Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:40:51
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:39:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:26:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Uhlenbrock Iris door bellejt
Vandaag om 13:08:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 11:19:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
  

Auteur Topic: BaselSBB in Calgary  (gelezen 22511 keer)

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #45 Gepost op: 16 February 2010, 10:57:46 »
Hallo Edwin,
Neen, ik woon in Nederland. Ik heb een Nederlandse baan, maar tijdens een vakantie in Florida kon ik de verleiding van zo'n prachtige Bachmann Shay (DCC met geluid) niet weerstaan. Vandaar "Shay-fan". Bovendien was de Euro-Dollar koers erg gunstig. Dus af en toe mag dat ding ook zijn rondjes draaien.
Ik kwam overigens op dit draadje door een recente treinvakantie naar Zwitserland, waarbij moest ik overstappen op Basel-SBB. Achteraf kijk ik veel op internet om een vakantie als het ware nog eens te beleven.

Groeten,
Gerard

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #46 Gepost op: 26 April 2010, 20:26:32 »
Howdy lezers,

Terwijl de bouw aan de wisselstraat een tijdje stilligt (leveringsproblemen van wissels) is de bouw van een proefovaal afgerond.
'Kunnen mijn locs & triebwagen eindelijk eens de beentjes strekken.  :D

BLS 8/8 had er wel zin en mocht de 2.50 lange Hupack trein (zie op achtergrond) trekken.

Enjoy.

Edwin




Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #47 Gepost op: 30 April 2010, 12:55:02 »
Hoikes Edwin

Machtige  Lok de Ae 8/8.  Blijft ook een van mijn favorieten en gewoonweg 1 brok power.

Leuk dat je ondertussen kunt rijden !   Zelf  moet ik nog ongeveer   10 lm dichtleggen en dan is het ook zover.  Dan gaat ie  officieel rond en volgt de  inhuldigingsrit met  vlaggen , muziek en champagne  ( enfin zal mij uiteindelijk wel beperken tot een goeie schotse whiskey  ;D  ) Streefdatum was reeds  meer dan een maand geleden doch wegens werk en onvoorzien verlengde verblijf in de States tgv van vulkaanstof ligt de hele boel voorlopig helaas weer stil.

Pendelen kan ik ondertussen al weer wel sinds  het schaduwstation vervangen is en de langste treinlengtes  die zullen gaan rijden liggen nu rond 3m60 voor goederentreinen en op 1 lok met  8 x 1/87 rijtuigen voor de personen dienst

Groetjes  uit Belgie

Peter
Petdig1

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #48 Gepost op: 02 May 2010, 00:15:02 »
Howdy Peter,

Bedankt voor je reactie en ik zie uit naar foto's van goederentreinen met een lengte van 3.60m.  :P

Hoewel er ruimte is voor een nog grotere layout heb ik mijn maximale treinlengtes beperkt tot max. 2.50m.
Langere treinlengtes zijn machtig mooi maar het geld ervoor moet ergens vandaan komen en met een jong gezin heeft dat  een laatste prioriteit.

Gisteren werd via Canada Post alsnog een bestelling van rails/wissels afgeleverd welke ik reeds maanden terug had geplaatst.
Probleem is nu dat het fenomeen "tijd" weer de kop op steekt; met de naderende zomer draait ons bedrijf weer op volle toeren en ben ik vaak van huis.
Het streven is nu om voor het eind van dit jaar de complete wisselstraat incl. perron- en opstelsporen af te bouwen.
Dat deel van mijn layout meet dan ca. 7 m x 1.20 en is aan beide zijden benaderbaar.
Daarna volgt het goederengedeelte met 5 sporen van 5 meter lengte (incl. 10 graden wissels) en een begin van het locdepot.
Dat locdepot wordt eigenlijk weer een project apart; komt tijd komt raad.

Voorlopig ben ik blij dat er via het proefovaal kan worden gereden; niets mooiers dan 's avonds met een Canadian Molson in de hand te kijken naar mij SBB/BLS/SNCF en DB treinen...
Het valt mij trouwens op dat mijn machines van Roco welke zo'n 12 tot 18(!) jaar waren opgeborgen smooth en geruisloos hun rondjes draaien terwijl de prijzige exemplaren van bv. Hobbytrain/Kato behoorlijk wat geluid produceren.
Kwestie van rustig aan inrijden zullen we maar denken.

De reden dat ik overigens heb gekozen voor Basel SBB als voorbeeld is de grote verscheidenheid aan materieel van diverse maatschappijen welke men daar aantreft, zie de foto's hieronder van een deel van mijn collectie.

