Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: Kleverdam  (gelezen 78526 keer)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Kleverdam
« Reactie #30 Gepost op: 11 januari 2009, 21:07:39 »
Heel mooi baantje Maurice en wat ik dan weer zo leuk vind is de opmerking, of dat huisje niet te dicht bij staat.
Niet dus, want je hebt goed gekeken naar de 1:1 situatie.
Dan blijkt maar weer, des te beter we het voorbeeld bestuderen des te mooier wordt het baantje!

Ga zo door en snel een beetje, want we willen nóg meer sfeerplaatjes ;)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Kleverdam
« Reactie #31 Gepost op: 12 januari 2009, 12:17:00 »
Dit wordt een sfeervol baantje met de juiste materialen.
Maar persoonlijk wacht ik nog meer op de foto's van het baantje van je vriendin.
Een smalspoor trambaantje doet mijn hartje toch wel sneller kloppen dan van die stinkende diesels  ;D
Mvg Marty,

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Kleverdam
« Reactie #32 Gepost op: 12 januari 2009, 13:20:02 »
Zij houd echt van de scenery. Al vond ze het wel leuk om er iets bewegends in te hebben.
Het is een ovaal over 2 modules waar ongeveer de helft van het H0e spoor zichtbaar is. Er komt een klein dorpje op de eerste module en de tweede zal gevuld worden met weilanden en een boerderij. De trein zal in een dijk verdweinen waar later ook een verbreding van +/-20cm aanvast komt in de vorm van twee smalle modules met een kanaal/rivier. Ze is nu druk met de huisjes en een molen voor op het dorp gedeelte.
Het leuke (vind ik) ze maakt het zich zelf niet makkelijk, ze wil geen achtergrond. De baan moet starks van alle kanten te bekijken zijn. Leuke uitdaging ;)

Misschien ook een leuk onderwerp voor een apart draadje.

Hier alvast wat foto's.






Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Kleverdam
« Reactie #33 Gepost op: 12 januari 2009, 13:26:12 »
 :o :o
de complimenten aan jou vriendin,
dat huisje op de 2e foto is echt prachtig!
daniel

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Kleverdam
« Reactie #34 Gepost op: 12 januari 2009, 14:43:49 »
Bijzonder leuk projectje! Is het een eindstation, of kun je aan de rechterkant nog uitbreiden?
Wat betreft dat baanwachtershuisje; daar moet je inderdaad nog wel even aandacht aan besteden. Niet alleen letten op de kleur, maar ook op de detaillering. Let eens op de dakrand van origineel en model; bij het model is die ca 2x zo dik uitgevoerd als het 1:1 voorbeld.
Hier een drietal foto's van zo'n baanwachtershuisje; 2 tussen Veenendaal en Rhene, de onderste bij Kesteren. Let er ook op dat de pannen gedeeltelijk over de dakrand heen steken. Scheelt ook enorm in het aanzicht.

Overigens; bij Cova had ik direct een associatie met autobanden coveren, maar volgens mij was dat een bedrijf in het hoge noorden en heeft met deze Cova niks van doen.

succes verder!

Ik zal er zeker eens naar kijken. Heel erg, er staan er zelfs 3 in het centrum van Amersfoort. (daarom ook gekozen) Deze zijn nog overblijfselen van (ik denk) de zelfde lijn, Amersfoort Kesteren.

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Kleverdam
« Reactie #35 Gepost op: 12 januari 2009, 21:43:07 »

de vorderingen op de nieuwe foto's zien er veelbelovend uit. Zoals al geschreven bewijs je inderdaad dat je veel kunt doen op een kleine baantje  ;D

Ik ben trouwens erg benieuwd hoe het stofzuigersysteem eruit heeft gezien om de schepen te lossen.
Wat voor type wagonnen ga je trouwens gebruiken het aan-/afvoer via het spoor ?


Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kleverdam
« Reactie #36 Gepost op: 12 januari 2009, 22:59:47 »
Ik ben trouwens erg benieuwd hoe het stofzuigersysteem eruit heeft gezien om de schepen te lossen.
Dat heet een elevator, er is er in elk geval nog één over, drijft in het maritiem museum. Die waren meer voor overslag van zeeschepen op rivierschepen, de meeste graanopslagplaatsen hadden een zeg maar intern stofzuigersysteem. Daar is ook weinig van over, maar ik herinner me de buizen en de golfplaten hutjes nog die aan de Noorderhaven in Groningen boven de kade hingen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Kleverdam
« Reactie #37 Gepost op: 13 januari 2009, 11:19:20 »
Dat heet een elevator, er is er in elk geval nog één over, drijft in het maritiem museum.

In de Maas en Waalhaven  had men het men over "Veters" en inderdaad zij zijn er niet meet. Overslag gebeurt nu hoofdzakelijk in de Waalhaven en Botlek met drijvende kranen van Marcor.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Kleverdam
« Reactie #38 Gepost op: 13 januari 2009, 13:17:39 »
Het gaat inderdaat een elevator worden. Er staat er ook één vlak bij mijn werk voor kartbaan defabrique op de Lage Weide in Utrecht. Ik ga hier binnenkort foto's van maken als voorbeeld.

wat beterft de wagons die ik ga gebruiken. dat worden gewoon gesloten wagens. De aanvoer komt per schip. na verwerking kan het dus per vrachtwagen of trein worden verstuurd.

Hier heb ik foto's van een elevator zoals deze in Rotterdam te zien is.




Op het volgende plaatje zie je de defabrique toe deze nog in gebruik was. Het schip ligt voor de elevator.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2009, 10:49:32 door Chris van Diesen. Reden: plaatjes lieten forum ontploffen. »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Kleverdam
« Reactie #40 Gepost op: 13 januari 2009, 20:39:24 »

uit nieuwsgierigheid; heeft iemand een idee welk type wagon destijds werd gebruikt voor het bulkvervoer van graan ??  ::)  ;D




stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Kleverdam
« Reactie #41 Gepost op: 13 januari 2009, 20:43:21 »
Dekzeil wagens of gesloten wagens. Kun je "destijds" specifieker aanduiden? ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Kleverdam
« Reactie #42 Gepost op: 13 januari 2009, 22:08:26 »
Sorry,  ::)  ik bedoelde zo rond jaren '50 / '60 gezien de groene Sik op een aantal foto's in het draadje.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2009, 07:30:52 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Kleverdam
« Reactie #43 Gepost op: 13 januari 2009, 22:18:08 »
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2009, 10:48:32 door Chris van Diesen »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Kleverdam
« Reactie #44 Gepost op: 14 januari 2009, 08:41:37 »
Naar aanleiding van de onderste foto uit het berichtje van Maurice vond ik op de site van www.defabrique.nl.
Hierop staat een video van de route beschrijving (A27) en op ca 58 sec wordt onder een machine door gereden. Is dit misschien de elevator ?
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2009, 08:51:08 door MB6400 »