Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Einde Koemo ballast ??? door Dave.......
Vandaag om 14:39:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde  (gelezen 21151 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #45 Gepost op: 07 juni 2009, 00:07:28 »
Sinds dat dat huis klaar is ben ik met het portiersgebouwtje verder gegaan die is van buiten al dagen bijna klaar. Maar er moet ook nog wat in natuurlijk, dus de afgelopen dagen tussen door maar een inrichting geprutst. Een bureau met stoel, pc incl. microfoon voor de toegangspoort, een aanrecht met wasbak, kraan en koffie machine:

Hier in aanbouw.



En hier helemaal klaar.

De stoel is gemaakt uit nietjes en karton, het bureau uit nietjes en een stukje schuurpapier. De pc uit stukjes karton 2 spijkertjes en een glad geschuurd koffer. Het aanrecht met kastjes, wasbak, kraan en koffie machine is een h0 koffers dat glad geschuurd is waar ik een kuiltje in gemaakt heb met 2 schroevendraaiers en een spijkertje als kraan en een stukje luciferhoutje als koffie machine.

Daarnaast ben ik nog een hek aan het maken geweest wat nog verouderd moet worden:


En ik ben met het opslaghok verder gegaan:


Morgen zal ik nog wel foto's maken en posten van het portiersgebouw van buiten en van de deuren die in het opberghok opgeslagen moeten worden.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #46 Gepost op: 07 juni 2009, 11:14:35 »
Ik heb gister avond nog even het interieur in het gebouwtje gelijmd met dunne houtlijm. Dit kan prima omdat de vloer zich toch al in het gebouwtje klemt daardoor hoeft de lijm verbinding alleen maar de boel op de plek te houden.


Er moeten nu nog wat opschriften op het gebouwtje komen en trouwens ook op het andere gebouw en dit klein ding moet verouderd worden.


Dit zijn de deuren, op normaal papier geprint en met een dunne laag verdunde houtlijm op een ander stukje papier gelijmd. Dit was niet helemaal voldoende want ik het heb het al 2x bij moeten werken maar ik kan het ook niet nat laten worden want dan loopt de inkt uit. het is afwachten op het werkt als ik ze uitgeknipt heb maar als het niet werkt print ik ze toch maar op etiketvel uit.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2913
Re:Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #47 Gepost op: 07 juni 2009, 11:16:44 »
Ziet er weer goed uit Michiel (y)

grt,

Tis
********

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #48 Gepost op: 08 juni 2009, 10:42:09 »
Bedankt Tis, gister weer een beetje verder geprutst aan het spul, 3 bussen vervuild, het portiersgebouw vervuild en zowel de bussen als het gebouwtje op hun plek gelijmd. Op het gebouwtje zitten nog steeds geen logo's, dat komt nog wel.



Als je alle bussen op het stallingsterrein wil hebben moet je er wel een goede reden voor hebben. Normaal gesproken zit het grootste deel overdag op de lijndienst en is dus niet aanwezig. Bij grote stallingen zie je veel verschillen tussen zondagen, zaterdagen, doordeweeks overdag, spitsuren en s'avonds. Bij zo'n stalling als dit niet, de wagens staan er alle 3 of er zijn er 2 weg. Wat ik nu bedacht heb is dat het zondag ochtend is rond 11.00u en dat de bussen net vertrekken om de dienst in te gaan.

En dan blijft één wagen die dan reserve is binnen staan.



Dan iets heel anders, gister heb ik van zand de basis voor de tuin rond het groene huis gemaakt. Daar moet een vijver in komen, ik hoop dat ik gedult genoeg heb dat water maken eens lukt, ik wil dat met iets van lak gaan doen.

Tja en dan ben ik nog steeds bussen aan het schilderen die buitendienstgestelt op het stallingsterrein komen te staan.


De andere 2 zijn helemaal paars en blijven dat ook, ik moet alleen nog een verhaal verzinnen waarom die 2 wagens paars zijn.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #49 Gepost op: 09 juni 2009, 20:51:45 »
LN het verhaal gaat verder:
In de jaren 80 en 90 werden de bussen die uitsluitend op stadlijnen werden ingezet paars geschilderd. De streekwagens waren eerst nog oranje, later rond 1990 werden er nieuwe paars/oranje huisstijlen uitgeprobeerd op 3 Mercedes O405 bussen. Hieruit werd de huidige huisstijl gekozen waarna alle streekwagens die nog lang in dienst bleven werden omgeschilderd in de nieuwe huisstijl. Aparte bussen voor stadslijnen werd langzaam opgegeven waarna div. bussen in de jaren 90 ook de paars/oranje huisstijl kregen. Andere die in die tijd uit de lijndienst verdwenen kregen die huisstijl niet meer.

Dit betekende echter niet het einde van de compleet paarse huisstijl. De ex. stads O305jes werden en worden nu( anno 2001) vanuit div. standplaatsen ingezet als schoolbussen, ook herkenbaar aan het oranje bordje met 2 poppetjes zoals dat in Duitsland gebruikelijk is.

Bij de ex. stadswagens verschilt niet alleen de kleur aan de buitenkant maar ook het interieur is anders. Worden in de streekwagens donker paars en pastel kleuren gebruikt zijn de stadswagen donker me licht grijs van binnen.

Bij de stalling in Diestedde staan naast de 2 hele oude Mercedessen die na uit de lijndienst te zijn verdwenen nog jaren als schoolbus hebben gereden ook nog een streek O405 die is opgelegd en de 2 stads O405jes die nu in Diestedde als schoolbus worden ingezet.


Na dit stukje vandaag en deels net bedachte geschiedenis nu weer terug naar de modelbouw realiteit. Vandaag ben ik bezig geweest met het deels aankleden van de tuin tussen het groene huis en het portiersgebouw. Het water in de vijver is een stukje transparant kunststof.


Verder ben ik de beide hekwerken gaan verouderen met roestkleurige muurverf.



Dan heb ik van karton nog 2 houten wanden gemaakt in het rommelhok en al het houtwerk verouderd met een grijs/bruin/zilver verf mengsel. Of dit alles is of dat er nog een laagje "iets" overheen moet in een andere vage/ranzige kleur moet ik nog even bekijken.


Ja en dan ben ik nog met de bussen bezig, ik heb bij de paarse wagens het interieur geschilderd en de binnenwanden. Bij de paars/oranje wagen moeten de binnenwanden nog één of 2 laagjes verf hebben.

Dan moet er bij alle 3 een wand achter de chauffeurs stoel komen net als bij echte bussen. Daarnaast moet ik bij de paarse wagens de wieldoppen nog schilderen en bij alle 3 de bussen de lampen, koersrol, nummerbord en overige dingetjes.

Word vervolgt groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #50 Gepost op: 13 juni 2009, 23:20:32 »
Zo vandaag tussen de treinen, afwas, boodschappen en wat leesvoer door nog tijd gevonden om wat aan de Mercedes O402 te sleutelen. Van dit busje wist ik toen ik hem maakte de maten niet precies en goede foto's had ik toen ook nog niet en toen heb ik hem te lang gemaakt. Dit type bus is 8m maar ik had hem op 9m geschat en de wielbasis had ik ook veel te lang gemaakt. Dit ben ik nu aan het aanpassen.

Ik heb een stuk van de achterkant afgezaagd en dat weer glad geschuurd, met lijn ingesmeerd en daarna weer geschuurd en ook de achter as op een andere plek gelijmd. Nu ben ik de bus beetje bij beetje aan het bijschilderen.

De hele achter kant en de achter wielen moeten nog.

Daarnaast heb ik net nog een 45min met groen zooi zitten prutsen en de tuin rond het groene huis verder aangekleed:




Gister ofzo had ik al wat stukjes hout op de zijwanden van het opberghok gelijmd als basis voor het golfplaten dak.


Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2009, 23:32:40 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #51 Gepost op: 22 juni 2009, 00:00:07 »
Vandaag tussen al het race geweld op tv door een paar bussen afgemaakt:





Lekker overleden is ook nie verkeerd, deze komt niet meer van de plek ;D



Goed afgeragd is het halve werk, ach er hoeven toch alleen maar scholieren mee vervoerd te worden 8)

Daarna het spul op het diorama gelijmd en de afgelopen 1,5uur het diorama van het nodige groen voorzien:





Het lijkt nu al echt wat, maar er is nog zat te doen. Het berghok moet nog gevult worden met van alles en nog wat. Er moeten nog wat voetgangers en misschien een auto op komen en in de achter tuin van het groene huis wil ik nog iets van tuin meubels hebben alleen waar ik vandaag ga halen( zonder geld uit te geven) weet ik nog niet.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #52 Gepost op: 22 juni 2009, 00:02:34 »
Ziet er strak uit Michiel! Wordt echt al een strak diorama zo (y)

Gr. Remco.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #53 Gepost op: 22 juni 2009, 08:11:18 »



Groetjes Michiel

Bij deze foto kwam er direct een tekst in mijn hoofd:
  Te koop: 3 autobussen.
  5.000.000 km op de teller.
  Kleur geel.
  Zien er nog prima uit, maar er moet een beetje aan gewerkt worden.
  t.e.a.b.

;)

Dit diorama ziet er al mooi uit, Michiel. (y)

Groet,
Basilicum

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #54 Gepost op: 22 juni 2009, 23:13:04 »
Tja hoe maak je tuinmeubels in schaal 1:160, dat was mijn vraag vanavond. Peter v/d Leek maar eens aangesproken, die wist het niet maar kwam met de vraag of ik al op www.meine-n-welt.de gekeken had. Uhm nee nog niet dus, had ik eigenlijk wel moeten doen natuurlijk, dus meteen maar gaan kijken. En ja hoor daar was wel wat te vinden, na daar rond gekeken te hebben ben ik weer met stukjes karton, ijzerdraad en secondelijm gaan stoeien en nu liggen er 3 stoelen, een bank en een tafel te drogen.

Recht zijn ze nog niet maar als de secondelijm morgen goed uitgehard is ga ik de pootjes recht knippen. Als dat is gelukt ben ik het meest kritieke punt voorbij en dan weet ik of het wat gaat worden. met een beetje mazzel heb ik dan leuke meubels voor op het terras.

Verder zijn op de foto 2 delen van de slagboom te zien, de slagboom zelf en een u vormig stuk ijzerdraad wat de poten en draai stuk moeten worden. Verder liggen er wat oliedrums en wat andere zooi voor het opberghok.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #55 Gepost op: 24 juni 2009, 17:06:34 »
Die tuinmeubels maken werd niks ze waren te grof, fijner materiaal gebruiken ging met m'n handen niet, dus maar 2 doosjes( 2 verschillende setjes van Faller) gekocht. Deze staan inmiddels op het diorama incl. poppetjes enzo.

Eigenlijk is bijna alles klaar, maar veel foto's laat ik nu even nog niet zien, wel een foto van de lantaarnpalen en auto's in aanbouw:

De auto's zijn zoals te zien is van balsahout en hebben nu op de ruwe plekken een laagje secondelijm wat ik als het droog is even beetje op wil schuren zodat het glad word. De lantaarnpalen zijn simpel ijzerdraad met een klein stukje hout, ook met secondelijm gelijmd en dit ben ik nu aan het schilderen.

Als die dingen klaar zijn en op het diorama staan volgen er veel meer foto's met even korte beschrijvingen van hoe ik een aantal dingen gemaakt heb.

Het ene moment denk je dat je nog dagen nodig hebt om alles af te maken omdat je nog zoveel moet doen. Het andere moment vlieg je overal doorheen en ben je in eens op enkele dingen na klaar. Keer op keer blijf ik me daar over verbazen 8)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #56 Gepost op: 24 juni 2009, 22:31:49 »
Dit is min of meer de afsluitende post wat bouwen betreft, het diorama is klaar, ja ik had de 2 balkons verder kunnen aankleden maar dat doe ik niet.









































Wat ik nog niet verteld had is dat ik de slagboom( incl. frame waar het ding aan zit) gemaakt heb van 0,8mm ijzerdraad. De Y paal waar de slagboom in rust als hij horizontaal staat heb ik gemaakt van 0,4mm messing draad. Dat heb ik dubbel gevouwen en in elkaar gedraait zoals je ook met bomen maken doet.

De verkeersborden zijn van papier dat met kleurpotloden is bewerkt gelijmd op 0,8mm ijzerdraad.

De rest had ik volgensmij allemaal al eens verteld, als iemand iets weten wil lees ik dat vanzelf wel denk ik.

Oohja, de dingen op de tuintafel moeten glazen drinken voorstellen, het zijn stukjes stroomdraad van een stuk flatkabel dat ik gekleurd heb met watervaste stiften.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Diorama Lipperland Nahverkehr(LN) busstalling Diestedde
« Reactie #57 Gepost op: 24 juni 2009, 22:40:03 »
Netjes, heel netjes. Dit laat weer eens zien dat je met creativiteit heel ver kunt komen. En dat modelbouwen niet duur hoeft te zijn, vooral niet als je creatief bent. ;) Net als je andere modules ziet ook deze module er weer uit als een echt stukje werkelijkheid!
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271