Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde  (gelezen 21133 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Gepost op: 09 januari 2009, 01:00:10 »
Diorama ND Mentzelsfelde Anschluß is bijna klaar, de dingen die ik daar aan wil doen komen echt nog wel op korte termijn, maar ik ben in m'n hoofd al weer verder.

Een diorama dat ik al een keer heb uitgesteld maar me steeds weer bezig houd moet er nu toch aan geloven en gaat gebouwd worden. Ik ga een kleine busstalling bouwen van het Lipperland Nahverkehr, één van m'n fictieve OV bedrijven. Dit zal de stalling zijn van Diestedde een dorpje ten noord/westen van Neu Dalhausen. Het is een stalling omdat onderhoud aan het wagenpark elders plaats vind.

Het precieze formaat van het diorama is nog niet helemaal bekend, ik wil nog kijken of ik een grotere plaat hout kan vinden dan wat ik nu gereserveerd heb. Voor de betreffende stalling staan 3 korte bussen gepland, 2 voor de dagelijkse dienst en eentje op reserve. Mocht de ruimte het toelaten dan overweeg ik nog het terrein uit te breiden zodat er ook buiten dienst gestelde bussen gestald kunnen worden.

Ik heb de afgelopen 2 weken een aantal schetsen gemaakt voor de gebouwen uitgaande van de kleine opzet:


Als er maar 3 bussen gestald hoeven te worden ga ik een keuze maken uit een enkelsporige loods met daarnaast 2 plekken onder een afdak met of zonder zijwand of anders om.

Ik ben bij het schetsen van verschillende bouwwijzes uitgegaan om te kijken wat ik wil en wat me het meeste aanspreekt. Ik ben hier inmiddels al een beetje uit maar nog niet helemaal. het afdak zal bestaan uit golfplaat met of zonder een houten zijwand op een stalen constructie. Één van de gebouwen( de loods of het kantoorgebouw of deels beide) zal bestaan uit stalen profielen met beton platen er tussen. Daarnaast wil ik ergens één of meerdere bakstenen wanden toepassen.

Er komt naast de loods ook een kantoor ruimte voor de dienst indeler die een combi functie heeft al daar en ook als chauffeur werkzaam is. Tanken van bussen zal op het terrein zelf gebeuren, het wassen van bussen bij de huidige kleine opzet elders, bij de evt. grotere opzet mogelijk wel op eigen terrein.

Voor de stalen profielen gebruik ik in model kunststof, messing was duur en is het ook niet echt. Het liefste had ik kleine R.A.S.( Roest Altijd Staal 8)) profielen gehad maar of die er zijn weet ik niet, de wentinkjes hadden dat in ieder geval niet vanavond.

Nog genoeg onzekerheden dus, maar dit stukje ideeën en planning wilde ik al wel vast met jullie delen. De tekeningen geven al aardig weer welk beeld ik voor ogen heb, de oplettende kijker kan ook al zien welke 2 type bussen aanwezig zullen gaan zijn.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re: Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2009, 21:12:36 »
Hallo Michiel,

De bouw van je diorama ga ik zeker volgen.
Keer op keer ben ik onder de indruk van je bouwsels dus ik ben nu al benieuwd naar je volgende update.
Is het niks voor je om aan de diorama wedstrijd mee te doen?

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2009, 13:03:05 »
Even een hele korte post want ik moet de deur uit, de ontwerp tekening is klaar, uitleg staat erbij:

Het word de XL versie, 29x29cm ipv 26x18cm, meer info enzo vanavond laat of morgen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2009, 16:40:49 »
Zo nu weer even een korte post tussen door, ben een beetje druk deze dagen.

Het frame voor het diorama zit in elkaar en ik heb van alles afgetekend en er even foto's van gemaakt:




Op het buiten terrein van de stalling komen minimaal 5 oude LN bussen in div. staten van ontbinding te staan, dat leek me wel aardig. Ik zal van de week nog wel wat leuke voorbeeld foto's laten zien maar daar heb ik nu geen tijd voor.

Hier moeten jullie het weer even mee doen, vanavond zit ik bij Tjeerd en starten we met de h0e waldbahn, daarover zal één van ons nog wel een topic starten ;)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2009, 17:13:00 »
Gaat weer helemaal goed komen Michiel. :)
Jij loopt over van ideeën.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2009, 21:07:23 »
Vanavond ben ik begonnen met het bouwen van de garage zelf. Een mix van profieltjes en losse stukjes karton en raamkozijnen en een deurpost. Stabiel is het tijdens het bouwen niet echt, maar een paar elastiekjes en vlug proberen door te bouwen en hier en daar iets zwaars als steun gebruiken en kom je een heel eind.

Het begin;


En iets later;




Als alle lijm verbindingen droog zijn ga ik de laatste stukjes karton op maat maken voor de voor en achter wand en daar komt dan nog een hoekprofiel overheen. Dan komen er ook nog profielen over de open ruimte zodat er een basis voor het dak ontstaat. Daarvoor moet dan nog wel zoveel mogelijk geschilderd worden, transparant plastic achter de raamkozijnen en de vloer van de boven verdieping er in. Dan moeten er ook nog deuren in en even kijken hoe ik de basis voor de overkapte stalling aan dit gebouw maak.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2009, 21:40:39 »
De afgelopen 2 dagen ben ik rustig verder gaan prutsen aan dit gebouwtje. de voor en achter wand het ik afgebouwd en de daklijst er op gezet, tussen wand er in gemaakt, begonnen met schilderen. Ik ben ook nog met een aanbouw bezig want aan de voorkant moet ook een ingang zitten. Nu ben ik ook begonnen met een vloer voor de boven verdieping te maken.

