactie #58 Gepost op: 23 January 2009, 10:39:10 »
"O" wat blijft met mooi ;).

Als ik toch eens die stap genomen had
Als ik toch net wat meer ruimte had (al bewijst deze site dat het ook geen eens nodig is)

Erg mooie site inderdaat. Volgens mijn heb ik wel eens één van zijn banen gezien. Je kijkt altijd je ogen uit bij de 0 banen. zoveel (mooi uitgewerkte) details. Zeker ook mooie ideen voor mijn baan.

Helaas kan ik niet verder de bocht om dan op tekening, rij anders dwars door de spuitcabine ;D. Van mijn hoeven de treinen ook niet zo lang op deze baan. Ik ben tevreden met een 2400 met ongeveer drie wagons.
Heb nu ook wel een goed idee hoe ik het ga doen.

Op de site zag ik ook de weize hoe hij de straatsporen had gemaakt. Dit was veel beter dan de mij gebruikte methode. Ik heb de staat over een stuk normaal flexrail geplaatst. Dit loopt niet helemaal lekker en is lastig te reiningen. Ik denk dat ik dit toch maar eens moet openhalen en opnieuw doen :-|.

Grt

Maurice

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #59 Gepost op: 23 January 2009, 15:27:36 »
@Maurice:
Citaat
Volgens mijn heb ik wel eens één van zijn banen gezien.

Maar niet hier in Nederland. Hij komt nu voor het eerst hier naar toe op Ontraxs in Februari in het NSM.

Citaat
Op de site zag ik ook de wijze hoe hij de straatsporen had gemaakt.

Doet ie leuk, he? Zijn manier met stroken print en opgesoldeerde railstaaf werkt prima. Hij bouwt er zelfs wissels in spoor N mee!Kijk hier maar eens.