Vriendelijke groet uit Calgary en succes met de bouw van je baan.  :)

Edwin


Am 6/6


SNCF 68000


Museumstel DRG VT137


SBB Historic Be 4/6


DB E50
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #49 Gepost op: 27 November 2011, 01:25:30 »
Howdy medespoorders,

Het laatste bericht inzake mijn project Basel SBB is van mei 2010....
Net als Peter (Petdig) welke ook aan een riante Zwitserse modelbaan werkt, heb ik chronisch tijdgebrek.

De afgelopen weken heb ik eindelijk tijd kunnen vrijmaken en menig uurtje in de basement doorgebracht.
Er zijn een 3e en 4e module gereedgekomen (122 x 122 per module) en nu kon ik aan de bouw van het eigenlijke station beginnen. (NB. de totale lengte wordt 6 modules)
Na de bouw van de klimspiraal, schuifbak en schaduwstation eindelijk iets tastbaars!
De perronsporen krijgen een lengte van 2.5 meter en de goederensporen tussen de 2.5 en 4 meter.

Bijgaand een schets uit de losse hand hoe e.e.a. deze winter en aankomend voorjaar gaat worden.
Zoals eerder vermeld wordt er gebruik gemaakt van Roco Line code 83, hoofdzakelijk slanke wissels (10 graden) en wisselaandrijvingen van Tortoise.

T.o.v. het oorspronkelijke plan is er een perronspoor toegevoegd, een apart Swiss Post spoor en een apart spoor naar een stukgoederenloods.
De gebouwen van Swiss Post en de stukgoederenloods ga ik zelf bouwen en krijgen riante (realistische) afmetingen.

Het geplande BW wordt uitgebreid en gaat 4 a 5 sporen tellen (met bijbehorende lokloods) en de sporen welke in het verlengde van de perronsporen liggen worden de wachtsporen (tuin) voor de treinstellen. (NPZ, Flirt etc)

Tenslotte worden de perronsporen nog voorzien van een overkapping. (zie foto station Lausanne)

Genoeg geschreven, hier zijn de foto's.

Vriendelijke groet,

Edwin


Overkapping station Lausanne (eigen foto)


Schets sporenplan


De RTS 105 221 heeft zojuist ballast aangevoerd; alle sporen moeten nog ballast en geschilderd worden.
We praten (voorlopig) over 15 meter...




Op het nog onbebouwde gedeelte links komen de goederensporen en BW.
De sporen rechts gaan ruimte bieden aan de treinstellen.








 
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #50 Gepost op: 30 September 2012, 21:22:02 »
Howdy medespoorders,

Allereerst een "zakelijke mededeling".
Afgelopen zomer ons bedrijf verkocht en ingegaan op een joboffer van de werkgever waar ik 's winters voor werk.
(Schoolbus driver en nu binnenkort year round Training Officer)
Vanaf heden aanzienlijk vaker thuis en meer tijd voor BaselSBB.  ;)

Afgelopen weken zo'n 30 meter perron/goederen/locdepot-sporen aangelegd, inclusief de nodige (10-graden) wissels.
De lange sporen en slanke wissels geeft het geheel een ruimtelijke en realistische indruk, precies wat ik voor ogen had.
Het geheel begint nu eindelijk vorm te krijgen en het wachten is op een bestelde kruising om de stukgoederen/PTT-sporen te kunnen aansluiten.
Inmiddels ligt er nu incl. mijn fiddle yard bijna 90 meter rails.

Ik heb besloten om gebruik te maken van 4 inrij/uitrijsporen en ook het locdepot is vergroot tot 4 sporen.

Bijgaand enkele foto's.

Edwin



Blik vanaf (toekomstig) viaduct op inrij/uitrij-sporen.
Links de locdepotsporen.
 



Rechts achteraan de sporen voor het locdepot.




Rechts perronsporen, midden goederensporen.
NB. Op een afstand van 4 meter vanaf de lens is nog net een DB-Silberling te herkennen.




De stukgoederensporen; de doos geeft de dimensie van het te bouwen gebouw weer.


  
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:Basel SBB in Calgary
« Reactie #51 Gepost op: 07 October 2012, 20:39:20 »
Zo heee,

Alweer een update.

Afgelopen week aan de opstelsporen (tuin) ten zuiden van de perronsporen gewerkt.
Hier komen NPZ, Flirt etc. te staan wanneer zij off duty zijn.
De totale lengte gaat 2 meter worden, voldoende voor een stammetje van 6 bakken.

Mijn NPZ'en (krom Nederlands) moet ik trouwens nog digitaliseren en voorzien van andere motoren; de aanzetsnelheid is te hoog.

Tevens het eerste stukgoederenspoor aangelegd, incl. stukje flexrail met mooie flauwe boog.
Het tweede stukgoederenspoor krijgt een lange "ramp" (verhoogde los/laadplaats) wat vele mogelijkheden geeft om open bakwagens, rongenwagens etc. te beladen en om bijvoorbeeld een militaire trein met Leopards II's te laden. (hier schrijft een ex-43 Tk. batter  ;))  

Het tweede stukgoederenspoor gaat deels uit straatspoor bestaan wat weer extra mogelijkheden biedt.

Edwin











Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #52 Gepost op: 25 October 2012, 20:11:12 »
Afgelopen weken maar eens wat tijd besteed aan een te bouwen schakelbord/bedieningspaneel.
Na wat geklooi in Excel besloten om e.e.a. in Fireworks te tekenen; beviel mij veel beter.

Met behulp van Google Streetview heb ik de nodige uurtjes in Basel 1:1 doorgebracht en de omgeving van het station verkend.
(Reizen was nog nooit zo goedkoop).  :D

Over het emplacement van Basel SBB (1:1) liggen diverse viaducten, o.a. de Peter Merian Strasse, welke ik gebruik om de inrij/uitrijsporen van Basel SBB (1:87) aan het oog te onttrekken.
Aan eerdergenoemde straat/viaduct is tevens het gebouw van Swiss Post/Die Post gebouwd welke dwars over alle sporen heen loopt.
Na in MR een artikel te hebben gelezen over een "Modular Express Building" (MR Sep. 2012) heb ik besloten dit gebouw te gaan gebruiken voor mijn uitvoering van Swiss Post/Die Post.
Het gebouw is van City Classics en hoewel Amerikaans goed bruikbaar en aan te passen naar een meer Europese "look".
Het postperron komt aan spoor 27 en wordt verbonden met het postgebouw wat evenwijdig aan het viadukt aan de Peter Merian Strasse ligt, over alle sporen heen.
Zo realiseer ik een realistische afsluiting van mijn emplacement

Het complete (zichtbare) emplacement telt 24 wissels welke via het schakelbord worden bediend.

Sporen 1A t/m 4B = perronsporen.
Sporen 5 t/m 11 = goederensporen.
Spoor 27 = postspoor.
Sporen 12 t/m 14 = opstelsporen (hoofdzakelijk treinstellen als NPZ etc.)
Sporen 17 en 20 = locsporen.
Sporen 18 en 19 = wachtsporen.
Sporen 15 en 16 = inrij/uitrijsporen.
Sporen 21 en 26 = rangeerspoor/uithaalspoor.
Sporen 22 t/m 25 = locdepotsporen.



Tot zover,

Edwin
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #53 Gepost op: 24 November 2012, 15:35:21 »
Hoi Edwin,

Leuk te zien dat er weer wat updates geweest zijn, wat een enorm project zo om te zien! Ben benieuwd hoe het afloopt  :)

Gr. Dennis

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #54 Gepost op: 25 November 2012, 12:32:49 »
Ahh de meters komen er al! Een station met zo veel spoor vind ik echt machtig mooi (y).

Succes met het bouwen!

Steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #55 Gepost op: 02 December 2012, 23:10:31 »
Thanx guys,

Mijn bouwtempo ligt een stukje hoger tegenwoordig.
Eindelijk.  :D

Binnenkort weer een update.

Edwin

PS. Dennis: Succes met de verkoop!
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #56 Gepost op: 03 December 2012, 03:26:18 »
Besloten om een extra los/laadspoor aan te leggen, welk een verhoogde kop/zijlading krijgt om klanten als bv. defensie makkelijker van dienst te kunnen zijn.
(ik spreek uit ervaring; een YPR-765 of LEO-2 laden ging sneller/makkelijker als je het voertuig vanuit een rechte lijn de wagon op kon rijden).

Anyway, nu 28 sporen en 25 wissels.



Edwin.
 
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #57 Gepost op: 03 December 2012, 10:43:27 »
Het is een behoorlijke oppervlakte zo  :o
Maar kan je er rondom wel overal bij  ???
Suc6 met meters maken  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #58 Gepost op: 03 December 2012, 13:03:21 »
Hoi Edwin

Begint zo te zien al aardig vorm te krijgen  (y)
Mooie lange lengtes ook.

Heb je  een foto van het gebouw van City Classics dat je wilt gaan gebruiken en evt  scan copij van het  artikel over Modular Express Building ? 
Spreekt me ook wel aan

groetjes uit een koud en verregend Belgie

Peter
Petdig1

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #59 Gepost op: 07 December 2012, 23:38:26 »
@ Tiger Nut; het emplacement is aan beide kanten benaderbaar.

@ Peter,
Ha die Peter,

Ik heb een linkje voor je: http://cityclassics.fwc-host.com
Kijk bij Commercial Buildings, kit 103.

Ik zal even kijken of ik de bewuste pagina's kan scannen.

Groet,

Edwin
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.