Tijd voor foto's:









De kleur van het gebouw is nog wat donker, ik ga dat nog lichter maken, ik door het te wassen met sterk verdunde lichte verf.

Ik begin aardig door de voorraad profieltjes heen te raken, als het klaar is zit er in dit gebouwtje bijna 3m aan H, L en T profieltjes. Meer had ik niet gekocht dus voor de overkapte stalling blijft niks over, deze ga ik dan ook bijna helemaal van hout maken met wat golfplaat als dak bedekking.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2009, 21:43:08 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2009, 23:32:51 »
Gister en vandaag ben ik weer aardig bezig geweest met het gebouw, mens moet wat om zich niet te vervelen. UHm wat heb ik allemaal gedaan?, uh het beton pleten werk bijgekleurd en wat verouderd, raamkozijnen geschilderd en van glas voorzien, alle profielen geschilderd( verouderen moet nog). Verder de vloer voor de boven verdieping geschilderd en geplaatst en toen het dak gemaakt en geschilderd. Oohja deuren had ik er ook nog in gezet en die heb ik maar oranje geschilderd, er moet tenslotte toch iets in de bedrijf kleuren zijn he ;).








Het dakje van de kleine aanbouw schilder ik nog en verder moet ik het staal werk en de daken nog verouderen. Ook bedenk ik net dat er nog ergens een schoorsteentje moet komen voor de verwarming in het gebouw. Verder moet ik nog 2 loods deuren maken, ik denk dat dat houten deuren worden met of zonder raam dat weet ik nog niet.

Als dat allemaal klaar is ga ik verder met de overkapte stalling die er gelijk tegen aan komt.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2009, 11:25:02 »
Ik vind het een heel aardig gebouw, echter wil ik na al die tijd toch een eerste opmerking plaatsen: het dak, de spanten zweven er wat boven en geven schaduwrandjes, kieren, die ik niet zo mooi vind. Die zou je er van mij wat dichter op de dakplaten mogen maken. Of zaten ze op de foto nog niet vastgeplakt?

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2009, 11:53:22 »
Hoi Huub, ik heb het dak wel helemaal vast geplakt zitten. Het maken van het dak op deze manier is iets waarvan ik niet precies wat ik er nu mee aan moest dus ik heb eigenlijk maar wat gedaan. Het zijn strookjes schuurpapier die ik in de profielen geschoven heb en daarna min of meer vast gelijmd en geschilderd heb.

Wat zou ik er aan kunnen verbeteren en vooral hoe? Is een 2e laag schuurpapier er over een idee of heeft iemand betere ideeën, want die grote kieren vind ik zelf ook wat minder geslaagd.

Dat wat door laten zakken van de dakbedekking, is misschien ook niet helemaal handig?

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2009, 12:03:18 »
Misschien is een laag schuurpapier erbij toch wel een optie. In het echt zou het zoals nu, gaan klapperen en lekken...

Maar wellicht zal het er na een verf- en verouderingsbeurt beter uitzien.

Het doorzakkende dak heeft wel wat (anton Pieck-achtig), maar ik zou dat niet overdrijven. Het oogt er degelijk gebouwd uit, geen verloren boerenschuurtje of zo, dus in het echt zou zoiets niet gauw doorzakken.


neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2009, 12:05:55 »
Huub, bedankt voor je snelle reactie, ik haal het spul dalijk wel even los en ik probeer dat dak deze middag opnieuw en strakker te maken.

Ps; dat door zakken is meet iets voor de overkapte stalling met z'n golfplaten dak ;), maar ook daar met mate.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2009, 12:11:43 »
Is een puik gebouwtje aan het worden :D

wat het dak betreft zou ik ook zeggen laagje schuurpapier erbij
en spieken op bahnbilder .de helpt mij  ook vaak als
ik details opzoek over spoorse zaken.

Je zou ook heel fijn golfplaat kunnen kiezen als dakbedekking
ik heb wel eens iets gelezen over een rolwalsje van brede
tandwielen en dikke  zilverfolie bakjes om zelf golfplaten te maken.

Mvg.

Tis
********

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2009, 13:30:43 »
Leuk gebouwtje, Michiel

Bij een staalconstructie horen alleen wel schoren.
Deze kunnen aan de binnen- of buitenkant zitten (min. één kruis per zijde) en vangen o.a. de windbelasting op.
Anders zou het gebouw bij een storm in elkaar zakken...
Als je ze buiten wilt plaatsen kun je eenvoudig twee strookjes, in de vorm van een X op twee staanders (over de betonnen platen) plakken.

Er zijn vast wel plaatjes van te vinden.

Groeten, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2009, 14:05:07 »
Er wordt weer in een moordend tempo gewerkt. Ziet er ook bijzonder fraai uit! Leuk wat je laat zien.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.