Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project X...... door orientexpress
Vandaag om 18:20:12
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eelco Storm
Vandaag om 18:10:40
Vervangen wissels flm profi door Josephes
Vandaag om 16:43:23
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:34:17
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:14:15
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 16:12:17
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AlbertG
Vandaag om 15:46:07
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 15:07:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 11:17:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 10:50:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
  

Auteur Topic: Stroomloze stukken  (gelezen 3583 keer)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Stroomloze stukken
« Reactie #15 Gepost op: 08 January 2009, 21:15:45 »
Ik heb dezelfde afbeelding zoals bovenaan gebruikt om de aansluitpunten aan te geven.

Is dit helemaal correct?


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Stroomloze stukken
« Reactie #16 Gepost op: 08 January 2009, 21:19:53 »
dat ziet er goed uit. Het maakt volgens mij geen kortsluiting. Als je aan de gang gaat, maak nog iets meer aansluitingen, bijvoorbeeld direct achter de wisselstraten in de poot aan de linkerzijde van het baanplan
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Stroomloze stukken
« Reactie #17 Gepost op: 08 January 2009, 21:21:12 »
Kun je me ook een voorbeeld geven? Afbeelding bewerken of zo

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Stroomloze stukken
« Reactie #18 Gepost op: 08 January 2009, 21:26:36 »
poeh... daar ben ik niet zo goed in... :) ik bedoel de wisselstraat met de engelse wissel en dan met een bocht naar de rechterzijde gaat. In principe is het gewoon zo hoe meer aansluitpunten op de baan hoe beter. Wissels en kruisingen geven een mindere electrische verbinding dan gewone rails, daarom daarna c.q. daarvoor een stroompunt.

groeten ronald.

PS als je ze een beetje goed indeeld kan je ze ook gebruiken om later stroomdetectie toe te passen als je ooit je baan wil besturen met de computer.... maar dat is voor later...
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Stroomloze stukken
« Reactie #19 Gepost op: 08 January 2009, 22:05:44 »
PS als je ze een beetje goed indeeld kan je ze ook gebruiken om later stroomdetectie toe te passen als je ooit je baan wil besturen met de computer.... maar dat is voor later...

Dan moet je natuurlijk wel geisoleerde raillassen opnemen anders gaat je detectie niet werken.


Wim D.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Stroomloze stukken
« Reactie #20 Gepost op: 08 January 2009, 22:11:38 »
je kan de rails ook terzijnertijd door slijpen met een dremeltje.... en zo de verschillende secties maken....
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Stroomloze stukken
« Reactie #21 Gepost op: 08 January 2009, 23:03:59 »
Daar heb jij weer gelijk in...

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Stroomloze stukken
« Reactie #22 Gepost op: 09 January 2009, 08:25:08 »
Maar hoef ik nu dan geen rails te isoleren of door te slijpen?
Gewoon aan de rails solderen?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Stroomloze stukken
« Reactie #23 Gepost op: 09 January 2009, 09:05:48 »
nee, inderdaad. je kan ze gewoon aan de rails solderen. je hoeft nog niets te door te slijpen.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Stroomloze stukken
« Reactie #24 Gepost op: 09 January 2009, 09:33:15 »
Bart.

Uit je baanplan draadje begrijp ik dat je (in de toekomst) met koploper wilt gaan werken. Dan is het aan te bevelen om nu al gelijk de blokindeling te maken. dat scheelt je later een hoop aanpassingen met doorslijpen en de kans adt je ergens een isolatie vergeet. En probeer dan maar eens uit te zoeken waar het fout zit.
Ik zou zeggen, maak nu alvast je blokken en secties en sluit ze voorlopig aan op de ringleiding. Hoe je alter alleen maar stroomdetectie en betzetmelders aan te sluiten.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Stroomloze stukken
« Reactie #25 Gepost op: 09 January 2009, 10:50:14 »
 Bart en Eric,
 Goed idee, nu moet je de meldsecties al  erin bouwen.
 Sluit  dan de  geisoleerde sectie met een opvallend gekleurde tijdelijke verbinding weer aan op de ringleiding, want dan kan je hem later zo weghalen en niet per ongeluk vergeten.  8)
 Suc6, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen